ahaa, mun aivosolut ei kyenneet tekemään tuota johtopäätöstä, eli uskottava se sitten on että tuon jäähdyttimen täytyy olla tukossa. hapan se ei nimittäin ole, kun sen ostin niin oli päällepäin uudenveroisessa kunnossa.Mertmi kirjoitti:Tuo, ettei flekti riitä jäähdyttämään paikallaan ja ajamalla saa heti putoomaan kielii huonosta syyläristä.
99 keittää, missä vika?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Aikoinaan tuli vaihdettua ihan terveen näköinen syyläri 5 vuotta vanhaan 900i sabaan koska oli lämpöongelmia kesällä. Räjäytin päädyn irti vanhasta syyläristä niin melkein kaikki pillit oli tukossa kalkista / kattilakivestä ! Uusi syyläri paikoilleen ja tislattuavettä glygolin lisäksi niin ei tule vastaavia ongelmia.
Itse en ole ikään laittanut nesteen sekaan hanavettä ko. syystä ja ei ole ollut vastaavia tukkentumisongelmia ja 20 vuotias saba lämpenee vieläkin paremmin kuin uudet.. Akkuvesipullossahan lukee että jäähdyttimiin , lämmönvaihtimiin , höyrystimiin ym ja niin sanotaan huolto ym. oppaissakin että nesteen sekaan puhdasta vettä eli ei hanavettä koska niissä on kalkkia ym. mukana ja ne iskostuu jäähdytin/lämmitysjärjestelmään tukkien ne ajanmittaan.
Itse en ole ikään laittanut nesteen sekaan hanavettä ko. syystä ja ei ole ollut vastaavia tukkentumisongelmia ja 20 vuotias saba lämpenee vieläkin paremmin kuin uudet.. Akkuvesipullossahan lukee että jäähdyttimiin , lämmönvaihtimiin , höyrystimiin ym ja niin sanotaan huolto ym. oppaissakin että nesteen sekaan puhdasta vettä eli ei hanavettä koska niissä on kalkkia ym. mukana ja ne iskostuu jäähdytin/lämmitysjärjestelmään tukkien ne ajanmittaan.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Joo, tosta muutes tuli mieleen, että miun setä laittoi ainaki joskus vuosia sitten aina jäähdytin veteen sadevettä hana veden sijaan. Se on ainaskin täällä puhtaammilla asuinseuduilla periaatteessa "tislattua vettä". Miten lie käytännössä sitten, sitä en tiedä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saahan sen syylärin irti melko pienellä vaivalla...Anthuan kirjoitti: Tuollaisen kalkkeutuneen syylärinhän saisi putsattua helposti etikalla, en tiedä sitten ottaisivatko tiivisteet/letkut itseensä etikkahaposta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tuskin moottorin vesikanavissa kriittisen ahtaita kohtia on mitkä voisi kalkkeutua umpeen? en uskaltaisi kyl järjestelmässä puhdasta etikkaa kierrättää.Anthuan kirjoitti:Niin mutta paikoillaan putsautuisi moottorin vesitilatkin, ja jos ei välttämättä haluaisi vaihtaa syyläriä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Bar's Nural vaikutti olevan tehokasta ainetta, Natriumkarbonaattia, PH 10-12.
http://www.snoy.fi/kuluttaja/bars/bars.html
Kokeilin tuota 300tkm ajetun 99:n jäähdytysjärjestelmään. Alunperin paisuntasäiliössä ja ilmausruuvista näytteistettynä jäähdytysnesteet kokolailla kirkkaat ja enintään vuoden vanhat. Järjestelmää yritetty huuhtoa aiemmin muilla halvemmilla puhdistusaineilla lyhyesti, ja lämppärin kennoa erikseenkin.
Nural 24h vaikutusajalla, ajoa pikkulenkkeinä yhteensä pari tuntia, tyhjäkäyntiä useita tunteja, lopputulos näkyy kuvassa:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/uudet/liemet.jpg
Avasin nyt ensimmäistä kertaa myös lohkon tyhjennyspropun ja huuhtelin sieltäkin puhtaalla vedellä. Tämän H-moottorisen 99i:n termostaattikotelolta jäähdyttimelle menevän custom-ylävesiletkun uudelleenrakentaminen uusista letkuista oli varsinainen motiivi operaatiolle, ja tuo puhdistushuuhtelu meni siinä samalla.
Tämä oli tavallaan jatkoa vuodentakaiselle:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 611#273611
ja sitä ennen http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 9274#29274
Ihan vaikuttaisi siltä että lämpöä tulisi nyt taas vähän paremmin
Vielä on pieni epäilys termostaatin suhteen, saattaa olla että se aukeaa ruuhka-ajossa liikaa ja sulkee lämppärille menevän kierron. Jotain siihen viittaavaa oiretta oli havaittavissa, lämpimällä koneella pidemmän tyhjäkäynnin jälkeen ei hanan ilmausruuvista tahtonut tulla oikein mitään, vaikka kylmemmällä koneella termostaatin avautumisen jälkeenkin tulee ihan reilusti.
Tutkimukset jatkuvat - katsotaan tuleeko seuraava raportti vielä tänä talvena vai päästäänkö näillä seuraavaan talveen.
Jäähdyttimenkin vaihtanen jossain vaiheessa, mutta minusta vaiva ei ole ihan pieni kun on lampunpesumoottori todennäköisesti taas jämähtänyt kiinnityksistään kiinni jäähdyttimeen.
http://www.snoy.fi/kuluttaja/bars/bars.html
Kokeilin tuota 300tkm ajetun 99:n jäähdytysjärjestelmään. Alunperin paisuntasäiliössä ja ilmausruuvista näytteistettynä jäähdytysnesteet kokolailla kirkkaat ja enintään vuoden vanhat. Järjestelmää yritetty huuhtoa aiemmin muilla halvemmilla puhdistusaineilla lyhyesti, ja lämppärin kennoa erikseenkin.
Nural 24h vaikutusajalla, ajoa pikkulenkkeinä yhteensä pari tuntia, tyhjäkäyntiä useita tunteja, lopputulos näkyy kuvassa:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/uudet/liemet.jpg
Avasin nyt ensimmäistä kertaa myös lohkon tyhjennyspropun ja huuhtelin sieltäkin puhtaalla vedellä. Tämän H-moottorisen 99i:n termostaattikotelolta jäähdyttimelle menevän custom-ylävesiletkun uudelleenrakentaminen uusista letkuista oli varsinainen motiivi operaatiolle, ja tuo puhdistushuuhtelu meni siinä samalla.
Tämä oli tavallaan jatkoa vuodentakaiselle:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 611#273611
ja sitä ennen http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 9274#29274
Ihan vaikuttaisi siltä että lämpöä tulisi nyt taas vähän paremmin
Vielä on pieni epäilys termostaatin suhteen, saattaa olla että se aukeaa ruuhka-ajossa liikaa ja sulkee lämppärille menevän kierron. Jotain siihen viittaavaa oiretta oli havaittavissa, lämpimällä koneella pidemmän tyhjäkäynnin jälkeen ei hanan ilmausruuvista tahtonut tulla oikein mitään, vaikka kylmemmällä koneella termostaatin avautumisen jälkeenkin tulee ihan reilusti.
Tutkimukset jatkuvat - katsotaan tuleeko seuraava raportti vielä tänä talvena vai päästäänkö näillä seuraavaan talveen.
Jäähdyttimenkin vaihtanen jossain vaiheessa, mutta minusta vaiva ei ole ihan pieni kun on lampunpesumoottori todennäköisesti taas jämähtänyt kiinnityksistään kiinni jäähdyttimeen.
Viimeksi muokannut jus, La Joulu 04, 2010 10:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 99 keittää, missä vika?
Ärsyttää omassa saabissa semmonen että lämmöt nousee 3/4 osaan vaikka on kahdet flektit päällä. Likainen syyläri?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Re: 99 keittää, missä vika?
patrollissa minulla lämpö ongelmia oli turbon ja syylärin eteen asennetun coolerin jälkeen, oli lämmöt vähänkin raskaamman ajon jälkeen heti tuolla 3/4 mittarissa sitten kaadoin pullollisen etikkaa järjestelmään ja ajelin kunnolla kenkien että lämpö ja kunnon kierto irroittaa kaiken paskan, ja sitä paskaahan sieltä tuli ja nyt pysyy lämmöt kurissa paljon paremmin, kyllähän ne tietysti vieläkin saa nousemaan kun tehot ovat tuplaantuneet alkuperäisestä..
ja uutta syyläriähän noihin ei saa kuin teettämällä 300-400e niin kaikki pitää koittaa ennen moista investointia...
ja uutta syyläriähän noihin ei saa kuin teettämällä 300-400e niin kaikki pitää koittaa ennen moista investointia...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: 99 keittää, missä vika?
Eräässä toisenmerkkisessä autossa oli sekunda vesipumppu, jossa oli peltisiivet siinä propellissa. Sillä ei pystynyt vetämään isoa traileria ilman ylikuumenemisongelmia. Kun tilalle vaihdettiin uusi pumppu valurautasiivillä, niin kaikki lämpöongelmat katosivat sen siliän tien. Tästä johtuen olenkin suositellut vesipumppujen vaihtajille aina tarkastamaan, että pumpussa on valurautasiivikko, eikä mitään pilipali peltiversiota. Käsittääkseni ainakin aiemmin motonetistäkin sai tuota h-koneen vesipumppua molempina versioina ja hintaero oli tietysti juuri sen peltisiipisen eduksi halvempi.
Kyllä lämpöongelma voi johtua huonosta syyläristä ja myöskin jos se on tukkeutunut esim. niiden jäähdyttinjärjestelmän paikkausaineiden vuoksi tms. Melkoista lietettä on löytynyt joistakin purkuun ottamistamme autoista. Vesiputket ja lohkon vesikanavat puhumattakaan sylinterikannesta ovat olleet joissakin tapauksissa paksun vaalean möhnäkerroksen peitossa. Esim. lohkolämmittimenvastukset ovat pahimmillaan olleet muurautuneina kokonaan siihen lietteeseen.
Kyllä lämpöongelma voi johtua huonosta syyläristä ja myöskin jos se on tukkeutunut esim. niiden jäähdyttinjärjestelmän paikkausaineiden vuoksi tms. Melkoista lietettä on löytynyt joistakin purkuun ottamistamme autoista. Vesiputket ja lohkon vesikanavat puhumattakaan sylinterikannesta ovat olleet joissakin tapauksissa paksun vaalean möhnäkerroksen peitossa. Esim. lohkolämmittimenvastukset ovat pahimmillaan olleet muurautuneina kokonaan siihen lietteeseen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 99 keittää, missä vika?
ei keiträ ,mut kysymys jatkoksi...
onko vika paisuntasäiliön korkissa ku puskee ylimäärä nesteet pihalle. kai siellä säiliössä ois hyvä liru olla,mut aika kuivaksi pääsee...
lämmöt ookoo . ajon jälkeen laskee nesteet pihalle sen pikkuletkun kautta.
onko vika paisuntasäiliön korkissa ku puskee ylimäärä nesteet pihalle. kai siellä säiliössä ois hyvä liru olla,mut aika kuivaksi pääsee...
lämmöt ookoo . ajon jälkeen laskee nesteet pihalle sen pikkuletkun kautta.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 99 keittää, missä vika?
Pitääkö jäähdytysnesteen määrän olla aina MAX tasolla? Mulla on Min ja Max välillä että voiko se aiheuttaa ongelmia...
Siis vaikka löytyy tuplaflektit silti lämpee 3/4 osaan asti. Tapana on aina ollu laittaa heti liikkeelle lähdettäessä yksi flekti päälle. Toinenhan pelaa sillon kun "pitää".
Syyläri näyttää ehjälle.
Siis vaikka löytyy tuplaflektit silti lämpee 3/4 osaan asti. Tapana on aina ollu laittaa heti liikkeelle lähdettäessä yksi flekti päälle. Toinenhan pelaa sillon kun "pitää".
Syyläri näyttää ehjälle.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79