Vaihteisto öljy
Meikän 900i:n askiin on tehty laakeriremppa 250tkm kohdalla ekan omistajan toimesta. Muutahan miekään en tiedä vaihteiston kestosta. Vollotusta ei siis voi ton perusteella odottaa, vaikka siellä olis ollut viimeiset 100tkm 2T öljyä. (Nyt mittarissa 385tkm.) Se mitä meikäläinen havaitsi, oli juurikin vaihteiden kytkeytymisen parantuminen. Jotain vikaahan siinä 900i:n askissa tietysti on, jos 1->2 vaihto ei enää mene moottoriöljyillä liukkaasti nollakeleistä kylmempään päin. Tuo Hypoidien vaihto vaan sattui korjaamaan tuon jäykkyyden niin, ettei sitä ilmene enää edes pakkasilla. Samoin vaihdelaatikko ei jysähtele vaihdetta vaihtessa, niinkuin se teki ennen. Synkrot ottaa jotenkin pehmeämmin ja 2-vaihteen kurahtelukin hävisi jonnekin... Mikä lie tullut askille?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tuossa muutamaan otteeseen on tullutkin jo kommentteja loppuunajetuista vaihteistoista yms...
Ottakaapas nyt pojat järki käteen. Tässä puhutaan vaihteistoista, joilla on ajettu kaikkea 100 000... 500 000 km väliltä ja kukaan ei varmaksi tiedä millaista hoitoa ja kuritusta vaihteisto on saanut edellisten omistajien toimesta. Jokainen vaihteisto on yksilö, jokaisen vaihteiston synkronirenkaiden yms toiminta on yksilöllistä... yksikään niistä ei ole samalla tavalla kulunut.
Synkronirenkaan toimintahan tässä on se oleellinen asia josta väännetään, ainoa asia jonka ajaessaan voi havainnoida. Kuluneen renkaan voitelutilanne ei ole yksinkertainen tai yksiselitteinen asia ja se on aivan eri asia kuin voitelutilanne uudella renkaalla.
Sinänsä on aivan sama jos joku saa loppuunajetun vaihteiston tekohengitettyä muutaman kilometrin eteenpäin vaikkapa teräketjuöljyllä, mutta ei se tee teräketjuöljystä yleispätevää ihmeainetta kaikkiin Saabin vaihteistoihin, varsinkaan uusiin/peruskorjattuihin/vähänajettuihin vaihteistoihin.
Ottakaapas nyt pojat järki käteen. Tässä puhutaan vaihteistoista, joilla on ajettu kaikkea 100 000... 500 000 km väliltä ja kukaan ei varmaksi tiedä millaista hoitoa ja kuritusta vaihteisto on saanut edellisten omistajien toimesta. Jokainen vaihteisto on yksilö, jokaisen vaihteiston synkronirenkaiden yms toiminta on yksilöllistä... yksikään niistä ei ole samalla tavalla kulunut.
Synkronirenkaan toimintahan tässä on se oleellinen asia josta väännetään, ainoa asia jonka ajaessaan voi havainnoida. Kuluneen renkaan voitelutilanne ei ole yksinkertainen tai yksiselitteinen asia ja se on aivan eri asia kuin voitelutilanne uudella renkaalla.
Sinänsä on aivan sama jos joku saa loppuunajetun vaihteiston tekohengitettyä muutaman kilometrin eteenpäin vaikkapa teräketjuöljyllä, mutta ei se tee teräketjuöljystä yleispätevää ihmeainetta kaikkiin Saabin vaihteistoihin, varsinkaan uusiin/peruskorjattuihin/vähänajettuihin vaihteistoihin.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Juuri näin...Jussi kirjoitti:Tuossa muutamaan otteeseen on tullutkin jo kommentteja loppuunajetuista vaihteistoista yms...
Ottakaapas nyt pojat järki käteen. Tässä puhutaan vaihteistoista, joilla on ajettu kaikkea 100 000... 500 000 km väliltä ja kukaan ei varmaksi tiedä millaista hoitoa ja kuritusta vaihteisto on saanut edellisten omistajien toimesta. Jokainen vaihteisto on yksilö, jokaisen vaihteiston synkronirenkaiden yms toiminta on yksilöllistä... yksikään niistä ei ole samalla tavalla kulunut.
Synkronirenkaan toimintahan tässä on se oleellinen asia josta väännetään, ainoa asia jonka ajaessaan voi havainnoida. Kuluneen renkaan voitelutilanne ei ole yksinkertainen tai yksiselitteinen asia ja se on aivan eri asia kuin voitelutilanne uudella renkaalla.
Sinänsä on aivan sama jos joku saa loppuunajetun vaihteiston tekohengitettyä muutaman kilometrin eteenpäin vaikkapa teräketjuöljyllä, mutta ei se tee teräketjuöljystä yleispätevää ihmeainetta kaikkiin Saabin vaihteistoihin, varsinkaan uusiin/peruskorjattuihin/vähänajettuihin vaihteistoihin.
Heitetään vielä yksi "mauste" tähän soppaan. Saabnet.comin C900 foorumilla vannovat
Hondan vaihteistoöljyn nimiin (Honda MTF). Erityisesti lääkkeeksi huonosti toimiviin
synkroihin. Hondan itselleen kehittämä öljy, kun tietyissä malleissa suositusten mukainen
moottoriöljy ei toimi toivotulla tavalla.
Useat kaverit siellä käyttäneet jo jonkin vuoden ajan menestyksellä.
Auttaa kylmäkankeuteen jne.
Hondan vaihteistoöljyn nimiin (Honda MTF). Erityisesti lääkkeeksi huonosti toimiviin
synkroihin. Hondan itselleen kehittämä öljy, kun tietyissä malleissa suositusten mukainen
moottoriöljy ei toimi toivotulla tavalla.
Useat kaverit siellä käyttäneet jo jonkin vuoden ajan menestyksellä.
Auttaa kylmäkankeuteen jne.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Itse ostin juuri Teboilin 10w-30 moottoriöljyä kannun ja ajattelin laatikkoon lirutella sen. Mahtaako olla nyt sitten huono ratkaisu?
Ainoa perusteeni on, että alkuperäisellä öljyllä laatikko toimii hienosti ja kai sinne sitä tavaraa on sisään laitettu, mitä Saab laatikkon suosittelee.
Ja kyllä, ajaisin vaikka kusella, jos Saab sitä suosittelisi. Onhan se vaan sen verran kovia pelejä aikoinaan rakennellut.
Ainoa perusteeni on, että alkuperäisellä öljyllä laatikko toimii hienosti ja kai sinne sitä tavaraa on sisään laitettu, mitä Saab laatikkon suosittelee.
Ja kyllä, ajaisin vaikka kusella, jos Saab sitä suosittelisi. Onhan se vaan sen verran kovia pelejä aikoinaan rakennellut.
Kävin nyt hakemassa tuota Hondan MTF-öljyä Rintajuopolta. Pitänee varmaan huuhdella hypoidit ensin laatikosta ja vaihtaa öljyt kahteen kertaan. Kyllähän sitä vanhaa öljyä kuitenkin jää sinne laatikkoon aika paljon...Marko A kirjoitti:Heitetään vielä yksi "mauste" tähän soppaan. Saabnet.comin C900 foorumilla vannovat
Hondan vaihteistoöljyn nimiin (Honda MTF).
Eski
Kysyin paikallisen saab-huoltamon kokeneelta asentajalta mitä laittaa satkun laatikkoon? "Minä laitan sinne sitä mitä saab suosittelee eli moottoriöljyä, olipa kyseessä oma tai huollettava". Näin puhui Asko, käytiin vielä katsomassa öljyntuottajien ja saabin suosituksia ja ne tukivat Askon ajatusta.
Saab Suomesta - hyviä autoja
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
Uskaltaisikohan tuota kokeilla tonnarissa? Vai onko syitä miksi ei soveltuisi niihin..?Eski kirjoitti:Kävin nyt hakemassa tuota Hondan MTF-öljyä Rintajuopolta. Pitänee varmaan huuhdella hypoidit ensin laatikosta ja vaihtaa öljyt kahteen kertaan. Kyllähän sitä vanhaa öljyä kuitenkin jää sinne laatikkoon aika paljon...
Eski
Ei kannata. Tonnareihin on Saabin oma öljy, joka myös toimii todella hyvin.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Ei, kun tonnareihin on Saab bulletin vuodelta ´97 jossa kerrotaan mitä sinne loovaan tulee laittaa. ->93 erikseen ja 94 -> toiset litkut.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
akyttala kirjoitti:Itse ostin juuri Teboilin 10w-30 moottoriöljyä kannun ja ajattelin laatikkoon lirutella sen. Mahtaako olla nyt sitten huono ratkaisu?
Ainoa perusteeni on, että alkuperäisellä öljyllä laatikko toimii hienosti ja kai sinne sitä tavaraa on sisään laitettu, mitä Saab laatikkon suosittelee.
Ja kyllä, ajaisin vaikka kusella, jos Saab sitä suosittelisi. Onhan se vaan sen verran kovia pelejä aikoinaan rakennellut.
Shellin laatikko öljyillä ajettu uudesta asti . Mittarissa vasta 380 tkm...Eikä laatikkoon ole tehty minkäänlaista remonttia ja pelaa edelleen loistavasti...kuin uus
Siellä on 10w-30 laatikossa. Vasta 500m kerkesin ajamaan, mitään omituisempaa eroa vanhaan öljyyn verrattuna en huomannut, paitsi pakki meni joka kerta nätisti päälle. Aikaisemmin on joutunut välillä käyttämään kytkintä ylhäällä, jonka jälkeen vaihde on mennyt nätisti.
Magneetti tuossa tyhjennystulpassa oli aivan hirveän näköinen. Useampia grammoja oli varmaan metallimurusta siinä kiinni..
Öljy oli vielä jäähdyttyäänkin erittäin juoksevan näköistä, siellä täällä öljyn pinnassa oli harmaita juovia. Ei varmaan ollut voiteluominaisuudet enää hirvittävän hyvät. Varmasti öljyä ei ole vaihdettu 150tkm aikana, todennäköisesti ei koko auton 378tkm elinaikana. Eli oli jo korkea aika vaihtaa.
Kannattaakohan tuo vaihtaa uusiksi jossain vaiheessa lähiaikoina?
Magneetti tuossa tyhjennystulpassa oli aivan hirveän näköinen. Useampia grammoja oli varmaan metallimurusta siinä kiinni..
Öljy oli vielä jäähdyttyäänkin erittäin juoksevan näköistä, siellä täällä öljyn pinnassa oli harmaita juovia. Ei varmaan ollut voiteluominaisuudet enää hirvittävän hyvät. Varmasti öljyä ei ole vaihdettu 150tkm aikana, todennäköisesti ei koko auton 378tkm elinaikana. Eli oli jo korkea aika vaihtaa.
Kannattaakohan tuo vaihtaa uusiksi jossain vaiheessa lähiaikoina?