'84 900 GliA "Rune" [MUSEOLEIMAUS KÄYNNISSÄ]

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: '83 900 Gli automaatti [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Naxu kirjoitti:Blaupunkt stockholm tuohon pitäisi laittaa. Aito 80-luvun alun laite, jota scan-auto myi saabeihin.
Mulla muuten on -87:ssa Stockholm, onko se kenties liian vanha siihen..?

Ja aiheen aloittajalle vielä, vaihda jäähdytinnesteet(!)
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: '83 900 Gli automaatti [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Tri-Lo kirjoitti:
Naxu kirjoitti:Blaupunkt stockholm tuohon pitäisi laittaa. Aito 80-luvun alun laite, jota scan-auto myi saabeihin.
Mulla muuten on -87:ssa Stockholm, onko se kenties liian vanha siihen..?

Ja aiheen aloittajalle vielä, vaihda jäähdytinnesteet(!)
Nollakokemuksella näistä: Se on aivan liian uusi tohon sun omaa. Myy se mulle :D

Näissähän oli joku ihan hillitön jäähdytysneste tilavuus. joku 10l? Menishän se tossa samalla. Näitä vissiin pitää ihan ilmatakin, että ei ilmaannu itsestään? Vai riittääkö että on nenä pystys.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: '83 900 Gli automaatti [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Stockholm taisi uudistua jossain välissä, mutta se stockholm missä on pyöritettävät namiskuukkelit. Siis volume ja tune.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: '83 900 Gli automaatti [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Niin, mulla just sellainen uudempi.

En muista tilavuutta mut ei sinne niin paljon kuin 10l mene vaihdossa. Jäähdyttimen poistonipasta vanhat ulos, ilmausnippa auki termarin päältä täytön ajan ja samalla kun sieltä rupee tulemaan nestettä ulos niin taso on oikea. Tosi simppeliä. Kattoo samalla termarin jos on syytä. Yleensä lohkolämppärin pesä kannattaa myös ottaa irti ja putsailla(lue tyhjentää moskasta), jos oikein hyvin haluaa tehdä..
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: '83 900 Gli automaatti [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

lohkossa on myös tyhjennys tulppa mistä se likaisin moska tulee, eli se kannattaa myös avata kun laskee nesteet. löytyy lämmitinvastuksen alta.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: '83 900 Gli automaatti [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Remonttilos alkoi. Etuyläpallot sain vaihettua, olihan siinäkin hommaa. En oikein tiedä miten se olisi pitänyt tehdä, mutta lopulta päädyin puristamaan jousia kasaan ja irroittamaan iskarin alapään ja sitten irroittamaan itse nivelet. Ekaan meni 1,5h, toiseen 45min :D

Mutta kässärin säätön loppui tän päivän hommat. Vaijeri toimii, mutta satula ei. Aluksi ei männässä ollut mitään eloa, joten purin sitten koko satulan. :mrgreen: Nyt se toimii siten, että kun painaa männän kasaan, niin käsijarrua vetämällä mäntä tulee ulos, mutta ei mene sisään aja seuraavan kerran kun vetää kässäriä, ei tapahdu mitään. Mikä piru. Taas jos painaa männän kasaan niin toimii sen kerran. Pitää ainakin huomenna hakea motosta uusi tiivistesarja tohon satulaan, tuntuu että ne tiivisteet olisi hieman paisunut ja siksi se jumittaa... Suggestions?

EDIT: käyttöjarru pelaa.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: '83 900 Gli automaatti [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja jus »

ahietalahti kirjoitti:Nyt se toimii siten, että kun painaa männän kasaan, niin käsijarrua vetämällä mäntä tulee ulos, mutta ei mene sisään aja seuraavan kerran kun vetää kässäriä, ei tapahdu mitään. Mikä piru. Taas jos painaa männän kasaan niin toimii sen kerran.
Taitaa toimia siis kutakuinkin oikein, jos tuo kuvailemasi tapahtui ilman jarrupaloja ja jarrulevyä välissä. Normaalisti käsijarrun kiristäessä palat ei pääse liikkumaan pariakaan milliä ennen kuin palat puristuvat jo tiukasti levyä vasten. Tämän pituisen matkan pitäisi mäntiä pystyä palauttamaan ihan vaan tiivistekumien elastisuus.

Sitten on ongelmaa jos jarru jää käsijarrun kiristämisen ja vapauttamisen jälkeen laahaamaan eikä pyörä pyöri vapaasti. Ruosteiden putsaus sylinterin päätyjen sisäreunoista, mäntien pinnan tarkastus ja tuoreet tiivistekumit auttaa siihen.

http://www.jus.liitin.net/saab/99/album/jarrut/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: '83 900 Gli automaatti [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Ilman paloja juurikin näin. Eli jos kääntää käsin käsijarruvivusta satulan päältä, tulee mäntä ulos sen pari milliä. sitten kun kääntää vivun takaisin, ei mäntä palaudu. Sitten kun painaa pihdeillä männän takaisin sisään ja kääntää uudesta kahvasta tulee mäntä taas ulos.

miten tiukka männän tulee olla painettaessa sisään sylinteriin? Pitääkö se sujahtaa sinne, vai tarvitaanko siihen paljonkin voimaa. Mielestäni nyt menee liian tiukasti.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: '83 900 Gli automaatti [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Leima tuli ja nyt on VNC-360 kilvet kiinni :)

Kova työ oli saada kaikki tarvittavat työt tänään kikkaloitua.

Käsijarrunsäätöön auttoi lopulta uudet palat, joskin myös tiivistesarjan laitoin uudet. Yksinkertaisesti mäntä vain jäi liian kauas vanhoilla paloilla. Nyt tuli arvot 1.3kN ja 1,5kN. Pitäis pysyä jyrkemmässäkin mäessä :D

Takajarrulevyjen vaihto oli piece of cake. 1h45 min meni. Yksi satulan kiinnitysruuvi oli turkasen lujassa ja siinä sitten teinkin ison vekin oikeaan peukaloon :? Mutta tämä meni oikeasti paljon helpommin kuin kuvittelin.

Pakoputken paikkauskin oli rutiinia, vähän rälläkällä pois ja uutta tilalle. Nyt panin tiivistetahnaakin. Oi sitä ihanaa hiljaisuuden ääntä. nimim. "seitsemällä klemmarilla korjauttu"

Kaikista kummin vika oli jarruvalot. Esti otin sen kytkimen pois sielä yli veemäisestä paikasta ja se oli kunnossa. Myös jännite tuli sekä sulakkeelle että kytkimelle. Sitten tutkimaan lamppuja ja ne oli ehjät. Mutta mitä kummaa kun laitoin "lamppulevyn" takaisin paikalleen näin sinisiä kipinöitä lampun parkki/jarrulampun sisällä. Koitin vaihtaa lampun ja sitten alkoi jarruvalotkin toimia. Oli sitten lamppu hajonnut mielenkiintoisesti :roll:

Tulppia katsoin, mutta en vaihtanut. olivat kuin uudet. Ilmanputsari oli valmis, sen vaihdoin. Hommia jäi vielä, mutta nyt on leima. Noita loppuja pitää koittaa tehdä tässä kun ehtii.

Kovana jätkänä tankkasin täyteen ja se on kulutusmittais sitten. Kävin jo Sjoella 120km matkan ja hienosti toimi. En kyllä yhtään ihmettele miksi se edellinen 900 sai mussa aikaan fiiliksen että tommonen pitää saada toinen :saab:
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: '83 900 Gli automaatti [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Kaksi seinäjoen reissua tehty lisää ja eilen oli taas naks naks päivä on pakkasta oli 20 ja rapiat. No sisätilalämppärillä heräs taas tulille. Kulutus tuntuu olevan aika liki 10l/100km. Huomenna tietää kun tankkaa.

Huomasin että konetilassa on yksi polttoaineletku tulpattu. :? Mikähän se voi olla ja mitähän sillä tekee, kun näinkin toimii hyvin. Wooot?
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: '83 900 Gli automaatti [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Kuva?
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: '83 900 Gli automaatti [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Tänään oli viimeinen päivä talilla sitten. Pari asiaa jäi kuitenkin tekemättä. Sytytysennakko jäi katsomatta kun muuten täydellisesti varustetussa tallissa ei ollut stroboa, itsellä olis ollut :mrgreen:

Vahausta en jaksanut myöskään tehdä, oli niin pirun väsynyt kaikesta kun olis pitänyt aloittaa, se saa odottaa kesää.

Jäähdytysnesteen vaihto jää kesään, samoin vetopyörästö-öljyn vaihto. Sanokaas nyt fiksut mistä se öljy tulee ulos? Ei ollut tyhjennystulppaa, ei mitään.

Sitten vielä viimeisenä korkkas yks pyörän mutteri. No sellaisen saa motosta uudeen. Siihen asti saa olla kolmella.

Myös sopiva stereo löytyi tähän hätään romikselta. Nyt sitten odotellaan jos jostain löytyis semmonen Blaupunkt Stockholm. Vielä pitäis käydä tänään yks asia hoitamas. Samalla tankkaan, sitten näkee kulutuksen. 510km ajettu ja vielä ei pala valo.

Kuvia kansalle. On se aika hieno, vaikka itse sanonkin. Takalasiin tulee vielä tarra "Jag heter Rune"

Kuva

Kuva

Huomaako kukaan jotain erikoista?
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: '83 900 Gli automaatti [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Ei oo ainakaan eurokilpiä ja toisella puolella on erilaiset pölärit :lol:
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: '83 900 Gli automaatti [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

saba90 kirjoitti:toisella puolella on erilaiset pölärit
Tämä oli se juttu. Kilvet on alkuperäisrekkarilla, ilman eurotunnusta tietenkin.

Kulutus oli 10,4l/100km. Mittarivirheestä ei ole tietoa. Kai se on ok. 90% matkaa / 10% kaupunkia. 80% ajasta pakkanen 15 astetta ei enemmän. Puolet starteista lohkiksesta ja puolet ilman.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
mjs
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: To Marras 05, 2009 21:20
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: '83 900 Gli automaatti [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]

Viesti Kirjoittaja mjs »

Komee! Eikä ruostepilkkuakaan, ja hienossa kunnossa muutenkin. Pidä sitä kuin kukkaa kämmenellä.
Isoratas lyöp tyhyjee nii että korvissa soe.

Saab 900 -88
Saab 900i -88
Vastaa Viestiin