pakkaset

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JL »

Juu 34 oli pakkasta aamulla ja saabi oli ollu 6 tuntia lämmityksessä, ja siltikin sieluun koski kun joutui vanhuksen lyömään näillä keleillä käyntiin. Nooh kylmäksi en sitten lohkoa laskenutkaan koko päivänä, säänöllistä käyttämistä tasasin väliajoin :D
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

tpsaab kirjoitti:
tpsaab kirjoitti:Aamulla -20, ajossaoleva kasitappinen ruiskusaab lähti käyntiin kuin palmun alta, muttei näköjään pysy käynnissä näillä pakkasilla.

1,5kk seissy kaasarisatku lähti ekalla starttauksella, muutaman sekunnin hieronnan jälkeen. Jäi kuitenkin siihen, koska oli sen verran iso kova hanki ympärillä. Lapioinen iltasella sen irti.
Eipä tänäiltana lähteny, pyörittää kovasti, muttei ees yritä käydä! Pitää viikonloppuna tutkia, josko kipinää saa. Ryypyn vaijeri oli ehjä, oisko tuo kaasari ehtiny tuossa jäätyä tai jotain?

Nyt on kaks saappia kadunvarressa. Perkele.
Kaasarisatkiu käy ja kukkuu taas. Ei lähteny käyntiin, ennen kuin pistin imusarjan alipaineletkun reiästä bensaa pari korkillista ja starttasin. Nyt on jäänestoa tankissa.
Kaasari oli ilmeisesti jäässä, nyt +1C:n lämpötilassa toimii normaalisti.
...seuraavia paukkupakkasia odotellessa..
OG900i -88
VW 1300 -70
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pakkanen vai mikä mutta viime maanantaina huollossa huomasivat, että jäähdyttimen tyhjennystulppa vuotaa. Olin vielä paikalla, kun kävivät jo autoon käsiksi ja kiristivät tulpan. Eilen sitten tsiikailin nestetilannetta ja katselin vuotaako huollossa vaihdetut lämppärin letkut. Tyhjennystulppa oli märkä, palkki alla märkänä ja pyyhkäisin ne paperilla kuivaksi. Lounaalle lähtiessä katsoin paikan uudestaan ja taas oli märkänä.

Ei muu auttanut ku soitella jäähdyttäjän takuusta, että onko minkäänlaista Nissenssillä. Vuoden takuu on ja vaihtoon menee. Kurjaa, että tuolla lailla menee. Ja eipä sinne päätä saa väliin, että näkisi mistä kohtaa se vuotaa. Ja vanhan jäähdyttimen vein kaatopaikalle romukuorman mukana. Siinä ku olis ollu ehjä tulppa :evil:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

taassaapi kirjoitti:Puolison vaatimuksesta piti sitten käynnistää vanhus. Ihan sydäntä särki :cry: . Kolmen tuntia ensin narun perässä ja hyvin lähti käyntiin.

Mitenkäs on oletteko pitäneet nuharättiä syylärin edessä. Kun on ensimmäinen turpo minulla niin mietityttää onko sellasesta rätistä haittaa :roll: ?
Ei missään herran rakkaudessa pidä laittaa syyläri tukkoon. Ei näissä saabeissa semmosta tarvii. Jossakin on vikaa, jos ei lämpene normaalisti pakkasillakin. Sanon tämän 6vuoden og900 ja 99 kokemuksella.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mertmi kirjoitti:Ei missään herran rakkaudessa pidä laittaa syyläri tukkoon. Ei näissä saabeissa semmosta tarvii. Jossakin on vikaa, jos ei lämpene normaalisti pakkasillakin. Sanon tämän 6vuoden og900 ja 99 kokemuksella.
Näin on! Jos vaan mitenkään kunnossa niin ei tarvi keulaa tukkia. Kolmella eri OGsatkulla ja yhdellä 99:llä olen tämän todennut. 99:llä jopa -48 raidan pakkasissa, tosin silloin ei lämmintä piisannut kabiiniin asti mutta moottori lämpesi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja saab87 »

on lähtenyt satku iloseen -35 asteen pakkasella, puol tuntia pidelly roikassa ku ei oo nii kauheeta intoo valuttaa jäähytysnesteitä parkkipaikalle... mut ei oo tarvinnu pelätä etteikö saab heräis. jos se joku aamu ei julmetussa pakkasessa halua enää lähteä ni kyl sen vanhukselle sallin. onhan se ajokillekkin jo rankkaa ku kuskikin on kohmeessa jopa enemmän ku auto... automaattiryyppykin toiminu, löytyy se kahva kyllä hanskiksesta va irtokahvana taitaa olla varsin hyödytön :lol:
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
Kalle900
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Loka 23, 2005 19:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kalle900 »

dimebak kirjoitti:Pakkanen vai mikä mutta viime maanantaina huollossa huomasivat, että jäähdyttimen tyhjennystulppa vuotaa. Olin vielä paikalla, kun kävivät jo autoon käsiksi ja kiristivät tulpan. Eilen sitten tsiikailin nestetilannetta ja katselin vuotaako huollossa vaihdetut lämppärin letkut. Tyhjennystulppa oli märkä, palkki alla märkänä ja pyyhkäisin ne paperilla kuivaksi. Lounaalle lähtiessä katsoin paikan uudestaan ja taas oli märkänä.

Ei muu auttanut ku soitella jäähdyttäjän takuusta, että onko minkäänlaista Nissenssillä. Vuoden takuu on ja vaihtoon menee. Kurjaa, että tuolla lailla menee. Ja eipä sinne päätä saa väliin, että näkisi mistä kohtaa se vuotaa. Ja vanhan jäähdyttimen vein kaatopaikalle romukuorman mukana. Siinä ku olis ollu ehjä tulppa :evil:
Täällä myöskin vuotaa tuommoinen Motonetistä tilattu Nissensin alumiininen (2 rivinen) jäähdytin, siitä oikeassa alareunassa olevasta muovisesta tyhjennyspropusta. Kesällä sen laitoin enkä tainnut sitä kiristää sillon, mutta ei se kesällä eikä syksyllä ainakaan vuotanut. Nyt talvella on parkkipaikalla tiputtanut, mutta en ole siitä perustanut kun ajattelin että jostain letkun liitoksesta vuotaa, kunnes yhtenä aamuna oli paisuntasäiliö tyhjänä.

Sen verran ahtaassa paikassa on tuo proppu, että ainut millä voi kiristää on pitkä 24mm hylsy ja semmosta ei löytynyt joten täytyi sahata rautasahalla pätkä pois siitä tulpasta. Sai sitten tavallisella hysyllä vähän sitä kiristettyä. Laitoin siihen tyhjennysletkuholkkiin paperia että näkee vuotaako ja punaisena se paperi on, mutta ei ole nyt niin paljon vuotanut että haittaisi ajoa. Liekö se sitten mennyt pakkasilla rikki vai vaan löystynyt, en osaa sanoa. Nesteet kuitenkaan ei ole päässeet jäätymään. Jos vielä vuotaa niin laitan siihen tulpatun letkunpätkän. Tuskin se sieltä propun juuresta vuotaa, joten tuonhan pitäsi tukkia vuoto.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Miulla tossa rupesi 99turbo savuttamaan ihan kipeesti. Takanatulijoista näkyi vain valot, kun peiliin kurkkasi. Arvelin, että nyt on turbosta pettäny tiivisteet ja että remppa tulossa. GRRR! :x

Tutkailin kuitenkin huohotusjärjestelmää ja hoksasin, ettei paksun huohotusputken läpi mene mikään. Moottori oli huohottanut muunmuassa öljytikusta (oli ihan harmaassa paskassa) ja venakopan kumitiivisteestä. Aikani tutkiskeltuani syyksi paljastuikin tuo vanhemman mallisten turbojen hohotusletkussa oleva kulmanippa määräjakajan alla. Semmonen muovinen 90asteen kulma. Se oli jäätynyt täysin umpeen. Sisällä oli pelkkää jäätä 5cm matkalla. Sen kun rassasin auki, niin jopa loppui savutus ainaskin tyhjäkäynnillä. Laitoin retkipatjasta ja 900i huohotusletkun eristeestä tehdyn suojan siihen kulmalle. Samoin jo aiemmin lisäsin ohueen huohotusputkeen sen eristeen. Näyttävät olevan tarpeellisia juttuja näin kovilla pakkasilla... Kukaties tarpeen huohottimen päivitys tuohon myöhempien satkujen versioon, jossa putki menee turbon imuputkeen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Tänään oli kyllä extrajähmeessä auto. Hypoiditkin jo ottanut pois laatikosta ja tilalle tavallista laatikkoöljyä. Eihän siitä mitään meinannu tulla. Jopa 10km jälkeenkään kakkonen oikeen tykänny lyyä päälle.
VW transporter 2.5tdi vm.99
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Kalle900 kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Pakkanen vai mikä mutta viime maanantaina huollossa huomasivat, että jäähdyttimen tyhjennystulppa vuotaa.
Täällä myöskin vuotaa tuommoinen Motonetistä tilattu Nissensin alumiininen (2 rivinen) jäähdytin, siitä oikeassa alareunassa olevasta muovisesta tyhjennyspropusta.
oliskohan niin , jotta muovi kutistuu niin paljon kylmässä, että tekee ton.
Ainakin muovi yleisesti lämpölaajenee voimakkaasti.
Sinänsä hankalaa, jos kylmänä sen kiristää, voi olla haperoa ja kovin mukautumatonta.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Viesti Kirjoittaja saba90 »

himmee kirjoitti:10km jälkeenkään kakkonen oikeen tykänny lyyä päälle.
Mulla ei ollut onkelmia vaihteiden kanssa vaikka pakkasta olikin aamulla 30 astetta...No joo mutta meinashan alussa olla vähän tahmeaa tuo vaihteen vaihto kakkoselle mutta meni kuitenkin päälle ja sitten ei ollutkaan minkäänlaisia ongelmia :)
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

saba90 kirjoitti:
himmee kirjoitti:10km jälkeenkään kakkonen oikeen tykänny lyyä päälle.
Mulla ei ollut onkelmia vaihteiden kanssa vaikka pakkasta olikin aamulla 30 astetta...No joo mutta meinashan alussa olla vähän tahmeaa tuo vaihteen vaihto kakkoselle mutta meni kuitenkin päälle ja sitten ei ollutkaan minkäänlaisia ongelmia :)
Juu..ihan öljystä kiinni jos kytkin muutoin toimii hyvin.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

himmee kirjoitti:
saba90 kirjoitti:
himmee kirjoitti:10km jälkeenkään kakkonen oikeen tykänny lyyä päälle.
Mulla ei ollut onkelmia vaihteiden kanssa vaikka pakkasta olikin aamulla 30 astetta...No joo mutta meinashan alussa olla vähän tahmeaa tuo vaihteen vaihto kakkoselle mutta meni kuitenkin päälle ja sitten ei ollutkaan minkäänlaisia ongelmia :)
Juu..ihan öljystä kiinni jos kytkin muutoin toimii hyvin.
Ollaan asian ytimessä. Jos kytkin ei pelaa kunnolla, eli ei irroita, niin hyväkin laatikko pistää hanttiin vaihtaessa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

saba90 kirjoitti:
himmee kirjoitti:10km jälkeenkään kakkonen oikeen tykänny lyyä päälle.
Mulla ei ollut onkelmia vaihteiden kanssa vaikka pakkasta olikin aamulla 30 astetta...No joo mutta meinashan alussa olla vähän tahmeaa tuo vaihteen vaihto kakkoselle mutta meni kuitenkin päälle ja sitten ei ollutkaan minkäänlaisia ongelmia :)
Mullakin lähes ainoa paikka mikä näyttää olevan immuuni pakkaselle on Satkun laatikko, siellä onkin tosin nuo paljon puhetta aiheuttaneet Nesteen 75W Hypoidit.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Melkein käsittämättömän hyvin pelaa tuo Borg-Warnerikin. Hellämielisyyttäni tosin käytän konetta muutaman minuutin P-vaihteella ennen liikkeellelähtöä, kun pakkaset ovat kovimmillaan.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Vastaa Viestiin