Laatikko sano spätääm!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
SabaT16
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 17:58
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja SabaT16 »

Meni yön mutuilut vähän harakoille.

Vauhtipyörä ja paineasetelma on osa moottorin pyörivää massaa eikä ole yhteydessä laatikkoon. Kytkinlely sen sijaan pyörii laatikon akselilla ja sen massahitaus vaikuttaa vaihdelaatikon toimintaan.

Toisaalta kevyt moottorin pyörivä massa vaikuttaa vaihtotilanteessa moottorin kierrosluvun nopeampaan tippumiseen ja sitäkautta nopeampaan vaihteiston akseleiden synkronoitumiseen.
9-5 Aero -04
9-3 NG
900T16 -85


http://www.vndyno.com
DyhWe
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 02:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja DyhWe »

Tota juuri hain että kun pyörivät massat on suuremmat niin tulee laatikolle isommat hetkelliset voimat vaihto tilanteessa. Jos taas kevyemmät niin ei tule niin suurta "iskua".
900 S -90
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Vilkaistu vanhaan rikkinäiseen laatikkoon. 8O
Rattaiden väliin oli mennyt synkronoinnin jousi! 8O
Miten hemmetissä se on päässyt irtoamaan?
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Nyt saa OG:lu riittää, kerpele kun ei kestä nää lodjut! :evil:
Viimeksi muokannut vjbremer, Pe Kesä 01, 2007 21:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Saitko paukautettua sen mun vanhan askin josta maksoit itsesi kipeäksi? :D Minkälaista oiretta?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Suppari kirjoitti:Saitko paukautettua sen mun vanhan askin josta maksoit itsesi kipeäksi? :D Minkälaista oiretta?
Joo, melkein paskana, kolmosta ei sovi käyttää kuuluu lievää kolinaa.
Muut vaihteet toimii hyvin. Niin kauan kuin ei käytä kolmosta se voi toimia tovin. :roll:
Nyt ajellaan peruspaineilla rauhallista ajoa. :lol:
Yllättävää kyllä kolmosvaihteen puute ei haittaa ruuhka ajoa keskustassa. 8)
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

vjbremer kirjoitti:
Suppari kirjoitti:Saitko paukautettua sen mun vanhan askin josta maksoit itsesi kipeäksi? :D Minkälaista oiretta?
Joo, melkein paskana, kolmosta ei sovi käyttää kuuluu lievää kolinaa.
Muut vaihteet toimii hyvin. Niin kauan kuin ei käytä kolmosta se voi toimia tovin. :roll:
Nyt ajellaan peruspaineilla rauhallista ajoa. :lol:
Yllättävää kyllä kolmosvaihteen puute ei haittaa ruuhka ajoa keskustassa. 8)
Unohditko käyttää kytkintä vaihtaessa ;)

Ok, ei herneitä! :lol:
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Turbo16 kirjoitti:
Unohditko käyttää kytkintä vaihtaessa ;)

Ok, ei herneitä! :lol:
Ei, meni ihan vaan itestään tuollaiseksi. Joku hammas on lohjennut sieltä rattaasta, kuten edellisillä kerroilla. Tällä laatikolla ei ole edes revitelty, rauhallisia vaihtoja vaan. Ei niin rauhallista kaasun käyttöä kuitenkin. No triumphin -60 luvulla kehitetyltä laatikolta ei varmaan voi ihmeitä odottaa. :wink:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haffu »

Joskus tuosta sigussa olevasta og:sta paukahteli laatikko pari kertaa vuodessa. Nyt on 4-vaihteinen ollut jo yli vuoden. Auto ei ole oma, vaan silloin tällöin käytössä ja yhden laatikon itse ole onnistunut hajoittamaan. Ennen kortin saamista Alasataron moottoriradalla Las Palmas -mutkan jälkeisellä suoralla lensi 3. vaihteen rattaat pitkin seiniä. Kierroksiakin oli 4200. On kyllä aikalailla kulutusosa tuo turbosatkun laatikko.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
junnu
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja junnu »

Onkos kenelläkään hajonnu moottorin/v.laatikon kiinike edestä?Tossaeilen yhdestä Repes kiinnike ja pääs pukkaan syylärin hajalle,Mites kiinnikkeen sais kestävämmäksi?
puh.050-3748237
#3078
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Ei saabin laatikossa mitään erikoisia heikkouksia ole. Ketjuenska hilppeineen on vaan ylimääräinen voimalinja, joka hidastaa painollaan synkronointia. Liian nopea vaihto rasittaa kytkentärattaita, joka ilmenee rusahduksena tai tärinänä kepissä. Jokainen rusahdus on mieletön rasitus synkronointirenkaalle, kytkentärattaalle ja siirtohaarukalle tärinänä. Joku kerta jostain murtuu palasia jotka joutuu hammaspyörien väliin rikkoen varsinaisen vaihderattaan tai murtaen laatikon kuoren. Ominaisuutta ei pysty teknisesti mitenkään korjaamaan, vain rauhallinen vaihto auttaa asiaan. Vaihdevälinlyhennintä pitäis paremminkin kutsua vaihdelaatikon vaihtovälinlyhentäjäksi. Jos saabi olis aikanaan ollu ajan tasalla, siinä olis tolppajouset, kone poikittain, eikä mitään ylimääräisiä voimalinjoja lisäämässä pensakuluja, varsinkin kaupunkiajossa. Matkustamotilojen lisääminen tällä rakenteella on kyllä naurettavinta mitä automaailmassa on nähty. Joku onneton on vielä -93 ostanut uutena tämmösen "susiysin".
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Ei se perssoni parempi olekkaan, viepä vain vähemmän tilaa kuin kolmiotuet. Tutki tonnarin jousitusta, moottori-vaihteistopakettia. Ei löydy ketjuvetoa. Ratkaisu oli aikanaan tehty ja on taatusti kallis tehtaalle valmistaa. Kolmiotukia käytetään lähinnä takavetoisissa.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Penanen kirjoitti:Joku onneton on vielä -93 ostanut uutena tämmösen "susiysin".
Ja jotkut tollot vieläkin ajelee kyseisillä autoilla :lol:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Hmmm, tunnen itsene huonoksi Saabistiksi kun en ole yhtään lootaa saanut Saabeista hajalle :lol:

Ihme homma, tuossa Ässässäkin on kaikki perus virit ja ahdot 1,1@bar pitkän aikaa. Ajettu 422tkm ja vaihteet menee päälle paremmin varmaan kun uudessa autossa, ei edes vaihdekeppikään tärise kiihdyttäessä :D 8)

En ole uskaltanut vaihdelootaöljyjäkään vaihtaa, ettei mene huonompaa suuntaan.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Suabisti kirjoitti:Hmmm, tunnen itsene huonoksi Saabistiksi kun en ole yhtään lootaa saanut Saabeista hajalle :lol:

Ihme homma, tuossa Ässässäkin on kaikki perus virit ja ahdot 1,1@bar pitkän aikaa. Ajettu 422tkm ja vaihteet menee päälle paremmin varmaan kun uudessa autossa, ei edes vaihdekeppikään tärise kiihdyttäessä :D 8)

En ole uskaltanut vaihdelootaöljyjäkään vaihtaa, ettei mene huonompaa suuntaan.
kaTtotaan, niin pian sää soitat mulle ja pyydät kavEriksi laatikonvaihtotalkoisiin :lol:
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Vastaa Viestiin