Vaihteisto öljy

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Oon käyttänyt foorumia 2 , 5 vuotta , enkä muista nähneeni moista vastausten määrää. Kysymykseen sinänäsä ei oo komentoivaa , mutta toi määrä...Oiskohan ennätys autokysymyksissä?
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

AnttiR kirjoitti:Oon käyttänyt foorumia 2 , 5 vuotta , enkä muista nähneeni moista vastausten määrää. Kysymykseen sinänäsä ei oo komentoivaa , mutta toi määrä...Oiskohan ennätys autokysymyksissä?
Tämä on kiinnostava aihe...Mitä kukanenkin askiin tunkee.. :wink: :wink:
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Ei ennätys kuitenkaan , kun selasin foorumeita , mutta yllättävän kiinnostava aihe.
Saabhan ei suosittele vaihteistoöljyn vaihtoa manuaaliaskeihin. Samaa sanoivat Länsi-Autossa aikaisemman 900:n kanssa ( mittarissa 806500 km , kun myin pois . Ei vaiheistoremppaa ) ja nykyisen fiskarini ( 9000 ) kanssa.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

AnttiR kirjoitti:Ei ennätys kuitenkaan , kun selasin foorumeita , mutta yllättävän kiinnostava aihe.
Saabhan ei suosittele vaihteistoöljyn vaihtoa manuaaliaskeihin. Samaa sanoivat Länsi-Autossa aikaisemman 900:n kanssa ( mittarissa 806500 km , kun myin pois . Ei vaiheistoremppaa ) ja nykyisen fiskarini ( 9000 ) kanssa.
Siksihän siinä ei ole tyhjennysroppua...ollenkaan...
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Nonii....Teboil EP löysi tiensä satku askiin. Hyvin ainakin testiajossa tuntui toimivan. Tuntuma vastaa lähes neste hypoidia, mutta öljyhän on silti lievästi paksumpaa, joten luulisi tuota lämpöä paremmin kestävän. Pakkasia odotellessa.
VW transporter 2.5tdi vm.99
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

himmee kirjoitti:Nonii....Teboil EP löysi tiensä satku askiin. Hyvin ainakin testiajossa tuntui toimivan. Tuntuma vastaa lähes neste hypoidia, mutta öljyhän on silti lievästi paksumpaa, joten luulisi tuota lämpöä paremmin kestävän. Pakkasia odotellessa.
Onhan synteettinen öljy monta kertaa parempaa kuin yksiaste mineraaliöljy...

Teboilin öljyssähän on EP:tä ja hypoidia....vastaavasti nesteen litkussa vain hypoidia...
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

AnttiR kirjoitti:...
Saabhan ei suosittele vaihteistoöljyn vaihtoa manuaaliaskeihin.
Heheeh...miksiköhän :D
900C -86
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

ASTech kirjoitti:
AnttiR kirjoitti:...
Saabhan ei suosittele vaihteistoöljyn vaihtoa manuaaliaskeihin.
Heheeh...miksiköhän :D
Juu..suosittelee GL 4 :sta, joka on sama asia kuin EP...

En ymmärrä miten se on niin vaikea ymmärtää.....Pitääkö se rautalangasta vääntää :wink: :wink:
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

ASTech kirjoitti:
AnttiR kirjoitti:...
Saabhan ei suosittele vaihteistoöljyn vaihtoa manuaaliaskeihin.
Heheeh...miksiköhän :D
Miten sen vaihtaa, kun ei satkussa ole edes tyhjennysproppua :lol: Imutsydeemillä tietenkin.

Ja lisättäköön vielä, että Official service manualissa lukee "Grade of oil: SAE 10W-30 SF/CC, SF/CD, SG" ja vasta kohdassa "Alternate garde of oil: SAE EP 75 API-GL4 or API GL-5 8)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

dimebak kirjoitti: Miten sen vaihtaa, kun ei satkussa ole edes tyhjennysproppua :lol: Imutsydeemillä tietenkin.
No eipä sittenkään.
Vaan otetaan se takakansi auki.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

tetammi kirjoitti:
dimebak kirjoitti: Miten sen vaihtaa, kun ei satkussa ole edes tyhjennysproppua :lol: Imutsydeemillä tietenkin.
No eipä sittenkään.
Vaan otetaan se takakansi auki.
Paikallisella pajalla näkyy olevan tosi notkealla letkulla ja ohuella letkulla oleva imuri. Takakannen aukaisussa lienee vaarana se, että tiiviste voi hajota ja jos uutta ei ole käsillä niin auto jää verstaalle.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

dimebak kirjoitti:
tetammi kirjoitti:
dimebak kirjoitti: Miten sen vaihtaa, kun ei satkussa ole edes tyhjennysproppua :lol: Imutsydeemillä tietenkin.
No eipä sittenkään.
Vaan otetaan se takakansi auki.
Paikallisella pajalla näkyy olevan tosi notkealla letkulla ja ohuella letkulla oleva imuri. Takakannen aukaisussa lienee vaarana se, että tiiviste voi hajota ja jos uutta ei ole käsillä niin auto jää verstaalle.
Kun tuon on kerran ottanu auki niin huomaa miksei se imutus ehkä ole kumminkaan se paras vaihtoehto.
Oletuksena tuossa hommassahan on tietysti että tiiviste uusitaan joka tapauksessa. Lisäksi tuossa takakannessa on suodatin mikä olis hyvä putsata.
Tämäkin tieto tässä topiikissa tuli varmaan jo viidettä kertaa että ihmekkös että on venähtäny. :lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

tetammi kirjoitti:Kun tuon on kerran ottanu auki niin huomaa miksei se imutus ehkä ole kumminkaan se paras vaihtoehto.
Oletuksena tuossa hommassahan on tietysti että tiiviste uusitaan joka tapauksessa. Lisäksi tuossa takakannessa on suodatin mikä olis hyvä putsata.
Tämäkin tieto tässä topiikissa tuli varmaan jo viidettä kertaa että ihmekkös että on venähtäny. :lol:
Joo, hyvähän se on mutta onko se tosiaan tarpeellinen joka kerta? Varsinkin jos vaihteistoöljyt vaihtaa kerran vuodessa ja ajokilometrit on 12tkm vuodessa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

dimebak kirjoitti: Joo, hyvähän se on mutta onko se tosiaan tarpeellinen joka kerta? Varsinkin jos vaihteistoöljyt vaihtaa kerran vuodessa ja ajokilometrit on 12tkm vuodessa.
Suurimman osan mielestä noin tiheä v.öljyjen vaihtokin on tarpeetonta. :D
Olikos se 30 vai 40 tuhatta kun oli suositeltu vaihtoväli ennen kun markkinoiden "painostuksen" alla jätettiin pois huolto-ohjelmasta.

Itse vaihtaisin tuossa tapauksessa vaikka joka toinen vuosi mutta takakannen irroittamalla. Toi takakannen alareuna on kumminkin se matalin kohta ja melkonen tuuri saa olla että se imuputki sinne osuu.
Mitä itse on noihin reippaasti ajettuihin/vaihtoväli tuntematon niin se metallihile on tullu vasta sen viimeisen desin mukana.

Itse öljyyn on paha sanoo mitään kun samasta autosta itsellä on vain muutaman kymppitonnin verran kokemuksia. Moottoriöljyä en usko kauhean äkkiä käyttäväni, laatikko on kyllä hiljanen mutta se käytettävyys. Tuota nesteen hypoidia voisin käyttää talvella ja ehkä vapareissa, turbossa se ei oikein pysyny.

Parhaimmat kokemukset käytettävyydestä on ollu synteettisillä vaihteistoöljyillä. Keli ei juuri vaikuta ja laatikko on pysyny hiljasena.
Synkrointien kannalta en osaa ihan kommentoida kun molemmissa kokeilemassani laatikossa kakkosen synkka jo hieman valmiiksi kylmänä kurahteli. Mutta kokemukset synteettisten käytöstä rajoittuu vain johonkin 3-4kymppitonniin että kauhean tieteellisiksi noita tuloksia ei voi sanoo.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin