og900 asiaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Miten onnistuisi tuo kilometrimittarin lukeman muuttaminen? Kun pitäisi saada n. 30tuhatta km lisää mittariin että lukema täsmäisi vanhan mittarin kanssa. Porakoneella en viitsi pyöritellä kun kestäisi varmaan aika pitkään tommosen matkan rullaamminen
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Joskus, muistaakseni puhuttu tästä enenkin. Ja päädytti hieman ristiriitaisuuten, jokuhan voi pyörittää kilsoja pois. Itse en osaa neuvoa, joten OT tuli, pahoittelut
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Nojoo, yv:nä saa laittaa myös ohjeita jos ei ihan koko kansan tietoon haluta antaa. Mutta itselläni olisi tarkotus tosiaan lisätä kilometrejä, ei vähentää
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Emmie epäile kanssa saabisteja. Joskus oli muistaakseni vain puhetta.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Sapetti
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 16:51

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja Sapetti »

Kertokaapas paremmin tietävät, saako 8 tappiseen ruiskuun jostain tarvikemallisina niitä putkia, jokta menevät venttiileille?
Aioin vaihtaa ilmanputsarin, mutta näyttävät iän hapertamilta (näiden ilmeisesti kuuluukin olla kovat?), enkä uskaltanut vielä suorittaa operaatiota. Pelkäsin, että putket paukkuvat poikki ja uusiminen tulee kalliiksi...
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tarvikeputkea etolasta tai vastaavasta...myös metallisia oon nähny joista itsekki haluaisin lisää infoa...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

99 GL kirjoitti:Miten onnistuisi tuo kilometrimittarin lukeman muuttaminen? Kun pitäisi saada n. 30tuhatta km lisää mittariin että lukema täsmäisi vanhan mittarin kanssa. Porakoneella en viitsi pyöritellä kun kestäisi varmaan aika pitkään tommosen matkan rullaamminen
Helppoa kuin heinän teko. Otat purkaen sen mittarin sieltä autosta pöydälle. Mittarin takaa musta kuori veks. Pari ruuvia. Numerorullien kyljessä on sellaiset valkoiset pienet rattaat samalla akselilla. Tyrkkäät akselin väkipakolla vaikka vasaroimalla pois paikaltaan mittarin rungossa. Valitset sopivat kilometrilukemat ja laitat akselin takaisin paikalleen.

Tässä on kuva on otettu mittaritaulu pois, jolloin näkyy ne pienet rattaan. Nepä olivatkin tässä mittarissa harmaat. Mittaritaulua ei tarvitse irroittaa kilometrien ruuvausta varten.

Tässä kuvassa näkyy se mainitsemani akseli sivulta ja vähän niitä pikkurattaita. On muutes tuossa nähtävillä tämä mittarin yksi tyyppivikakin, elikka tuo kilometripuolta pyörittävän ratas tuppaa halkeamaan. Esim. minun 99:ssä on jo kolmas nopeusmittari menossa. Tästä syystä auton todellisista kilometreistä ei ole mitään tarkkaa tietoa, kun toisen mittarin vaihtohetken lukemasta ei ole mitään hajua. Ake:n tiedoista löytyi yhtenä vuotena kilometrilukema 211tkm, joka oli jämähtäneenä auton mukana tulleessa vanhassa mittarissakin. Muunmuassa tämän takia moniin og-kaluston saabeihin onkin vaihdettu mittaria. Mielestäni mittarin ruuvausohjeen kertominen tässä ei varmasti lisää niiden ruuvailua siinämäärin, että siitä pitäisi jonkun huolestua. Kukatahansa normaalin järjenjuoksun omaava henkilö voi keksiä miten tuota ruuvataan, koska rakenne on noin yksinkertainen. Polkupyörien mekaanisissa nopeusmittareissa käytettiin samantyyppistä koneistoa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Erittäin paljon kiitoksia sinulle hyvistä ohjeista! Itselläni on tosiaan toi satkun mittari pysähtynyt lukemaan 340tkm, uusi mittari on tulossa jossa hieman vähemmän metrejä taulussa joten ajattelin pyörittää siihen oikean lukeman.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Sapetti kirjoitti:Kertokaapas paremmin tietävät, saako 8 tappiseen ruiskuun jostain tarvikemallisina niitä putkia, jokta menevät venttiileille?
Aioin vaihtaa ilmanputsarin, mutta näyttävät iän hapertamilta (näiden ilmeisesti kuuluukin olla kovat?), enkä uskaltanut vielä suorittaa operaatiota. Pelkäsin, että putket paukkuvat poikki ja uusiminen tulee kalliiksi...
puhut siis bensalinjoista jotka menevät venttiilikopan alapuolelle, sylinterinkanteen kiinnittyvään imusarjaan?

itselläni myös tuo filtterin vaihto edessä mutta ajattelin odottaa lämpimämpiä ilmoja että ne muovilinjat kestäisivät paremmin mahdollista taivutusta. on myös neuvottu että ottais ne linjat irti suuttimien (siis imusarjan) päästä ja nostaisi koko paketin pois ilmansuodatinkotelon päältä. ei kokemusta.

tarkoittiko nalleolut että niitä bensalinjoja saa metallisina?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Itse taas olen k-jettiin vaihtanut ilmanputsarin siten että olen vaan avannut ne ruuvit siitä pömpelin päältä ja muistaakseni löysäsin läppäkotelonkiristintä ja nostanut hieman sitä pakettia missä on letkut kiinni.
Sitten vaan ilmanpuhdistajan kotelo irti siitä pannasta millä se kiinnittyy koriin.
Samalla kun kotelo on kädessä niin sen puhdistaminen on helppoa.

Jotenkin noin se meni kun viimeksi vuosia sitten k-jettiin olen vaihtanut.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

siis ne kovamuoviputket 4kpl jotka menee suuttimille...esim volkkarin koojetis ne on sellasta metallipunos letkua...tai vastaavaa....paljon parempaa....

mie ku vaihdoin ilman putsarin ni imusarjasta 2 kuusiokoloruuvia auki et sai sielt suuttimet irti ja putsaripömpelist ruuvit auki silleen sai kallistettua sen sivuun....pual vuotta mieki keräsin rohkeutta sen vaihtoon hih
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Jussi&Saab 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 16:31

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja Jussi&Saab 900 »

Mahtaisiko kukaan viitsiä selittää minulle että mikä tarkoitus mahtaa olla putkella mikä tulee turbon imuputken kyljessä olevaan reikään ja ainakin omassa satkussa kyseisen putken ja ahtoputken välillä on väljyyttäkin aikalailla. Jos ei joku saa selostuksestani selvää niin kuva löytyy Täältä.

Mahtaisiko noiden putkien väljyydellä olla jotain tekemistä aaltoilevan tyhjäkäynnin kanssa?
"Oma takki kaappiin, sitten heti Saabbiin"

Saab 900 T16
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Jussi&Saab 900 kirjoitti:Mahtaisiko kukaan viitsiä selittää minulle että mikä tarkoitus mahtaa olla putkella mikä tulee turbon imuputken kyljessä olevaan reikään ja ainakin omassa satkussa kyseisen putken ja ahtoputken välillä on väljyyttäkin aikalailla. Jos ei joku saa selostuksestani selvää niin kuva löytyy Täältä.

Mahtaisiko noiden putkien väljyydellä olla jotain tekemistä aaltoilevan tyhjäkäynnin kanssa?
Huohotuksen putki, pitäisi olla kumitiiviste välissä. Samannäköinen kuin esim venttiilikopassa. Voi aiheuttaa ihmetyksiä käynnissä kun imee ilmaa ohi ilmamäärä/massamittarin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kokemuksesta tiedän, aiheuttaa jännää heijaavaa vetoa ahdoilla ainaskin lucas-ruiskun kanssa. Se kumi ei ole samanlainen, kuin venakopassa. Piti ihan tilata marmoritiskiltä ostaessa. Onneksi sen sentäs sai. Jos en ihan väärin muista, niin se maksoi yli 20euroa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

miul kans turbos tuo ihan möhnän peitossa...siis tuo nippa on ahtoputkessa ilmanputsarin ja ahtimen välis...löytyyks tolle nipalle tai kumille osanumeroa koitin epc:tä katsella ja en löytäny sieltä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin