Tossa vielä muikkariksi linkki tohon serkun autoon. kuvia
Muutama kysymys koskien turbo moottoria.
No, tossa meikäläisen 99:ssä ahdot menee silleen, että jos vaan ei satu nakuttamaan (ajelen talvella 95e:llä), niin paineet nousee tossa 3000rpm:n korvilla ja pysyy hetkisen maksimiahdoilla 0,7-0,8baarissa tonne 4000rpm asti. Siitä lähtee laskemaan loivasti silleen, että yli 5000rpm mentäessä ahtopaineet on jotakin 0,4...0,6 bar. Tolleen se yleensä käyttäytyy. 95e:llä nakuledi välähtelee ja ahdot putoaa jo täyskaasuvedossa esim. nelosella 4000rpm:llä. Usein tollakin 95e:llä paineet pysyy noin 0,6baarissa, mutta 0,7 on hiukan liikaa. Intercooleriahan siinä ei vielä ole. Toki semmonen pitää asentaa.
Esim. serkun 99 turbossa on toi satkun vakio ic (itse rakennetut päädyt) laitettu syylärin etupuolelle ja vakio boksilla ei nakuledi syttynyt juuri koskaan. Epäiltiin jopa, että toimiiko. Testattiin ja toimiihan se, mikäli se sattuisi nakuttamaan...
Tossa vielä muikkariksi linkki tohon serkun autoon. kuvia
Tossa vielä muikkariksi linkki tohon serkun autoon. kuvia
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Välijäähdytin on ainakin keulassa hyvin ja reilun kokoinen downpipe tossa näyttäs olevan
.
Jotenkin tuntuis että toi ei mulla nakuta, kun käytössä on kuitenkin 98 bensaa ja välijäähdytin saa kunnolla ilmaa, kun sijaitsee auton sivussa. Kun testailin moottoria sillon kun se oli vielä saabissa kiinni, niin ahdot nousivat jopa punasen puolelle kolmosella, mistä ne äkkiä romahtivat alas (fuel cutti tai nakutusko?)
Onko kyseessä vaan se, että moottori ei saa riittävästi vastusta isoilla kierroksilla? Testailen kuitenkin ton paineanturin siltaamisen. Vaikkakin mitatessa vastusarvoa siitä, kun samalla kompressorilla antoi painetta siihen vastus muuttui lookisesti (max paineet mitä annoin oli n. 1 bar)
Jotenkin tuntuis että toi ei mulla nakuta, kun käytössä on kuitenkin 98 bensaa ja välijäähdytin saa kunnolla ilmaa, kun sijaitsee auton sivussa. Kun testailin moottoria sillon kun se oli vielä saabissa kiinni, niin ahdot nousivat jopa punasen puolelle kolmosella, mistä ne äkkiä romahtivat alas (fuel cutti tai nakutusko?)
Onko kyseessä vaan se, että moottori ei saa riittävästi vastusta isoilla kierroksilla? Testailen kuitenkin ton paineanturin siltaamisen. Vaikkakin mitatessa vastusarvoa siitä, kun samalla kompressorilla antoi painetta siihen vastus muuttui lookisesti (max paineet mitä annoin oli n. 1 bar)
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Joo.. Testailin sitten kuinka se pelaa, paineanturin navat yhdistettynä. Eipä juuri ollut eroa ahtamisessa, alhaalta ahtaa komeesti mutta yläkierroksilla ei... joku 0.4 maksimi. Niin ja tässähän on modattu poksi, että voiko se aiheuttaa tollaista?
Koitin seurata kuinka ne paineet laskee, mutta auto heiluu sen verta että tarkka seuraaminen vaikeaa. Epäilen kuitenkin, että ei nakuta. Viikonloppuna ajettiin oikein kunnolla, niin ennen välijäähdytintä ahtoputki oli lämmin, mutta sen jälkeen kylmä, että toiminee ihan ok. Kuinkas se naku ledi sinne asennettiin, johonkin niistä poksin navoista ja maadotetaan runkoon? Poksihan on se vanhempi..
Koitin seurata kuinka ne paineet laskee, mutta auto heiluu sen verta että tarkka seuraaminen vaikeaa. Epäilen kuitenkin, että ei nakuta. Viikonloppuna ajettiin oikein kunnolla, niin ennen välijäähdytintä ahtoputki oli lämmin, mutta sen jälkeen kylmä, että toiminee ihan ok. Kuinkas se naku ledi sinne asennettiin, johonkin niistä poksin navoista ja maadotetaan runkoon? Poksihan on se vanhempi..
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Koitas ottaa F-potikka myötäpäivään niin paljo ku menee ja sitten P-potikalla lähtä hakemaan tasaista ahtokäyrää. Pitäis löytyä tasaiset korkeat ahdot ellei boksia ole tosiaan pilattu..
Potikoiden asennot tai vastusarvothan kannattaa merkata etukäteen ylös jos sattuu että tilanne menee vielä huonommaksi.
Potikoiden asennot tai vastusarvothan kannattaa merkata etukäteen ylös jos sattuu että tilanne menee vielä huonommaksi.
Aki Peltola #1132
-
V.J.S
- "Hölösuu"
- Viestit: 8101
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re:
Onko kovastikin erilainen käyrä? Vaikuttaako lähinnä vaan ajettavuuteen vai onko turbomoottorille isokin porsimisriski jos ajelee vaparin jakajalla, johon kuitenkin laitettu turbon ali/ylipainesäädin?Mertmi kirjoitti:
Turbo8:n virranjakajassa on erilainen keskipakoennakkokäyrä vapariin verrattuna. Ei siis voi vaihtaa keskenään jakajaakaan.
Tarttis tuohon rojektiturrrpoon koittaa toista virranjakajaa ja vaparivehkeestä sen voisin irroitella testiin. Ehjällä ali/ylipainesäätimellä ja sytkän säädöllä (20ast @ 2000rpm säätimen letku irroitettuna) alkoi toimimaan hienosti pintakaasulla, mutta ahdot hävisi
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Muutama kysymys koskien turbo moottoria.
jos en väärin muista niin vaparin jakajan rojut eivät käänny sisällä vaikka olisi tuo painekello vaihdettu...
ja aaikaiseen sytytykseen tuo tapauksesikin viittaa..
laita vaikka kompuralla kilo ahtoja kellolle ja katso muuttuuko sytkä..
ja aaikaiseen sytytykseen tuo tapauksesikin viittaa..
laita vaikka kompuralla kilo ahtoja kellolle ja katso muuttuuko sytkä..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu