levyt kuumenee ja rengas pyörii huonosti

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

nalleolut kirjoitti:tämä tarina päättyy onnellisesti uusi laakeri on asennettu. asentaja kehui kuinka helposti mutterit ja pultit lähti irti. hakiessani autoa asentaja sanoi että 30e maksaa työ. tähän päättyi etupyörän vollotus ja navan lämpeäminen.
Nostetaan aihetta, koska itselläni tupliksessa (99 GL '83) sitä vikaa, että lämpimänä, eli esim eilen reilun 10km kaupunkipyrityksen jälkeen, kuskin puolen rengasta jarruttaa ihan tosissaan. Jo muutama päivä aiemmin havaitsin saman, että puoltaa, syö tehoa ja kuskin puolen pyörän kapseli oli lämmin, mutta muutaman minuutin jäähdyttelyn jälkeen pyöri taas normaalisti ja rullasi kevyesti.

Onko vika siis mahdollisesti...
a) jarrusatulassa,
b) jarrupääsylinterissä (tai siis sen tiivisteissä),
c) laakerissa vai
d) jossain muualla?


Satkussa, kun aikoinaan hakureissulla jarrut laahasi samaan tapaan, niin pidin vain vauhtia ja 60km jälkeen rupes rullaa jo normaalisti. Silloin en epäillyt laakeria (ja pääsylinterin tiivisteetkin vaihdoin nyt vasta lähes 1,5v ja 15tkm myöhemmin). Sen koommin laahaamis-vaivaa ei siinä esiintynyt.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kyllä kovasti kuulostaa jarrusatulalta. Ei muualle luulisi tuon lämpenemisen vastaavalla tavalla vaikuttavan. Itselläni sekä kuupassa että museomersussa ovat tuollaiset ongelmat poistuneet joko pelkällä varovaisella ajolla (kun kyse on ollut pitempään seisoneesta autosta), satulan herkistelyllä tai satulan kunnostuksella / vaihdolla.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jos jarrupalasta alle puolet kulutuspintaa jäljellä, vaihda uusi. ulomman puolen pala kulunut enemmän, arvaan? uudella palalla saattaa satula toimia paremmin kun mäntä päsee työskentelemään sisempänä, mulla kahdessa 99:ssä sellainen tapaus.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

lucaf kirjoitti:jos jarrupalasta alle puolet kulutuspintaa jäljellä, vaihda uusi. ulomman puolen pala kulunut enemmän, arvaan? uudella palalla saattaa satula toimia paremmin kun mäntä päsee työskentelemään sisempänä, mulla kahdessa 99:ssä sellainen tapaus.
Oliskin noin helppo korjaus. En ole ehtinyt vielä tutkimaan edes paloja, kun illalla oli jo sen verta pimeää ja auto päivisin vaimolla ajossa. Eipä tuo oo valittanu... 8O
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Missä kunnossa on jarrulevy? Onko kulunut pahasti pykälälle? Jarrupala saattaa ahdistaa yläpäästään mahdollisen pykälän reunaan, mikä johtaa levyn kuumenemiseen ja oireen pahenemiseen.

Teemu
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

jariha kirjoitti:Nostetaan aihetta, koska itselläni tupliksessa (99 GL '83) sitä vikaa, että lämpimänä, eli esim eilen reilun 10km kaupunkipyrityksen jälkeen, kuskin puolen rengasta jarruttaa ihan tosissaan.
Nyt taas ajellut tällä ja ongelma iski tänään pahasti päälle (pariin-kolmeen viikkoon ongelmaa en havainnut, eikä vaimokaan kertonut huomanneensa mitään). Levy hehkuu punaisena jo muutaman kilometrin jälkeen. Jarrulevy näyttäisi olevan ok. Myös palat ok eli pintaa on reilusti, normaalisti kuuneet. Mäntä liikkuu (ainakin lähes) normaalisti, kun kokeilin palojen ollessa irti. Huomenna otan palat uudelleen irti, kun nyt illalla ehti tulla pimeää.

Vetarin suojakumi on rikki, mutta ei kai sillä pitäisi olla mitään osuutta punaisina hehkuviin jarrulevyihin?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Ongelma toistaiseksi kurissa. Eilen ongelmat pahenivat, kun vaihdoin palat ulkoa sisälle (ja päinvastoin). Nyt palautin ne takaisin ja varmistin männän liikkeen. Nyt ei laahaa yhtään vielä 15 minuutin kaupunkiajon jälkeenkään. Jarrutkin toimivat ihan normaalin tehokkaasti. Hämäräksi jäi, miksi se alunperin laahasi?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Vastaa Viestiin