![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
pakkaset
Juu 34 oli pakkasta aamulla ja saabi oli ollu 6 tuntia lämmityksessä, ja siltikin sieluun koski kun joutui vanhuksen lyömään näillä keleillä käyntiin. Nooh kylmäksi en sitten lohkoa laskenutkaan koko päivänä, säänöllistä käyttämistä tasasin väliajoin ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Kaasarisatkiu käy ja kukkuu taas. Ei lähteny käyntiin, ennen kuin pistin imusarjan alipaineletkun reiästä bensaa pari korkillista ja starttasin. Nyt on jäänestoa tankissa.tpsaab kirjoitti:Eipä tänäiltana lähteny, pyörittää kovasti, muttei ees yritä käydä! Pitää viikonloppuna tutkia, josko kipinää saa. Ryypyn vaijeri oli ehjä, oisko tuo kaasari ehtiny tuossa jäätyä tai jotain?tpsaab kirjoitti:Aamulla -20, ajossaoleva kasitappinen ruiskusaab lähti käyntiin kuin palmun alta, muttei näköjään pysy käynnissä näillä pakkasilla.
1,5kk seissy kaasarisatku lähti ekalla starttauksella, muutaman sekunnin hieronnan jälkeen. Jäi kuitenkin siihen, koska oli sen verran iso kova hanki ympärillä. Lapioinen iltasella sen irti.
Nyt on kaks saappia kadunvarressa. Perkele.
Kaasari oli ilmeisesti jäässä, nyt +1C:n lämpötilassa toimii normaalisti.
...seuraavia paukkupakkasia odotellessa..
OG900i -88
VW 1300 -70
VW 1300 -70
Pakkanen vai mikä mutta viime maanantaina huollossa huomasivat, että jäähdyttimen tyhjennystulppa vuotaa. Olin vielä paikalla, kun kävivät jo autoon käsiksi ja kiristivät tulpan. Eilen sitten tsiikailin nestetilannetta ja katselin vuotaako huollossa vaihdetut lämppärin letkut. Tyhjennystulppa oli märkä, palkki alla märkänä ja pyyhkäisin ne paperilla kuivaksi. Lounaalle lähtiessä katsoin paikan uudestaan ja taas oli märkänä.
Ei muu auttanut ku soitella jäähdyttäjän takuusta, että onko minkäänlaista Nissenssillä. Vuoden takuu on ja vaihtoon menee. Kurjaa, että tuolla lailla menee. Ja eipä sinne päätä saa väliin, että näkisi mistä kohtaa se vuotaa. Ja vanhan jäähdyttimen vein kaatopaikalle romukuorman mukana. Siinä ku olis ollu ehjä tulppa![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Ei muu auttanut ku soitella jäähdyttäjän takuusta, että onko minkäänlaista Nissenssillä. Vuoden takuu on ja vaihtoon menee. Kurjaa, että tuolla lailla menee. Ja eipä sinne päätä saa väliin, että näkisi mistä kohtaa se vuotaa. Ja vanhan jäähdyttimen vein kaatopaikalle romukuorman mukana. Siinä ku olis ollu ehjä tulppa
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Ei missään herran rakkaudessa pidä laittaa syyläri tukkoon. Ei näissä saabeissa semmosta tarvii. Jossakin on vikaa, jos ei lämpene normaalisti pakkasillakin. Sanon tämän 6vuoden og900 ja 99 kokemuksella.taassaapi kirjoitti:Puolison vaatimuksesta piti sitten käynnistää vanhus. Ihan sydäntä särki. Kolmen tuntia ensin narun perässä ja hyvin lähti käyntiin.
Mitenkäs on oletteko pitäneet nuharättiä syylärin edessä. Kun on ensimmäinen turpo minulla niin mietityttää onko sellasesta rätistä haittaa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Näin on! Jos vaan mitenkään kunnossa niin ei tarvi keulaa tukkia. Kolmella eri OGsatkulla ja yhdellä 99:llä olen tämän todennut. 99:llä jopa -48 raidan pakkasissa, tosin silloin ei lämmintä piisannut kabiiniin asti mutta moottori lämpesi.Mertmi kirjoitti:Ei missään herran rakkaudessa pidä laittaa syyläri tukkoon. Ei näissä saabeissa semmosta tarvii. Jossakin on vikaa, jos ei lämpene normaalisti pakkasillakin. Sanon tämän 6vuoden og900 ja 99 kokemuksella.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
on lähtenyt satku iloseen -35 asteen pakkasella, puol tuntia pidelly roikassa ku ei oo nii kauheeta intoo valuttaa jäähytysnesteitä parkkipaikalle... mut ei oo tarvinnu pelätä etteikö saab heräis. jos se joku aamu ei julmetussa pakkasessa halua enää lähteä ni kyl sen vanhukselle sallin. onhan se ajokillekkin jo rankkaa ku kuskikin on kohmeessa jopa enemmän ku auto... automaattiryyppykin toiminu, löytyy se kahva kyllä hanskiksesta va irtokahvana taitaa olla varsin hyödytön ![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
Täällä myöskin vuotaa tuommoinen Motonetistä tilattu Nissensin alumiininen (2 rivinen) jäähdytin, siitä oikeassa alareunassa olevasta muovisesta tyhjennyspropusta. Kesällä sen laitoin enkä tainnut sitä kiristää sillon, mutta ei se kesällä eikä syksyllä ainakaan vuotanut. Nyt talvella on parkkipaikalla tiputtanut, mutta en ole siitä perustanut kun ajattelin että jostain letkun liitoksesta vuotaa, kunnes yhtenä aamuna oli paisuntasäiliö tyhjänä.dimebak kirjoitti:Pakkanen vai mikä mutta viime maanantaina huollossa huomasivat, että jäähdyttimen tyhjennystulppa vuotaa. Olin vielä paikalla, kun kävivät jo autoon käsiksi ja kiristivät tulpan. Eilen sitten tsiikailin nestetilannetta ja katselin vuotaako huollossa vaihdetut lämppärin letkut. Tyhjennystulppa oli märkä, palkki alla märkänä ja pyyhkäisin ne paperilla kuivaksi. Lounaalle lähtiessä katsoin paikan uudestaan ja taas oli märkänä.
Ei muu auttanut ku soitella jäähdyttäjän takuusta, että onko minkäänlaista Nissenssillä. Vuoden takuu on ja vaihtoon menee. Kurjaa, että tuolla lailla menee. Ja eipä sinne päätä saa väliin, että näkisi mistä kohtaa se vuotaa. Ja vanhan jäähdyttimen vein kaatopaikalle romukuorman mukana. Siinä ku olis ollu ehjä tulppa
Sen verran ahtaassa paikassa on tuo proppu, että ainut millä voi kiristää on pitkä 24mm hylsy ja semmosta ei löytynyt joten täytyi sahata rautasahalla pätkä pois siitä tulpasta. Sai sitten tavallisella hysyllä vähän sitä kiristettyä. Laitoin siihen tyhjennysletkuholkkiin paperia että näkee vuotaako ja punaisena se paperi on, mutta ei ole nyt niin paljon vuotanut että haittaisi ajoa. Liekö se sitten mennyt pakkasilla rikki vai vaan löystynyt, en osaa sanoa. Nesteet kuitenkaan ei ole päässeet jäätymään. Jos vielä vuotaa niin laitan siihen tulpatun letkunpätkän. Tuskin se sieltä propun juuresta vuotaa, joten tuonhan pitäsi tukkia vuoto.
Miulla tossa rupesi 99turbo savuttamaan ihan kipeesti. Takanatulijoista näkyi vain valot, kun peiliin kurkkasi. Arvelin, että nyt on turbosta pettäny tiivisteet ja että remppa tulossa. GRRR!
Tutkailin kuitenkin huohotusjärjestelmää ja hoksasin, ettei paksun huohotusputken läpi mene mikään. Moottori oli huohottanut muunmuassa öljytikusta (oli ihan harmaassa paskassa) ja venakopan kumitiivisteestä. Aikani tutkiskeltuani syyksi paljastuikin tuo vanhemman mallisten turbojen hohotusletkussa oleva kulmanippa määräjakajan alla. Semmonen muovinen 90asteen kulma. Se oli jäätynyt täysin umpeen. Sisällä oli pelkkää jäätä 5cm matkalla. Sen kun rassasin auki, niin jopa loppui savutus ainaskin tyhjäkäynnillä. Laitoin retkipatjasta ja 900i huohotusletkun eristeestä tehdyn suojan siihen kulmalle. Samoin jo aiemmin lisäsin ohueen huohotusputkeen sen eristeen. Näyttävät olevan tarpeellisia juttuja näin kovilla pakkasilla... Kukaties tarpeen huohottimen päivitys tuohon myöhempien satkujen versioon, jossa putki menee turbon imuputkeen.
![Mad :x](./images/smilies/icon_mad.gif)
Tutkailin kuitenkin huohotusjärjestelmää ja hoksasin, ettei paksun huohotusputken läpi mene mikään. Moottori oli huohottanut muunmuassa öljytikusta (oli ihan harmaassa paskassa) ja venakopan kumitiivisteestä. Aikani tutkiskeltuani syyksi paljastuikin tuo vanhemman mallisten turbojen hohotusletkussa oleva kulmanippa määräjakajan alla. Semmonen muovinen 90asteen kulma. Se oli jäätynyt täysin umpeen. Sisällä oli pelkkää jäätä 5cm matkalla. Sen kun rassasin auki, niin jopa loppui savutus ainaskin tyhjäkäynnillä. Laitoin retkipatjasta ja 900i huohotusletkun eristeestä tehdyn suojan siihen kulmalle. Samoin jo aiemmin lisäsin ohueen huohotusputkeen sen eristeen. Näyttävät olevan tarpeellisia juttuja näin kovilla pakkasilla... Kukaties tarpeen huohottimen päivitys tuohon myöhempien satkujen versioon, jossa putki menee turbon imuputkeen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
oliskohan niin , jotta muovi kutistuu niin paljon kylmässä, että tekee ton.Kalle900 kirjoitti:Täällä myöskin vuotaa tuommoinen Motonetistä tilattu Nissensin alumiininen (2 rivinen) jäähdytin, siitä oikeassa alareunassa olevasta muovisesta tyhjennyspropusta.dimebak kirjoitti:Pakkanen vai mikä mutta viime maanantaina huollossa huomasivat, että jäähdyttimen tyhjennystulppa vuotaa.
Ainakin muovi yleisesti lämpölaajenee voimakkaasti.
Sinänsä hankalaa, jos kylmänä sen kiristää, voi olla haperoa ja kovin mukautumatonta.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Mulla ei ollut onkelmia vaihteiden kanssa vaikka pakkasta olikin aamulla 30 astetta...No joo mutta meinashan alussa olla vähän tahmeaa tuo vaihteen vaihto kakkoselle mutta meni kuitenkin päälle ja sitten ei ollutkaan minkäänlaisia ongelmiahimmee kirjoitti:10km jälkeenkään kakkonen oikeen tykänny lyyä päälle.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Juu..ihan öljystä kiinni jos kytkin muutoin toimii hyvin.saba90 kirjoitti:Mulla ei ollut onkelmia vaihteiden kanssa vaikka pakkasta olikin aamulla 30 astetta...No joo mutta meinashan alussa olla vähän tahmeaa tuo vaihteen vaihto kakkoselle mutta meni kuitenkin päälle ja sitten ei ollutkaan minkäänlaisia ongelmiahimmee kirjoitti:10km jälkeenkään kakkonen oikeen tykänny lyyä päälle.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Ollaan asian ytimessä. Jos kytkin ei pelaa kunnolla, eli ei irroita, niin hyväkin laatikko pistää hanttiin vaihtaessa...himmee kirjoitti:Juu..ihan öljystä kiinni jos kytkin muutoin toimii hyvin.saba90 kirjoitti:Mulla ei ollut onkelmia vaihteiden kanssa vaikka pakkasta olikin aamulla 30 astetta...No joo mutta meinashan alussa olla vähän tahmeaa tuo vaihteen vaihto kakkoselle mutta meni kuitenkin päälle ja sitten ei ollutkaan minkäänlaisia ongelmiahimmee kirjoitti:10km jälkeenkään kakkonen oikeen tykänny lyyä päälle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mullakin lähes ainoa paikka mikä näyttää olevan immuuni pakkaselle on Satkun laatikko, siellä onkin tosin nuo paljon puhetta aiheuttaneet Nesteen 75W Hypoidit.saba90 kirjoitti:Mulla ei ollut onkelmia vaihteiden kanssa vaikka pakkasta olikin aamulla 30 astetta...No joo mutta meinashan alussa olla vähän tahmeaa tuo vaihteen vaihto kakkoselle mutta meni kuitenkin päälle ja sitten ei ollutkaan minkäänlaisia ongelmiahimmee kirjoitti:10km jälkeenkään kakkonen oikeen tykänny lyyä päälle.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."