Laatikko sano spätääm!
Meni yön mutuilut vähän harakoille.
Vauhtipyörä ja paineasetelma on osa moottorin pyörivää massaa eikä ole yhteydessä laatikkoon. Kytkinlely sen sijaan pyörii laatikon akselilla ja sen massahitaus vaikuttaa vaihdelaatikon toimintaan.
Toisaalta kevyt moottorin pyörivä massa vaikuttaa vaihtotilanteessa moottorin kierrosluvun nopeampaan tippumiseen ja sitäkautta nopeampaan vaihteiston akseleiden synkronoitumiseen.
Vauhtipyörä ja paineasetelma on osa moottorin pyörivää massaa eikä ole yhteydessä laatikkoon. Kytkinlely sen sijaan pyörii laatikon akselilla ja sen massahitaus vaikuttaa vaihdelaatikon toimintaan.
Toisaalta kevyt moottorin pyörivä massa vaikuttaa vaihtotilanteessa moottorin kierrosluvun nopeampaan tippumiseen ja sitäkautta nopeampaan vaihteiston akseleiden synkronoitumiseen.
Vilkaistu vanhaan rikkinäiseen laatikkoon.
Rattaiden väliin oli mennyt synkronoinnin jousi!
Miten hemmetissä se on päässyt irtoamaan?

Rattaiden väliin oli mennyt synkronoinnin jousi!

Miten hemmetissä se on päässyt irtoamaan?
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Nyt saa OG:lu riittää, kerpele kun ei kestä nää lodjut! 

Viimeksi muokannut vjbremer, Pe Kesä 01, 2007 21:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Joo, melkein paskana, kolmosta ei sovi käyttää kuuluu lievää kolinaa.Suppari kirjoitti:Saitko paukautettua sen mun vanhan askin josta maksoit itsesi kipeäksi?Minkälaista oiretta?
Muut vaihteet toimii hyvin. Niin kauan kuin ei käytä kolmosta se voi toimia tovin.

Nyt ajellaan peruspaineilla rauhallista ajoa.

Yllättävää kyllä kolmosvaihteen puute ei haittaa ruuhka ajoa keskustassa.

9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Unohditko käyttää kytkintä vaihtaessavjbremer kirjoitti:Joo, melkein paskana, kolmosta ei sovi käyttää kuuluu lievää kolinaa.Suppari kirjoitti:Saitko paukautettua sen mun vanhan askin josta maksoit itsesi kipeäksi?Minkälaista oiretta?
Muut vaihteet toimii hyvin. Niin kauan kuin ei käytä kolmosta se voi toimia tovin.![]()
Nyt ajellaan peruspaineilla rauhallista ajoa.![]()
Yllättävää kyllä kolmosvaihteen puute ei haittaa ruuhka ajoa keskustassa.

Ok, ei herneitä!

#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Ei, meni ihan vaan itestään tuollaiseksi. Joku hammas on lohjennut sieltä rattaasta, kuten edellisillä kerroilla. Tällä laatikolla ei ole edes revitelty, rauhallisia vaihtoja vaan. Ei niin rauhallista kaasun käyttöä kuitenkin. No triumphin -60 luvulla kehitetyltä laatikolta ei varmaan voi ihmeitä odottaa.Turbo16 kirjoitti:
Unohditko käyttää kytkintä vaihtaessa![]()
Ok, ei herneitä!

9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Joskus tuosta sigussa olevasta og:sta paukahteli laatikko pari kertaa vuodessa. Nyt on 4-vaihteinen ollut jo yli vuoden. Auto ei ole oma, vaan silloin tällöin käytössä ja yhden laatikon itse ole onnistunut hajoittamaan. Ennen kortin saamista Alasataron moottoriradalla Las Palmas -mutkan jälkeisellä suoralla lensi 3. vaihteen rattaat pitkin seiniä. Kierroksiakin oli 4200. On kyllä aikalailla kulutusosa tuo turbosatkun laatikko.
Ei saabin laatikossa mitään erikoisia heikkouksia ole. Ketjuenska hilppeineen on vaan ylimääräinen voimalinja, joka hidastaa painollaan synkronointia. Liian nopea vaihto rasittaa kytkentärattaita, joka ilmenee rusahduksena tai tärinänä kepissä. Jokainen rusahdus on mieletön rasitus synkronointirenkaalle, kytkentärattaalle ja siirtohaarukalle tärinänä. Joku kerta jostain murtuu palasia jotka joutuu hammaspyörien väliin rikkoen varsinaisen vaihderattaan tai murtaen laatikon kuoren. Ominaisuutta ei pysty teknisesti mitenkään korjaamaan, vain rauhallinen vaihto auttaa asiaan. Vaihdevälinlyhennintä pitäis paremminkin kutsua vaihdelaatikon vaihtovälinlyhentäjäksi. Jos saabi olis aikanaan ollu ajan tasalla, siinä olis tolppajouset, kone poikittain, eikä mitään ylimääräisiä voimalinjoja lisäämässä pensakuluja, varsinkin kaupunkiajossa. Matkustamotilojen lisääminen tällä rakenteella on kyllä naurettavinta mitä automaailmassa on nähty. Joku onneton on vielä -93 ostanut uutena tämmösen "susiysin".
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
Ei se perssoni parempi olekkaan, viepä vain vähemmän tilaa kuin kolmiotuet. Tutki tonnarin jousitusta, moottori-vaihteistopakettia. Ei löydy ketjuvetoa. Ratkaisu oli aikanaan tehty ja on taatusti kallis tehtaalle valmistaa. Kolmiotukia käytetään lähinnä takavetoisissa.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
Ja jotkut tollot vieläkin ajelee kyseisillä autoillaPenanen kirjoitti:Joku onneton on vielä -93 ostanut uutena tämmösen "susiysin".

Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Hmmm, tunnen itsene huonoksi Saabistiksi kun en ole yhtään lootaa saanut Saabeista hajalle
Ihme homma, tuossa Ässässäkin on kaikki perus virit ja ahdot 1,1@bar pitkän aikaa. Ajettu 422tkm ja vaihteet menee päälle paremmin varmaan kun uudessa autossa, ei edes vaihdekeppikään tärise kiihdyttäessä
En ole uskaltanut vaihdelootaöljyjäkään vaihtaa, ettei mene huonompaa suuntaan.

Ihme homma, tuossa Ässässäkin on kaikki perus virit ja ahdot 1,1@bar pitkän aikaa. Ajettu 422tkm ja vaihteet menee päälle paremmin varmaan kun uudessa autossa, ei edes vaihdekeppikään tärise kiihdyttäessä


En ole uskaltanut vaihdelootaöljyjäkään vaihtaa, ettei mene huonompaa suuntaan.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
kaTtotaan, niin pian sää soitat mulle ja pyydät kavEriksi laatikonvaihtotalkoisiinSuabisti kirjoitti:Hmmm, tunnen itsene huonoksi Saabistiksi kun en ole yhtään lootaa saanut Saabeista hajalle![]()
Ihme homma, tuossa Ässässäkin on kaikki perus virit ja ahdot 1,1@bar pitkän aikaa. Ajettu 422tkm ja vaihteet menee päälle paremmin varmaan kun uudessa autossa, ei edes vaihdekeppikään tärise kiihdyttäessä![]()
![]()
En ole uskaltanut vaihdelootaöljyjäkään vaihtaa, ettei mene huonompaa suuntaan.

Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit