Venttiilin nostimien vaihto vai Forten käsittely

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Missäs ne lukkorenkaat on ?? En puusilmänä löytänyt niitä ... 8)
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

"Eski":n laittamassa kuvassa, lukkorengas on uudemmissa sen kuvan oikeassa laidassa näkyvän venttiiliasetelman isomman osan reunalla, pitää sisäosaa paikallaan.

Hitto, täytyis vihdoinkin ehtiä perehtyä kuvien laittamiseen tänne, noloa kun ei osaa :oops:
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minun kuvissa on vanhemmat kupit, joissa ei ole sitä lukkosokkaa ja muutenkin koko sisäosa on erilainen kuin uudemmassa. Eiköhän noita käytettyjä kuppeja löytyisi ehjiäkin, ettei tarvitse rikkinäistä laittaa koneeseen...

Eski
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Onneksi löytyy toisesta kannesta jääneitä kuppeja, tosin putsaamattomia ja tervaisia. Täytynee vain liotella bensassa, purkamaan en enää ala koska saan vain karmeata jälkeä aikaiseksi :oops:

Kalinan alkuperäinen syykin selvisi ja se oli hammastukseltaan pettänyt ketjunkiristin, täytyy vaan nyt temppuilla edellinen tilalle ja toivoa ettei olisi männät ja venttiilit paljoa moikkailleet ketjun rullaillessa löysänä :?
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Venttiilin nostimien vaihto vai Forten käsittely

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Ketju ylös!

Onko syytä laittaa kupit takaisin samoille paikoille, missä olivatkin?
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Venttiilin nostimien vaihto vai Forten käsittely

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Ei tarvii.
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Venttiilin nostimien vaihto vai Forten käsittely

Viesti Kirjoittaja Ässä »

f-19 kirjoitti:Ei tarvii.
Ok, sittenhän ne voi laittaa sekaisin samaan astiaan likoamaan.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Venttiilin nostimien vaihto vai Forten käsittely

Viesti Kirjoittaja Svc »

Mitähän nuo painimet tykkäisivät ultraäänipesurista?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
66Saab74
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 12:15
Paikkakunta: Lahti

Re: Venttiilin nostimien vaihto vai Forten käsittely

Viesti Kirjoittaja 66Saab74 »

Taisvat jokunen vuosi sitten Tuulilasissa testata forten 123 d,Mersussa.tuloksia en muista ,mutta leytynee kai netistä.Turhaksi kai taidettiin tuomita kuten täälläkin. Purin just 75. Saabin kannen (toisenkin)jonka olin pakannut 91 vuonna.Kupit vaan pesuun ja säätöpalat talteen niin myös kupit.
Saab 1974 L. 4d. 1.85L. Oranssi , rekistöröity uudelleen 28.4-09. Jäsen 3689. Renu Megane 1.9dci ja LT volsu asuntoauto.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Venttiilin nostimien vaihto vai Forten käsittely

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

hyvää ne tykkää ultra ääni pesurista, mutta kaikkein paras on purkaa ne ja puhdistaa ihan käsin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Venttiilin nostimien vaihto vai Forten käsittely

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Svc kirjoitti:Mitähän nuo painimet tykkäisivät ultraäänipesurista?
Jos ja kun suuttimistakin pikeentymät ja moskat irtoavat, niin miksei sitten hydraulikupeistakin. Ovat vain pahalaiset niin pienivälyksisiä sisäosiltaan että ajaisikohan öljynpaine moskat ulos? Meinaan sitä että missä muodossa pikeentymät irtoaisivat ultralla, meneekö yhtä pieniksi partikkeleiksi kuin liuottimilla, bensiinillä tai löpöllä...?
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Venttiilin nostimien vaihto vai Forten käsittely

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Mites nuo kun purkaa ja puhdistaa niin kannattaako noista jotain osia/pintoja öljytä valmiiksi kun laittaa takaisin vai lyödä vaan moottori suoraan tulille ja kuunnella kalkattaako?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Venttiilin nostimien vaihto vai Forten käsittely

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kannattaahan niihin toki pumpata vaikkapa tippakannulla niin paljon öljyä kuin saa pysymään, ensin sisäosan kuulaventtiilistä ja kasattuna vielä kupin ulkosyrjän öljyreijästä, eihän niitä täyteen ja ilmattua tuollatavalla saa mutta aina lyhentää sitä ensimmäistä kalkatusta joka on sitten hetken aikaa hirveätä kuunneltavaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Venttiilin nostimien vaihto vai Forten käsittely

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Minä olen kovin skeptinen noiden öljyä laimentavien litkujen suhteen, samoin kuin erikoisöljyjen suhteen (mm Valvolinen Max-life, sillä sekä edellisen tonttuni b234, että sitikan 1.9TDi inhosivat Max-lifeä, ja alkoivat vuotamaan öljyä, ja kuluttamaan polttamalla sitä noin 1000km:n Max-life -ajon jälkeen).

Kokeilin kaataa 2 purkillista Fortea B205:n öljylietetapaus-moottoriin, ja ajoin sillä muutaman 100km, ei se mitään pessyt, alkoi vaan kusemaan öljyä hihnapyörän stefasta, yhtään ei ollut karsta tai öljyektoplasma irronnut tai pehmennyt.

Ja 9000iA -91:een laitoin kanssa STP:n pesunestettä, kun kone nakutti pirun rumasti painimiaan kylmänä varmaan 2 min, ei vaikutusta, samoin kävi edellisen B234-turbon kanssa, ei painimet hiljentyneet.

Mutta viimein hokasin että ruotsalaiseen laatuautoon sopii vain ja ainoastaan ruotsalaiset laatuöljyt (Biltema :D), niin oikeesti venanpainimien naputus lakkasi nykyisessä tontussani siihen paikkaan, kun olin tehnyt väliöljynvaihdon (sekä tietty uuden suodattimen kera) noin 500km:n ajon jälkeen, eli siis vaihtanut 2 kertaa peräkkäin Bilteman täyssynteettiset 5W-40-huippuöljyt sisään :D

Kesällä tuli ostettua tuota öljyä tarjouksesta 10 pönttöä hieman alle 11e hintaan/4l, ja smat liemet on sisällä nyt niin Alfassa kuin 99:issäkin, kyllä vaan skandinaavinen laatu on edelleen kohdallaan, jopa öljyjen suhteen :D

Siis "pointti" oli kait se, että kannattanee ensin koettaa "pestä" moottoria ihan vain hyvälaatuisilla moottoriöljyillä, kyllä se lika poistunee öljyn myötä, eikä ainakaan aiheuta koneelle mitään vauriomahdollisuutta kun viskositeetti, jne, ei muutu kuten öljyä laimennettaessa jollain pesuaineilla.
Edit: huoltokirjani mukaan tontun biltema-öljyillä on ajettu nyt noin 7100km, eikä venanpainimet naputa nyt edes pakkasaamuinakaan ilman lämmitystä startatessa :D

Ja ihan lisähuomautuksena mainittakoon että olen kokeillut Saabeihin mm. Mobil 1:tä, Mobil Synt S:ää, Shell Helix:iä, Teboilin Diamondia, jne, koskaan ei ole vaan tullut tuollaista positiivista vaikutusta kuin ruotsalaisilla öljyillä.... ja autoissani olen käyttänyt vain ja ainoastaan 5W-40 -öljyä, muuta en aio kokeillakaan ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
rainer
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Loka 01, 2009 13:27

Re: Venttiilin nostimien vaihto vai Forten käsittely

Viesti Kirjoittaja rainer »

Tieräks ,

Mä olen ajatellut ihan samaa - että öljy voisi vaikuttaa. Nimittäin Kun pistin Teeboilit sissään, niin meteli paremminkin lisääntyi. Tarttis saada jotain paksumpaa tai ohuempaa, kummastako tuo nyt tykkäisi.

Ajatus mulla olikin ajaa vain joku hassu 100km tai 1000Km ttiamonteilla ja vaihtaa uudelleen. Nyt siis täytyy kokeilla Biltemaa.

Kiitos vinkistä, kaikkee pitää kokeilla

:mrgreen:
Vastaa Viestiin