Vikaa 900sen virranjakajassa?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
elk
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2004 15:49

Viesti Kirjoittaja elk »

Ei auttanut jakajan kääntely.

Sarjassamme varmasti tyhmiä kysymyksiä: mikähän mahtaa olla kuvan vasemmasta alakulmasta lähes oikeaan yläkulmaan tuleva musta letku joka kiinnittyy moottorilohkon päälle? Se nimittäin roikkuu löyhässä ja tulee kevyellä vedolla irti, en sitten tiedä onko tarkoitus. Lainaan kuvaa tietysti törkeästi jonkun muun saitilta. Välttääkseni raa'an pilkan kyseessä ei tietenkään ole sama auto kuin itselläni mutta letku on samankaltainen.

Kuva
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ko..letku on huohotus järjestelmän letku, letkun pitää olla ehdottoman tiivis....
Laita auto käyntiin ja käännä öljyntäyttökorkki auki, niin hups se sammuu samantien, koska se imee nyt imusarjaan korkin reiän kautta raakaa ilmaa.
SAAB on erittäin ronkeli näiden huohotin ja alipaine letkujen suhteen, nämä jos mitkään aiheuttavat nykimisiä yms...
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
elk
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2004 15:49

Viesti Kirjoittaja elk »

Huh puh no viimeinkin se pelaa. :D Käänsin reilusti jakajaa vaihteeksi toiseen suuntaan ja pysyy hyvin käynnissä ja hurraa nätisti. Kiitoksia kaikille neuvojille. Pitänee viedä ensi tilassa korjaamolle sytyksen tarkempaan säätöön.
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Jep, huohotinletku kuten edellä jo vastattiin. Lämpimänä se kannesta lähtevä pää voi lähteä melko kevyestikkin vetämällä, mutta jos se tuntuu aivan "ylilöysältä" niin jostain paikallisesta varaosaliikkeestä löytyy varmaan eurolla parilla uusi se kuminen tiivistepusla siihen. Joskus taannoin koneen ollessa poissa säädöistä ja koneen kiertäessä sammutuksenkin jälkeen ylimääräistä, tuppasi aina tuo kannessa oleva pää pompsahtaa pois paikoiltaan :)

Alapäästäänhän tuo letku pitää olla kuristimella kiinni ilmanpuhdistajan kannessa ison muovisen haitariputken rinnalla.

Imusarjassa on toinen samanlainen kumitiiviste josta viedään alipaine jarrutehostimeen, lämpöventtiilille kaasarin muoviseen haitariputkeen sekä kabiiniin ilmaohjurien alipainevaraajalle oikeaan kylkeen (valkoinen pullo). Tuosta tuo imusarjasta kumitiitiviste on hankalampi irroittaa ilman että ottaa EGR:ltä sen metalliputken pois. Mutta tuo "voi olla" joskus yksi vuotokohta mikä oireilee nykimisenä.

Seuraava vastaava kumitiiviste onkin sitten jarrutehostimessa mutta sen vuotaminen oireilee lähinnä siten että tehostus katoaa, tai sitten vikana on se liitiin johon letku tulee imusarjasta, se kun on takaiskuventtiili.... mutta eipäs nyt rönsyillä enempää, hyvä että saappi kulkee taas :)
elk
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2004 15:49

Viesti Kirjoittaja elk »

Pitänee vaihtaa tuo tiiviste ja noita alipaineletkuja, aika hapertuneita ovat. Sen verran kauan oli ehtinyt auto seistä paikallaan että jarrulevyt ovat aivan museotavaraksi ruostuneet (puoli vuotta vanhat motonetistä). Eipä meinannut auto liikkua suuntaan tai toiseen kunnes jarrupolkimen kunnon poljennon ja äänekkään poksahduksen myötä jarrut viimein aukesivat, ja auto tuntui liukuvan tasaisellakin niin etteivät ole sentään ruostuneet kiinni. Levyt pitänee kuitenkin vaihtaa ellei niitä voi jotenkin rassata ruosteetomammiksi. Vielä murrettu oven lukko uusiksi ja se sytyksen ajoitus niin johan sitä uskaltanee vielä tänä kesänä liikenteeseen.
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

elk kirjoitti:Pitänee vaihtaa tuo tiiviste ja noita alipaineletkuja, aika hapertuneita ovat. Sen verran kauan oli ehtinyt auto seistä paikallaan että jarrulevyt ovat aivan museotavaraksi ruostuneet (puoli vuotta vanhat motonetistä). Eipä meinannut auto liikkua suuntaan tai toiseen kunnes jarrupolkimen kunnon poljennon ja äänekkään poksahduksen myötä jarrut viimein aukesivat, ja auto tuntui liukuvan tasaisellakin niin etteivät ole sentään ruostuneet kiinni. Levyt pitänee kuitenkin vaihtaa ellei niitä voi jotenkin rassata ruosteetomammiksi. Vielä murrettu oven lukko uusiksi ja se sytyksen ajoitus niin johan sitä uskaltanee vielä tänä kesänä liikenteeseen.
Äkkiä ne levyt puhdistuu kun jarruttelee, samoin ruostuu kun ei käytä.
elk
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2004 15:49

Viesti Kirjoittaja elk »

Niinhän siinä sitten kävi, että auto jatkoi nykimistään. Vika on tosin luonteeltaan erilainen kuin aiemmin. Kun ennen jakajan vaihtoa auto toimi hyvin kunnes nykäisi pari kertaa ja sammui eikä lähtenyt käyntiin, nyt auto nykii varsinkin kiihdytettäessä ja tyhjäkäynnillä. Maantienopeuksissa meno on jo parempaa.

Lisäksi korjaamolla sytytystä tarkemmin säädettäessä katsottiin jarrut ja kuulemma palat ja levyt pitää vaihtaa. Se oli mielestäni viimeinen piste koko hommalle ja auto on nyt laitettu myyntiin.

Pelottaa ajatellakin paljonko rahaa olen parin viimeisen vuoden aikana pistänyt tähän ja millaisen muun auton sillä olisi saanut.
elk
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2004 15:49

Viesti Kirjoittaja elk »

Hittolainen, kyllä sitä nykimistä pitää vielä yrittää metsästää :)

Oireet:
- Nykii kiihdytettäessä, ryypyn lisääminen auttaa
- Tyhjäkäynti epätasaista
- Nopeusmittari väpättää millin tai kahden väliä ajettaessa, pienillä nopeuksilla väpätys on suurempaa kuin isoilla.
- maantiellä nykiminen lähes olematonta, vain pientä käynnin epätasaisuutta

Sähköpuolelta ajattelin katsoa seuraavaksi tulppien ja puolan johdot, kun ne vaihdoin virranjakajan yhteydessä sen mukana tulleisiin. Lisäksi alipainesäätimen kunnon tarkastus puhaltamalla letkuun.
Kaasutinpuolelta taas ajattelin katsoa sen vaimennusöljyn pinnan ja kalvon. Ja selvennykseksi, virranjakaja, puola ja ohjausyksikkö on vaihdettu. Kokeiltu kahdella virranjakajan kannella ja pyörijällä. Sytytys säädetty kohdalleen. Alipaineletkut vaihdettu ja huohottimen letkun tiiviste tiukempaan.

Mitäs muuta kannattaisi yrittää?
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Pierburg

Viesti Kirjoittaja HM »

Se kaasuttimen ja imusarjan välissä oleva kumi kunnossa?

Testaa se alipainesäätimen kunto, helpoin ehkä niin että vetaiset sen kaasuttimelle menevän letkun kokonaan irti alipainekellon päästä ja laitat siihen kiinni toisen jota sitten imet.

Tarkista nyt kuitenkin ensin se kaasuttimen kunto, siinä kalvon ehjyys sekä sen öljyn määrä. Öljyä tulisi olla niin että sen pinta on 1cm korkeudella männän akselin päästä, tämä vielä sen sisimmän männän (eli sen "korkkivarren") ollessa paikoillaan... Itse säädin tuon tarkalleen niin että otin männän kalvoineen käteen, kaasin öljyä männän akseliin ja samalla myös upotin korkin varren sinne männän akseliin ja kun etäisyys akselin reunaan olis se 1cm laitoin männän kalvoineen kiinni. (kuva löytyy jos tarvetta). Onnistuu tuo toki mäntä paikallaan niin että irroitat sen muovisen pyören päällysosan siitä pierpurgista.

Kun sitä Pierburgin kantta ruuvailet kiinni niin varmista että ensinnäkin se mäntä ja kalvo tulee oikein, löytyy kyllä merkinnät. Toisekseen kannattaa ihan varmuuden vuoksi kokeilla irroittamalla haitariputki että se mäntä kanssa liikkuu siellä kaasuttimessa eikä jumita heti alkuunsa. Silleen varovasti sormella nostaa pystysuoraan sieltä männän reunasta sitä ylöspäin.

Älä kolhi osia.

Jotkut ovat nimittäin noita Pierburgin kansia jostain ihmeen syystä kiristäneet paikoilleen epätasaisesti ja tuloksena on se että mäntä jumii. Kiristys ihan normaalisti loppuun asti ilman mitään momenttiavaimia.

Toinen männän aika yleinen jumittamissyy on karstaantuminen.

Itse en tosin ole tuon öljynmäärän havainnut vaikuttavan kovin radikaalisti, liikaa sitä ei siellä joka tapauksessa saa olla.

Jos tuo ryypyn lisääminen auttaa niin vikaa vois olla karstaantuneessa kaasuttimessa, tai sitten ryyppysäädin hörppii kuluneena ilmaa tai jotain. Sitten ois tietysti kohokammiojutut siellä kaasarin pohjassa, onko pinta kunnossa jne... aika pomminvarma tuo Pierburg kyllä puhtaana on, sanoisin.

Mitä sähköpuoleen tulee niin maadoitusten kunnon lienet varmaankin tarkistanut? Akun maajohdon kunto, sekä maadoitus siinä jäähdyttimen alareunan tienoilla sekä sytytysvahvistimen vieressä olevan (mustat ohkaset johdot).
Vastaa Viestiin