Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kuvien perusteella enemmänkin duunia ku pelkkä vilkkurele :lol: :lol:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
yhdeksänsataa
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: La Touko 03, 2014 11:05

Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja yhdeksänsataa »

Joo tuossa osien takaisin laitossa menee jonkin verran aikaa kieltämättä :D.. Pitää hommata tuon mallinen rele.. Tuli hommattua jo jokin aika sitten semmonen yleisempien releiden näköinen vilkkurele..
yhdeksänsataa
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: La Touko 03, 2014 11:05

Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja yhdeksänsataa »

Joo elikkäs. Tuli hommattua nyt sitten elektroninen vilkunrele. Liitännät samanlaiset kuin siinä alkuperäisessä releessä.. Mutta! Vilkut jäävät palamaan! Aivan sama minne suuntaan käännät, vilkut palaa. Sama juttu vaikka hätävilkut laittaisi päälle.

Eli: Kolminapainen oli vanha rele, ja nyt myös uusi rele, ja vain kaksi johtoa on olemassa releelle. Mutta johdoista sen verran vielä että vaikka kaksi johtoa onkin, niin toisessa johdossa on kaksi johtoa ja yksi liitin. Nyt siis ehdotuksia mikä on vikana. Itse epäilen että rele pitäisi vaihtaa kaksi napaiseen, mutta en viitsisi mennä ostamaan uutta relettä ellen ole varma.. Aluksi kun tuon releen laittoi paikoilleen ne pienimmät sivuvilkut eivät toimineet kummallakaan puolella, mutta kun polttimot otti irti, laittoi takaisin ja varovasti liikutteli johtoja niin nekin tulivat kuntoon, mutta ei kuitenkaa korjannut sitä miksi vilkut palaa, eikä vilkuta. Kiitos neuvoista jo etukäteen!
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Lainaan itseäni.
Juho80 kirjoitti:Tuollainen kirkas purkki on vanhemman mallinen, kuin alkuperäinen. Alkuperäinen tarvitsee maadoituksen, joka on tuo relekantaan jätetty musta. Kytketään releen nastaan 31. Vihreä nastaan 49A ja Punainen 49.
Joku hämärä muistikuva on että joissain releissä on merkkivalolle oma liitin, eikä maadoitusta.. mutta lisää tuo maa jos uudessa releessä on 31-merkitty se vapaa liitin. voi siinä tietenkin muutakin lukea.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
yhdeksänsataa
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: La Touko 03, 2014 11:05

Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja yhdeksänsataa »

Kiitoksia jälleen neuvoista. Mutta joo o... Ei näillä näkymin ainakaan maadoitus korjannut vikaa. Eli vika siis on se että rele ei katko virtaa. Uudessa releessä luki näin niissä kolmessa navassa: P ylin, L oikean puolimmainen ja X oli vasemmalla puolella. Korjaisiko kaksinapainen rele tuon ongelman. Kaksi johtoakin vain on...
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Kuva
Uusi rele on vähän erilaiseen kytkentään.. pitäisi sen silti toimia jos punainen on X:ssä ja vihreät L:ssä. Se P on näköjään juurikin kojetaulun merkkivaloa varten, eli jää tässä tapauksessa kytkemättä.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
yhdeksänsataa
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: La Touko 03, 2014 11:05

Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja yhdeksänsataa »

Joo elikkäs. Tuli mieleen että pakko käydä katsomassa nuo liitännät uudelleen, ja ikävä kyllä ne olivat oikein. Heiluttelin isojen vilkkujen (en pikku sivuvilkkujen) johtoja eikä korjannut sekään vikaa. Noh, painoin taikka heiluttelin sitä toista, vihreää johtoa joka meni sille uudelle releelle.. Ja kappas!! Uusi rele toimii juuri niinkuin pitää. Vihdoinkin! Vika on löytynyt. Toisen johdon liitin on huono. Nyt vain se pitää korjata.
yhdeksänsataa
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: La Touko 03, 2014 11:05

Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja yhdeksänsataa »

Joo sain vilkut kuntoon ja auton kasattua. Mutta auto ei lataa. Latausvalo ei syty missään vaiheessa, ei edes silloin milloin sen pitäisi, elikkä kun autoon kääntää virrat päälle. Jännitteen säätimen ostin laturiin. Ja ei vaikuttaisi kovin pahalta hommalta vaihtaa se, mutta voisiko jokin muu syy olla myös siinä ettei auto lataa? Ja akku siis on aivan tuliterä..
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja teesalama »

No, onhan siinä vaihtoehtona että latauksen merkkivalo on mennyt rikki.
Sitten ei toimi latauskaan.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
yhdeksänsataa
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: La Touko 03, 2014 11:05

Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja yhdeksänsataa »

Kiitoksia teesalama, jälleen kerran hyvistä ohjeista ja neuvoista! Pitää vaihtaa se jännitteen säädin siihen autoon, ja katsella sitten noita kaavioita, mikäli siis se jännitteen säädin ei korjaa lataus vikaa..
Latausvalosta sen verran että se toimi aina ennen kyllä! Ja sammui kun auton käynnisti, mutta se sitten syttyi jonkin ajan päästä kun autoa käytti, ja sammui kun painoi kaasua hieman. Ja tilanne nyt? Se ei syty missään vaiheessa.
yhdeksänsataa
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: La Touko 03, 2014 11:05

Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja yhdeksänsataa »

Tuli nyt vaihdettua se jännitteen säädin. Virrat päälle, latausvalo syttyy, auton käynnistää ja valo sammuu heti. Tuli vielä katsottua volttimäärät auton käydessä, ja kyllähän se laturi nyt lataa akkua. Vaan nyt jarrupoljin menee pohjaan. Mitään näkyviä vuotoja ei näyttäisi olevan missään pyörässä.. Jarrupoljin on samanlainen, oli auto käynnissä tai ei. Mistä lähtisi etsimään vikaa?
Viimeksi muokannut yhdeksänsataa, Ma Kesä 15, 2015 18:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
yhdeksänsataa
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: La Touko 03, 2014 11:05

Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja yhdeksänsataa »

Olisiko mitään ideoita mikä mahtaa olla jarruissa vikana? Ei ole mitään hajua mikä voisi olla mennyt.. Kiitoksia vastauksista jo etukäteen :) !
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

jos ei näkyvää vuotoa ole niin kannattaisi ensiksi ilmata koko järjestelmä ja jos vika ei poistu niin todennäköisesti pääsylinteri vuotaa jarrutehostimeen.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
yhdeksänsataa
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: La Touko 03, 2014 11:05

Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja yhdeksänsataa »

Kiitoksia neuvoista. Joo täytyy ilmata järjestelmä kun kerkeää. Itsekkin kyllä epäilen tuota pääsylinteriä. Poljin siis menee pohjaan, mutta ei jää kuitenkaan pohjaan, vain pienenä tarkennuksena.
Vastaa Viestiin