Hypoidi pohdintaa
No, tuolla aiemmin nimittelin pirssiäni ritsaksi.. Pieni tunnekuohu siis, kun huomasin, että taas alkaa läträäminen öljyjen kanssa (toivottavasti kukaan ei harmistunut. Eihän näistä öljykysymyksistä pitäisikään harmistua. Täytyy vaan yrittää saada tietoa noista kysymysmerkeistä? (GL-5, tuhoaako rikki ja fosfori kitkarenkaita yms.. ja käykö syntettinen yms..) .
No, meikäläisen öljy näyttäisi tulevan kytkinakselin varresta ja siellä varmaan on joku stefa joka sitä päästää läpi? Mututuntumalla voisi sanoa, että tuommoiseen vanhempaan autoon kannattaa suhtautua varauksella synteettisen öljyn suhteen.
Mineraaliöljyt on nyt sisässä ja odottelen jatkotoimenpiteitä varten vastauksia saabilta. Kirjoitin aika yksityiskohtaisia kysymyksiä ja toivoin, että kysymykset välitettäisiin teknisistä asioista vastaaville, mutta saapa nähdä, että tuleeko vastausta ja mitä tulee. Odottavan aika on pitkä. Eipä ainakaan minun suosituksistani kannata kenenkään öljyjä valita ja toivottavasti noihin kysymyksiin saadaan joskus vastausta. Kieltämättä kiinnostaisi talvipakkasilla, että mikäs olisi se turvallinen vaihtoehto, jos vielä haluaisi ettei öljy hyydy laatikossa ja haluaisi olla varma siitä, ettei mitkään kitkarenkaat tai muut kärsi..
No, meikäläisen öljy näyttäisi tulevan kytkinakselin varresta ja siellä varmaan on joku stefa joka sitä päästää läpi? Mututuntumalla voisi sanoa, että tuommoiseen vanhempaan autoon kannattaa suhtautua varauksella synteettisen öljyn suhteen.
Mineraaliöljyt on nyt sisässä ja odottelen jatkotoimenpiteitä varten vastauksia saabilta. Kirjoitin aika yksityiskohtaisia kysymyksiä ja toivoin, että kysymykset välitettäisiin teknisistä asioista vastaaville, mutta saapa nähdä, että tuleeko vastausta ja mitä tulee. Odottavan aika on pitkä. Eipä ainakaan minun suosituksistani kannata kenenkään öljyjä valita ja toivottavasti noihin kysymyksiin saadaan joskus vastausta. Kieltämättä kiinnostaisi talvipakkasilla, että mikäs olisi se turvallinen vaihtoehto, jos vielä haluaisi ettei öljy hyydy laatikossa ja haluaisi olla varma siitä, ettei mitkään kitkarenkaat tai muut kärsi..
Kävin kotimatkalla Rinta-Juopon Honda-huollossa kysymässä tuota Hondan MTF-öljyä ja sitähän löytyi kätevässä 25 litran pöntössä. Lupasivat myös myydä omaan astiaan, joten täytyy hakea ja kokeilla jossain vaiheessa...Ebba kirjoitti:Laitoin kesällä Saabnet.comissa paljon kehuttua Honda MTF (75W80) GL4 mineraaliöljyä laatikkoon kun ei Nesteen GearS halunnut siellä pysyä vaan lorisi pihalle pe*kele.
Eski
Loppukaneettina pitää todeta edellisiin kommentteihin:
10W40, Neste suosittelee tätä koska mielestäni Saabi tätä suosittelee myös virallisesti.
Tehopeleissä väittäsin että parempi lubrikantti paikallaan kuin 10W40! Saabin perä on EP-lisäaineita vaativa. (perustelut edellä).
Hyvin useasti lisään "minun mielestä" lauseisiini, koska nämä todellakin ovat Minun mielipiteitä, faktaa kyllä sinänsä
, mutta ei julkaistua kirjallisuutta.
Saappaan loota ruiskii öljyä siinä missä se moottorikin. Ja moottoriinhan ei muita tiivisteitä enään laiteta kuin stefat ja kansipaffi?! Loput on tiivisteliimaa SAABIN SPEKSIEN MUKAAN.
Loppukevennyksenä:
http://users.evtek.fi/~k0201253/temp/9- ... _oljyt.GIF
Mitäköhän sokerivettä ne tuol käyttää.
Äärettömästi kosteutta ja lämpötilanvaihteluita kestävää GEAR-UP:ia?
T. Pasi
10W40, Neste suosittelee tätä koska mielestäni Saabi tätä suosittelee myös virallisesti.
Tehopeleissä väittäsin että parempi lubrikantti paikallaan kuin 10W40! Saabin perä on EP-lisäaineita vaativa. (perustelut edellä).
Hyvin useasti lisään "minun mielestä" lauseisiini, koska nämä todellakin ovat Minun mielipiteitä, faktaa kyllä sinänsä

Saappaan loota ruiskii öljyä siinä missä se moottorikin. Ja moottoriinhan ei muita tiivisteitä enään laiteta kuin stefat ja kansipaffi?! Loput on tiivisteliimaa SAABIN SPEKSIEN MUKAAN.
Loppukevennyksenä:
http://users.evtek.fi/~k0201253/temp/9- ... _oljyt.GIF
Mitäköhän sokerivettä ne tuol käyttää.

T. Pasi
99T-museopeli
Tuohan ei sitten ole samaa kuin saabin uutta MTF 0063:sta, eihän?Eski kirjoitti:Kävin kotimatkalla Rinta-Juopon Honda-huollossa kysymässä tuota Hondan MTF-öljyä ja sitähän löytyi kätevässä 25 litran pöntössä. Lupasivat myös myydä omaan astiaan, joten täytyy hakea ja kokeilla jossain vaiheessa...Ebba kirjoitti:Laitoin kesällä Saabnet.comissa paljon kehuttua Honda MTF (75W80) GL4 mineraaliöljyä laatikkoon kun ei Nesteen GearS halunnut siellä pysyä vaan lorisi pihalle pe*kele.
Eski

Ei ole samaa, MTF:hän on vain yleisnimi (Manual Transmission Fluid). Saabin myymä vaihteistoöljy uudempiin autoihin on muuten kylläkin juuri 75W90 vaihteistoöljyä, synteettistä. Olikohan Castrolin valmistamaa..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ok. Siitä olen ainakin saanut vankan käsityksen että EI mennä laittamaan vanhempiin laatikkoihin enemmän tai vähemmän kuluneilla synkoillajcarlson kirjoitti:Ei ole samaa, MTF:hän on vain yleisnimi (Manual Transmission Fluid). Saabin myymä vaihteistoöljy uudempiin autoihin on muuten kylläkin juuri 75W90 vaihteistoöljyä, synteettistä. Olikohan Castrolin valmistamaa..


Ulkomaisilla foorumeilla näyttäs olevan vastaavaa keskustelua käyty myöskin ja moneen otteeseen. Hankala niistäkään keskusteluista on tehdä yhteenvetoa. GL-5 näyttäs monessa otteessa olevan mainittu häiritsevän synkan kitkarenkaiden olemusta tai jotain.. ja sitten siitä on taas nahisteltu ja käyttökokemuksia esitelty monella foorumilla.
Löysin nesteen sivuilta tämmösen oppaan, jossa nuo GL- luokitukset kuvaillaan vaihteistoöljyistä. Muutenkin hyvä pikaopas, jos joku haluaa päästä kärryille tän keskustelun termeistä, jos joku muukin minun lisäkseni on aloitteleva öljyspesialisti:
http://www.neste.fi/binary.asp?page=330 ... &version=1
Löysin nesteen sivuilta tämmösen oppaan, jossa nuo GL- luokitukset kuvaillaan vaihteistoöljyistä. Muutenkin hyvä pikaopas, jos joku haluaa päästä kärryille tän keskustelun termeistä, jos joku muukin minun lisäkseni on aloitteleva öljyspesialisti:
http://www.neste.fi/binary.asp?page=330 ... &version=1
Tästä Hondan MTF:stä vielä senverran että tohdin kokeilla sitä koska tuolla saabnetissä sitä pidetään melko "vaarattomana" vaihtoehtona kuten 10W30 mineraaliöljyä.
Toki muutkin öljyt saa kannatusta (tai jyrkän tuomion) mutta mitään konsensusta asiasta ei taida olla olemassakaan.
Toiset kehuvat ajaneensa esim synteettisellä moottoriöljyllä 300000 mailia ja laatikko on kuin uusi ja toisen laatikot on räjähtäneet 100 km vaihdon jälkeen.
Redlinelllä vaihdot on jouhevia mutta laatikko kestää < 120000 mailia. Hypoidin käyttö tuomitaan ankarasti...
Jenkkilän Saabguru Tom Townsend http://townsendimports.com/ suosittelee kestävyyden takia käytännön kokemusten perusteella Amsoilin 20W50 synteettistä moottoriöljyä lootaan, eli juuri sitä minkä Saab kieltää...
Toki muutkin öljyt saa kannatusta (tai jyrkän tuomion) mutta mitään konsensusta asiasta ei taida olla olemassakaan.
Toiset kehuvat ajaneensa esim synteettisellä moottoriöljyllä 300000 mailia ja laatikko on kuin uusi ja toisen laatikot on räjähtäneet 100 km vaihdon jälkeen.
Redlinelllä vaihdot on jouhevia mutta laatikko kestää < 120000 mailia. Hypoidin käyttö tuomitaan ankarasti...
Jenkkilän Saabguru Tom Townsend http://townsendimports.com/ suosittelee kestävyyden takia käytännön kokemusten perusteella Amsoilin 20W50 synteettistä moottoriöljyä lootaan, eli juuri sitä minkä Saab kieltää...
900i 2.1 16v -93
Imusarjantiivisteenä olen nähnyt tiivisteliimaa, samoin enskan kopassa itelläni liimat ja hyvin kestää, jakopääkin voidaan tiivistää liimalla, mutta ei kai sentäs liimaa pakosarjankin puolelle? Venakoppaankin mieluummin laitan tiivisteen, kuin pelkkää liimaa. Kai siellä sentäs saabinkin spekseissä käytetään muitakin tiivisteitä, kuin stefat+kansipahvi?Passi kirjoitti:
Saappaan loota ruiskii öljyä siinä missä se moottorikin. Ja moottoriinhan ei muita tiivisteitä enään laiteta kuin stefat ja kansipaffi?! Loput on tiivisteliimaa SAABIN SPEKSIEN MUKAAN.
T. Pasi
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ei mulla pakosarjasta öljyä suihkua vaikka ei ois mitään tiivistettä.Mertmi kirjoitti:Imusarjantiivisteenä olen nähnyt tiivisteliimaa, samoin enskan kopassa itelläni liimat ja hyvin kestää, jakopääkin voidaan tiivistää liimalla, mutta ei kai sentäs liimaa pakosarjankin puolelle? Venakoppaankin mieluummin laitan tiivisteen, kuin pelkkää liimaa. Kai siellä sentäs saabinkin spekseissä käytetään muitakin tiivisteitä, kuin stefat+kansipahvi?Passi kirjoitti:
Saappaan loota ruiskii öljyä siinä missä se moottorikin. Ja moottoriinhan ei muita tiivisteitä enään laiteta kuin stefat ja kansipaffi?! Loput on tiivisteliimaa SAABIN SPEKSIEN MUKAAN.
T. Pasi
Myönnän että en ajatellut ollenkaan imusarjan tiivistettä. Päässäni pyöri ainoastaan tiivisteet minkä takana on öljyä.
T. Pasi
99T-museopeli
Miekin voin päivittää tarinaa, että neste hypoid 75W:t toimii niinkuin pitääkin. Ei vaihteiston toimintaan kiinnitä mitään huomiota -20 pakkasessakaan. Eilen mittari kiipesi aika korkeelle, kun hurruuteltiin vaimon kanssa Vantaalta tänne kotikulmille Joensuuhun.Ebba kirjoitti:Päivitän tätä aina ajankohtaista vaihdeöljytarinaa toteamalla että Hondan öljy on toiminut moitteetta näillä etelän pikkupakkasillakin. Yhtä hyvin tai huonosti toimivat vaihteet kuin kesäkelilläkin.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Hypoidi pohdintaa
kyselin nesteen huoltoasemalta uutta kanisteria hyboid mp 75w:tä kun edellinen on loppunut. soittivat perään että ei olisi enään nesteen luettelossa.
onko muilla saman kaltaisia ongelmia.
mikä muu oli lähes vastaavaa kuin tämä hyboid?
onko muilla saman kaltaisia ongelmia.
mikä muu oli lähes vastaavaa kuin tämä hyboid?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Hypoidi pohdintaa
Nyt pitää alkaa säästään viimeistä kanisteria ! Emännän ja kanisterin paikka vaihtaa paikkaa ! Kanisteri siirtyy makuuhuoneeseen ja emäntä boilerihuoneeseen.
Emäntiä löytyy uusia mutta öljyä ei
Emäntiä löytyy uusia mutta öljyä ei

----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Hypoidi pohdintaa
harmi tosiaan että on nesteellä valmistus lopetettu koska, on itselläkin ollut vain hyvää sanottavaa hyboidista.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918