99 keittää, missä vika?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Mertmi kirjoitti:Tuo, ettei flekti riitä jäähdyttämään paikallaan ja ajamalla saa heti putoomaan kielii huonosta syyläristä.
ahaa, mun aivosolut ei kyenneet tekemään tuota johtopäätöstä, eli uskottava se sitten on että tuon jäähdyttimen täytyy olla tukossa. hapan se ei nimittäin ole, kun sen ostin niin oli päällepäin uudenveroisessa kunnossa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Aikoinaan tuli vaihdettua ihan terveen näköinen syyläri 5 vuotta vanhaan 900i sabaan koska oli lämpöongelmia kesällä. Räjäytin päädyn irti vanhasta syyläristä niin melkein kaikki pillit oli tukossa kalkista / kattilakivestä ! Uusi syyläri paikoilleen ja tislattuavettä glygolin lisäksi niin ei tule vastaavia ongelmia.
Itse en ole ikään laittanut nesteen sekaan hanavettä ko. syystä ja ei ole ollut vastaavia tukkentumisongelmia ja 20 vuotias saba lämpenee vieläkin paremmin kuin uudet.. Akkuvesipullossahan lukee että jäähdyttimiin , lämmönvaihtimiin , höyrystimiin ym ja niin sanotaan huolto ym. oppaissakin että nesteen sekaan puhdasta vettä eli ei hanavettä koska niissä on kalkkia ym. mukana ja ne iskostuu jäähdytin/lämmitysjärjestelmään tukkien ne ajanmittaan.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo, tosta muutes tuli mieleen, että miun setä laittoi ainaki joskus vuosia sitten aina jäähdytin veteen sadevettä hana veden sijaan. Se on ainaskin täällä puhtaammilla asuinseuduilla periaatteessa "tislattua vettä". Miten lie käytännössä sitten, sitä en tiedä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

:idea: Tuollaisen kalkkeutuneen syylärinhän saisi putsattua helposti etikalla, en tiedä sitten ottaisivatko tiivisteet/letkut itseensä etikkahaposta.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Anthuan kirjoitti::idea: Tuollaisen kalkkeutuneen syylärinhän saisi putsattua helposti etikalla, en tiedä sitten ottaisivatko tiivisteet/letkut itseensä etikkahaposta.
Saahan sen syylärin irti melko pienellä vaivalla...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Niin mutta paikoillaan putsautuisi moottorin vesitilatkin, ja jos ei välttämättä haluaisi vaihtaa syyläriä.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Anthuan kirjoitti:Niin mutta paikoillaan putsautuisi moottorin vesitilatkin, ja jos ei välttämättä haluaisi vaihtaa syyläriä.
tuskin moottorin vesikanavissa kriittisen ahtaita kohtia on mitkä voisi kalkkeutua umpeen? en uskaltaisi kyl järjestelmässä puhdasta etikkaa kierrättää.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Eihän se umpeen kalkkeudu, mutta puhdas on aina puhdas. :wink:
Tuohon välttäisi luultavasti etikkainen vesikin, pitäisikin testata jossain joutavassa pelto rassissa.
Olen tainnut kaupoissakin nähdä jotain syylärin putsaus nesteitä mikähän lie vaikuttava aine?
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Bar's Nural vaikutti olevan tehokasta ainetta, Natriumkarbonaattia, PH 10-12.
http://www.snoy.fi/kuluttaja/bars/bars.html

Kokeilin tuota 300tkm ajetun 99:n jäähdytysjärjestelmään. Alunperin paisuntasäiliössä ja ilmausruuvista näytteistettynä jäähdytysnesteet kokolailla kirkkaat ja enintään vuoden vanhat. Järjestelmää yritetty huuhtoa aiemmin muilla halvemmilla puhdistusaineilla lyhyesti, ja lämppärin kennoa erikseenkin.

Nural 24h vaikutusajalla, ajoa pikkulenkkeinä yhteensä pari tuntia, tyhjäkäyntiä useita tunteja, lopputulos näkyy kuvassa:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/uudet/liemet.jpg

Avasin nyt ensimmäistä kertaa myös lohkon tyhjennyspropun ja huuhtelin sieltäkin puhtaalla vedellä. Tämän H-moottorisen 99i:n termostaattikotelolta jäähdyttimelle menevän custom-ylävesiletkun uudelleenrakentaminen uusista letkuista oli varsinainen motiivi operaatiolle, ja tuo puhdistushuuhtelu meni siinä samalla.

Tämä oli tavallaan jatkoa vuodentakaiselle:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 611#273611
ja sitä ennen http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 9274#29274

Ihan vaikuttaisi siltä että lämpöä tulisi nyt taas vähän paremmin :-)

Vielä on pieni epäilys termostaatin suhteen, saattaa olla että se aukeaa ruuhka-ajossa liikaa ja sulkee lämppärille menevän kierron. Jotain siihen viittaavaa oiretta oli havaittavissa, lämpimällä koneella pidemmän tyhjäkäynnin jälkeen ei hanan ilmausruuvista tahtonut tulla oikein mitään, vaikka kylmemmällä koneella termostaatin avautumisen jälkeenkin tulee ihan reilusti.

Tutkimukset jatkuvat - katsotaan tuleeko seuraava raportti vielä tänä talvena vai päästäänkö näillä seuraavaan talveen.

Jäähdyttimenkin vaihtanen jossain vaiheessa, mutta minusta vaiva ei ole ihan pieni kun on lampunpesumoottori todennäköisesti taas jämähtänyt kiinnityksistään kiinni jäähdyttimeen.
Viimeksi muokannut jus, La Joulu 04, 2010 10:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Eli kide soodaa syyläriin niin puhdistuu, :P on varmasti kaupassa tai apteekissa halvempaa kuin valmiit litkut. :wink:
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 99 keittää, missä vika?

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Ärsyttää omassa saabissa semmonen että lämmöt nousee 3/4 osaan vaikka on kahdet flektit päällä. Likainen syyläri?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: 99 keittää, missä vika?

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

patrollissa minulla lämpö ongelmia oli turbon ja syylärin eteen asennetun coolerin jälkeen, oli lämmöt vähänkin raskaamman ajon jälkeen heti tuolla 3/4 mittarissa sitten kaadoin pullollisen etikkaa järjestelmään ja ajelin kunnolla kenkien että lämpö ja kunnon kierto irroittaa kaiken paskan, ja sitä paskaahan sieltä tuli ja nyt pysyy lämmöt kurissa paljon paremmin, kyllähän ne tietysti vieläkin saa nousemaan kun tehot ovat tuplaantuneet alkuperäisestä..
ja uutta syyläriähän noihin ei saa kuin teettämällä 300-400e niin kaikki pitää koittaa ennen moista investointia...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 keittää, missä vika?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eräässä toisenmerkkisessä autossa oli sekunda vesipumppu, jossa oli peltisiivet siinä propellissa. Sillä ei pystynyt vetämään isoa traileria ilman ylikuumenemisongelmia. Kun tilalle vaihdettiin uusi pumppu valurautasiivillä, niin kaikki lämpöongelmat katosivat sen siliän tien. Tästä johtuen olenkin suositellut vesipumppujen vaihtajille aina tarkastamaan, että pumpussa on valurautasiivikko, eikä mitään pilipali peltiversiota. Käsittääkseni ainakin aiemmin motonetistäkin sai tuota h-koneen vesipumppua molempina versioina ja hintaero oli tietysti juuri sen peltisiipisen eduksi halvempi.

Kyllä lämpöongelma voi johtua huonosta syyläristä ja myöskin jos se on tukkeutunut esim. niiden jäähdyttinjärjestelmän paikkausaineiden vuoksi tms. Melkoista lietettä on löytynyt joistakin purkuun ottamistamme autoista. Vesiputket ja lohkon vesikanavat puhumattakaan sylinterikannesta ovat olleet joissakin tapauksissa paksun vaalean möhnäkerroksen peitossa. Esim. lohkolämmittimenvastukset ovat pahimmillaan olleet muurautuneina kokonaan siihen lietteeseen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99 keittää, missä vika?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei keiträ ,mut kysymys jatkoksi...

onko vika paisuntasäiliön korkissa ku puskee ylimäärä nesteet pihalle. kai siellä säiliössä ois hyvä liru olla,mut aika kuivaksi pääsee...

lämmöt ookoo . ajon jälkeen laskee nesteet pihalle sen pikkuletkun kautta.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 99 keittää, missä vika?

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Pitääkö jäähdytysnesteen määrän olla aina MAX tasolla? Mulla on Min ja Max välillä että voiko se aiheuttaa ongelmia...
Siis vaikka löytyy tuplaflektit silti lämpee 3/4 osaan asti. Tapana on aina ollu laittaa heti liikkeelle lähdettäessä yksi flekti päälle. Toinenhan pelaa sillon kun "pitää".
Syyläri näyttää ehjälle.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Vastaa Viestiin