1994--->NG?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
-Blopa-
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Pe Kesä 20, 2008 09:32
Paikkakunta: Tuusula

Re: 1994--->NG?

Viesti Kirjoittaja -Blopa- »

9-5T kirjoitti:
toms kirjoitti:Mut se on karu tosiasia mitä kukaan ei voi kieltää:
99 ja OG 900 on viimeiset oikeet Saabit
Onneksi sillä oikealla Saabilla ei pidämmelle olisi selvittykkään.
Eikä tätäkään väittelyä käytäisi...
-9³ SC 1.8t A5 BioPower Stage1 vm-07-
-900i 16V vm-91-
Jimo
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 20:17
Paikkakunta: Varkaus

Re: 1994--->NG?

Viesti Kirjoittaja Jimo »

NG:lle olisin suonut mallimerkinnäksi 9-3 alusta lähtien. Tosin silloin tätä keskustelua ei olisi olemassa :)
1983 SAAB 900 GL 3-door
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 1994--->NG?

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Ei voi olla totta. Siis taasko tämä sama keskustelu on käynnissä (vanhat vs. uudet)? Mikä kumma siinä hiertää jos joku erehtyy harkitsemaan käyttöautokseen jotain muuta kuin og satkua?

Näissä keskusteluissa ei yleensä näy tupliksien, kuuppien tai viippojen omistajia, mistäkähän se mahtaa johtua?
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 1994--->NG?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Osallistuin keskusteluun aiemmin jo. Mulla on tuplis. Tänään ajoin viimeksi. ;)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 1994--->NG?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Ihan vastaavaa vääntöä käyvät Volvo -harrastajat. Vain kaksneliskantti on oikea Volvo ja muut humpuukia. No ehkä juuri ja juuri 140:t, Amazonit ja PV:t, mutta etuveto Volvot on ihan hanurista, eikä kukaan itseään arvostava Volvo -kuski voi niillä ajaa....syystä, jota en käsitä :lol:

Maailma muuttuu ja kalusto sen myötä. OG on edustanut aikanaan laatua, turvallisuutta ja luotettavuutta, jos kohta laadun suhteen on ajoittain ollut toivomista. NG edustaa uutta suunnittelua, jossa autolle asetetaan erilaisia tavoitteita. Sinänsä tämä vääntö on turhaa, koska kyse on pitkältä arvo- ja makukysymyksistä. Tällaiset totiset punnerrukset ovat kuitenkin hauskoja luettavia. Mielipidettä ei asiaan ole, kun oma Saab -kanta rajoituu mainittuun 96-99-90-OG900-9000 linjalle, eikä kyse ole vannoutumisesta vanhaan käyttökaluston osalta mieluumminkikin taloudellinen pakko. Minulla ei olisi mitään sitä vastaan, että käyttiksenä olisi uusi 9-3 Sport Combi XWD 2,0T :P Harrasteena nuo vanhat ovat sydäntä lähellä.
# 419 Vesa Pohjalainen
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Re: 1994--->NG?

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

[quote="ng900aero esim. minä en ole koskaan nähnyt ruosteista ng900:sta, [/quote]

Aika vähän olet nähnyt. Työmaalle tuli näytille NG900, johon olisi pitänyt vaihtaa kaikki luukut, jotta siitä olisi saanut ruosteettoman :mrgreen:
Entinen jäsen#2331
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 1994--->NG?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Mimmi kirjoitti: Pistä se traktori paaliin ja osta sen tilalle havittelemasi Saab :wink:
Veli hyvä, mainittu ajopeli ei ole kallis kuin niille, joilla ei ole rahaa, joten traktori saa palvella edelleen luotettavasti ja karulla tavallaan, mutta Lotto on aina vetämässä. :lol:
# 419 Vesa Pohjalainen
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: 1994--->NG?

Viesti Kirjoittaja toms »

Mimmi kirjoitti:
Minulle ei tulisi mieleenkään hankkia susikutvosta pihan täytteeksi.
Femmoja on parikin kappaletta, eikä nuo naapurit ole kateellisia.
Ennemmin ottaisin ng satkun, onhan se sentään 80 luvun lopun suunnittelua verrattuna og satkun 60 luvun alkupuolen/puolenvälin suunnittelun.

Sinun pitäisi varmaankin hankkia kunnollinen UUSI pesukone, ettei tarvitsisi korjata sitä koko ajan. Esim. Mieleen pystyy vaihtamaan (ja saa) kaikki osat.

Toivottavasti et joudu "oikealla saabilla" kolariin "leikkisaabin" kanssa, sinulle kun käy siinä leikissä huonosti.


Mulla on kyllä viime kesänä ostettu uusi "merkki" pesukone, kunnollinen enkä ruvennut vanhaakaan korjaamaan ku ei kiinnosta pesukoneita korjata...
Kyselin vaan huoltomieheltä ku työmaalla kävi astianpesukonetta korjaamassa että millaisia nykykoneet on niin meinas että ei ole suunniteltu korjattavaksi / pitkäikäiseksi. Muuta en noista vit.n pesukoneista tiiä / kiinnosta.

Tuo vertaus 96 ja 9-5 oli vitsi....

En pidä NG / uudempia Saabeja leikki-Saabeina.
Ovat taatusti turvallisempia , nykyaikaisempia jne mutta niistä puuttuu se "jokin" mitä ei pysty selittämään. Ne on jotenkin tulleet lähemmäksi "tavanomaisia " autoja ja hukkuu massaan, ju nou.
Perhepiiristä löytyy kyllä 9-3;sta jne. että uudemmatkaan eivät ole tuntemattomia


Varmaan seuraava autoni on 9-3 tai 9-5.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 1994--->NG?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jimo kirjoitti:NG:lle olisin suonut mallimerkinnäksi 9-3 alusta lähtien. Tosin silloin tätä keskustelua ei olisi olemassa :)
Saabilla kyllä sössittin tuo mallimerkintähomma perusteellisesti, nyt on kaksi täysin eri automallia joiden mallimerkintä on 900 ja toiset kaksi, jotka ovat 9-3:sia. Tosin tätä keskustelua se ei mielestäni estäisi, verrataanhan tonnaria ja 9-5:stakin toisiinsa, vaikka niillä on eri mallimerkintä... ja samalla tavalla toiset pitävät vanhaa tonnaria aivan ylivertaisena 9-5:een nähden :lol:

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 1994--->NG?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mielestäni myös 99 olisi saanut pysyä 99:inä loppuun saakka, ihan turhaan lähtivät sitä -79 faceliftin yhteydessä nimeämään 900:ksi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: 1994--->NG?

Viesti Kirjoittaja toms »

Jos nää vanhat saabit on niin paskoja ja feisliftattuja 99;jä jne niin irtisanotaan kerhon jäsenyydestä kaikki jotka ei harrasta 9-3 tai 9-5 / 9000 ( rajatapaus ) ja lopetataan foorumiltakin nää vanhat ruosteiset , paaliin joutavat epäturvalliset paskat.

Viimeisenä tiedotteena foorumin lopetettaviin osioihin voisi laittaa hajottamoitten / paalaamoitten yhteytiedot.

Täytyy tilata iltapäivällä taksi ku ei uskalla mennä vanhalla OGlla enään kotiin ku sillä ei tee mitään. Onneksi on kaksi romuliikettä tuossa kilsan päässä. Täytyy soittaa niille.


Paaliin lähtevät yksilöt alla:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: 1994--->NG?

Viesti Kirjoittaja toms »

Ei vaan ei etes oteta enään kerhoon vanhojen paskojen harrastajia ja erotetaan vanhat... :wink:

Olenko väittänyt että uudemmat olis huonompia ?
Ei niitä voi verrata toisiinsa koska ovat eri aikakauden vehkeitä.

Sitte ku joskus laitan uudemman niin en ole heti vanhempien mallien foorumilla haukkumassa niitä et ei niillä mitään tee , paaliin vaan jne.
Nostan hattua kaikille Saabisteille ketkä vaalivat ja pitävät yllä vanhempaakin kalustoa ja säilyttävät vaikka tekohengittämällä niitä liikenteessä mahdollismman pitkään tuleville sukupolville.

Minulla ei ole rahasta se kiinni etten ajaisi uudemmalla ja en ole eroamassa kerhosta.
Egoni / itsetuntoni pönkitykseen en tarvitse uudempaa autoa.
Satun nyt vain pitämään vanhemmista malleista ja uudet ei ole sytyttänyt.

Tää on vähän niinki toisessa harrastuksessani eli moottoripyörissä eli joittenkin mielestä jos et aja harrikalla et ole mitään koska ajat 2 kertaa halvemmalla riisinpaahtimella jne. ( ajan Hondalla )

Sama on myös moottorikelkkaharrastamisessani tullut vastaan : Jos et aja esim. ski-doo MXZ jne et ole mitää jne... ( ajan Yamahalla )
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: 1994--->NG?

Viesti Kirjoittaja toms »

Tiedän mutta halvalla ei saa hyvää... :wink:
Ja en halua uudempaa ...vielä....
Tonnari / 9-5 Saabejakin saa melkein ilman. Vasta oli paikallisessa trokari- liikkeessä vm-98 reilut 300 ajettu 3 500 €.
Todella vähän ajetut viimeiset OG;t maksaa saman verran ja kumpaahan naapuri luulisi kalliimmaksi.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Re: 1994--->NG?

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Se onko OG vai NG parempi, riippuu ihan yksilöstä ja käyttötarkoituksesta sekä mieltymyksistä, ihan niin kuin minkä tahansa käytetyn auton valinnassa.
Sellaista autoa ei ole keksittykään jossa ei olisi jonkin näköisiä suunnittelu/valmistus virheitä, kuluvia/ruostuvia/rikki meneviä osia.
Ajakoon jokainen sellaisella autolla kuin itse haluaa, ei se ole keneltäkään pois jos joku toinen haluaa ajaa jollain muulla.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

Re: 1994--->NG?

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Tietysti ng on edistyaskel verrattuna og:n. Sehän olisi jopa absurdia, jos tehtäisiin uudempi versio joka olisi huonompi kuin edeltäjänsä. Asiaa voitaisiin lähestyä näin; Vanhaa og:ta oli jo tehty vuodesta 1978. Kun tuosta vuodesta on tultu vuoteen 1993, niin varmaankin mallikohtaiset pikkuviat on saatu korjattua aika minimiin, joten viimeisimpien vuosien og:t ovat olleet hyvinkin varmoja käyttöautoja. Kuten tässäkin threadissa aiemmin todettiin, ensimmäisten vuosien NG:ssa on esiintynyt paljonkin pieniä tyyppivikoja. Eli voitaisiinko vetää sellainen johtopäätös, että kannattaisi pysyä ennemminkin vuoden -93 og:ssa kuin vaihtaa se vuoden -94 ng:n?
Lukittu