Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Nyt on kasattu mutta ei ota bensaa enää niin alhaalta kun aiemmin ja joku mulukku on ajanu tankin tyhjäksi joten ei päässyt testaamaan vielä että pitääkö paineet. Mahtaako se 8mm bensaputki riittää vai alkaakohan ahistaa ?? Se näyttää aika pieneltä :?
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3134
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Joku näppärä laskee tai löytää netistä virtaus määrän tuolle 8mm putkelle, eli L/min. Muistelen että se on kuitenkin enemmän kuin pumpun maksimi tuotto. :?:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Entäs kahden pumpun ? Pahimmassa tapauksessahan alkaa nostamaan painetta pumpuilla ?
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

8mm letkulla pääsee ainakin 500hv tuntumaan.
Foxbody turbo
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Laskennallisestihan kaasut päällä pitäis yltää 550hp :twisted:
Eli kyllä toi vakio linja piisaa..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Jees eli bensapuolta, tulin lopulta siihen tulokseen että kaksi pumppua loosariin omilla otoilla tankista ja painetaan yhteen ja koneelle vakiolinjaa käyttäen. Ensinhän revittiin toi vakio pumpuuämpäri systeemi pois tuolta tankista.. Ja sitten:

Kuva

Purettiin toi vakio pumppu ulos tuolta ämpäristä. Oli Wallbron pumppu, tiedä sitten että oliko vakio ?

Kuva

Pumpun johdot pois tuolta.

Kuva

Sitten toi alkuperäinen putkenpaikka poikki sivuleikkureilla, siis tuolta kannen "ala"puolelta.

Kuva

Kuva

Sitten poraa ja vinkua käyttäen reikä tohon ämpärin kanteen, sain tehtyä aikastes jämptin reijän..

Kuva

Ja toinen samanlainen tohon toisen viereen.

Kuva

Kuva

Eli tollaset reijät.

Kuva

Kuva

Sitten toi letku paikalleen tonne reikään, ihan alas asti sitä ei voinut laittaa kun toi siiviläkipon pohja on umpinainen.

Kuva

Toinen letku toisesta reijästä.

Kuva

Ja saman mittaisiksi ja nippareilla nippuun.

Kuva

Kulmapalat noitten letkujen päihin jotta saa hienosti lähtemään letkut takaluukun pohjaa pitkin.

Kuva

Tollanen valmiina, kulmat paikalla ja letkut tonne alas siiviläkippoon.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Kuva

Tiivistin noi lähdöt ihan kylmästi sikaliimalla, kyllä se toimii tossa päällä kun lähinnä pitää estää kaasujen ja hajun pääsy sisätiloihin.

Kuva

Valmis.

Kuva

Sitten tehtiin tollasesta kiskosta kiinnitysteline pumpuille.

Kuva

Porasin reijät siihen että saa noi klemmarit kiinni siihen..

Kuva

Kuva

Tollai pumput kiinni tohon.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Kuva

Ton ämpärin kanssa takasin autoon. Ja asentamaan sitä paikalleen..

Kuva

Ton tiivisteen kanssa meinasi palaa käpy muutamaan otteeseen kun se ei meinannut millään asettua tonne. lopulta kun meisselillä tökki sitä sinne niin sain ähisteltyä sen paikoilleen. Tai sitten en vaan osaa :roll:

Kuva

Poralla ja hiomapäällä soittelin noi kiinnipitojutut pois tosta sisäkehältä kun ne olisi muuten ottanut noihin letkuihin kiinni.. Jos taas olis hiukan ehtiny miettiä niin olis ottanu noi palikat töihin mukaan ja vinguttanu samalla kun tota kantta mutta kun huomasin vasta kotona ettei toi "mutteri" sovi paikalle..

Kuva

Tollasena sopisi paikalleen..

Kuva

Ja kiristi ihan hyvin.

Kuva

Valmis, nyt on kaksi lähtöä tankissa..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3134
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Huomasin vain että et tainnut avartaa sitä paluun reikää? Saattaa nostaa paineen koska paluuvirtaus ei riitä.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Niimpä tietenkin.. Poraan sen paikallaan suuremmaksi imuroiden kokoajan sitä silppua ja sitten imee lapolla bensaa paluupulkesta pihalle jotta röhnät tulee pois, kai se tollai onnistuu ? 8O
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10503
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eräässä kilpa-autoprojektissa laitettiin k-jetin pumppu tuolleen samaan tyyliin imemään polttoainetta tankista yläkautta laitetulla letkulla. Pumppu sijaitsi tankin rinnalla ja täyteen tankattuna pumppu oli kokonaan nestepinnan alapuolella. Syytä me ei keksitty, miksi se ei toiminut. Se ikäänkuin olisi imenyt ilmaa välillä ja pumpun ääni oli ihan kummallinen. Kurahteli jne. Imuputkena käytetiin siihen pumpun imupuolelle sopivaa kumiletkua. Olisiko 10 tai 12mm sisähalkaisijaltaan. Kokeiltiin kandella eri pumpulla ja oireet oli samat. Ei saatu sitä pelaamaan, ennenkuin tehtiin tankin kanteen paikka sille vakio kumilieriölle ja upotettiin pumppu tankkiin, niinkuin se on vakiossakin. Tankki on omavalmisteinen ja siinä on "muussit" sisässä hölskymisen estämiseksi.

Toivottavasti tuo rakennelmasi lähtee pelaamaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
TuPe
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 12:51
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TuPe »

Jeb toivottavasti toimii... Itsellä ei vastaavanlainen "imevä" systeemi toiminut :( . Kavitaatiopumppuja taitavat kaikki olla joten imuominaisuudet aika kehnot...

Lisäksi käräytin 2kpl K-jetin pumppuja vakio bensalinjoilla... Vetäkää omat johtopäätökset...
Kehitysversiossa jossa tankin sisällä oli kaksi pumppua. Tällä en päässyt kuitenkaan eroon ilman hörppimisestä mutkissa. Jonkatakia kolmenpumpun kerääjäsäiliö systeemin joskus myöhemmin toteutin.
Porsche 944 turbo 2jz
Porsche Cayman
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Pari viikkoa kyselin täällä että mites tehdään ja vasta nyt aletaan kertoa :?

Ei vaan, toinen pumppu lämpeää mutta luulen että vika on pumpussa, Ja kun käyttää tota vakiota bensanpaluuta niin se pitää ton ämpärin täynnä, näin ainakin teoriassa. noista imuista olen kanssa kuullut juttuja mutta kyllä mulla on toiminut jopa konehuoneessa tollanen pumppu.. kunhan vaan ehdin poraamaan ton paluun suuremmaksi niin päästään tosissaan kokeilemaan.

Ja noi pumputhan ei kärähdä jos paineet pysyy kurissa, siis tossa pumpussa on 7mm lähtö, että jos toi 8mm linja on muka liian pieni niin teoriassahan ton pumpun pitäisi levitä itsestään ?
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10503
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

moonlight-tuning kirjoitti:Pari viikkoa kyselin täällä että mites tehdään ja vasta nyt aletaan kertoa :?
Aiempien tekstien perusteella olin siinä kuvitelmassa, että jätät orggispumpun siirtopumpuksi tankista ulos ja siitä sitten noilla kahdella pumpulla syöttö bensalinjaan. Myös jossain välissä oli mainittu siitä catch-tankin teosta. Vasta nuita valokuvia katsellessani tajusin mimmonen siitä on tulossa ja kerroin omat kokemukseni sen kilpurin kanssa ihan vaan vihjeeksi mihin ongelmiin on tullut törmättyä ihan vain yhden pumpun systeemissä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Jees en mä tosissani, sitä suunniteltiin tossa kanssa kun olen noita kerääjiä ennenkin tehny kaasareita kun on tullu ruiskuksi muuteltua.

Mutta tällä pääsee helpommalla jos sen vaan saa toimimaan, ja takaiskut pitää. Eli kun pumput on tuolla kuopassa niin sinne jää aina syöttöbensaa että pumput ainakin eilen yskäsi vaan kerran startin jälkeen, tosin toi toinen pumppu kiukutteli kokoajan läpesi ja piti ääntä, kuitenkin imuputki kylmä että sen puoleen kyllä toimii..

Painemittari täytyy saada varmaan molempiin päihin, pumpuille ja sitten jakotukille.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Vastaa Viestiin