Vaihteisto öljy

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meikän 900i:n askiin on tehty laakeriremppa 250tkm kohdalla ekan omistajan toimesta. Muutahan miekään en tiedä vaihteiston kestosta. Vollotusta ei siis voi ton perusteella odottaa, vaikka siellä olis ollut viimeiset 100tkm 2T öljyä. (Nyt mittarissa 385tkm.) Se mitä meikäläinen havaitsi, oli juurikin vaihteiden kytkeytymisen parantuminen. Jotain vikaahan siinä 900i:n askissa tietysti on, jos 1->2 vaihto ei enää mene moottoriöljyillä liukkaasti nollakeleistä kylmempään päin. Tuo Hypoidien vaihto vaan sattui korjaamaan tuon jäykkyyden niin, ettei sitä ilmene enää edes pakkasilla. Samoin vaihdelaatikko ei jysähtele vaihdetta vaihtessa, niinkuin se teki ennen. Synkrot ottaa jotenkin pehmeämmin ja 2-vaihteen kurahtelukin hävisi jonnekin... Mikä lie tullut askille?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Tuossa muutamaan otteeseen on tullutkin jo kommentteja loppuunajetuista vaihteistoista yms...

Ottakaapas nyt pojat järki käteen. Tässä puhutaan vaihteistoista, joilla on ajettu kaikkea 100 000... 500 000 km väliltä ja kukaan ei varmaksi tiedä millaista hoitoa ja kuritusta vaihteisto on saanut edellisten omistajien toimesta. Jokainen vaihteisto on yksilö, jokaisen vaihteiston synkronirenkaiden yms toiminta on yksilöllistä... yksikään niistä ei ole samalla tavalla kulunut.

Synkronirenkaan toimintahan tässä on se oleellinen asia josta väännetään, ainoa asia jonka ajaessaan voi havainnoida. Kuluneen renkaan voitelutilanne ei ole yksinkertainen tai yksiselitteinen asia ja se on aivan eri asia kuin voitelutilanne uudella renkaalla.

Sinänsä on aivan sama jos joku saa loppuunajetun vaihteiston tekohengitettyä muutaman kilometrin eteenpäin vaikkapa teräketjuöljyllä, mutta ei se tee teräketjuöljystä yleispätevää ihmeainetta kaikkiin Saabin vaihteistoihin, varsinkaan uusiin/peruskorjattuihin/vähänajettuihin vaihteistoihin.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Jussi kirjoitti:Tuossa muutamaan otteeseen on tullutkin jo kommentteja loppuunajetuista vaihteistoista yms...

Ottakaapas nyt pojat järki käteen. Tässä puhutaan vaihteistoista, joilla on ajettu kaikkea 100 000... 500 000 km väliltä ja kukaan ei varmaksi tiedä millaista hoitoa ja kuritusta vaihteisto on saanut edellisten omistajien toimesta. Jokainen vaihteisto on yksilö, jokaisen vaihteiston synkronirenkaiden yms toiminta on yksilöllistä... yksikään niistä ei ole samalla tavalla kulunut.

Synkronirenkaan toimintahan tässä on se oleellinen asia josta väännetään, ainoa asia jonka ajaessaan voi havainnoida. Kuluneen renkaan voitelutilanne ei ole yksinkertainen tai yksiselitteinen asia ja se on aivan eri asia kuin voitelutilanne uudella renkaalla.

Sinänsä on aivan sama jos joku saa loppuunajetun vaihteiston tekohengitettyä muutaman kilometrin eteenpäin vaikkapa teräketjuöljyllä, mutta ei se tee teräketjuöljystä yleispätevää ihmeainetta kaikkiin Saabin vaihteistoihin, varsinkaan uusiin/peruskorjattuihin/vähänajettuihin vaihteistoihin.
Juuri näin... :idea:
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Heitetään vielä yksi "mauste" tähän soppaan. Saabnet.comin C900 foorumilla vannovat
Hondan vaihteistoöljyn nimiin (Honda MTF). Erityisesti lääkkeeksi huonosti toimiviin
synkroihin. Hondan itselleen kehittämä öljy, kun tietyissä malleissa suositusten mukainen
moottoriöljy ei toimi toivotulla tavalla.
Useat kaverit siellä käyttäneet jo jonkin vuoden ajan menestyksellä.
Auttaa kylmäkankeuteen jne.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Itse ostin juuri Teboilin 10w-30 moottoriöljyä kannun ja ajattelin laatikkoon lirutella sen. Mahtaako olla nyt sitten huono ratkaisu?
Ainoa perusteeni on, että alkuperäisellä öljyllä laatikko toimii hienosti ja kai sinne sitä tavaraa on sisään laitettu, mitä Saab laatikkon suosittelee.

Ja kyllä, ajaisin vaikka kusella, jos Saab sitä suosittelisi. Onhan se vaan sen verran kovia pelejä aikoinaan rakennellut.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

kylmä kankeus= Laihialainen viagra... :lol:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Marko A kirjoitti:Heitetään vielä yksi "mauste" tähän soppaan. Saabnet.comin C900 foorumilla vannovat
Hondan vaihteistoöljyn nimiin (Honda MTF).
Kävin nyt hakemassa tuota Hondan MTF-öljyä Rintajuopolta. Pitänee varmaan huuhdella hypoidit ensin laatikosta ja vaihtaa öljyt kahteen kertaan. Kyllähän sitä vanhaa öljyä kuitenkin jää sinne laatikkoon aika paljon...

Eski
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

Kysyin paikallisen saab-huoltamon kokeneelta asentajalta mitä laittaa satkun laatikkoon? "Minä laitan sinne sitä mitä saab suosittelee eli moottoriöljyä, olipa kyseessä oma tai huollettava". Näin puhui Asko, käytiin vielä katsomassa öljyntuottajien ja saabin suosituksia ja ne tukivat Askon ajatusta.
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Eski kirjoitti:Kävin nyt hakemassa tuota Hondan MTF-öljyä Rintajuopolta. Pitänee varmaan huuhdella hypoidit ensin laatikosta ja vaihtaa öljyt kahteen kertaan. Kyllähän sitä vanhaa öljyä kuitenkin jää sinne laatikkoon aika paljon...

Eski
Uskaltaisikohan tuota kokeilla tonnarissa? Vai onko syitä miksi ei soveltuisi niihin..? :roll:
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ei kannata. Tonnareihin on Saabin oma öljy, joka myös toimii todella hyvin.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Marko A kirjoitti:Ei kannata. Tonnareihin on Saabin oma öljy, joka myös toimii todella hyvin.
Onhan tonnareissakin tuo sama homma olemassa kuitenkin, eli suosituiksena moott.öljy(ainakin vanhemmissa) ja ruotsinmaalla ainakin niissä ollaan experimentoitu aivan samalla lailla litkuilla.. :roll:
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ei, kun tonnareihin on Saab bulletin vuodelta ´97 jossa kerrotaan mitä sinne loovaan tulee laittaa. ->93 erikseen ja 94 -> toiset litkut.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Jep, eli lyhytlohkoisissa homma on selkeämpi mutta näillä "vintage"vuotisilla pystyy sitten labraamaan... 8)
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

akyttala kirjoitti:Itse ostin juuri Teboilin 10w-30 moottoriöljyä kannun ja ajattelin laatikkoon lirutella sen. Mahtaako olla nyt sitten huono ratkaisu?
Ainoa perusteeni on, että alkuperäisellä öljyllä laatikko toimii hienosti ja kai sinne sitä tavaraa on sisään laitettu, mitä Saab laatikkon suosittelee.

Ja kyllä, ajaisin vaikka kusella, jos Saab sitä suosittelisi. Onhan se vaan sen verran kovia pelejä aikoinaan rakennellut.

Shellin laatikko öljyillä ajettu uudesta asti . Mittarissa vasta 380 tkm...Eikä laatikkoon ole tehty minkäänlaista remonttia ja pelaa edelleen loistavasti...kuin uus :D
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Siellä on 10w-30 laatikossa. Vasta 500m kerkesin ajamaan, mitään omituisempaa eroa vanhaan öljyyn verrattuna en huomannut, paitsi pakki meni joka kerta nätisti päälle. Aikaisemmin on joutunut välillä käyttämään kytkintä ylhäällä, jonka jälkeen vaihde on mennyt nätisti.

Magneetti tuossa tyhjennystulpassa oli aivan hirveän näköinen. Useampia grammoja oli varmaan metallimurusta siinä kiinni..
Öljy oli vielä jäähdyttyäänkin erittäin juoksevan näköistä, siellä täällä öljyn pinnassa oli harmaita juovia. Ei varmaan ollut voiteluominaisuudet enää hirvittävän hyvät. Varmasti öljyä ei ole vaihdettu 150tkm aikana, todennäköisesti ei koko auton 378tkm elinaikana. Eli oli jo korkea aika vaihtaa.

Kannattaakohan tuo vaihtaa uusiksi jossain vaiheessa lähiaikoina?
Vastaa Viestiin