Joo loota vaikuttikin sellaiselta ettei sen remontointi onnistu kaltaiseltani amatööriltä, ei ainakaan kovin helposti, korjauskäsikirjassa mainitaan kymmeniä eri mittauskohteita jne.dimebak kirjoitti:Enpä tiedä, käytin aikoinaan auton luottoasentajalla remontissa eikä sen jälkeen ole ku öljyjä vaihdettu laatikkoon. Mutta eikös nuo vaihdelaatikon "luukut" pitäisi aueta. Katos ku velipoika valutti hieman uudemmasta öljyt ulos, kun tyhjennysproppu puuttui kokonaan.
Tuplis-threadin aika
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
onko tästä ollut jo juttua, 99 special (?) huuto netissä. näitä kattoluukullisia h-moottorisia ei monella ole.
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=50904171
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=50904171
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Onko kokemusta minkälainen laturi sopisi b-moottorin yhteyteen?
Omassani on mikälie Mäkelän Auton asentama laturi jonka hihnapyörä ei ole oikealla kohdalla. Siis laturin kannakeraudat ovat taatusti suorassa ja hihna oikealla kampiakselin hihnapyörän uralla, eikä ole välystä laturissa/kannakkeissa, mutta laturi on vain väärällä kohdallaan siten että syö kiilahihnan rintapellin puoleisen reunan ja sitten alkaa vollottamaan/pitämään mekkalaa uudellakin hihnalla kun reuna on kulutettu.
Hihna on oikealla kireydellä, jos yhtään löysemmäksi päästää niin luistaa koko ajan.
Mitäs tuolle tekisi oikein?
Omassani on mikälie Mäkelän Auton asentama laturi jonka hihnapyörä ei ole oikealla kohdalla. Siis laturin kannakeraudat ovat taatusti suorassa ja hihna oikealla kampiakselin hihnapyörän uralla, eikä ole välystä laturissa/kannakkeissa, mutta laturi on vain väärällä kohdallaan siten että syö kiilahihnan rintapellin puoleisen reunan ja sitten alkaa vollottamaan/pitämään mekkalaa uudellakin hihnalla kun reuna on kulutettu.
Hihna on oikealla kireydellä, jos yhtään löysemmäksi päästää niin luistaa koko ajan.
Mitäs tuolle tekisi oikein?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Yleensä latureissa on takakiinnikkeessä putki jota voi liikuttaa. Etukiinnikkeen ja jalan väliin vain sopiva prikka linjaamaan hihna. Jos hihna vikisee vaikka linjaus ja kireys olis kohdallaan, johtuu "lasittuneesta" urasta. Kepin nokkaan vaan smirkelipaperia, auto käyntiin ja sorvaamaan. Hiljenee vaikka kuinka huonolla hihnalla
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
B-koneisen laturiongelmaan on ratkaisuna esim. tällainen.
Siis nämä numerot
0 120 489 882 laturi 14V/70A
0 986 031 360 laturi 14V/70A vaihtolaite
Tuollaista laturia ei enää muistaakseni saa Boschilta mutta eiköhän tuollaisia maasta löydy. Joten jos tuollaisen käsiisi löydät niin se sitten vaan Bosch car serviceen ja huolto laturille, ainakin kuvan ajanottohetkellä sai varaosia moiseen kapistukseen. Omastani kärähti tasasuunnin, kun lähdin testilenkille maapiuha vain akunnapaan laitettuna. En kiristänyt vaikka olisi pitänyt. 120€ maksoi huoltotyöt sis. puhdistus, Boschin lataussäädin ja tasasuunnin.
Toinen mikä olisi varteenotettava vaihtoehto niin joku tanskalainen vaihtosavalmistaja. Kyselin satkuun laturia ja varaosaliikkeen hyllystä löytyi ko. firman entraama laite. Päällisin puolin näytti Boschin tekeleeltä. Laitan sen firman nimen jos tulee mieleen.
Niin ja tuosta B-koneen laturin "säätämisestä". Ei onnistu juuri mitenkään. Jos laturin jalka ei ole oikea niin laturi ei tule oikeaan kohtaan ja siinä ku ei ole lainkaan mitään kumipuslia niin kikkailutkaan ei onnistu, katos tätä. Ainoa mitä voi säätää on remmin kireys. Kaipa tuon takia 99:ssä on hiljaisempi laturin remmi, kun ei ole mitään kumipuslia mitkä antaa iänmyötä periksi ja laturi pääsee vinoon. Edellyttäen, että laturi on oikea.
http://www.multi.fi/~dimebak/kuvat/DSC04513.JPG
http://www.multi.fi/~dimebak/kuvat/DSC04514.JPG
Siis nämä numerot
0 120 489 882 laturi 14V/70A
0 986 031 360 laturi 14V/70A vaihtolaite
Tuollaista laturia ei enää muistaakseni saa Boschilta mutta eiköhän tuollaisia maasta löydy. Joten jos tuollaisen käsiisi löydät niin se sitten vaan Bosch car serviceen ja huolto laturille, ainakin kuvan ajanottohetkellä sai varaosia moiseen kapistukseen. Omastani kärähti tasasuunnin, kun lähdin testilenkille maapiuha vain akunnapaan laitettuna. En kiristänyt vaikka olisi pitänyt. 120€ maksoi huoltotyöt sis. puhdistus, Boschin lataussäädin ja tasasuunnin.
Toinen mikä olisi varteenotettava vaihtoehto niin joku tanskalainen vaihtosavalmistaja. Kyselin satkuun laturia ja varaosaliikkeen hyllystä löytyi ko. firman entraama laite. Päällisin puolin näytti Boschin tekeleeltä. Laitan sen firman nimen jos tulee mieleen.
Niin ja tuosta B-koneen laturin "säätämisestä". Ei onnistu juuri mitenkään. Jos laturin jalka ei ole oikea niin laturi ei tule oikeaan kohtaan ja siinä ku ei ole lainkaan mitään kumipuslia niin kikkailutkaan ei onnistu, katos tätä. Ainoa mitä voi säätää on remmin kireys. Kaipa tuon takia 99:ssä on hiljaisempi laturin remmi, kun ei ole mitään kumipuslia mitkä antaa iänmyötä periksi ja laturi pääsee vinoon. Edellyttäen, että laturi on oikea.
http://www.multi.fi/~dimebak/kuvat/DSC04513.JPG
http://www.multi.fi/~dimebak/kuvat/DSC04514.JPG
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tuo mitä Dimebak ansiokkaasti kirjoitti b-koneisen laturihommasta, pitää paikkansa. Mitään muuta säätöä ei ole kuin hihnan kireys eikä noihin näytä mitään välystäkään tulevan, kiitos kiinteän sovituksensa.
Omassani on aikalailla samannäköinen laturi kuin Dimebakin kuvissa, mutta ulkoisella säätimellä, en tiedä onko säädin sökö mutta lataa 14.1V valot päällä, no aina parempi jos virtaa piisaa
Laturini on siis uusi, tai no on sillä ajettu ehkä jo jotain 700km, siksi ei tekisi mieli heti ostaa toista uutta tilalle.
Kiinnikeraudat eivät ole vääntyneet, vaan jotenkin näyttäisi siltä että laturin akseli on liian lyhyt, ja sen vuoksi kiilahihna nojaa liikaa laturin hihnapyörän toiseen reunaan, ja siksi kuormittaa laturin toisenpään laakerointia liikaa hihnan kulkiessa epäsuoraan, josta meteli kait aiheutuu.
Laturissa ei ole vielä mitään havaittavaa välystä tms.
Ehkä pitäisi ottaa irti ne kiinnikeraudat ja leipoa uusiksi sopimaan autoni laturille.
Penkkiasiasta senverran etten suosittele risteyttämään matalaselkänojaista penkkiä esim uudemman 80-luvun penkin kanssa, aivan tajuttoman kova sovitus- ja askartelutyö, mikään ei sovi mihinkään
Helpoimmalla pääsee jos sovittaa vanhaan runkoon uudemmanmalliset joustinosat (vanhan kumilörpäkkeen tilalle, ja poraa reiät jousille, ja säätää istuinmukavuuden haluamakseen) ja uudemmat toppaukset selkänojastaan lyhennettyinä.
No nyt on vanhannäköinen matalaselkänojainen penkki joka on periaatteesa uudempaa sorttia, paitsi viritetympi normaalia kovemmaksi mm. ristiseläntuen osalta, tiedä sitten kannattiko koko homma vai ei, ainakaan auton arvo ei paljoa tuosta hommasta tainnut kasvaa
Omassani on aikalailla samannäköinen laturi kuin Dimebakin kuvissa, mutta ulkoisella säätimellä, en tiedä onko säädin sökö mutta lataa 14.1V valot päällä, no aina parempi jos virtaa piisaa

Laturini on siis uusi, tai no on sillä ajettu ehkä jo jotain 700km, siksi ei tekisi mieli heti ostaa toista uutta tilalle.
Kiinnikeraudat eivät ole vääntyneet, vaan jotenkin näyttäisi siltä että laturin akseli on liian lyhyt, ja sen vuoksi kiilahihna nojaa liikaa laturin hihnapyörän toiseen reunaan, ja siksi kuormittaa laturin toisenpään laakerointia liikaa hihnan kulkiessa epäsuoraan, josta meteli kait aiheutuu.
Laturissa ei ole vielä mitään havaittavaa välystä tms.
Ehkä pitäisi ottaa irti ne kiinnikeraudat ja leipoa uusiksi sopimaan autoni laturille.
Penkkiasiasta senverran etten suosittele risteyttämään matalaselkänojaista penkkiä esim uudemman 80-luvun penkin kanssa, aivan tajuttoman kova sovitus- ja askartelutyö, mikään ei sovi mihinkään

Helpoimmalla pääsee jos sovittaa vanhaan runkoon uudemmanmalliset joustinosat (vanhan kumilörpäkkeen tilalle, ja poraa reiät jousille, ja säätää istuinmukavuuden haluamakseen) ja uudemmat toppaukset selkänojastaan lyhennettyinä.
No nyt on vanhannäköinen matalaselkänojainen penkki joka on periaatteesa uudempaa sorttia, paitsi viritetympi normaalia kovemmaksi mm. ristiseläntuen osalta, tiedä sitten kannattiko koko homma vai ei, ainakaan auton arvo ei paljoa tuosta hommasta tainnut kasvaa

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Voisiko "vika" olla siinä, että laturin siivapyörä on vääränlainen tai on väärässä kohdassa esim. jos siivapyörän alta puuttuu prikka jos siellä sellainen pitää edes olla?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Jokunen teistä tietääkin, että alkuperäisyyttäkin enemmän minua sytyttää vuosimalli '82. Jostakin syystä. Vanha maski tuo nostalgiaa ja uusi 5-vaihteinen kone käytännöllisyyttä. Mutta sellaista en ole itselleni onnistunut kuitenkaan löytämään ja tämä nykyinenkin on harmittavasti vuoden liian tuore. No, äkkiseltään tuntuisi, että eihän tuossa muuta kuin maskin vaihtoon...


Mutta ei oikein toimi, ei. Vaikka tää vanhemman mallin maski onkin kuluneempi, niin silti. En edelleenkään väitä, että uusi maski olisi nätimpi, mutta kun on noi leveämmät kromit puskureissa, liian modernit kylkiteippaukset ja vanteet sekä puuttuu kehykset ilmanottoaukkojen ympäriltä. Joten taisi jäädä vain kokeiluksi...


Mutta ei oikein toimi, ei. Vaikka tää vanhemman mallin maski onkin kuluneempi, niin silti. En edelleenkään väitä, että uusi maski olisi nätimpi, mutta kun on noi leveämmät kromit puskureissa, liian modernit kylkiteippaukset ja vanteet sekä puuttuu kehykset ilmanottoaukkojen ympäriltä. Joten taisi jäädä vain kokeiluksi...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari