ajovalojen parantaminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: ajovalojen parantaminen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Allekirjoittanut on edelleenkin sitä mieltä, että satkuun ja 99/90:iin saa hyvin ja asiallisesti tehtyä ajovalojohtojen parannuksen nostamalla og900:ssa sulakerasia ja vetämällä uudet piuhat valosulakkeilta ajovaloille tai 99/90:ssä irroittamalla ajovaloreleen ja vetämällä uudet piuhat ajovaloreleeltä valoille. Jos johdotukseen käyttäisi vieläpä esim. 2-napaista kaapelia, silloin ei tarvitse mitään putkitusta tms. tehdä, vaan kaapeli on niputettavissa vaikka alkuperäisen johtosarjan rinnalle. OG900:n relekantaan saa uusia liittimiä, jos ei halua tehdä jatkoliitosta johtoon.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: ajovalojen parantaminen

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Entäpä johtimet ennen varoketta? Eikö niitä ole tarpeen vaihtaa tai niiden poikkipinta-alaa kasvattaa?

Mun mielipide on, että jos vaihtaa johtosarjaan johdot tekee sen sitten akulta asti niin saa vastaavan hyödyn, kun laittaa rinnalle uudet. Toisaalta, haluttais tietää kuka tekee sen muutoksen tuollaiseen uudempaan jossa lätkämailaerkalla pyöritelty piuhat nippuun.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: ajovalojen parantaminen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

dimebak kirjoitti:Entäpä johtimet ennen varoketta? Eikö niitä ole tarpeen vaihtaa tai niiden poikkipinta-alaa kasvattaa?
Katoppa joskus, minkä paksuiset syöttöjohdot tulee sulkeboksille. Esim. og900:ssa näkee selvästi siitä hanttarin puolelta konetilasta olevalta jakoblockilta, minkä paksuista piuhaa lähtee sulakerasian suuntaan... Niin ja voihan sen jännitehäviön mitata sulakeboksilta. Ottaa yleismittarin, laittaa auton käymään, ajovalot päälle ja mittaa ajovalon sulakkeen ja laturin plussan välisen jännitteen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ajovalojen parantaminen

Viesti Kirjoittaja frost »

Olenkin miettinyt talvitonnarin valojen parantelua, tietysti edullisin keinoin :wink: Tuommoinen bilteman relesarja pitääkin hankkia ensitilassa. Mutta kannattaisikohan sitten ostaa 100/80W tai 100/55W bilteman H4:et jotka olis sen 8e pari vai laittaa tuommoiset paremmat merkkipolttimot jotka kustantaa 20e -->? Onko kukaan vertaillut noita keskenään?
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: ajovalojen parantaminen

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

frost kirjoitti:Olenkin miettinyt talvitonnarin valojen parantelua, tietysti edullisin keinoin :wink: Tuommoinen bilteman relesarja pitääkin hankkia ensitilassa. Mutta kannattaisikohan sitten ostaa 100/80W tai 100/55W bilteman H4:et jotka olis sen 8e pari vai laittaa tuommoiset paremmat merkkipolttimot jotka kustantaa 20e -->? Onko kukaan vertaillut noita keskenään?
ajattelin lauantai iltana testata :
ostin motonetista osram night breiker 9.90/kpl ja 100/80 autolite 3.95/kpl
ja johtosarja asennettuna . tämä ilta menee humalassa,mut huomenna illan hämärtyessä.... tällä hetkellä paikoillaan night guidet ei huonot ekään.
100/55 on ihan sama ku tiputat lyhkäsiltä suoraan parkeille...... eli ei näe hetkeen mitään.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: ajovalojen parantaminen

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mertmi kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Entäpä johtimet ennen varoketta? Eikö niitä ole tarpeen vaihtaa tai niiden poikkipinta-alaa kasvattaa?
Katoppa joskus, minkä paksuiset syöttöjohdot tulee sulkeboksille. Esim. og900:ssa näkee selvästi siitä hanttarin puolelta konetilasta olevalta jakoblockilta, minkä paksuista piuhaa lähtee sulakerasian suuntaan... Niin ja voihan sen jännitehäviön mitata sulakeboksilta. Ottaa yleismittarin, laittaa auton käymään, ajovalot päälle ja mittaa ajovalon sulakkeen ja laturin plussan välisen jännitteen.
Ei sillä 4 neliömillin johdolla taida olla paljoa virkaa, kun valoreleelle tuleva jännitesyöttö on hoidettu 1.5 neliön kaapelilla. Valoreleeltä sitten lähtee pitkille valoille 1.5 neliön syöttö josta on jompitettu 1 neliön syöttö vasemman puolen pitkälle, siis ennen sulakkeita. Sulakkeilta lähtee 1.5 neliön kaapelit.

Lyhyillä valoilla on 1.5 neliön kaapeli joka on haaroitettu kahdeksi 1 neliön kaapeleiksi ennen lyhyiden valojen sulakkeita.

Eli, se on ihan sama millä sitä jännitettä syötetään jos välillä on paljon ohuempaa kaapelia. Pullonkaula, etten sanoisi. Se mikä ei kaaviokuvasta näy on se kuinka monta sähkölaitetta saa virtansa samasta mistä valot.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: ajovalojen parantaminen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

dimebak kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Entäpä johtimet ennen varoketta? Eikö niitä ole tarpeen vaihtaa tai niiden poikkipinta-alaa kasvattaa?
Katoppa joskus, minkä paksuiset syöttöjohdot tulee sulkeboksille. Esim. og900:ssa näkee selvästi siitä hanttarin puolelta konetilasta olevalta jakoblockilta, minkä paksuista piuhaa lähtee sulakerasian suuntaan... Niin ja voihan sen jännitehäviön mitata sulakeboksilta. Ottaa yleismittarin, laittaa auton käymään, ajovalot päälle ja mittaa ajovalon sulakkeen ja laturin plussan välisen jännitteen.
Ei sillä 4 neliömillin johdolla taida olla paljoa virkaa, kun valoreleelle tuleva jännitesyöttö on hoidettu 1.5 neliön kaapelilla. Valoreleeltä sitten lähtee pitkille valoille 1.5 neliön syöttö josta on jompitettu 1 neliön syöttö vasemman puolen pitkälle, siis ennen sulakkeita. Sulakkeilta lähtee 1.5 neliön kaapelit.

Lyhyillä valoilla on 1.5 neliön kaapeli joka on haaroitettu kahdeksi 1 neliön kaapeleiksi ennen lyhyiden valojen sulakkeita.

Eli, se on ihan sama millä sitä jännitettä syötetään jos välillä on paljon ohuempaa kaapelia. Pullonkaula, etten sanoisi. Se mikä ei kaaviokuvasta näy on se kuinka monta sähkölaitetta saa virtansa samasta mistä valot.

Ei se niin yksioikoista ole, koska vaikka ajovalojen virta vedetään 1mm johdolla 20cm matka, ei jännitehäviötä ehdi juuri tuolla matkalla syntyä... Sillä on jo merkitystä, jos ajovalon sulakkeelta valolle välimatkalla on esim. noin 1,5metriä 1mm^2 johtoa. Nuo eri väleillä tulevat häviöt voi toki mitata.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: ajovalojen parantaminen

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Itse kylläkin vaihtaisin kaikki kaapelit, jakorasialta asti jotta vastaavuus olisi lähellekään sama rinnakkaiskaapeloinnissa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: ajovalojen parantaminen

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

dimebak kirjoitti:Itse kylläkin vaihtaisin kaikki kaapelit, jakorasialta asti jotta vastaavuus olisi lähellekään sama rinnakkaiskaapeloinnissa.
Juuri näin.Kyllä hommat pitää tehdä kunnolla tai sitten niissä ei ole järkeä ollenkaan.
Turha sinne mitään johtoja on vaihdella jos välissä on ohuempaa kamaa.Toi bilteman satsi houkuttaa sen verta että taidan itsekin ostaa pari settiä.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: ajovalojen parantaminen

Viesti Kirjoittaja dimebak »

tomaatti kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Itse kylläkin vaihtaisin kaikki kaapelit, jakorasialta asti jotta vastaavuus olisi lähellekään sama rinnakkaiskaapeloinnissa.
Juuri näin.Kyllä hommat pitää tehdä kunnolla tai sitten niissä ei ole järkeä ollenkaan.
Turha sinne mitään johtoja on vaihdella jos välissä on ohuempaa kamaa.Toi bilteman satsi houkuttaa sen verta että taidan itsekin ostaa pari settiä.
Kyllä. Ja tarkemminhan noita sähkö voi tutkia ennen kuin tekee mitään. Katsoon ajovalosta liittimet, sulakeboksista sisältä valojen liittimet, jakorasialta liittimet jne. onko hapettumaa. Voi olla, että lasien vaihto umpioon ja pykälää paremmat hehkut tuo tarvittavan lisän valoihin. Ja nyt en tarkoita mitään umpion polttajia vaan ihan normi 60/55W-polttimoita.

Toisaalta, eipä tuo iso homma olisi vaihtaa nuo kaksi kolme 1 neliön kaapelia 1.5 neliön kaapeleihin samalla, kun tarkistaa liittimiä.

P.S. Yksi merkittävimpiä parannuksia 99:n valoihin oli, kun säädätin ne merkkiliikkeessä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: ajovalojen parantaminen

Viesti Kirjoittaja muppelo »

kyl tuolla mertmillä oli pointti tossa ettei sillä pienellä nysällä pitäs olla paljoakaan väliä siel välissä. Ainakaan jos on uskominen tätä jossa nyt sattuu olemaan esimerkki jossa on juuri 1,5 neliömillin kaapelia 9m -> vastusta tulee 0,1 ohmia.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: ajovalojen parantaminen

Viesti Kirjoittaja Svc »

Mimmi kirjoitti:Valonvahvistinsarjoissa tulee valojen syöttöjohto akun + napaan (ainakin Motonetin myymässä sarjassa).
Akun napa on monesti paremmin käsillä, kuin laturin liitos (esim tonnarissa), mutta jos suinkin mahdollista laittaisin valorelettä syöttävän johdon kiinni suoraan laturin lähtöön. Tällöin linjasta jää vielä jokunen ylimenovastus pois. Täysiä valoja kun harvoin poltetaan niin, että moottori ei ole käynnissä.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: ajovalojen parantaminen

Viesti Kirjoittaja miksaus »

Milläs nimellä se sarja on motonetissä? En meinaa löytäny...
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: ajovalojen parantaminen

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

muppelo kirjoitti:kyl tuolla mertmillä oli pointti tossa ettei sillä pienellä nysällä pitäs olla paljoakaan väliä siel välissä. Ainakaan jos on uskominen tätä jossa nyt sattuu olemaan esimerkki jossa on juuri 1,5 neliömillin kaapelia 9m -> vastusta tulee 0,1 ohmia.
Ei pitäs niin,mutta mua ainakin haittaa.Enhän nyt toki esim.vetäisi vahvistimen virtajohtoakaan 2 eri paksuisella johtimellakaan.
No,jokainen tyylillään.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: ajovalojen parantaminen

Viesti Kirjoittaja tetammi »

miksaus kirjoitti:Milläs nimellä se sarja on motonetissä? En meinaa löytäny...
Tuossa kuukausi sitten koitin myös etsiä tuota salon motonetista, niin ei löytynyt.
Kyllä aiemmin on ollu ihan valonvahvistimen nimellä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin