CO2 g/km vanhassa autossa??

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: CO2 g/km vanhassa autossa??

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Nojoo, eiköhän tuo onnistu helposti.
Sen varmaan nollakelilläkin pitäis ruikkia.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: CO2 g/km vanhassa autossa??

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Könsikäs kirjoitti: Sen varmaan nollakelilläkin pitäis ruikkia.
Kyllä pitäisi jos moottori on kylmä.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: CO2 g/km vanhassa autossa??

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Puolan johto irti ja starttausta. ei ruiki suutin. Eli se on sähkövika.
Vihdoin tämän auton mysteeri selvisi, vaati tosin rohkaisuryyppyä että tonne ulos edes jakso mennä..
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: CO2 g/km vanhassa autossa??

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Könsikäs kirjoitti:Puolan johto irti ja starttausta. ei ruiki suutin. Eli se on sähkövika.
Jos kone oli varmasti kylmä, niin kyllähän siinä sitten on vikaa.

Ennen kuin kannat repputolkulla rahaa jollekin autosähköfirmalle, niin sijoita 5-10€ yleismittariin (tai lainaa mittari kaverilta), jolla saat itse selville n. kolmessa minuutissa, että missä vika.

Kylmällä koneella mittaat resistanssin maan ja suuttimen piuhan liittimen miinus-navan välillä (se on se napa, johon tulee se musta (vaiko ruskea?) piuha). Pitäisi oleman likimain nolla. Jos ei ole, on joko tämä musta johto poikki (menee lämpöaikakytkimelle) tai lämpöaikakytkin susi.

Jos maa OK, mittaa jännite liittimen navoilta kylmää konetta startatessa. Pitäisi oleman n. 11-12volttia vähän akun paskuudesta sun muista riippuen. Jos näin on mutta suutin ei ruiki, on suutin rikki (tai bensa loppu/bensalinja tukossa). Jos maa oli OK, mutta jännitettä ei tule, seuraa sitä "plussa" johtoa ja varmista sen ehjyys. Plussajohto suuttimelta menee starttimoottorille. Helpoin tapa varmistaa johdon ehjyys on mitata resistanssi piuhan päiden (=liitinten) välillä, pitäisi oleman likimain nolla. Jos se on ääretön, on nyöri poikki.

Kuten jo aiemmin kirjoitin, niin itselläni oli vikana startin "napa", joka ei antanut plussaa kk-suuttimelle. Pöllin plussat startin herätteeltä, joka on "kuumana" aina kun startti pyörii. Lämpöaikakytkin huolehtii sitten siitä, että kk-suutin ei ruiki kuumalla koneella (lämpöaikakytkin katkaisee maakontaktin suuttimelta tietyn lämpöisenä).
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: CO2 g/km vanhassa autossa??

Viesti Kirjoittaja jus »

V.J.S kirjoitti:Kylmällä koneella mittaat resistanssin maan ja suuttimen piuhan liittimen miinus-navan välillä (se on se napa, johon tulee se musta (vaiko ruskea?) piuha).
Kylmäkäynnistyssuuttimelta lämpöaikakytkimelle menevä maajohto on vihreä, ei musta eikä ruskea..
Kuva
Suuttimen liittimen ykkösnapa. Numerot näkyy liittimen takana olevan kumisuojuksen taaksepäin vetämällä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: CO2 g/km vanhassa autossa??

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jus kirjoitti:Kylmäkäynnistyssuuttimelta lämpöaikakytkimelle menevä maajohto on vihreä, ei musta eikä ruskea..
Sen siitä saa kun vetelee ulkomuistista 8)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: CO2 g/km vanhassa autossa??

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

V.J.S kirjoitti:
Könsikäs kirjoitti:Puolan johto irti ja starttausta. ei ruiki suutin. Eli se on sähkövika.
Jos kone oli varmasti kylmä, niin kyllähän siinä sitten on vikaa.

Ennen kuin kannat repputolkulla rahaa jollekin autosähköfirmalle, niin sijoita 5-10€ yleismittariin (tai lainaa mittari kaverilta), jolla saat itse selville n. kolmessa minuutissa, että missä vika.

Kylmällä koneella mittaat resistanssin maan ja suuttimen piuhan liittimen miinus-navan välillä (se on se napa, johon tulee se musta (vaiko ruskea?) piuha). Pitäisi oleman likimain nolla. Jos ei ole, on joko tämä musta johto poikki (menee lämpöaikakytkimelle) tai lämpöaikakytkin susi.

Jos maa OK, mittaa jännite liittimen navoilta kylmää konetta startatessa. Pitäisi oleman n. 11-12volttia vähän akun paskuudesta sun muista riippuen. Jos näin on mutta suutin ei ruiki, on suutin rikki (tai bensa loppu/bensalinja tukossa). Jos maa oli OK, mutta jännitettä ei tule, seuraa sitä "plussa" johtoa ja varmista sen ehjyys. Plussajohto suuttimelta menee starttimoottorille. Helpoin tapa varmistaa johdon ehjyys on mitata resistanssi piuhan päiden (=liitinten) välillä, pitäisi oleman likimain nolla. Jos se on ääretön, on nyöri poikki.

Kuten jo aiemmin kirjoitin, niin itselläni oli vikana startin "napa", joka ei antanut plussaa kk-suuttimelle. Pöllin plussat startin herätteeltä, joka on "kuumana" aina kun startti pyörii. Lämpöaikakytkin huolehtii sitten siitä, että kk-suutin ei ruiki kuumalla koneella (lämpöaikakytkin katkaisee maakontaktin suuttimelta tietyn lämpöisenä).

-5 oli pakkasta ja kolme päivää seissy, eli oli kylmä kone..
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Vastaa Viestiin