Venttiilin nostimien vaihto vai Forten käsittely
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Onneksi löytyy toisesta kannesta jääneitä kuppeja, tosin putsaamattomia ja tervaisia. Täytynee vain liotella bensassa, purkamaan en enää ala koska saan vain karmeata jälkeä aikaiseksi
Kalinan alkuperäinen syykin selvisi ja se oli hammastukseltaan pettänyt ketjunkiristin, täytyy vaan nyt temppuilla edellinen tilalle ja toivoa ettei olisi männät ja venttiilit paljoa moikkailleet ketjun rullaillessa löysänä
Kalinan alkuperäinen syykin selvisi ja se oli hammastukseltaan pettänyt ketjunkiristin, täytyy vaan nyt temppuilla edellinen tilalle ja toivoa ettei olisi männät ja venttiilit paljoa moikkailleet ketjun rullaillessa löysänä
Re: Venttiilin nostimien vaihto vai Forten käsittely
Ketju ylös!
Onko syytä laittaa kupit takaisin samoille paikoille, missä olivatkin?
Onko syytä laittaa kupit takaisin samoille paikoille, missä olivatkin?
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Re: Venttiilin nostimien vaihto vai Forten käsittely
Ok, sittenhän ne voi laittaa sekaisin samaan astiaan likoamaan.f-19 kirjoitti:Ei tarvii.
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Re: Venttiilin nostimien vaihto vai Forten käsittely
Mitähän nuo painimet tykkäisivät ultraäänipesurista?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Venttiilin nostimien vaihto vai Forten käsittely
Taisvat jokunen vuosi sitten Tuulilasissa testata forten 123 d,Mersussa.tuloksia en muista ,mutta leytynee kai netistä.Turhaksi kai taidettiin tuomita kuten täälläkin. Purin just 75. Saabin kannen (toisenkin)jonka olin pakannut 91 vuonna.Kupit vaan pesuun ja säätöpalat talteen niin myös kupit.
Saab 1974 L. 4d. 1.85L. Oranssi , rekistöröity uudelleen 28.4-09. Jäsen 3689. Renu Megane 1.9dci ja LT volsu asuntoauto.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Venttiilin nostimien vaihto vai Forten käsittely
hyvää ne tykkää ultra ääni pesurista, mutta kaikkein paras on purkaa ne ja puhdistaa ihan käsin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Venttiilin nostimien vaihto vai Forten käsittely
Jos ja kun suuttimistakin pikeentymät ja moskat irtoavat, niin miksei sitten hydraulikupeistakin. Ovat vain pahalaiset niin pienivälyksisiä sisäosiltaan että ajaisikohan öljynpaine moskat ulos? Meinaan sitä että missä muodossa pikeentymät irtoaisivat ultralla, meneekö yhtä pieniksi partikkeleiksi kuin liuottimilla, bensiinillä tai löpöllä...?Svc kirjoitti:Mitähän nuo painimet tykkäisivät ultraäänipesurista?
Re: Venttiilin nostimien vaihto vai Forten käsittely
Mites nuo kun purkaa ja puhdistaa niin kannattaako noista jotain osia/pintoja öljytä valmiiksi kun laittaa takaisin vai lyödä vaan moottori suoraan tulille ja kuunnella kalkattaako?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Venttiilin nostimien vaihto vai Forten käsittely
Kannattaahan niihin toki pumpata vaikkapa tippakannulla niin paljon öljyä kuin saa pysymään, ensin sisäosan kuulaventtiilistä ja kasattuna vielä kupin ulkosyrjän öljyreijästä, eihän niitä täyteen ja ilmattua tuollatavalla saa mutta aina lyhentää sitä ensimmäistä kalkatusta joka on sitten hetken aikaa hirveätä kuunneltavaa.
Re: Venttiilin nostimien vaihto vai Forten käsittely
Minä olen kovin skeptinen noiden öljyä laimentavien litkujen suhteen, samoin kuin erikoisöljyjen suhteen (mm Valvolinen Max-life, sillä sekä edellisen tonttuni b234, että sitikan 1.9TDi inhosivat Max-lifeä, ja alkoivat vuotamaan öljyä, ja kuluttamaan polttamalla sitä noin 1000km:n Max-life -ajon jälkeen).
Kokeilin kaataa 2 purkillista Fortea B205:n öljylietetapaus-moottoriin, ja ajoin sillä muutaman 100km, ei se mitään pessyt, alkoi vaan kusemaan öljyä hihnapyörän stefasta, yhtään ei ollut karsta tai öljyektoplasma irronnut tai pehmennyt.
Ja 9000iA -91:een laitoin kanssa STP:n pesunestettä, kun kone nakutti pirun rumasti painimiaan kylmänä varmaan 2 min, ei vaikutusta, samoin kävi edellisen B234-turbon kanssa, ei painimet hiljentyneet.
Mutta viimein hokasin että ruotsalaiseen laatuautoon sopii vain ja ainoastaan ruotsalaiset laatuöljyt (Biltema ), niin oikeesti venanpainimien naputus lakkasi nykyisessä tontussani siihen paikkaan, kun olin tehnyt väliöljynvaihdon (sekä tietty uuden suodattimen kera) noin 500km:n ajon jälkeen, eli siis vaihtanut 2 kertaa peräkkäin Bilteman täyssynteettiset 5W-40-huippuöljyt sisään
Kesällä tuli ostettua tuota öljyä tarjouksesta 10 pönttöä hieman alle 11e hintaan/4l, ja smat liemet on sisällä nyt niin Alfassa kuin 99:issäkin, kyllä vaan skandinaavinen laatu on edelleen kohdallaan, jopa öljyjen suhteen
Siis "pointti" oli kait se, että kannattanee ensin koettaa "pestä" moottoria ihan vain hyvälaatuisilla moottoriöljyillä, kyllä se lika poistunee öljyn myötä, eikä ainakaan aiheuta koneelle mitään vauriomahdollisuutta kun viskositeetti, jne, ei muutu kuten öljyä laimennettaessa jollain pesuaineilla.
Edit: huoltokirjani mukaan tontun biltema-öljyillä on ajettu nyt noin 7100km, eikä venanpainimet naputa nyt edes pakkasaamuinakaan ilman lämmitystä startatessa
Ja ihan lisähuomautuksena mainittakoon että olen kokeillut Saabeihin mm. Mobil 1:tä, Mobil Synt S:ää, Shell Helix:iä, Teboilin Diamondia, jne, koskaan ei ole vaan tullut tuollaista positiivista vaikutusta kuin ruotsalaisilla öljyillä.... ja autoissani olen käyttänyt vain ja ainoastaan 5W-40 -öljyä, muuta en aio kokeillakaan
Kokeilin kaataa 2 purkillista Fortea B205:n öljylietetapaus-moottoriin, ja ajoin sillä muutaman 100km, ei se mitään pessyt, alkoi vaan kusemaan öljyä hihnapyörän stefasta, yhtään ei ollut karsta tai öljyektoplasma irronnut tai pehmennyt.
Ja 9000iA -91:een laitoin kanssa STP:n pesunestettä, kun kone nakutti pirun rumasti painimiaan kylmänä varmaan 2 min, ei vaikutusta, samoin kävi edellisen B234-turbon kanssa, ei painimet hiljentyneet.
Mutta viimein hokasin että ruotsalaiseen laatuautoon sopii vain ja ainoastaan ruotsalaiset laatuöljyt (Biltema ), niin oikeesti venanpainimien naputus lakkasi nykyisessä tontussani siihen paikkaan, kun olin tehnyt väliöljynvaihdon (sekä tietty uuden suodattimen kera) noin 500km:n ajon jälkeen, eli siis vaihtanut 2 kertaa peräkkäin Bilteman täyssynteettiset 5W-40-huippuöljyt sisään
Kesällä tuli ostettua tuota öljyä tarjouksesta 10 pönttöä hieman alle 11e hintaan/4l, ja smat liemet on sisällä nyt niin Alfassa kuin 99:issäkin, kyllä vaan skandinaavinen laatu on edelleen kohdallaan, jopa öljyjen suhteen
Siis "pointti" oli kait se, että kannattanee ensin koettaa "pestä" moottoria ihan vain hyvälaatuisilla moottoriöljyillä, kyllä se lika poistunee öljyn myötä, eikä ainakaan aiheuta koneelle mitään vauriomahdollisuutta kun viskositeetti, jne, ei muutu kuten öljyä laimennettaessa jollain pesuaineilla.
Edit: huoltokirjani mukaan tontun biltema-öljyillä on ajettu nyt noin 7100km, eikä venanpainimet naputa nyt edes pakkasaamuinakaan ilman lämmitystä startatessa
Ja ihan lisähuomautuksena mainittakoon että olen kokeillut Saabeihin mm. Mobil 1:tä, Mobil Synt S:ää, Shell Helix:iä, Teboilin Diamondia, jne, koskaan ei ole vaan tullut tuollaista positiivista vaikutusta kuin ruotsalaisilla öljyillä.... ja autoissani olen käyttänyt vain ja ainoastaan 5W-40 -öljyä, muuta en aio kokeillakaan
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Venttiilin nostimien vaihto vai Forten käsittely
Tieräks ,
Mä olen ajatellut ihan samaa - että öljy voisi vaikuttaa. Nimittäin Kun pistin Teeboilit sissään, niin meteli paremminkin lisääntyi. Tarttis saada jotain paksumpaa tai ohuempaa, kummastako tuo nyt tykkäisi.
Ajatus mulla olikin ajaa vain joku hassu 100km tai 1000Km ttiamonteilla ja vaihtaa uudelleen. Nyt siis täytyy kokeilla Biltemaa.
Kiitos vinkistä, kaikkee pitää kokeilla
Mä olen ajatellut ihan samaa - että öljy voisi vaikuttaa. Nimittäin Kun pistin Teeboilit sissään, niin meteli paremminkin lisääntyi. Tarttis saada jotain paksumpaa tai ohuempaa, kummastako tuo nyt tykkäisi.
Ajatus mulla olikin ajaa vain joku hassu 100km tai 1000Km ttiamonteilla ja vaihtaa uudelleen. Nyt siis täytyy kokeilla Biltemaa.
Kiitos vinkistä, kaikkee pitää kokeilla