Refuel

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Ensimmäinen kulutustieto on 10,6l/100km. Vaikuttaisi positiiviselta Sen aseman polttoainehinnalla mistä tankkaisin pitäis mennä bensalla ~6l/100km jotta pääsis samaan ja senhän tietää kaikki että ei varmasti mee!

Laitoin tuossa vkl myös uudet öljyt + suodattimen, uudet tulpat, uuden pyörijän ja jakajan kannen. Myös EGRn tuli asennettua tulppa. Nyt käy tyhjäkäyntiä tasasesti noin 900 kierrosta. Sais alemmaskin, mutta mun mielestä on parempi että käy hieman lujempaa, että voitelee koko konetta hyvin tk:llakin. Samalla sai säätää myös hieman flextunesta ruiskutusmäärää alaspäin, kun väärästä välistä ei vuoda enää ilmaa.

Välilämpöisenä käynnistyminen on hieman hankalaa. Tarvii antaa nappiryyppyä että lähtee. Kylmänä ja lämpöisenä on ihan ok. Välilämpöisenä joutuu muutaman sekunnin pitämään kaasulla käynnissä, että mutta sitten on ok. Voi lähteä vaikka heti ajamaan, ei nyi ei toi.

Mielenkiintoinen episodi kävi la-su yöllä noin 0040 aikaan, kun yhtäkkiä katos vedot ja jäin tienposkeen noin 15km vaasasta. Diagnoosi oli mun mielestä että kipinä katos. ku vedot lakkas ja sitten paukahti putkes pari kertaa... Haettiin kaverin kanssa sitten kotoa toinen sytty-yksikkö, mutta ilmeisesti ezk sytyn ja normaalin järjettömän yksiköt ei sovi yksiin, kun ei se ainakaan sillä vaihdettulla alkanut toimia. Sitten kun laitoin vanhan yksikön takas, niin johan alko pelata. Ei voi käsittää mikä tuli. Ainut mikä voi olla on se että flextune ylikuumeni kun sattui olemaan kojetaulun päällä just ilmakanavan kohdassa, mistä puhalsi kuumaa suoraan yksikölle... Tiedä noista, nyt on kumminkin matka jatkunut sen jälkeen jo 400km ilman ongelmia.

Onko paha rasti muuten vaihtaa tämmöseen pa-suodin, ilman nosturia? Se on jossain auton alla eiks juu?
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

pa-suodatin on oikealla taka-akselin ylä puolella.

on se hiukan hankala tunkin varassa vaihtaa, mutta onnistuu se niinkin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Nyt on tankattu toisen kerran. Meni 62,2l ja sillä pääsi 570km eli 10,9l/100km olis tälle tankilliselle kulutus. Olen melko varma että voi mennä ihan normiajossa jonnekkin 9,5l/100km. Nyt kumminkin on ollu testaamista enemmän tai vähemmän kiihdytelty kovasti ja käytetty tyhjäkäyntiä säädellessä jne.

Koetin tuota käynnistysongelmaa ratkaista ja siihenkin keksin jo ratkaisun. Käänsin vähän vielä seosta laihemalle, siihen ihan laihimpaan mahdolliseen, että ei nyi lämpöisenä. Nyt on ihan pieni epäröinti huomattavissa kylmänä, mutta tuo ei haittaa. Sitten säädin tkruuvista kierrokset takaisin 900rpm. Nyt lähtee selvästi paremmin käyntiin eikä tarvi paina kaasua. 9/10 startista jää ekalla tulille välilämpöisenäkin.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Kävin siinä pakokaasumittarissa ja lukemat oli loistavat. Muista arvoista ei niin väliä, kun pakoputki vuotaa hieman niin happi oli hieman korkealla (3,xxx) ja sitä kautta lambda hieman pielessä. Tosin tässä nyt edes tuo kierrosarvokaan ei olis pakollinen, kun ei oo vähäpäästöinen, vaikka nuo arvot siihenkin hyvin riittäis:

tk: CO 0,15 ja HC 70
kierroksilla CO 0,15 ja HC 55

Syttyäkin säädin hieman aikaisemmalle, mutta en tiedä vaikuttiko se sitten yhtään mihinkään kun tässä on semmonen sisuskaluton jakaja, mutta eikös tää silti toimi ns open loop mallilla, että jos käännän jakajaa, niin ohjausyksikkö ei mistään ymmärrä että sitä käännettiin... Korjatkaa jos meni pieleen. Joskin mun mielestä tuo sytyn kääntö ainakin vaikutti positiivisesti kaasun herkkyyteen :mrgreen:
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Ei muutu ajoitus jakajaa kääntämällä, kun tuossa on ezk-sytytys joka ottaa kampiakselilta sytytys hetken.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ezk -sytytys kyseessä. Järjestelmä mittaa moottorin asentoa kampiakselilta. Jos haluat muuttaa ennakkoa, niin mekaanisesti sitä voisi muuttaa viilaamalla kampiakselin hihnapyörän takana kolmella ruuvilla kiinni olevan hammastetun pellin kiinnitysreiät soikeiksi ja sitten kiinnittämällä sen eri asentoon. Ei mikään mahdoton tehtävä, mutta olisi syytä miettiä, onko vaivan väärti?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Kyllä joku on nyt vaikuttanu johonki. Missfiretti niin pirusti ku kävin kaupas äsken. Jospa siinä on nyt semmonen juttu että jakajan kääntö sai kipunan lyönnin siirtymään niin, että kylmänä se lyö väärään aikaan ts. silloin, kuin pyörijä ei oo jakassa "jyvällä". Noh, huomenna näytetään jakajalle vähän 13mm avainta ja uusi yritys. Onneksi merkkasin vanhan kohdan.

Toimintatapa jota Mertmi kuvaa, on tuttu. Samaraan ja takapotkun 1700cc pataan sovellettu :D
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

jakaja siirretty takaisin original setuppiin. Myös PA-suodin on vaihdettu, mutta näillä ei ollut mitään vaikutusta noihin kylmänä/välilämpöisenä esiintyviin missfirettämisiin. Mutta eilen keksin sitten vian! Tulppien kärkiväli. Laitoin uudet tulpat stanu kärkivälillä 1,0mm. Noh Haynes oli niin viisas kaveri, että oli ilmoittanu väliksi 0,6mm... Laitoin sitten 0,5mm liuskalla kärkivälin kuntoon ja nyt ainakin yhden kerran kun olen lähtenyt kylmänä liikkeelle, niin mitään tutinoita ei esiintynyt. Seurataan tilannetta.

Kulutustietoakin on taas. Se tankillinen jossa vaihdoin suotimen (meni jonkin verran pa:ta hukkaan) kulutus oli 11,5l/100km, sitten eilen meni 250km kulutuksella 10,4l/km. Tänään on tarkoitus maantielle noin 450km reissulle, niin katsotaan että meniskö se alle 10l/100km. Mä ainakin vakaasti uskon siihen! :mrgreen:
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

täällä myös tekeillä e85 satku mallia ässä, tankillisen kävin sitä hakemassa ihan vakio setupilla ja aika tahmeaa oli kulku ja nyki ja pätki..
nyt on oranssit suuttimet jo "tilauksessa" ja pitäsi toisesta satkusta napata lainaan ehjä immu ja tk moottori, auto ei siis täysin tikissään ollut edes ennen kokeilua..
kylmäkäynnistykseen pitäisi vaihtaa imusarja jossa kk-suutin ja sen laittaa napilla toimimaan, tai ehkä kytkimellä niin saa jatkuvastikin päälle :)..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Tulihan siinä 1000km pörräiltyä vkl. Kolme kulutuslukemaa. 9,8l/100km, 8,9l/100km ja 9,6l/100km. Edelleen tyytyväisyysaste on suuri. Tulppien kärkivälin pienetäminen todella auttoi kylmäongelmiin. Nyt jos maltaa lähteä lohkiksesta aina liikenteeseen, ei ole minkään valtakunnan ongelmia. 15 asteen pakkasessa sai ilman lohkista startata pari kertaa ja muutaman sata metriä meno oli todella tahmeaa, mutta sitten virkosi. Poikkeuksetta tahmeuteen auttaa kun käyttää kierroksia vähän reilummin alkuun, eikä yritä ajaa väännöllä. Eli ykköselläkin sinne 3,5-4krpm jne. :idea:

Saa muuten ihmisiltä mielenkiintoisia katseita kun tankkaa sillä sinisellä pistoolilla. Yksikin nainen tuli varoittamaan, että enhän vain tankaa väärästä letkusta :D :D

Pitäiskö tässä mun i16V:ssä muuten olla oranssit suuttimet vakiona, koska sellaiset siellä on :?
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

900 i16v satkussa pitäisi olla alunperin keltaiset suuttimet.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

sellaiset haljut kermankeltaiset pitäisi olla.
lucasissa eli turbossa iha eri suuttimet joko vihreät tai oranssit, ajattelin että ensin kokeilen ihan vakio ohjelmalla noita oransseja vihreiden tilalle kun ovat sen vajaa 20% isommat..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

4800km takana E85:sella ja kokemukset edelleen positiiviset. Kulutus tälle välillä on 10,55l/100km. Mittarivirhe on 0,8% siihen suuntaan, että mittari näyttää tuon verran liikaa. Ääripäät kulutukselle on 8,9l/100km ja 11,8l/100km. Suurin lukema tuli Tre-Hki-Tre välille kun päästelin lumipöpperössä vasenta kaistaa 100++km/h lunta vasten ja sitähän sillä kaistalla piisas. Sitten vielä hesan päässä piti ajella lumessa ja pari kertaa jäin kiinnikkin. :D On muuten melko peto menemään lumessa satku. Siitä iso plussa, mutta suuri miinus siitä, että polanteisella tiellä meno on kyllä enemmän tai vähemmän kummallista. Perä tuntuu usein pyrkivän nenän edelle ja se ei todellakaan oo kivaa kun aina ei ole koko tien leveys käytettävissä!

Kylmäkäynnistysjärjestelmää tarkastelin tuossa kun vaihdoin termarin. Entinen omistaja on muurannut paffilla koko syylärin :D Ei tullut viisari edes asteikolle kun sen otti pois. No onneksi Biltemasta löytyi uusi ja vaihto meni suht helposti. Mitä nyt yks lenkkiavain poikki ja kaks murtunutta hylsyä. Oli vähän ruuvit tehtaan paapan jäljiltä lujas :D Mutta siis lisäilmaluisti pelaa ja kylmäkäynnistyssuutin pelaa. Lämpöaikakytkimestä en sitten tiedä, mutta kun kylmän lähtee poikkeuksessa paremmin tulille kuin välilämpöisenä, niin uskoisin että on kunnossa. Sitten huomasin että välilämpöisenä lähti paremmin tulille kun lisäilmaluisti oli irti koneesta. Mahtaa jäähtyä paremmin silloin... Voiskohan siihen jonkun eristelevyn laittaa, josko se auttais.

Mutta muuten status quo, jos nyt voi niin sanoa. Ongelmathan on minimaalisia, kun tietää kikat, niin kukaan ei tiedä että mitään ongelmia oliskaan. Eli vähän kaasua kun lupaa lähteä käyntiin ja sitten antaa käydä minuutin tk:ta ennenkuin lähtee, niin homma toimii 110%.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Rate
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 19:33

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Rate »

Onkos raadilla kokemuksia E85:n käytöstä K-jetissä? Itse en ole vielä kokeillut, mutta pikkaisen tekisi mieli.

Jos olette käyttäneet, millaisella sekoituksella olette ajaneet? Oletteko tehneet säädöille mitään?
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Eiks jokaisin true saab ihmisen pitäis osata ruotsia. Googleen kjet e85 saab 900 niin tulee kivati linkkejä. esmes tämmönen: http://www.900klubben.se/phpbb3/viewtop ... 875092777f

Säädiin kokeeksi hieman laihemmalle seosta, katsotaan mitä nyt tapahtuu. Ei ainakaan merkittävää vaikutusta ajettavuuteen huomattavissa.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Vastaa Viestiin