900i kylmäkäynnistys

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Nyt on tullu ohjauspaineen säädin. Ärsyttävä takaisku tuli kun entistä irroitti kun ei saa millään niitä letkuja irti. Crc:tä väliin?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja stara »

yleisesti helpottaa letkujen irroittamista ehjänä:::: raottaa pikkumeisselillä mukautuneen/ jämähtäneen letkun reunaa, eli tunkee terän niin pitkälle kuin uskaltaa ja CRC: tä sinne väliin. Kiertämällä lähtee irti helpoimmin, sitten vaan väsyttämällä ulos, pienet lämmöt vaikka hiustenkuivaajalla :) jeesaa kummasti tässäkin...
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja jus »

Ohjauspaineventtiilin letkut on kovamuovisia putkia on kierreliitoksin, ei sinne saa ruuvaria väliin :-)

Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Tossa taas yritin ottaa letkuja irti mutta ei kiinnostaisi niitä hajoittaa.
Sain yhden letkun ja mutterin irti säätimesta(siis sen höskän mikä pitää sitä muoviputkea ohjauspaineen säätimessä kiinni. Siis missä on se mutteri mikä kiristää sen muoviputken)Hankalasti ilmaistuna.
Toinen ei suostu lähtemään niin helposti aukeamaan, Crc:tä ruiskutin ja saa vaikuttaa nyt yön yli.
Paras tapa taitaa olla tehdä asiat sillä lailla.
Miten tiukasti teillä muuten on nuo bensaletkut kiinni? onko ihan tiukasti vai onko heilumavaraa?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja stara »

yllättävän pienellä momentilla kartioliitokset yleensä pitävät, jos on puhtaat ja ehjät tiivistepinnat. Kun on kyseessä pieni putkikoko ja noiden kierrenousukin on vakiokierrettä hienompi niin sekin edesauttaa. yleensä kiristetään liikaa, jos ei ole näppituntumaa tai tietoa.
Voipi olla, jotta noiden arvoa saisi ohjekirjasta pikkasen hakea, varsinkin jos bumaga on hävyksissä 8O .....
joku letkunkiristysmutteri oli mainittu M12 15--20 Nm, M14 25-30 Nm, liekö sama

Minä kiristäisin esim seuraavasti lonkalta (jos ei ole tietoa):: reilusti vähemmän kuin vastaavankokoisen pultin perus-ohjearvo ( alla) ( korkeintaan puolet siitä)
M5 5Nm
M6 10 Nm
M8 20 Nm
M10 40 Nnm
Tai sitten vaan varman päälle niin kevyesti, jotta paikat eivät hajoa. Katsoisin pitääkö liitos. Jos pitää, sitten lisäisin n. 1/8---1/4 kierrosta (tuntuma ja maalaisjärki tietenkin siinäkin mukana) tai jättäisin silleen, jos kohteen vuodonseuranta/ jälkikiristys on helppo tehdä..
mutta tyypillisiä kohteita , jotka kokeneemmat tekevät ns. näppituntumalla.
Viimeksi muokannut stara, To Loka 22, 2009 17:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Könsikäs kirjoitti:Kovaa työtä saada käyntii ilman lämmitystä.
Parhaimmillaan 20 kertaa pitää yrittää.. Hörähtää ja sammuu.
Vähän oli hölmöä ottaa tuo video kun oli vielä sen verran lämpöiset kelit.. Nyt ei jaksas uuttakaan ottaa..
Mutta nyt on tulossa vuoden 1985 saabista ohjauspaineen säädin. Laitan sen sitten paikalleen, mutta entäs jos oireet jatkuvat? takaisin lämpöaikakytkimen pariin?
Nojoo on tullu vähän liikaa jo tarinoitua tässä topicissa täysin turhasta.
Mutta jos vikakohtaita koittaisi etsiä. Ei se ainakaan olisi:
-Kylmäkäynnistyssuutin
-Lämpöaikakytkin(?)
-Huonot tulpat tai tulpan johdot

Jäljelle jää:

-Lisäilmaventtiili(puhdistettu ja ei oikeastaan mitään vaikutusta)
-Ohjauspaineensäädin
-Kuluneet ruiskusuuttimet
Ohjauspaine liian korkea. Sitä pitää säätää alemmaksi tai vaihtaa koko säädin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Mertmi kirjoitti:
Könsikäs kirjoitti:Kovaa työtä saada käyntii ilman lämmitystä.
Parhaimmillaan 20 kertaa pitää yrittää.. Hörähtää ja sammuu.
Vähän oli hölmöä ottaa tuo video kun oli vielä sen verran lämpöiset kelit.. Nyt ei jaksas uuttakaan ottaa..
Mutta nyt on tulossa vuoden 1985 saabista ohjauspaineen säädin. Laitan sen sitten paikalleen, mutta entäs jos oireet jatkuvat? takaisin lämpöaikakytkimen pariin?
Nojoo on tullu vähän liikaa jo tarinoitua tässä topicissa täysin turhasta.
Mutta jos vikakohtaita koittaisi etsiä. Ei se ainakaan olisi:
-Kylmäkäynnistyssuutin
-Lämpöaikakytkin(?)
-Huonot tulpat tai tulpan johdot

Jäljelle jää:

-Lisäilmaventtiili(puhdistettu ja ei oikeastaan mitään vaikutusta)
-Ohjauspaineensäädin
-Kuluneet ruiskusuuttimet
Ohjauspaine liian korkea. Sitä pitää säätää alemmaksi tai vaihtaa koko säädin.



Vaihoin just ohjauspaineen säätimen ja lähti toisella käyntiin..
johtuukohan siitä kun osa on seissyt varaosa autossa ja päässyt kuivumaan polttoaineesta?

Enpä tiedä mitä nyt tekis..
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja jus »

Könsikäs kirjoitti:Vaihoin just ohjauspaineen säätimen ja lähti toisella käyntiin.
Meinaatko että olisit mieluummin toivonut ettei käynnisty?

Seuraavaksi käy säädättämässä seokset.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

jus kirjoitti:
Könsikäs kirjoitti:Vaihoin just ohjauspaineen säätimen ja lähti toisella käyntiin.
Meinaatko että olisit mieluummin toivonut ettei käynnisty?

Seuraavaksi käy säädättämässä seokset.

Miten sie sen niin ymmärrät :lol:

Se on sellasta kun on varaosahaun kautta osan hommannut niin ei tiedä että onko se nyt toimiva.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Mertmi kirjoitti:
Könsikäs kirjoitti:Kovaa työtä saada käyntii ilman lämmitystä.
Parhaimmillaan 20 kertaa pitää yrittää.. Hörähtää ja sammuu.
Vähän oli hölmöä ottaa tuo video kun oli vielä sen verran lämpöiset kelit.. Nyt ei jaksas uuttakaan ottaa..
Mutta nyt on tulossa vuoden 1985 saabista ohjauspaineen säädin. Laitan sen sitten paikalleen, mutta entäs jos oireet jatkuvat? takaisin lämpöaikakytkimen pariin?
Nojoo on tullu vähän liikaa jo tarinoitua tässä topicissa täysin turhasta.
Mutta jos vikakohtaita koittaisi etsiä. Ei se ainakaan olisi:
-Kylmäkäynnistyssuutin
-Lämpöaikakytkin(?)
-Huonot tulpat tai tulpan johdot

Jäljelle jää:

-Lisäilmaventtiili(puhdistettu ja ei oikeastaan mitään vaikutusta)
-Ohjauspaineensäädin
-Kuluneet ruiskusuuttimet
Ohjauspaine liian korkea. Sitä pitää säätää alemmaksi tai vaihtaa koko säädin.

Miten sitä säädetään?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Jos minä mitään ymmärrän niin se se sun ruiskujärjestelmä joka autossasi on, on hyvin vaikea säätää. Nyt jos ei osunut kohdalle tuolla uudella ohjauspaineen säätimellä niin vaihtoehdot taitaa olla melko vähissä, että mitä sille saat itse tehtyä. Jospa veisit sen
jollekin pajalle jolla on pelit ja vehkeet sekä osaamista sitä laittaa. Turha sitä on päätä takoa seinään sen kanssa.

Sellaisetkin korjaamot jotka tuota osaavat laittaa taitavat olla melko vähissä. Ehkäpä joku osaa suositella sellaista korjaamoa.
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Se on vaan ongelmana että ei ole yhtään vara viedä autoa korjaamolle koska kuussa jää vaan 50 euroa käteen.
Sen takia on kaikki tehtävä itse ja opeteltava.
Tässä tapauksessa ilmeisesti ostamani ohjauspaineen säädin on samassa kunnossa kun edellinenkin.
On kestettävä nyt varmaankin tämä talvi tuollaisenaan vaikka jo nyt riepoo tuo temppuilu.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja miksaus »

seokset kannattais käydä mittaamassa. Saa sieltä sit päästölapun, niin ei tartte maksaa päästömittausta jos katsastus lähiaikoina.
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Joo, pitää se tehdä kanssa. Jos se ei korjaa ongelmaa niin ei ole paljoa enää vaihtoehtoa.

Oma epäillys siirtyy takaisin lämpöaikakytkimeen siinä tapauksessa.

Kokeilen huomenna nyt taas lämpöaikakytkimen johto irti käynnistystä, se on sentään ilmaista.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja stara »

Jotkut osaavat voisi laittaa satkun korjaamokäsikirjasta kaikkien mahdollisten komponenttien ominaisarvot taulukoituna esim FAQ kategoriaan, niin ei tarvitsisi niin paljoa haeskella ja arpoa, ja olisivat siten ikäänkuin vahvistettuina tietyssä paikassa.
Pahitteeksi ei olisi myöskään esim sellainen taulukkotieto kuin eri LH- ja muidenkin komponenttien tyyppi eri autoversioissa.

Tiedothan ovat valmiina korjauskässäreissä, joita useimmilla ei ole käytössään. Sama koskee tietenkin kaikkia saabin malleja. Siis käsikirjastoa kaivataan. tietysti voivathan ne olla jossain muuallakin pysyvässä paikassa, kunhan linkit kirjataan yhtenäisesti.
Osittain auttaisi sekin , kun townsendin sun muun netistä löytyvän ohjeiston ( esim käsikirjat) linkit yhtenäisesti täältä löytyisivät jne...

http://www.townsendimports.com/Web/cool ... cement.htm
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin