No, tossa meikäläisen 99:ssä ahdot menee silleen, että jos vaan ei satu nakuttamaan (ajelen talvella 95e:llä), niin paineet nousee tossa 3000rpm:n korvilla ja pysyy hetkisen maksimiahdoilla 0,7-0,8baarissa tonne 4000rpm asti. Siitä lähtee laskemaan loivasti silleen, että yli 5000rpm mentäessä ahtopaineet on jotakin 0,4...0,6 bar. Tolleen se yleensä käyttäytyy. 95e:llä nakuledi välähtelee ja ahdot putoaa jo täyskaasuvedossa esim. nelosella 4000rpm:llä. Usein tollakin 95e:llä paineet pysyy noin 0,6baarissa, mutta 0,7 on hiukan liikaa. Intercooleriahan siinä ei vielä ole. Toki semmonen pitää asentaa. Esim. serkun 99 turbossa on toi satkun vakio ic (itse rakennetut päädyt) laitettu syylärin etupuolelle ja vakio boksilla ei nakuledi syttynyt juuri koskaan. Epäiltiin jopa, että toimiiko. Testattiin ja toimiihan se, mikäli se sattuisi nakuttamaan...
Tossa vielä muikkariksi linkki tohon serkun autoon. kuvia
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Välijäähdytin on ainakin keulassa hyvin ja reilun kokoinen downpipe tossa näyttäs olevan .
Jotenkin tuntuis että toi ei mulla nakuta, kun käytössä on kuitenkin 98 bensaa ja välijäähdytin saa kunnolla ilmaa, kun sijaitsee auton sivussa. Kun testailin moottoria sillon kun se oli vielä saabissa kiinni, niin ahdot nousivat jopa punasen puolelle kolmosella, mistä ne äkkiä romahtivat alas (fuel cutti tai nakutusko?)
Onko kyseessä vaan se, että moottori ei saa riittävästi vastusta isoilla kierroksilla? Testailen kuitenkin ton paineanturin siltaamisen. Vaikkakin mitatessa vastusarvoa siitä, kun samalla kompressorilla antoi painetta siihen vastus muuttui lookisesti (max paineet mitä annoin oli n. 1 bar)
Joo.. Testailin sitten kuinka se pelaa, paineanturin navat yhdistettynä. Eipä juuri ollut eroa ahtamisessa, alhaalta ahtaa komeesti mutta yläkierroksilla ei... joku 0.4 maksimi. Niin ja tässähän on modattu poksi, että voiko se aiheuttaa tollaista?
Koitin seurata kuinka ne paineet laskee, mutta auto heiluu sen verta että tarkka seuraaminen vaikeaa. Epäilen kuitenkin, että ei nakuta. Viikonloppuna ajettiin oikein kunnolla, niin ennen välijäähdytintä ahtoputki oli lämmin, mutta sen jälkeen kylmä, että toiminee ihan ok. Kuinkas se naku ledi sinne asennettiin, johonkin niistä poksin navoista ja maadotetaan runkoon? Poksihan on se vanhempi..
Koitas ottaa F-potikka myötäpäivään niin paljo ku menee ja sitten P-potikalla lähtä hakemaan tasaista ahtokäyrää. Pitäis löytyä tasaiset korkeat ahdot ellei boksia ole tosiaan pilattu..
Potikoiden asennot tai vastusarvothan kannattaa merkata etukäteen ylös jos sattuu että tilanne menee vielä huonommaksi.
Just just Onkoos tässä sellanen mahdollisuus, että laittaa sen toimiin normaalisti, että ahtopaine säätää suoraan hukkaporttia? Laittas sitten vaikka sen nakuvalon varotusvaloksi? Mielellään kyä säilyttäsin tän systeemin, säästää moottoria...
Mertmi kirjoitti:
Turbo8:n virranjakajassa on erilainen keskipakoennakkokäyrä vapariin verrattuna. Ei siis voi vaihtaa keskenään jakajaakaan.
Onko kovastikin erilainen käyrä? Vaikuttaako lähinnä vaan ajettavuuteen vai onko turbomoottorille isokin porsimisriski jos ajelee vaparin jakajalla, johon kuitenkin laitettu turbon ali/ylipainesäädin?
Tarttis tuohon rojektiturrrpoon koittaa toista virranjakajaa ja vaparivehkeestä sen voisin irroitella testiin. Ehjällä ali/ylipainesäätimellä ja sytkän säädöllä (20ast @ 2000rpm säätimen letku irroitettuna) alkoi toimimaan hienosti pintakaasulla, mutta ahdot hävisi Antaa pääsääntösesti vain peruspainetta ja "epäröi" lievästi jos polkee...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
jos en väärin muista niin vaparin jakajan rojut eivät käänny sisällä vaikka olisi tuo painekello vaihdettu...
ja aaikaiseen sytytykseen tuo tapauksesikin viittaa..
laita vaikka kompuralla kilo ahtoja kellolle ja katso muuttuuko sytkä..