Missä vaiheessa männänrenkaat vaihtoon? pannun korvakkeet?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
V-M
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mulle on velhot antaneet ohjeen että alle 7000rpm koneen tasapainotus on varokeino ja sen yli mennessä tarpeen.

Kanget ja männät kannattaa kuitenkin aina painottaa, ensin erikseen ja sitten parina.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
saabastelija
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

oli muuten katkosvälys pienempi vanholla männänrenkailla kuin uusilla :)
nuo kanget ja männät kyllä taidan painottaa samalla vauhdilla kun alkuun päästiin.
Myrkky
luonnevammamouho

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

V-M kirjoitti:Mulle on velhot antaneet ohjeen että alle 7000rpm koneen tasapainotus on varokeino ja sen yli mennessä tarpeen.

Kanget ja männät kannattaa kuitenkin aina painottaa, ensin erikseen ja sitten parina.

V-M
Osien tasapainotus on aina hyödyksi, kesyssä käytössä moottorin värinöiden vähentämiseksi ja kesyssä & kovemmassa käytössä moottorin ikä on pidempi tasapainotettuna(laakerien kesto, mahdolliset pienistä materiaalivirheistä johtuvat vauriot harvinaisempia).

Katukoneeseen:
Kanget ja männät köntässä: jos alle 5 gramman heitto niin ei toimenpiteitä, jos yli niin kanget irti ja tutkimaan mikä heittää.(itsellä ollut jopa 15 gramman heitto pelkästään kangissa!)

Viripannuun:
Tasapainotus aina jo pelkästään sielunrauhan takia, kun siihen kuitenkin käytetään jo rahaa ja aikaa.. ja kuitenkin se porsii, niin ei tarvitse syyttää itseään ja pihiyttään.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
V-M
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V-M »

Myrkky kirjoitti: Osien tasapainotus on aina hyödyksi, kesyssä käytössä moottorin värinöiden vähentämiseksi ja kesyssä & kovemmassa käytössä moottorin ikä on pidempi tasapainotettuna(laakerien kesto, mahdolliset pienistä materiaalivirheistä johtuvat vauriot harvinaisempia).
Jos nyt rivien välistä vois lukee niin ainahan se hyvä olisi mutta yleensä jos laakereissa ei näy pois otettaessa "tietynlaisia" jälkiä on hyvin oletettavaa että akseli on suora ja tasapainossa.

Tuohon perunan koneeseen laitoin ihan tehtaan jäljiltä rojut mutta kanget ja männät painotin 2g sisään ja kangista ylä- ja alapäät erikseen. (akseli oikastiin kylläkin kun oli mutkalla 0.08mm).

Jokainen saa tehdä rahallaan mitä haluaa. Viri vehkeeseen taottua akseliaa,arporattua lohkoa, katkos välyksettömiä männän renkaita, billet kankia jne... niin kauanko lompakkoa riittää.

Mulla vain tää rakentelu näkökulma on lähinnä "Most bang for the buck" joten jos haluaa rahaa mättää niin kantsiin jättää lukematta nää mun höpinät.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
ng900aero
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

V-M tuntuu tekevän koneet ihan ns. vimpan päälle, ite käytin lohkon, kampiakselin ja kanget Keravan R-koneistuksessa jossa eivät suostuneet tekemään mitään kauloille (siis kuulemma hionta ei ollut tarpeen) koska olivat kuulemma erinomaisessa kunnossa, ja kun kysyin tasapainoituksesta niin esittivät vastakysymyksenä että meinaanko tehdä yli 400hv:n pelin tuosta koneesta :D
No luulisi niiden siellä jotain tajuavan koneiden päälle, kuitenkin porasivat lohkon 0.5mm ylikokoon ja oikaisivat lohkon yläpinnan ja kannen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V-M
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V-M »

R-koneistuksesta tulee nuo mun käyttämät nokka-akselit ja Rantanen on ihan asiallinen tyyppi (pomomies). Hyvä palvelu ja myös opastusta saa kun kysyy.

Tuosta vimpan päälle tekemisestä sen verran että aina vois tehdä paremminkin. Mutta aina pitää miettiä kone sen heikoimman osan kannalta eikä panostaa vain esim. akseliin. Eli lista on pitkä jos tuon koneen kestävyyden kannalta alkaa pistämään tärkeys järjestykseen noita osasia. Mutta hyvä öljypumppu (tuotto ja sopiva paine) on siellä aika kärjessä.

Sylintereiden ja akseleiden koneistamisessa on se nyrkkisääntö että, mahdollisimman vähän koneistusta mielummin ei ollenkaan jos mahdollista toleranssien puitteissa. Materiaali pehmenee aina kun mennään pinta kerroksesta poistamaan metallia. Siihen auttaa akselin tapauksessa nitraaminen mutta sekään ei aina ole hyvä (ainakaan nokka-akselissa) niissä joissa pintaa kohdistuu isku voima sekin on auto merkki kohtainen juttu. Joissain toimii joissain ei.

Vapareissa tilavuuden kasvattaminen on tehokkaanpaa ja hyödyllisempää kuin turbossa. Turbossa kohdistuu kovempi tehollinen sylinteri paine männärenkaisiin joka taas "syö" seinämää. Ja vaparissakin parempi on tehdä akseliin iskupituutta lisää mutta silloin pitää huomioida kampikulma ettei se kasva liian suureksi.

Noista akselin/laakerin "jäljistä" löytyy kuvia ja selostuksia noilta laakeri valmistajien sivuilta ja muista opetus materiaaleista.

V-M
saabastelija
"Hirsch"

yksi kanki/mäntäpari kaipasi painottamista, muiden erot 2g sisällä.
nyt ollaan siinä vaiheessa että pitäisi ostella tiivisteitä moottoriin.
onkohan tuo elring ainoa oikea vaihtoehto kansipahviksi vai kestääkö esim. motonetin myymä glaser mitenkä hyvin?
olisi ainakin edullinen yläsarja, n. 64€.
kun taas pelkkä elring kansipahvi n. 40€
f-19
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Jos Elringistä pyydetään 40e niin vaihda liikettä :) Kyllä se pitäisi vähän reiluun 20e irrota.
saabastelija
"Hirsch"

f-19 kirjoitti:Jos Elringistä pyydetään 40e niin vaihda liikettä :) Kyllä se pitäisi vähän reiluun 20e irrota.
tämänkin sivuston aloitussivulla mainostava firma pyysi 40€
mistäs saisi fiksumpaan hintaan?
saabastelija
"Hirsch"

pari tarvikeliikettä (myivät ei oota), pro car service ja saab käyty läpi, paras tarjous kansipahvista saabilta (37€) :o
mistä vielä kannattaa kysyä elring kansipahvia (treen seudulla)?

venaohjurin kumit oli edulliset, sarja 10€ varaosamaailmassa (tai oikeastaan 2 sarjaa eli 2x12 kpl)

kannen voitelun muovinippelit löytyy saabilta sarjana tai yksitellen 5€ kpl. ostin pari rikkoontuneiden tilalle.

ei kai sitten yläkertaan muuta tarvitakkaan kun pakosarjan- ja venakopan tiiviste!? muualle tiivistemassaa!? niin, jakopää (ketju ja kiristin) tietysti, motonetista ajattelin ostaa :?

venat on hiottu tahnalla, kansi "koeponnistettu" ja oikaistu kevyesti.
nostajat ovat löpökylvyssä ja koetetaan saada mahdollisimman puhtaiksi.

kuvia voin laitella näkyviin jos kiinnostaa!?
f-19
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Ellen ihan väärin muista tuotaa mainitsemaani hintaa niin 23 euroon taisi Turun Autotarvike tuon tiivisteen olla valmis myymään, tosin ei auta tässä tapauksessa mutta kuitenkin... Jos ei tunnu edes muualta saavan niin osta sieltä mistä löytyy pienellä vaivalla etkä sure niiden pennien päälle :D

Minkä merkkisiä nuo ohjurinkumit oli? Myytiinkö niitä 12kpl sarjoissa? Niin joo määrän selittää ilmeisesti se että bemareissa on samanlaiset kumit.

Joo lohkon päätyihin ja loota-lohko-välille laitetaan Saabillakin nykyään vain sitä Saabin omaa tiivistemassaa ("karkkia"). Sitten vielä ne sarjojen tiivisteet tosiaan ja jos ei ole niin kampuran stefat. Kannattaa vähän kysellä hintoja että tuleeko halvemmaksi ostaa yläpään ja yläpään tiivistesarja vaiko ostaako kaikki erikseen tarpeen mukaan. Miten on virranjakajan, turbon öljynpaluun ja öljypumpun o-renkaiden kanssa? Oletko niitä miettinyt?

Ja kuvia ainakin itse katselen mielelläni kun lukea en vielä osaa :)
saabastelija
"Hirsch"

f-19 kirjoitti:Ellen ihan väärin muista tuotaa mainitsemaani hintaa niin 23 euroon taisi Turun Autotarvike tuon tiivisteen olla valmis myymään, tosin ei auta tässä tapauksessa mutta kuitenkin... Jos ei tunnu edes muualta saavan niin osta sieltä mistä löytyy pienellä vaivalla etkä sure niiden pennien päälle :D

Minkä merkkisiä nuo ohjurinkumit oli? Myytiinkö niitä 12kpl sarjoissa? Niin joo määrän selittää ilmeisesti se että bemareissa on samanlaiset kumit.

Joo lohkon päätyihin ja loota-lohko-välille laitetaan Saabillakin nykyään vain sitä Saabin omaa tiivistemassaa ("karkkia"). Sitten vielä ne sarjojen tiivisteet tosiaan ja jos ei ole niin kampuran stefat. Kannattaa vähän kysellä hintoja että tuleeko halvemmaksi ostaa yläpään ja yläpään tiivistesarja vaiko ostaako kaikki erikseen tarpeen mukaan. Miten on virranjakajan, turbon öljynpaluun ja öljypumpun o-renkaiden kanssa? Oletko niitä miettinyt?

Ja kuvia ainakin itse katselen mielelläni kun lukea en vielä osaa :)
kiitos, hyvä kuitenkin tietää elringin tiukka hinta.
ohjurinkumien valmistajaa en muista, vihreät oli ja sopi myös pesoon ja varmaan sitten bemuunkin.

turvaudun erillisiin tiivisteisiin koska sitä elringiä ei tunnu olevan kuin kalliissa sarjoissa, näin tulee edullisemmaksi.

kampuran stefat yms. uusitaan kyllä, otin vasta stressiä yläkerrasta :)
YKÄ
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Tää pyöriminen on hauska juttu!!
Eikös auton mootorissa pyöri kaikki ???.

-Venttiilit pyörii
-Venttiilinjouset pyörii
-Nostimet pyörii
-Männänrenkaat pyörii
-Kampisakseli pyörii
-kaikki pyörii vai???

Mulle ei nyt tuu mieleen osaa mootorissa mikä ei pyöris ??.

Mut mä oonkin jo ihan pyörryksissä.

No joo stefat/tiivisteet.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
YKÄ
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Voiskos nää moottori gurut nyt selvittää että pyöriikö ne

-männänrenkaat
-venttiilit
-venttiilin jouset
-nostrimet
-kampiakseli

Pyöriikös öljypumppu ????

Vai pelkät hammaspyörät ???

Pitäs tää nyt saaha selville mikä se sielä saabin koneessa oikein pyörii.
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
YKÄ
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

No kun ei kukaan vastaa niin sit mä vastaan itelleni.............

NE MÄNNÄNRENKAAT nyt ainakin pyörii.

MIKSI ????

On kaksitahtikoneessa
-ne tapit rengasurissa mitkä estää pyörimisen.

Miksi nelitahtikoneessa ??

-ei nää männissä männänrenkaiden "paikkoja" vaikka purkaa/tutkii puol miljooonaa ajettuja mäntiä.

Jos ja Jos renkaat pysys puol millii samassa asennossa se näkys MÄNNISSÄ ja sylintereissä.
Mä oon niitä joskus katellu ei ne silleen kulu??.

Mulle on opetettu että männänrenkaat pyörii ja mä tiijän että se on niin !!.

No se renkaiden asennus ei nyt oo niin tarkkaa pää asi ETTÄ ON SYLINTERISSÄ.

Ei se kone remontinteko nyt oo mitään tiedettä/taidetta.
Toki huolellisuutta.

Minä oon tehny........ no ainakin kymmeniä jos ei satoja no mutta kumminkin.

Aika paljon näistä kirjotellann noiden tee se ite miestan toimesta.
Kaikki onnistuu ............ jotenkin??-

-80 luvulla tehtiin autoihin remontia ei vaan vaihettu osia !!!!!!!!
Sillon tehtiin koneremontteja ihan tavallisille asiakkaille ja autoille toisin kuin nykyään.

Ne on vaan rautaa ja rattaita kyllä se siitä !!.
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Vastaa Viestiin