Tuplis-threadin aika

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

dimebak kirjoitti:Enpä tiedä, käytin aikoinaan auton luottoasentajalla remontissa eikä sen jälkeen ole ku öljyjä vaihdettu laatikkoon. Mutta eikös nuo vaihdelaatikon "luukut" pitäisi aueta. Katos ku velipoika valutti hieman uudemmasta öljyt ulos, kun tyhjennysproppu puuttui kokonaan.
Joo loota vaikuttikin sellaiselta ettei sen remontointi onnistu kaltaiseltani amatööriltä, ei ainakaan kovin helposti, korjauskäsikirjassa mainitaan kymmeniä eri mittauskohteita jne.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Ei hemmetti, tämmösen mä haluan.


Kuva :D
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Vau!! Tuollaisia vanteita olen itsekkin kuolannut jo pidemmän aikaa. Vertailun vuoksi vastaavat vielä satkun ja tonnarin alla:
Kuva

Kuva
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

onko tästä ollut jo juttua, 99 special (?) huuto netissä. näitä kattoluukullisia h-moottorisia ei monella ole.

http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=50904171
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Jokke A kirjoitti:Vau!! Tuollaisia vanteita olen itsekkin kuolannut jo pidemmän aikaa. Vertailun vuoksi vastaavat vielä satkun ja tonnarin alla
Ei sattuisi kellään olemaan tietoa mitkä nuo vanteet ovat, eli valmistaja ja malli? Näköjään Tonnisessa kiillotettuna aivan sairaan hienot!
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

kiitos!
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onko kokemusta minkälainen laturi sopisi b-moottorin yhteyteen?
Omassani on mikälie Mäkelän Auton asentama laturi jonka hihnapyörä ei ole oikealla kohdalla. Siis laturin kannakeraudat ovat taatusti suorassa ja hihna oikealla kampiakselin hihnapyörän uralla, eikä ole välystä laturissa/kannakkeissa, mutta laturi on vain väärällä kohdallaan siten että syö kiilahihnan rintapellin puoleisen reunan ja sitten alkaa vollottamaan/pitämään mekkalaa uudellakin hihnalla kun reuna on kulutettu.
Hihna on oikealla kireydellä, jos yhtään löysemmäksi päästää niin luistaa koko ajan.
Mitäs tuolle tekisi oikein?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Yleensä latureissa on takakiinnikkeessä putki jota voi liikuttaa. Etukiinnikkeen ja jalan väliin vain sopiva prikka linjaamaan hihna. Jos hihna vikisee vaikka linjaus ja kireys olis kohdallaan, johtuu "lasittuneesta" urasta. Kepin nokkaan vaan smirkelipaperia, auto käyntiin ja sorvaamaan. Hiljenee vaikka kuinka huonolla hihnalla
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Minuteman kirjoitti:kiitos!
Heuschmid (tai Hirsch..?) on noita käyttänyt malleissaan.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

vastaavia on saanut vuonna 83 uutena tarvikeliikkeestä. mul on yks varaosapuljun kuvasto niin siel on noita myytävänä!

samassa kuvassa on ysatkuun bi-multifocus ajovaloja...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

B-koneisen laturiongelmaan on ratkaisuna esim. tällainen.

Siis nämä numerot
0 120 489 882 laturi 14V/70A
0 986 031 360 laturi 14V/70A vaihtolaite

Tuollaista laturia ei enää muistaakseni saa Boschilta mutta eiköhän tuollaisia maasta löydy. Joten jos tuollaisen käsiisi löydät niin se sitten vaan Bosch car serviceen ja huolto laturille, ainakin kuvan ajanottohetkellä sai varaosia moiseen kapistukseen. Omastani kärähti tasasuunnin, kun lähdin testilenkille maapiuha vain akunnapaan laitettuna. En kiristänyt vaikka olisi pitänyt. 120€ maksoi huoltotyöt sis. puhdistus, Boschin lataussäädin ja tasasuunnin.

Toinen mikä olisi varteenotettava vaihtoehto niin joku tanskalainen vaihtosavalmistaja. Kyselin satkuun laturia ja varaosaliikkeen hyllystä löytyi ko. firman entraama laite. Päällisin puolin näytti Boschin tekeleeltä. Laitan sen firman nimen jos tulee mieleen.

Niin ja tuosta B-koneen laturin "säätämisestä". Ei onnistu juuri mitenkään. Jos laturin jalka ei ole oikea niin laturi ei tule oikeaan kohtaan ja siinä ku ei ole lainkaan mitään kumipuslia niin kikkailutkaan ei onnistu, katos tätä. Ainoa mitä voi säätää on remmin kireys. Kaipa tuon takia 99:ssä on hiljaisempi laturin remmi, kun ei ole mitään kumipuslia mitkä antaa iänmyötä periksi ja laturi pääsee vinoon. Edellyttäen, että laturi on oikea.

http://www.multi.fi/~dimebak/kuvat/DSC04513.JPG

http://www.multi.fi/~dimebak/kuvat/DSC04514.JPG
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tuo mitä Dimebak ansiokkaasti kirjoitti b-koneisen laturihommasta, pitää paikkansa. Mitään muuta säätöä ei ole kuin hihnan kireys eikä noihin näytä mitään välystäkään tulevan, kiitos kiinteän sovituksensa.
Omassani on aikalailla samannäköinen laturi kuin Dimebakin kuvissa, mutta ulkoisella säätimellä, en tiedä onko säädin sökö mutta lataa 14.1V valot päällä, no aina parempi jos virtaa piisaa ;)
Laturini on siis uusi, tai no on sillä ajettu ehkä jo jotain 700km, siksi ei tekisi mieli heti ostaa toista uutta tilalle.
Kiinnikeraudat eivät ole vääntyneet, vaan jotenkin näyttäisi siltä että laturin akseli on liian lyhyt, ja sen vuoksi kiilahihna nojaa liikaa laturin hihnapyörän toiseen reunaan, ja siksi kuormittaa laturin toisenpään laakerointia liikaa hihnan kulkiessa epäsuoraan, josta meteli kait aiheutuu.
Laturissa ei ole vielä mitään havaittavaa välystä tms.
Ehkä pitäisi ottaa irti ne kiinnikeraudat ja leipoa uusiksi sopimaan autoni laturille.

Penkkiasiasta senverran etten suosittele risteyttämään matalaselkänojaista penkkiä esim uudemman 80-luvun penkin kanssa, aivan tajuttoman kova sovitus- ja askartelutyö, mikään ei sovi mihinkään ;)
Helpoimmalla pääsee jos sovittaa vanhaan runkoon uudemmanmalliset joustinosat (vanhan kumilörpäkkeen tilalle, ja poraa reiät jousille, ja säätää istuinmukavuuden haluamakseen) ja uudemmat toppaukset selkänojastaan lyhennettyinä.

No nyt on vanhannäköinen matalaselkänojainen penkki joka on periaatteesa uudempaa sorttia, paitsi viritetympi normaalia kovemmaksi mm. ristiseläntuen osalta, tiedä sitten kannattiko koko homma vai ei, ainakaan auton arvo ei paljoa tuosta hommasta tainnut kasvaa :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Voisiko "vika" olla siinä, että laturin siivapyörä on vääränlainen tai on väärässä kohdassa esim. jos siivapyörän alta puuttuu prikka jos siellä sellainen pitää edes olla?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Jokunen teistä tietääkin, että alkuperäisyyttäkin enemmän minua sytyttää vuosimalli '82. Jostakin syystä. Vanha maski tuo nostalgiaa ja uusi 5-vaihteinen kone käytännöllisyyttä. Mutta sellaista en ole itselleni onnistunut kuitenkaan löytämään ja tämä nykyinenkin on harmittavasti vuoden liian tuore. No, äkkiseltään tuntuisi, että eihän tuossa muuta kuin maskin vaihtoon...

Kuva
Kuva

Mutta ei oikein toimi, ei. Vaikka tää vanhemman mallin maski onkin kuluneempi, niin silti. En edelleenkään väitä, että uusi maski olisi nätimpi, mutta kun on noi leveämmät kromit puskureissa, liian modernit kylkiteippaukset ja vanteet sekä puuttuu kehykset ilmanottoaukkojen ympäriltä. Joten taisi jäädä vain kokeiluksi...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

huomattavan suuri ero on keulan ilmeessä noilla kahdella maskilla. tuolla vanhemmalla "ysiysin oikealla maskilla" ilme muuttuu kertaheitolla 5 vuotta vanhemmaksi :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin