Edistystä auton kulutuksessa ?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Niin no olisin mä voinut sitoa twingon liekaan tolpan ympärille ja laittaa menemään tyhjäkäynnillä pihaa ympäri. Sekin olisi varmaan vienyt tosi vähän?

Minne ajetaan vitosella alle 2000rpm lasissa? Sano joku reitti, että on edes hiukan normaalia ajamista?
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Kyllähän se 2000rpm on yhtä kuin normaali tiestön yleisrajoitus. Ainakin jos on vähänkin pidemmät välitykset autossa.
Twingossa nyt ei varmaan ole.. mutta eikös nyt ollut puhe autoista ;)
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Mulla on 80km/h noin 2300rpm classicissa.

Joo tuossa Twingoteoriassa on sekin vika ettei se olisi jaksanut liikuttaa omaa painoaan kytkin ylhäällä siinä narussa ykkösellä tyhjäkäynnillä.

Se nyt oli kuitenkin taloudellisin auto millä on ajeltu tähän mennessä. Se vei oikeasti sen 6l/100km joskus kun ajoi normaalia matka-ajoa...saabit ei vie niin vähää, eikä volvot, eikä muutkaan samanikäiset ja samanpainoiset autot.

Tai....ehkä joku olisi joskus jo 80/90-luvulla kiinnittänyt huomiota lehdistössä tms. tähän saabien erinomaiseen polttoainetaloudellisuuteen? Vai...?

Miksi pitäisi uskoa näkemättä jotakin mutua, joka ei perustu mihinkään faktaan ja sotii yleistä järkeä vastaan?

Vai onko se vaan niin, että saab-foorumilla saabit vie tosi vähän ja volvo-foorumilla volvot...???

Mutta tää menee "onpas/eipäs ole" -väittelyksi, kun kukaan ei kykene toimittamaan mitään todisteita tuosta 6l/100km saabin kulutuksesta.

Aika moni täällä on ilmoitellut kuitenkin ihan järjellisiä lukemia, että VOISIKO mitenkään olla että nämä 6l/100km ovat ihan puutaheinää tai sitten mittausvirheitä? Ilmeisesti ei voi olla...hohhoijaa.

"kulutus oli 6 litraa satasella, siinä 90 kymppiä oli mittarissa. "
Tämä topicin aloittajan kirjoitelma oli se mille aikanaan kuivasti naurahdin ja joka sain minut asiaan kommentoimaan...kuinka moni nyt ihan rehellisesti on samaa mieltä tuon mahdollisuudesta? Käsi ylös...

Jos kulutuslukemat kiinnostaa, niin tuo http://www.fueleconomy.gov/feg/noframes/5624.shtml
on ihan asiallinen sivusto aiheesta, mutta ei sekään toki mitään 100% faktaa ole, mutta HUOMATTAVASTI enemmän minä tuohon uskon, kuin siihen mitä minä tai joku muu vain sattuu johonkin kirjoittamaan :)

Tuon linkin mukaan 1989 saab 900 veisi maantiellä noin 9.05l/100km. Korjatkaa jos laskin väärin.

Juurihan mä laskin/mittasin että pääsen tuon alle, eli 8.3l/100km, mutta silti uskon että tuo 9.05 on lähempänä totuutta.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Nykyinen saapas on ylivoimaisesti pieniruokaisin saab, mitä olen koskaan omistanut. Tuolla -87 9000i:llä heitettiin turun keikka joensuusta neljän hengen lastissa, kokoaika pidettiin vauhtia hieman yli rajoituksen ja ajotietokone kertoili kulutukseksi 7L/100km, tankkauksesta laskettu oli 7,2L/100km. 80-90km/h körötellen puhdas matka-ajo menee 6-6,5L ja seka-ajo on pysynyt tasaisesti lukemissa 8,5(myös laskettu, ei pelkkä tietokoneen kertoma).
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Huikko kirjoitti:
Vai onko se vaan niin, että saab-foorumilla saabit vie tosi vähän ja volvo-foorumilla volvot...???
Ehkä täällä on vähän semmoista ilmiötä, mutta eipä siitä varmaan kannata iltojaan pilata. Faktahan se on että kevyemmät autot menee kevyellä kaasujalalla huomattavasti halvemmalla, mutta jotain rakentavampaakin varmasti keksii kun yrittää saada todistettua jotain keskustelemalla tuntemattomien ihmisten kanssa tekstiformaatissa.

Nimimerkillä: alkaa itsellänikin noita viestejä olla aika tolkuton määrä (170 viestiä vuosi). Suurin osa joutavaa ja turhaa höpinää. Näin lomilla ja varsinkin sadepäivinä tulee käytettyä liikaa aikaa tämän foorumin kanssa. Mitähän jos senkin ajan olisi vaikka huoltanut saabia tai tehnyt jotain muuta hyödyllistä.
Citroen C5, OG900t16
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Tämä oli oikein hyvä pointti :) Olen hyvä juuttumaan aiheeseen kuin aiheeseen. Kiitos kärsivällisyydestänne.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
frank
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2006 22:13
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja frank »

Mielenkiintoista!

Eikö tuon taloudellisuusajon voisi suorittaa ihan "virallisesti valvotuissa" olosuhteissa, eli autoliiton järjestämässä EcoRun- taloudellisuusajo-kilpailussa?
Seuraavan kisan lähtö Tikkakoskelta 9.9.2007.
Kilpailut tuskin ovat yksistään sitä paljon puhuttua matka-ajoa, eikä tulokset näin ollen vertailukelpoisia tähän väittelyyn, mutta olisihan ainakin virallisesti mustaa valkoisella oman auton kulutuksesta.

Ja vielä kun viivalle saisi useamman Saabin, niin tuloksia voisi vertailla keskenään.
Ilmoittautumismaksu tutustumislisensseineen kustantaa kyllä muistaakseni useamman kympin.
kallek
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Touko 18, 2003 10:33
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kallek »

Jos satuitte katsomaan puskuria taannoin kun oli taloudellisesta ajosta juttua niin siinä kyllä huomasi (vaikkakin tosi lyhyt matka) että saa eri ajotyyleillä bensaa kulumaan tosi erilaisia määriä.
Onhan toi 6L kulutus aika pieni mutta kyllä 16V kone menee maantiellä aika helposti pienellä, varsinkin jos on vielä lambdaohjattu, vanhemmissa kun ei tainnut olla kaikissa edes pa-katkaisua moottorijarrutuksella...?
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
kallek
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Touko 18, 2003 10:33
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kallek »

Ja lisäyksenä vielä että ei toi iivari satku paina uusiin autoon verrattuina hirveästi, omapaino sama kuin esim uudessa Mini Cooperissa...
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tuossa vanhoja tekniikan maailmoja selailin siinä oli 900 gls testi, 6,9 oli siinä keskikulutus...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja muppelo »

kallek kirjoitti:...vanhemmissa kun ei tainnut olla kaikissa edes pa-katkaisua moottorijarrutuksella...?
No tuossapa onkin semmoi juttu että itte annan mennä useinkin alamäet vapaalla nimenomaan ilman moottorijarrua kun tuo K-Jetti ei todellakaan syöttöä katko. Ei viitti turhaan moottorilla vauhtia tappaa.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
kallek
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Touko 18, 2003 10:33
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kallek »

Ekoissa 16 venasissakaan ei tainnut olla...
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

oisko noin.

minun mielestäni se on taas kaikissa 16 venttiilisissä. eikös se perustu. pensanpaineen laskuun kun imusarjan alipaine on suuri.

siis sama pianeen säädin hän noissa 16 tappisissa on ollut aina.

olenko väärässä?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

antti.hakamaa kirjoitti:minun mielestäni se on taas kaikissa 16 venttiilisissä. eikös se perustu. pensanpaineen laskuun kun imusarjan alipaine on suuri.
Jos polttoainekatkaisu moottorijarrutuksessa perustuisi pelkästään bensanpaineen laskuun, olisi katkaisut aika vähissä, kun suuttimet aukeavat ainakin vielä 1,9 bar paineella. 3 bar paineensäätimellä pitäisi siis olla moottorijarrutuksessa yli 1,1 bar alipaine imusarjassa, jotta syöttö katkeaisi. Minun autossani ei juuri 0,8 bar alipainetta isompaa lukemaa näy.

Niissä versioissa, joissa syötön katkaisu on, ruiskuboksi lakkaa antamasta ohjauspulsseja suuttimille (ja lisäksi säätää sytytystä - EZK tai tontussa DI/APC - myöhäisemmälle, jotta syötön alkaessa paluusta tulee pehmeämpi, sikäli kuin em. sytytysjärjestelmä autossa on).

Tuolla on keskustelua polttoainesyötön katkaisusta moottorijarrutuksessa:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=24225
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Nyt on lomalla reissuja ajettu ja eka reissu ja tankki oli 430 km maantietä ja loput valon syttymiseen asti kaupunki ajoa Tampereella, niin kulutus 7,9 l/ 100 km ja seuraava tankki 8 litraa ja navigaattorin mukaan keskinopeus oli liikkeessä 79 km/h. Maantievauhtina oli 110-120 km ja ohituksia . 3 henkee ja kontti täynnä kamaa. Eilen tulin Ruotsista ja tänään tankkasin niin 7,6 l. oli kulutus. Ajokilsat mitattu navilla ja tankattu aina piri pintaan eli putkeen asti vaikkei saiskaan. Ei pahoja lukemia mielestäni puolimilliä ajetulle 20 vuotiaalle. 8)
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vastaa Viestiin