Pistin kyselyä Kendallille, Nesteelle , TB;lle ; shellille, Castrolille yms yms. ja Yksiaste 75W öljyä ei oo enään saatavana eikä tehdä ( Kaikilta kyllä ei ole saatu vastausta ) ! Mitä nyt laitetaan ! Moottoriöljyjä ei ruveta käyttään eikä synteettisiä.
APUA !
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä-- ----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm --- ---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
itse ajattelin kokeilla pitkästä aikaa ihan 10w30 moottori öljyä ja jos se ei osoittaidu toimivaksi näin talvella niin täytyy alkaa etsiskellä sopivampaa mineraali pohjaista vaihteistoöljyä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
dimebak kirjoitti:Turbon edellinen omistaja oli vaihdattanut laatikkoon SAE 75W öljyt ja ei se minusta tunnu mitenkään huonolta, enemmänkin napakalta laatikolta joka ei turhia ääntele. Ja pysyy sisällä.
Taisi loppua ominaisuudet hieman kesken, kun tuossa vaiheessa tuli vielä kehuttua
toms kirjoitti:Pistin kyselyä Kendallille, Nesteelle , TB;lle ; shellille, Castrolille yms yms. ja Yksiaste 75W öljyä ei oo enään saatavana eikä tehdä ( Kaikilta kyllä ei ole saatu vastausta ) ! Mitä nyt laitetaan ! Moottoriöljyjä ei ruveta käyttään eikä synteettisiä.
APUA !
Mielestäni parhaat vaihtoehdot: EI SYNTEETTINEN vaihteistoöljy GL4 75W-90 (itsellä) tai ei synteettinen moottoriöljy. Ei ole ainakaan liikaa vaihtoehtoja.
Ovat vihdoin luvanneet pakkasia, näkee ainakin miten tuo vaihteistoöljy pelaa kylmässä.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Tilasin tänään 3 x 20 litran pänikkää sitä parasta eli Hypoidi MP 75W öljyä...
Joukolainen: Oon yrittänyt kysellä mutta en saanut vastausta mutta onko sulla ollut -87 Saab kilvellä LKA-xxx ?
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä-- ----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm --- ---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Eka sähköpostia nesteelle, soitto ja sitte ne soitti itekki sieltä mutta en ottanut suoraan heiltä koska alle 150 litran ostoihin lisättiin reilu 30 egee jotain pientoimituslisiä. Tilasin paikalliselle kaverin Neste- huoltiskalle ja loppujen lopuksi tulee 3 pänikkää + itellä jo jemmassa yksi eli on riittävästi, ainaki vähäksi aikaa....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä-- ----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm --- ---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Eikös noita pitäisi saada jokaisen Neste-huoltamon kautta? Ainakin paikallisella Neste-huoltamolla sanottiin, että jos tarvetta on niin he voivat sitä asiakkaalleen tilata. Ja kotiseudulla asuessa otettiin tutun Neste-huoltamoyrittäjän kautta. ja jotenkin on muistissa, että joillakin Neste-asemilla olen tuota 20 litran astiaa nähnyt ihan hyllytavarana.
Enkä muista, että kertaakaan olisi otettu yhteyttä itse suoraan Nesteelle.
Vaan minäpä otin suoran kuson pääkallopaikalle ! Tietää missä mennään ja tarkan tilanteen eli ei luoteta huhupuheisiin
Tilaamme suoraan työpaikalle johde, leikkuu ym. nesteetkin Nesteeltä niin on linjat tiedossa sinne päin.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä-- ----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm --- ---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
toms kirjoitti:Vaan minäpä otin suoran kuson pääkallopaikalle ! Tietää missä mennään ja tarkan tilanteen eli ei luoteta huhupuheisiin
Tilaamme suoraan työpaikalle johde, leikkuu ym. nesteetkin Nesteeltä niin on linjat tiedossa sinne päin.
Jyväskylän ad-varaosassa näyttäisi olevan 20 litran kannuissa...Ei me missään neukkulassa asuta missä mitään saa ostettua vaikka rahaa on...
Vaikeeta on, taikka siis ei ole ihan yksinkertaista tämä öljyjen valinta SAAB 99, 90 ja 900 autojen vaihteistoihin.
On kuitenkin tärkeää muistaa kaksi kultaista sääntöä vaihdelaatikon toiminnan ja kestävyyden suhteen.:
1. Vaihteistossa tulee olla riittävä määrä öljyä.
2. Vaihteistoöljyt pitää vaihtaa edes joskus.
Näin vältettäisiin varmasti suurin osa tavallisessa käytössä ja tavallisilla omistajilla olevien autojen vaihdelaatikkovioista.
Lisäksi kannattaa nää autot pitää muuten kunnossa. Edes vanhalla SAABilla ei tee mitäään jos kori lahoo alta vaikka vaihteistossa olis mikkä ökjyt.
Tämä on kyllä mielenkiintoista ja tarpeellista luettavaa. Jaa että nyt olis saatu sitten lopullinen varmuus siitä että synteettiset öljyt eivät ole parhaimmat ja että hypoidilisäaineistusta ei tarvita.
Voisin myös kysyä näin, että onko hypoidiöljyistä mitää haittaa?
Lieneekä syntettisistä öljyistä kuitenkaan suurta haittaa? Ovatko ne synkronointirenkaat muka oikeasti teflonia?
No ite oon aiemmin käyttänyt SAE 10W-40 mineraalimoottoriöljyä. Mutta vaihdoin synteettisiin SAE W75-90 öljyihin.
Vanhan vaihteiston toiminta kylläkin parani huomattavasti, etenkin kylmänä.
Joskus kyllä lisäsin laatikkoon molybdeenisulfidia. Ja toimii ihan hyvin. Tosin vaihteet menevät päälle vähän erilailla, synronointi kestää kauemmin. Mutta eivät mitekään töki eikä krohise. Ite oon kyllä hyvin tyytyväinen ollut.
Ite ainakin haluan maksimoida laatikon ja sen osien iän, ja vaikka vähän tinkiä käyttömukavuudesta. Samaten tykkään vähäisemmästä kitkasta, koska polttoainene kulutus pienenee ja auto kulkee kevyemmin. Omasta mielstäni molybdeenisulfidin lisääminen öljynsekaan paransi vanha SAABin kulkemista (vähäsen, mutta sen kuitenkin huomaa).
Aiemmin siis käytettiin SAE 10W-40 mineraalimoottoriöljyä. Ja se oli pakkasella aivan kamalaa. Etenkin kakkosen päälle saaminen oli vaikeeta kylmänä.
Joskus tossa yhdessä autossa oli jotain mineraalivaihteistoöljyä, mutta ei sekään pakkasella toiminut.