Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

moonlight-tuning kirjoitti: Ei vaan oikeesti, onko se niin että jos 4bar bensan paineita ja 1 bar ahtoa vastaa 3bar bensassa ja 0bar imusarjassa ? Siis suuttimista läpimenevän bensan määrän suhteen.
Kyllä se näin on kuten jcarlson sanoi. Paine-erohan aineen liikkeelle laittaa eikä pelkkä paine. Jos imusarjassa ois sama 3bar niin bensa ei liikkuis mihinkään, jos taas 4bar niin suutintukki ottais ilmaa sisäänsä jne jne.. :)

Siksihän se bpaineensäädin on olemassa.
Aki Peltola #1132
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

V-M kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:
V-M kirjoitti:
Nosto 2.5bar -> 3bar lisää tuottoa 20cc eli -> 234cc, Eli 1bar ylipaineella tuohon lisää n.40cc ollaan siellä n.270 cc tasossa Duty cyclellä 85% jolla pitäis saada ulos 220-240hp.

V-M
Hetkinen, eihän imusarjan ylipaine lisää normaalilla (ei kertovalla) bensanpaineensäätimellä tuottoa lainkaan, ellei kyseessä ole sellainen keinotekoinen tilanne että säätimen letkuun tulee 1 bar mutta imusarjassa on normaali ilmanpaine. Vaikka bensanpaine nousee 1 bar niin samalla imusarjan 1 bar paine vastustaa bensan pääsyä suuttimesta ulos jolloin paine-ero on edelleen se 3 bar joka määrää tuoton.
No ei, normaali turbon säätimellä 3bar asetus paine kasvaa 1bar ahtopaineella -> 4bar pensan painetta suuttimesta. Tuo "vastustava" paine ei pidä paikaansa tässä tapauksessa.

V-M
Uh, kyllä se pitää. :) Tai sitten ruiskusuuttimet rikkoo fysiikan lakeja (jos ei kuitenkaan). Paine-ero on ainoa millä on merkitystä, absoluuttisella bensanpaineella nyt on merkitystä lähinnä bensapumpun tuoton kannalta..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

millaine bensanpaineen säätimen sitten pitäisi olla ko. tarkoitukseen :?
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Tollanen kolmekalvonen kun mulla on eli säätimen kuorien välissä noin sentin paksu kalvo, tavallinen ruiskusäädin ei tee ylipaineella mitään, laskee alipaineilla sellasessa kuorien välissä vain yksi kalvo.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Tuolla kuvissa näkyy tavallinen vakio paineensäädin ja ruiskukäyttöön tarkoitettu säädettävä ja sitten toi turbokäyttöön tarkoitettu säädettävä.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Pikkusen ollut hiljaista kun on töitä pitäny välillä tehdä.. Vetari katkes tossa kiihyttelyissä ja uusikin rapsuttaa kurveissa.. Suutinkuvat on hukkunu jonnekkin.

Elikkäs tollasta oisin kyselly että eikös mulla o tossa samat jarrut kun turboissakin ? Ja onko noilla vetareilla taipumusta levitä vai osuko vaan huonoja yksilöitä ?
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei ne kaikkea kumin poltteluja kestä....!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

riippuu juu tietenkin vähän tilanteessa missä katkesi....?
jos ensin liukas alusta ja sitten yhtäkkiä pitoja tai kumin poltto niin en yhtään ihmettele....
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kaverilla katkesi kuukausi sitten vetoakseli,tosin oli kyse nissan primera vm88 . peruuttu pois parkkiruudusta ja pam. siinä oli! joo meni taas!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Ettei ollut vaan bluebird ? 88vuonna ei primeraa tunnettu.
Oli ihan pakko kuittaa...
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

joo vuosimalli hukassa mut primera
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

moonlight-tuning kirjoitti: Elikkäs tollasta oisin kyselly että eikös mulla o tossa samat jarrut kun turboissakin ? Ja onko noilla vetareilla taipumusta levitä vai osuko vaan huonoja yksilöitä ?
Samat jarrut on.
Ole tyytyväinen että meni vetari, normaalisti satkussa hajoo laatikko ensin.
Toi on sentään helpompi vaihtaa. :D
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

"Tavallinen" vapariruiskun bp-säädin toimii kyllä oikein mainiosti turbossakin. Ymmärtää ylipainetta jne.

nimim. 2.1bar-4.1bar
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

f-19 kirjoitti:"Tavallinen" vapariruiskun bp-säädin toimii kyllä oikein mainiosti turbossakin. Ymmärtää ylipainetta jne.

nimim. 2.1bar-4.1bar
ei kuitenkaan liene parempi kuin tbon (9000 -86) bpaineensäädin?
tuosta -88 16i:stä kun teen turbon niin bensanpaineensäädintä ei tarvitse vaihtaa?
minkälaisia paineita antaa käytännössä, millaisiin teholukemiin riittää soppa t16 -86 suuttimilla?
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Paremmuudesta en tiedä, mutta tällä saa korkeammat bensanpaineet... Tämä oma vaparin säädin on 3.0bar, mikä on korkein paine mitä näissä on ollut (turboissa 2.5 tai 2.8 muistaakseni). Tälläisellä paineennousulla vakiosuuttimista saaneet muutaman cc:n lisää (laskureita löytyy netistä).

Ainut että jos tuo turbon paineensäädin olisi kestävämpi tai jotain. Tosin siihenkään en usko kun hetken miettii toimintaperiaatetta. Eli ei kannata tuijottaa mistä autosta osa on, vaan mitä ominaisuuksia sillä on.
Vastaa Viestiin