Turbo tuli taloon (ja vieläkin pientä säätöä kaipaa)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Karjay
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Itse yleistäisin vielä sen, että millään Saabilla ei kannata oleilla täällä pääkaupunkiseudulla vasemmalla kaistalla alkuunkaan. On tää sen verran hektinen ja hurja paikka :wink:
GM 900 se 2.0t -97 RE85
jcarlson
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Opetelkaahan ajamaan jos ei liikennevalolähdössä og900 turbolla pysy perhekinnereiden perässä. :roll:
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
dimebak
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dimebak »

V.J.S kirjoitti:... muista kertaakaan itse ajaneeni "kisaa" tai edes joutuneeksi provoilun kohteeksi 0...50km/h nopeuksilla/rajoituksilla. Ainut kerta, jonka muistan, niin olin täyteen lastatun Renu 19:n (oliko peräti 1,6 tai 1,8 litranen "tykki") kyydissä takapenkillä, kun Volvo 850 T5R piti meitä pilkkanaan Pasilan silloilla...

Lisäpointtina aiheeseen, tuolla mun miedosti viilatulla 2.3T tonnarilla (viimeksi käytetty stabiili konfiguraatio n. 220hv) on aivan turha lähteä paikaltaan "kisaamaan" kenenkään kanssa, siinä ei riko kun voimansiirron, kun 0-10km/h menee etanan lailla ja sitten hyökkää kierrokset rajoittajalle nanosekunnissa :roll:
Kävin yksi kerta pesemässä ja vahaamassa isän '03 Fiestan. Tuossa isän "hopassa" on 1.6 litran kone. No, fiksaushommista palaillessa lähdin yksistä nelosmontun (tapahtui siis Rollossa) liikennevaloista omasta mielestä ihan normaalisti ja jatkoin kiihdytystä aina 80 nopeuteen ja jatkoin sitä vauhtia. Siinä vaiheessa viereisellä kaistalla valoissa ollut V40T4 painaa mieletöntä vauhtia ohi ja kuski näyttää keskisormea. Teinkö siis jotain väärin, kun kiihdytin omaa kaistaa tavoitenopeuteen :lol: Volvistit näyttäis olevan melko herkkää porukkaa.

Kaupunkiliikenteessä ei ole ollut intoa kisailla. Liikaa sivullisia ja radat on sitä varten.

Tuolla Turbolla ajaessa tosin näyttäis olevan perässä roikkujia ja ohi menijöitä. Varsinkin jos ajaa rajoitusten mukaan. Vielä on tosin noi talvinopeudet päässä niin tulee ajettua jopa 100-alueella 80 lasissa :oops:

Niin ja tuosta turbon lähtemisestä. Itse olen huomannut samaa tuolla omalla Turbolla, että alku on hieman tahmaista. Ja kytkinkin on jo melko lopussa niin ei viitsi ottaa kuminauhalähtöjä ettei kytkin pala, eli kovilla kierroksilla ja kevyesti luistattamalla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ihme mussutusta kuinka turbolla ei kerkeä muka pk seudun liikenteessä ja että vasemmalle kaistalle ei edes raaski mennä...
Mä kyllä kerkeen helposti mun 8 venasellakin siellä vasemmalla kaistalla kun vaan painaa sitä kaasua pohjaan. :roll:
Niin ja ennen kun se valo vaihtuu vihreeks niin se ykkönen silmään :D
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
dimebak
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Niin no. Saahan tuon turbonkin lähtemään valoista mutta ei siellä paikat ythä hyvin kuin vapareissa. Omassa turbossa parissa valolähdössä kytkin parkunut niin perkuleesti, kun se levy ei ole tiennyt ottaako kiinni vai luistaakko.

Ja siitä lähtemisestä sen verran, että saa sen ahtimen pyörimään niin aika menee mutta kierrokset nousee niin samperin lujaa, varsinkin jos rengas menettää pidon.

Toisaalta siinä käytössä mihin Saab on noi autot tarkoitettu niin turbo aivan ylivoimainen. Vasta käytiin Lepplaxissa puutarha-ostoksilla ja edellä ajoi rekka jonka takana TDI-Passat kärkkyi ohitus paikkaa. 8-tiellä on sopivasti noita ohituspaikkoja joten Passatti lähti ohittamaan ja minä Turbolla perään. Lähdin reilusta 80:stä 4. vaihteella ja kun päästiin rekan rinnalle piti minun vähäksi aikaa höllätä etten aja Passatin puskuriin. Tyhjää suoraa oli edellä joten ajelin Passatin takana ja sen vaihtaessa takaisin omalle kaistalle pyyhkäisin siitäkin ohi. Että mitä järkeä on julmasta väännöstä kapealla kierrosalueella. No ei mitään ja itse ainakin opin, että odotan omaa vuoroa ettei tarvi körötellä vaan pyyhkäistä reippaasti ohi.

P.S. Passatti oli taksi, joten luulisi ammattikuljettajan osaavan käyttää autoaan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
ari_viitanen
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Ei millään pahalla, mutta minun mielestäni tämän päivän
liikenne käyttäytymisessä olisi paljon parantamisen varaa,
ja ja se on asenteista kiinni tarviiko sitä lähteä kisaamaan
liikenne valoissa? tuleeko siitä sitten jäniksen kokonen
vaahto housuun kun on nokkinut jonkun merkin valoissa
vai mikä siinä sitten on? ja onhan tämänpäivän elämän rytmi
myös johtuu tämän päivän yhteiskunnan tavasta toimia.
Haastakaa kisaajat radalle nykäseen 400metriä niin siellä
saa tehdä sen laillisesti,ja näkee sitten kuinka auto sitten
pakenee niin ei ole jossisttelua enää sitten!!
p.s turvallisia kilometrejä kaikille.
Ari 1622
Vali
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja Vali »

jcarlson kirjoitti:Opetelkaahan ajamaan jos ei liikennevalolähdössä og900 turbolla pysy perhekinnereiden perässä. :roll:
Mä ajelen vain sellaisia reittejä turbollani missä on nelikaistaisia teitä, jotta voin ajaa tiukasti oikeassa reunassa.

Jos tie on kaksikaistainen- olen tyytynyt ajamaan "sallittu mopoille" pyöräteillä.

Jos on niin huonosti ettei ole edes pyörätietä, pysähdyn korttelin välein bussipysäkille päästämään porukkkaa ohitse matelevasta turbostani. Lisäksi ajan niin että oikean puoleiset renkaat ovat pientareella jotta ohittaminen olisi helppoa.

Jos ei ole pysäkkejä eikä piennarta, jään kotiin nakertamaan näkkileipää ja haaveilemaan mopoauton sijasta oikeasta autosta.

;)
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Mertmi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mitä ite olen käynyt pääkaupunkiseudulla tolla 900i:lläni, niin kyllähän sen huomaa, että siellä on selvästi kiivaampi tuo ajorytmi, kuin täällä kotinurkilla Joensuussa. Pääsääntöisesti kun vielä on ollut kyydissä vähintään 2hlö ja kamaa paksissa, niin iivaria saa polkea melkein jatkuvasti täysillä pysyäkseen rytmissä mukana. Ihan kohtuullisesti sillä kuitenkin pärjää miun mielestä. Tottakai turbolla olisi kivempi ajella sitä pk-seutua, jos valittavana olisi kaksi ajokkia.

Tossa viikonpäästä lähdetään Stadiin ja ajokiksi valitaan kuitenkin 900i, vaikka talossa on turbosaabikin. 900 on kuteskin fiksumpi vehje matka-ajossa 99:iin verrattuna, vaikka eihän se 900 kulje mihinkään 99:n jälkeen :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sami
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Sami »

dimebak kirjoitti: Volvistit näyttäis olevan melko herkkää porukkaa.
Kuten myös saabistit:)
MarkoL
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja MarkoL »

Olen asunut PK-seudulla pääsääntöisesti koko ikäni, joitain Tampereen ja Jyväskylän vuosia lukuunottamatta. Kyllä on pakko sanoa että Hervannassa ajetaan ihan yhtä kovaa ja Jyväskylän keskustassa, kun mitä Espoossa, Vantaalla tai Helsingissäkin.

Minusta viimevuosina meno on muuttunut aggressiivisempaan suuntaan. Autoja on tullut aivan ekspotentiaalisesti lisää viimesen kymmenen vuoden aikana, stressi ja kiire on esillä ihan niinkuin ennenkin. Vaikka onhan tämä oravanpyörä mielestäni vauhtia kiihdyttänyt sekin.

Kaveri sano mielestäni parhaiten tän koko homman idean: liikenteessä ollaan periaatteessa hengenvaarassa koko ajan, siksi toisen autoilijan "temput" ja piittaamattomuus koetaan nopeasti uhkatekijäksi ja ihmisen "puolustusmekanismit" menevät päälle: suututaan ja tehdään mahd. takaisin jokin temppu näyttääkseen että kyse on vakavasta asiasta, että "älä tule prkkl minua uhkailemaan". Ihan sama meno kun marketin kassajonossa, meinaan autojonossa: hymyillä pitäisi vaikka joku tunkisi sun väliin vaikka olet jonottanut vuoroasi kiltisti 15 minuuttia. Liikennejonossa aiheuttaa ihan samat tunteenpurkaukset.

Miksi ylipäänsä ihmiset vetävät toisiaan "käkättimeen" aina välillä? Jokaisella on impulssikontrolli, mutta joillain se pettää. Niinkun petti täällä kun eräs autoilija kimpaantui toisen temppuiluun, kiilas sen sivuun ja tako ja potki tän auton täysin linttaan. Kohde istui autossaan koko tapahtuman ajan.

Olen itse pari kertaa pelästynyt sen verran toisen autoilijan käyttäytymistä ns. "jälkitilanteessa", että olen päättänyt olla niin neutraali kuin vain mahdollista. Muistakaa aina ettei kellään meistä voi olla tietoa siitä, missä kunnossa toinen autoilija on: temppu voi olla paha ja vaarallinen, toinen voi kaahata hullun lailla, voi repiä ja kiihdytellä, jarrutella ja vetää vasemmalta edestä ohi oikealle liittymään. Ainoa oikea tapa on ottaa rekisteri ylös, pysähtyä, rauhoittua ja ilmoittaa ajokäyttäytymisestä viranomaisille. Asia kuuluu sinne eikä individuaalille tielläliikkujalle ratkaistavaksi tai tutkittavaksi.

Nykyään erilaisten lääkeaineiden vaikutuksen alla ajaa yhä useampi, auto voi olla varastettu tai ihminen muuten pois tolaltaan yksityiselämänsä tapahtumien vuoksi: ei saa tulkita aina ensimmäisenä, että joku tekee jotain nimenomaan sinulle. Se voi tuntua siltä, mutta voi olla että ko. ihminen ei kertakaikkiaan ymmärtänyt "tehneensä" jotain, tai ei kertakaikkiaan piittaa sinun oikeuskäsityksistäsi.

Itse olen nähnyt muutamia tällaisia täydellisesti mistään mitään piittaamattomia tapauksia, että en henkilökohtaisesti ihmettele enää oikeastaan mitään. Ainoastaan sen tiedän, että en osallistu mihinkään provosointimeininkiin ja puren sitten vaan hammasta, kun rauhallinen, nopeusrajoituksia noudattava ajotyylini aiheuttaa nyrkinheiluttelua ja älyttömiä ohituksia. Mittari on tarkistettu, joten siitä ei ole kyse.

Joo, mutta tällasta ja tämä vaan yhden yksittäisen minän mietiskelyä. Kaikilla varmaan on näihin asioihin oma mielipiteensä, mutta tosiaan muistakaa että vaikka itse olisitte "täysillä", ette voi mitenkään tietää onko se toinen osapuoli...

t. MarkoL
Haza
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Haza »

Huhheijaa, en minäkään pidä auton vikana sitä että mulla on hitaat kädet ja jalat...

Helsingissäkin on tullut ajeltua kerran jos toisenkin vasenta kaistaa robottivaihteisella actros mersulla (pelkällä nupilla) joka vaihtaa vaihdetta ikuisuuden, enkä silti ollut valoista lähtiessä jaloissa, päinvastoin..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
petteri75
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Minä tunnustan. Jokainen og900 millä on tullut ajettua, on ollut armottoman hidas valoistalähtijä käsissäni. Poikkeuksena se 900 T8A -84, automaatilla pääsi lähtemään oikein näppärästi ja kyllähän se Garettikin jossain vaiheessa aina heräsi. Satkun laatikkoa en osaa vieläkään käyttää nopeasti, menestyksen avain näyttäisi olevan 1->2 ja 2->3 vaihdot juuri oikeilla kierrosluvuilla. Lisäksi vaimea alakierrosvääntö (ruiskut) ei ainakaan edistä malmikasan liikkeellelähtöä ja niinpä suunnilleen kaikki nykyautot jättävätkin lähiöliikkumisessa. Kyllä, jopa Aero #8 ensiövälityksellä oli vain marginaalisesti nopeampi, suunnilleen automassan keskitasoa.

Mutta ei se nyt niin haitannut. Maantieajossahan vekotin on mukava, turbolla ripeä. Parin vuoden kuluttua turbodieselit kuitenkin päivittävät kaikkien tehotason, varsinkin jos japanilaistehtaat saavat kehitettyä tarpeeksi kestävät automaatit vääntöihmeisiinsä..Esim. Toyota 2.2TD, 400Nm!
hewidero
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Joo, se tapa missä laatikosta kuuluu samanlainen ääni kuin sorsasta, niin ei ehkä ole se nopein tapa. Kyllä satkulla valoista pääsee tarvittaessa aika liukkaastikkin liikkeelle. 8)
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
gls
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja gls »

vanhoilla Saabeilla ajo on taitolaji.. esim. 99:llä saada tarenkaat lukkitumaan jarrulla kuten riiseissä käsijarrulla...

jos T8:lla häviää 2,0 16V camrylle niin vika löytyy ratin ja penkin välistä... :roll:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
hewidero
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja hewidero »

gls kirjoitti:Jos T8:lla häviää 2,0 16V camrylle niin vika löytyy ratin ja penkin välistä... :roll:
Etkä varmaan tarkota Tyyning turvavyönpehmustetta saati näkönkentässä heiluvaa vuntsikkaa. :wink:
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Vastaa Viestiin