Kansipahvi taisi kimahtaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

palle kirjoitti:1/2" hylsy on sopiva tuohon kannenpultin torx- kantaan. Itselläni 13mm rivasi ympäri kun pari kansipahvia vaihdoin silloin kun olin saabista.
Kannattaakohan tuota kantaa nyt kuitenkaan muljata millään siihen kuulumattomalla hylsyllä, E16 Torx-hylsy kun maksaa sen 2,5€.

http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=77-5116

Ja muotoaan muuttava pultinkanta/kannassa liukuva hylsy voi vääristää kiristysmomenttia :?
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Minuteman kirjoitti:
palle kirjoitti:1/2" hylsy on sopiva tuohon kannenpultin torx- kantaan. Itselläni 13mm rivasi ympäri kun pari kansipahvia vaihdoin silloin kun olin saabista.
Kannattaakohan tuota kantaa nyt kuitenkaan muljata millään siihen kuulumattomalla hylsyllä, E16 Torx-hylsy kun maksaa sen 2,5€.

http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=77-5116

Ja muotoaan muuttava pultinkanta/kannassa liukuva hylsy voi vääristää kiristysmomenttia :?
Niimpä..oikea avain oikeaan paikkaan...
palle
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 15:30
Paikkakunta: pohjois-häme

Viesti Kirjoittaja palle »

Tilannehan oli se että tein kansiremonttia lauantai- iltana ja sunnuntaina ja meidän 7000 asukkaan kylästämme ei torx hylsyjä mistään silloin saanut. Lainasin kaverilta 1/2"- voimahylsyn mitä se ei saa muuttamaan muotoaan käsipelissä. Siinä syy väärän hylsyn käyttöön. Ja autot muuten tikittää vieläkin.
beeba
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Su Joulu 31, 2006 12:00

Viesti Kirjoittaja beeba »

Paalaamoon kaikki saa*ana turhaa uppoo rahaa ja syö hermoja :D
sämpylä
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

palle kirjoitti:Tilannehan oli se että tein kansiremonttia lauantai- iltana ja sunnuntaina ja meidän 7000 asukkaan kylästämme ei torx hylsyjä mistään silloin saanut. Lainasin kaverilta 1/2"- voimahylsyn mitä se ei saa muuttamaan muotoaan käsipelissä. Siinä syy väärän hylsyn käyttöön. Ja autot muuten tikittää vieläkin.
En tiennyt tilanteestasi koska et edellisessä viestissäsi siitä kertonut, että mikä pakotti käyttämään väärää hylsyä. Voimahylsy voi toimiakin varsinkin jos on pyöristetyt nurkat mihin Torxin kulmat hieman tukeutuvat, mutta 1/2" hylsyjä on niin montaa laatua, ja niin monella mitalla vaikka nimellisesti samalla numerolla ovatkin, että jos joku menee muljaamaan pultinkantansa/saa ne vielä väärään momenttiin jollakin kiinalaisella liukkaaksi kromatulla ja horolla hylsyllä niin.. :?

Tarkoitus ei ollut vittuilla tai loistaa mitenkään, vaan tarkoitus oli se, että oikea avain oikeaan paikkaan, niin niinkin pienellä asialla voi välttyä isoilta murheilta.
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Minuteman kirjoitti:...vaan tarkoitus oli se, että oikea avain oikeaan paikkaan, niin niinkin pienellä asialla voi välttyä isoilta murheilta.
Ehdottomasti näin, oli vaan itselläkin "pattitilanne". Viikonloppu menossa ja lähimpään paikkaan mikä edes saatettaisiin myydä ko. hylsyä jotain 50km matkaa. Kokeilin sentään ensin yhteen pihalla olevaan koneenraatoon että sain kaikki pultit auki nylppäämättä kantoja. Jos kantoihin olisi tullut jälkiä, olisin toki uusinut pultit. Perhana kun turhan usein on kiire saada auto taas ajoon...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Millainen operaatio tuo venttiilivarren kumien vaihto on? Kannattaa varmaan samalla suorittaa, kun kerran kansi on auki.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Puuh, viimeinkin auto saatiin trailerin kanssa kotiin ja talliin. Katotaan jaksanko tänään ottaa kannen jo auki vai meneekö ensiviikkoon.

Paisuntasäiliö on tyhjä, onkohan se vuotanut sylinteriin vai mihin? Öljyt varmaan kannattaa heti laskea pois, että jos on vedet siellä niin tulee ulos?

Tartteeko tuota sen erikoisemmin purkaa, kun vaan nappaa venttiilikopan irti, imusarja ja pakosarja sellaisenaan irti, jakoketjunkiristin irti ja sitten kansi vaan auki? Tarviiko esim. imusarjasta irrotella noita vehkeitä, mitä siinä on kiinni karmeat määrät?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Sainpahan kannen auki. Otin kuvan pahvista, osaako joku kertoa, mitä tuolle on tapahtunut? Metallinen "rengas" pahvissa sylinterin reunalla oli ykköspytyssä tuolla tavoin lytyssä ja halki. Siitä ilmeisesti päästi vedet ykköspyttyyn, mäntä ainakin oli kauniin kiiltävä. Tuossa pahvin kuva: http://www.mbnet.fi/~akyttala/kuvat/autot/kokopahvi.jpg
Ja makron kanssa rikkinäisestä kohdasta:
http://www.mbnet.fi/~akyttala/kuvat/autot/pahvi.jpg

Kansipultit oli muuten hävyttömän kovaa kiinni, eivät lähteneet metrisellä jatkovarrellakaan irti. Pulttipyssyllä mallia linja-auto sain pultit irti, mutta silläkin vasta suurimalla momentilla!
Onkohan ne olleet liian kovaa kiinni? Mietin nyt vakavasti noitten kansipulttien uusimista. Saattais olla ehkä syytä?

Kadonneet pakkasnesteet löytyivät muuten samalla kun laskin öljyt pois, sieltä ne tuli mukana. Onko mitään erityistä neuvoa, mitä pitäisi tehdä tuon kanssa, kun vedet on menneet öljyjen sekaan? Kun kansi saadaan kuntoon, niin laitetaanko uudet öljyt, käytetään lämpimäksi ja sen jälkeen vaihdetaan öljyt heti uudelleen?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Tapsa84
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 21:45
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Tapsa84 »

akyttala kirjoitti:
Kadonneet pakkasnesteet löytyivät muuten samalla kun laskin öljyt pois, sieltä ne tuli mukana. Onko mitään erityistä neuvoa, mitä pitäisi tehdä tuon kanssa, kun vedet on menneet öljyjen sekaan? Kun kansi saadaan kuntoon, niin laitetaanko uudet öljyt, käytetään lämpimäksi ja sen jälkeen vaihdetaan öljyt heti uudelleen?
Tuo pakkasnesteen klygoli on sitten aika myrkkyä laakereille, kun se huuhtelee todella tehokkaasti öljykalvoa pois. Kannattaa kyllä varmaan vaihtaa ne öljyt heti uudelleen.
Saab 9000 2.0 T -88 med Garrett GT40 Scania
Saab 9000 2.0 T -88 purku
Saab 900 2.1 16v -92 purku
Saab 99 -84 hitsattu
Volvo 142 -74 2,0l suunnitelmissa GT42
Volvo 242 -78 2,5l med liten mitsu
Volvo 740 -88 2,3l med Garrett GT40 hybrid 60/60
palle
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 15:30
Paikkakunta: pohjois-häme

Viesti Kirjoittaja palle »

Mä tein forte- pesun silloin, 10W/30 öljyt sisään ja Forte sekaan. Vartin huuhtelu n2000 kierrosta minuutissa, sitten ne ulos ja hyvät uudet öljyt tilalle.
petromies
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

Otin kuvan pahvista, osaako joku kertoa, mitä tuolle on tapahtunut?
Tuo kannentiiviste on "palanut". Noin se jostakin kohti vain kimahtaa. Jos kannessa ei näy halkeamaa niin uusi tiiviste kehiin ja baanalle.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Vesipumpun hihnapyörästä heiluttamalla tuntuu todella reilua välystä, ei kumminkaan ilmeisesti ole vuotanut vielä. Menee vaihtoon kuitenkin saman tien. Samoin laturi heiluu paikoillaan ihan vapaasti monta milliä, laitetaanpa kumipuslat siihen samalla. Jospa vaikka vedenkierto olis häiriintynyt, kun hihnat on ollut melkoisen löysällä..

Mitenkäs muuten tuo höpinä 82 asteisesta termostaatista 2,1 koneen kanssa? Onko kannattava juttu? Luulis ainakin talvella lisäävän kulutusta, hytin lämpenemiseen Saabissa tuskin vaikuttaa.
Ohjekirja kertoo muuten vakiotermarin lämpötilaksi 88 astetta eikä 89 astetta, vaikka 89 asteisia termareita Saabilla näytetään myyvän. Tarviketermarit ovat yleensä tuon 88 astetta, semmonen sinne nyt ainakin päätyy.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Vastaa Viestiin