Paluu Saab-kantaan... ja Check Engine ihmettelyä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Taitaa käytettyjä IMM:uja saada 50-100€, itsekin ostin käytetyn tuohon ja on hyvin pelannut.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24629
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

hmm sie ekalla sivulla annoit niitä vikakoodeja- niin
12241 =viittaa suuttimiin
ja
12111
12112 ovat molemmat heated oxygen sensor (ho2s)-mixture during running

eli olisko suuttimissa vikaa vikaa?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Ei omakohtaista kokemusta, mutta jostain englannin kielisiltä sivuilta luin että voi joskus herjata suuttimista vaikkei vikaa olisikaan. :?

Lisätty:
Koodeille löytyi myös seuraavat selitykset:
"12111 OffOxygen sensor adaption fault-throttle open
12112 OffOxygen sensor adaption fault-idle position"

eli pääasiassa lambda tai IMMu, alipainevuoto, etc.
Viimeksi muokannut Anthuan, Ke Touko 09, 2007 18:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Hei onko siulla nyt alkuperäinen lambda kiinni? jos sekin on IMMun epätoiminnan vuoksi hajonnut. :idea:
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Breadfan kirjoitti:
Anthuan kirjoitti:Hei onko siulla nyt alkuperäinen lambda kiinni? jos sekin on IMMun epätoiminnan vuoksi hajonnut. :idea:
Uusi lambda on kiinni.
:( Olisikin ollut liian yksinkertaista.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Laihalla se varmaan käy kun valon sytyttää. 12241 pitäisi olla Mixture lean, 12411 olisi se suutinpiiri. Jos suuttimissa olisi jotain sähköistä pätkintää niin se kyllä näkyisi käynnissä ja hyvin tuntuvasti.

12111 ja 12112 koodit tulevat kun lambda-takaisinkytkennästä loppuu säätövara ajossa sekä tyhjäkäynnillä.

Mahdollisesti epäilisin väsynyttä bensapumppua jos sen vaihdosta ei ole tietoa. Tyypillisesti i16-malleissa sen väsähtämistä ei huomaa muuten kuin kulkupuolen heikkenemisenä ja lambdamalleissa vikakoodina. Toisaalta tyhjäkäynnillä luulisi heikonkin pumpun tuoton riittävän. Ellet olisi jo vaihtanut massamittaria niin olisin epäillyt myös viallista ilmamassamittaria sillä niissäkin tuntuu oleva joskus vanhemmiten sellaista vikaa että ilmoitettu ilmamassa on todellista pienempi ja auto käy laihalla.

Ilmavuodot olet tainnut jo tarkistella, joten epäilisin että jostain syystä ei vaan saa tarpeeksi soppaa, mahdollisia vikoja bensapumpun lisäksi tietysti bensansuodattimen ja suutinten tukkeutuminen. Halvin tapa etsiä vikaa nyt alkuun voisi olla vaihtaa bensansuodatin, en huomannut aiemmista viesteistä että olisit vaihtanut sitä vielä?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Epätodennäköistä kai että immussa olisi vikaa. Vaikea muutenkaan arvioida kun ei ole varmaa tietoa että mikä siinä silloin hajoaa kun lanka on vielä ehyt mutta mittari toimii väärin. Luultavasti itse elektroniikkaan tulee vikaa tai lanka ohenee tms. Veikkaan että vian syy tällöin löytyy ohjauselektroniikasta, joku konkka voi lahota joka on aika- ja lämpötilariippuvaista.

Bensapumpun tuottoa ei voi testata vain äänen perusteella, kannattaisi tarkistaa tuotto. Vaikkapa niin, että irrotat bensatukista bensan tuloletkun ja ohjaat ämpäriin. Sitten hyppylangalla pumppu pumppaamaan ja tarkistat ämpäriin tulleen bensan määrän. Saabin speksi taisi olla *vähintään* 9dl bensaa/30 sek.

Samallahan tuo tietysti testaa suodattimenkin, jos se on tukossa niin eihän sieltä tarpeeksi bensaa läpi pääse.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin