Eikö nuo ekat NG ollu paskoja.... Ainaki jos uudempien omistajilta kysytään...
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä-- ----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm --- ---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
On varmaan jos vertaa farkku 9-5 tms mutta jos OG;hen mahtuu lastenrattaat + 3 isoa kassia ja muuta pientä niin on se jotain jos vertaa esim. Tojota Corollan konttiin mihin ei mahu mitään.
Eihän OG oo mikään iso auto jos vertaa just vaikka 9-5 farkkuun mutta OG on kokoisekseen ihan "tilava".
Mutta oli mielipide mikä tahansa niin 9-5T haluaa teilata kaikki OG;ta koskevat positiiviset mielipiteet.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä-- ----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm --- ---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Henna Makkonen kirjoitti:Tietysti ng on edistyaskel verrattuna og:n. Sehän olisi jopa absurdia, jos tehtäisiin uudempi versio joka olisi huonompi kuin edeltäjänsä. Asiaa voitaisiin lähestyä näin; Vanhaa og:ta oli jo tehty vuodesta 1978. Kun tuosta vuodesta on tultu vuoteen 1993, niin varmaankin mallikohtaiset pikkuviat on saatu korjattua aika minimiin, joten viimeisimpien vuosien og:t ovat olleet hyvinkin varmoja käyttöautoja.
Nyt on näemmä tuotehallinnan perusteet vähän hukassa. Näin se käytännössä menee (omiin kokemuksiin pohjautuen ) :
Uuden tuotteen mennessä tuotantoon on se painettu kiireellä läpi, että projektipäällikkö saa bonarinsa ja osastojohto voi elvistellä hyvällä track recordillaan aikataulujen pitämisessä. Eli siis pikkuvikoja löytyy, mutta ne on katsottu riskinhallinnallisesti pieniksi (suomeksi: katsottu läpi sormien tai lakaistu "maton alle"). Valmistusprosessissa on vielä paljon viilattavaa ja komponenteissa on paljon "ilmaa", eli optimointivaraa, jota ei ole projektissa kiireen, asiantuntemattomuuden, välinpitämättömyyden tai kaikkien edellä mainittujen vuoksi hyödynnetty.
Sitten tuotanto käynnistyy, tuurilla ja tuotantopuolen epäinhimmillisillä ponnisteluilla jotain saadaan putkesta ulos. "Onnistuneen" kehitysprojektin jälkeen tuote pääseekin tuotehallinnan hampaisiin, ja alkaa armoton säästökuuri. Kaikki osakokonaisuudet kilpailutetaan mitä arveluttavimmilla alihankkijoilla ja halvin tarjous hyväksytään sumeilematta. Tuotteessa alkujaankin olleet virheet hyväksytään "ominaisuuksiksi", joita markkinointigurut hyödyntää brandin rakentamisessa (vrt Saabin sisämelutaso, joka onkin vain "informaatiota kuljettajalle auton ulkopuolisista olosuhteista").
Joku onneton laatupäällikkö yrittää kitistä jotain laaduntarkkailusta, mutta se vaiennetaan vakuuttavilla excel/powerpoint esityksillä saavutettavista tuotannon säästöistä.
Kaikki tuotannon työvaiheet kellotetaan ja jokaisesta pitää vähentää ainakin 25%. Ei se niin haittaa jos jokunen säätötoimenpide tai tarkastus jää tekemättä. Tätä säästölinjaa jatketaan syklisesti joka vuosi kunnes tuote on elinkaarensa päässä. Siinä vaiheessa se on täysin "optimoitu" kestämään pienellä riskillä likimain koko takuuajan, alkupään kenties laadukkaat (=kalliit) osat on ajat sitten korvattu jollain halvimmalla kiinalaisella (tai Boschin bulkilla) ja lopputulos on liitoksistaan kitisevä, pyhällä hengellä kasassa pysyvä himmeli.
Siitä sitten miettimään että onko se alku- vai loppupään malli paras.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Kiistellään ja prassaillaan tavaratilan koolla ku ei oo enään elämässä muuta...
Ei taideta ferrari-foorumilla kiistellä moisesta tavaratilan koosta. Kaikki Ferrarin omistajat on onnellisia Ferrarin-omistajia toisin kuin uudemmilla Saabeilla ajavat jotka yrittävät pienimunaisina alistaa vanhoilla OG-Saabeilla ajavat...
Ei oo vielä saantiin vaikuttanut että ajan vanhalla.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä-- ----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm --- ---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
No sitä voi kysyä entiseltä tyttöystävältä ( nykyiseltä vaimolta ) ja lapseni äitiltä.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä-- ----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm --- ---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Jatkakaa rakkaat lapsoset, jatkakaa ilolla ja kiitollisuudella, sillä elämänkouluanne ette pysty väistämään edes nettifoorumilla.
Tässä kuitenkin pieni ohje ja ehdotus rauhallisen ja sopuisan keskustelun jatkamiselle, sillä toistuva luokalle jääminen ei ole kivaa:
- jokaisella saa olla oma mielipide, kaikki mielipiteet on samanarvoisia.
-jos mahdollista, pysy ainostaan faktoissa, ja kirjoita mahd. vähän mielipiteistäsi
-jos kuitenkin osallistut mielipiteiden jakamiseen, ainostaan kerro omasi, älä ota kantaa toisten mielipiteisiin
- jos mielipidettäsi kuitenkin arvostellaan, älä reagoi, se ei ole sinulta pois, olet edelleen yhtä arvokas ihmisenä
-älä kirjoita puolustuspuheita, kukaan ei ole kiinnostunut niistä. älä mene henkilökohtaisuuksiin.
-älä roiku viestiketjuissa vain saadaksesi huomiota
-pyri päästämään irti oikeassaolemisen tarpeestasi.
-osallistu keskusteluun ollaksesi hyödyksi muille, ei kiusaksi
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)