og900 asiaa
Re: og900 asiaa
Miten onnistuisi tuo kilometrimittarin lukeman muuttaminen? Kun pitäisi saada n. 30tuhatta km lisää mittariin että lukema täsmäisi vanhan mittarin kanssa. Porakoneella en viitsi pyöritellä kun kestäisi varmaan aika pitkään tommosen matkan rullaamminen
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: og900 asiaa
Joskus, muistaakseni puhuttu tästä enenkin. Ja päädytti hieman ristiriitaisuuten, jokuhan voi pyörittää kilsoja pois. Itse en osaa neuvoa, joten OT tuli, pahoittelut
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: og900 asiaa
Nojoo, yv:nä saa laittaa myös ohjeita jos ei ihan koko kansan tietoon haluta antaa. Mutta itselläni olisi tarkotus tosiaan lisätä kilometrejä, ei vähentää
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: og900 asiaa
Emmie epäile kanssa saabisteja. Joskus oli muistaakseni vain puhetta.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: og900 asiaa
Kertokaapas paremmin tietävät, saako 8 tappiseen ruiskuun jostain tarvikemallisina niitä putkia, jokta menevät venttiileille?
Aioin vaihtaa ilmanputsarin, mutta näyttävät iän hapertamilta (näiden ilmeisesti kuuluukin olla kovat?), enkä uskaltanut vielä suorittaa operaatiota. Pelkäsin, että putket paukkuvat poikki ja uusiminen tulee kalliiksi...
Aioin vaihtaa ilmanputsarin, mutta näyttävät iän hapertamilta (näiden ilmeisesti kuuluukin olla kovat?), enkä uskaltanut vielä suorittaa operaatiota. Pelkäsin, että putket paukkuvat poikki ja uusiminen tulee kalliiksi...
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: og900 asiaa
tarvikeputkea etolasta tai vastaavasta...myös metallisia oon nähny joista itsekki haluaisin lisää infoa...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: og900 asiaa
Helppoa kuin heinän teko. Otat purkaen sen mittarin sieltä autosta pöydälle. Mittarin takaa musta kuori veks. Pari ruuvia. Numerorullien kyljessä on sellaiset valkoiset pienet rattaat samalla akselilla. Tyrkkäät akselin väkipakolla vaikka vasaroimalla pois paikaltaan mittarin rungossa. Valitset sopivat kilometrilukemat ja laitat akselin takaisin paikalleen.99 GL kirjoitti:Miten onnistuisi tuo kilometrimittarin lukeman muuttaminen? Kun pitäisi saada n. 30tuhatta km lisää mittariin että lukema täsmäisi vanhan mittarin kanssa. Porakoneella en viitsi pyöritellä kun kestäisi varmaan aika pitkään tommosen matkan rullaamminen
Tässä on kuva on otettu mittaritaulu pois, jolloin näkyy ne pienet rattaan. Nepä olivatkin tässä mittarissa harmaat. Mittaritaulua ei tarvitse irroittaa kilometrien ruuvausta varten.
Tässä kuvassa näkyy se mainitsemani akseli sivulta ja vähän niitä pikkurattaita. On muutes tuossa nähtävillä tämä mittarin yksi tyyppivikakin, elikka tuo kilometripuolta pyörittävän ratas tuppaa halkeamaan. Esim. minun 99:ssä on jo kolmas nopeusmittari menossa. Tästä syystä auton todellisista kilometreistä ei ole mitään tarkkaa tietoa, kun toisen mittarin vaihtohetken lukemasta ei ole mitään hajua. Ake:n tiedoista löytyi yhtenä vuotena kilometrilukema 211tkm, joka oli jämähtäneenä auton mukana tulleessa vanhassa mittarissakin. Muunmuassa tämän takia moniin og-kaluston saabeihin onkin vaihdettu mittaria. Mielestäni mittarin ruuvausohjeen kertominen tässä ei varmasti lisää niiden ruuvailua siinämäärin, että siitä pitäisi jonkun huolestua. Kukatahansa normaalin järjenjuoksun omaava henkilö voi keksiä miten tuota ruuvataan, koska rakenne on noin yksinkertainen. Polkupyörien mekaanisissa nopeusmittareissa käytettiin samantyyppistä koneistoa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: og900 asiaa
Erittäin paljon kiitoksia sinulle hyvistä ohjeista! Itselläni on tosiaan toi satkun mittari pysähtynyt lukemaan 340tkm, uusi mittari on tulossa jossa hieman vähemmän metrejä taulussa joten ajattelin pyörittää siihen oikean lukeman.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: og900 asiaa
puhut siis bensalinjoista jotka menevät venttiilikopan alapuolelle, sylinterinkanteen kiinnittyvään imusarjaan?Sapetti kirjoitti:Kertokaapas paremmin tietävät, saako 8 tappiseen ruiskuun jostain tarvikemallisina niitä putkia, jokta menevät venttiileille?
Aioin vaihtaa ilmanputsarin, mutta näyttävät iän hapertamilta (näiden ilmeisesti kuuluukin olla kovat?), enkä uskaltanut vielä suorittaa operaatiota. Pelkäsin, että putket paukkuvat poikki ja uusiminen tulee kalliiksi...
itselläni myös tuo filtterin vaihto edessä mutta ajattelin odottaa lämpimämpiä ilmoja että ne muovilinjat kestäisivät paremmin mahdollista taivutusta. on myös neuvottu että ottais ne linjat irti suuttimien (siis imusarjan) päästä ja nostaisi koko paketin pois ilmansuodatinkotelon päältä. ei kokemusta.
tarkoittiko nalleolut että niitä bensalinjoja saa metallisina?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: og900 asiaa
Itse taas olen k-jettiin vaihtanut ilmanputsarin siten että olen vaan avannut ne ruuvit siitä pömpelin päältä ja muistaakseni löysäsin läppäkotelonkiristintä ja nostanut hieman sitä pakettia missä on letkut kiinni.
Sitten vaan ilmanpuhdistajan kotelo irti siitä pannasta millä se kiinnittyy koriin.
Samalla kun kotelo on kädessä niin sen puhdistaminen on helppoa.
Jotenkin noin se meni kun viimeksi vuosia sitten k-jettiin olen vaihtanut.
Sitten vaan ilmanpuhdistajan kotelo irti siitä pannasta millä se kiinnittyy koriin.
Samalla kun kotelo on kädessä niin sen puhdistaminen on helppoa.
Jotenkin noin se meni kun viimeksi vuosia sitten k-jettiin olen vaihtanut.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: og900 asiaa
siis ne kovamuoviputket 4kpl jotka menee suuttimille...esim volkkarin koojetis ne on sellasta metallipunos letkua...tai vastaavaa....paljon parempaa....
mie ku vaihdoin ilman putsarin ni imusarjasta 2 kuusiokoloruuvia auki et sai sielt suuttimet irti ja putsaripömpelist ruuvit auki silleen sai kallistettua sen sivuun....pual vuotta mieki keräsin rohkeutta sen vaihtoon hih
mie ku vaihdoin ilman putsarin ni imusarjasta 2 kuusiokoloruuvia auki et sai sielt suuttimet irti ja putsaripömpelist ruuvit auki silleen sai kallistettua sen sivuun....pual vuotta mieki keräsin rohkeutta sen vaihtoon hih
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 97
- Liittynyt: Su Marras 18, 2007 16:31
Re: og900 asiaa
Mahtaisiko kukaan viitsiä selittää minulle että mikä tarkoitus mahtaa olla putkella mikä tulee turbon imuputken kyljessä olevaan reikään ja ainakin omassa satkussa kyseisen putken ja ahtoputken välillä on väljyyttäkin aikalailla. Jos ei joku saa selostuksestani selvää niin kuva löytyy Täältä.
Mahtaisiko noiden putkien väljyydellä olla jotain tekemistä aaltoilevan tyhjäkäynnin kanssa?
Mahtaisiko noiden putkien väljyydellä olla jotain tekemistä aaltoilevan tyhjäkäynnin kanssa?
"Oma takki kaappiin, sitten heti Saabbiin"
Saab 900 T16
Saab 900 T16
Re: og900 asiaa
Huohotuksen putki, pitäisi olla kumitiiviste välissä. Samannäköinen kuin esim venttiilikopassa. Voi aiheuttaa ihmetyksiä käynnissä kun imee ilmaa ohi ilmamäärä/massamittarinJussi&Saab 900 kirjoitti:Mahtaisiko kukaan viitsiä selittää minulle että mikä tarkoitus mahtaa olla putkella mikä tulee turbon imuputken kyljessä olevaan reikään ja ainakin omassa satkussa kyseisen putken ja ahtoputken välillä on väljyyttäkin aikalailla. Jos ei joku saa selostuksestani selvää niin kuva löytyy Täältä.
Mahtaisiko noiden putkien väljyydellä olla jotain tekemistä aaltoilevan tyhjäkäynnin kanssa?
Re: og900 asiaa
Kokemuksesta tiedän, aiheuttaa jännää heijaavaa vetoa ahdoilla ainaskin lucas-ruiskun kanssa. Se kumi ei ole samanlainen, kuin venakopassa. Piti ihan tilata marmoritiskiltä ostaessa. Onneksi sen sentäs sai. Jos en ihan väärin muista, niin se maksoi yli 20euroa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: og900 asiaa
miul kans turbos tuo ihan möhnän peitossa...siis tuo nippa on ahtoputkessa ilmanputsarin ja ahtimen välis...löytyyks tolle nipalle tai kumille osanumeroa koitin epc:tä katsella ja en löytäny sieltä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659