Pelastakaa satkuja!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Temppeli
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2013 22:00
Paikkakunta: Muurame

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Temppeli »

Rattivaihde kirjoitti:
Temppeli kirjoitti:Pitäisikö nyt jahkailun jälkeen siirtyä saabistiksi?
Aina on hyvä hetki, mutta varsinkin jos on noin hyvällä väri-moottori-vuosimalli-yhdistelmällä varustettu yksilö myynnissä. :mrgreen:
Ei nyt välttämättä ihan aina, sillä persaukisena on vaikea ryhtyä mihinkään. Tilillä on kuitenkin tällä hetkellä sopivasti rahaa, ja jos tuon ostan niin sitä jää vielä ylikin reilusti.

Ulkonäöllisesti en oikein pidä tuosta porrasperäisyydestä. Muutenhan tuo on oikein passlein näköinen ja kyllä tuo spoileri vähän tasapainottaa sitä ulkonäköä.

Olen jättänyt liian monta "potentiaalista" ostokohdetta väliin sen takia läheisten jarruttelun takia. Autokuume on kuitenkin odotellessa kasvanut, ja vaikka auton ostaminen aina tietää rahanmenoa muodossa tai toisessa, kyllä minä tämän melko varmasti aion ostaa. Tietty tuo vuotava ohjaustehostin epäilyttää, mutta toivottavasti kyseessä ei ole kovin vakava vika. :)
Saab 900i vm. 90 (8-venttiilinen katilla)
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Temppeli kirjoitti: Tietty tuo vuotava ohjaustehostin epäilyttää, mutta toivottavasti kyseessä ei ole kovin vakava vika. :)
Nuo on helppoja pulttaakii osia. Jos et halua korjailla, niin luulisin täältä ostoilmon avulla löytävan ehjääkin tilalle. Jos ot-pumppu vialla, niin voin vinkata siulle uudenkin tehdaspaketissa.

Porrasperäinen on harvinaisempi, kuin viistoperä. Johtuu varmaankin käytettävyydestä.

Ps. 2-ovinen porrasperä on muuten harvinaisin korimalli, tehty yllättäin 10 000 kpl vähemmän kuin cabbeja (only Finland 83-89). Sinällään yllättävää, kun nykyään näyttää, et yleisin OG900 joita näkee on valkoinen peruspystäri papparainen ratissa.

Tossa luultavasti suomen vanhin alkuperäisenä säilynyt 2-ov. (15v. poikani omistama): http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =3&theater
Viimeksi muokannut Henkka poika, To Huhti 11, 2013 11:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Henkka poika kirjoitti:Ps. 2-ovinen porrasperä on muuten harvinaisin korimalli, tehty yllättäin 10 000 kpl vähemmän kuin cabbeja (only Finland 83-89)
Onneks mulla on 2d pystäri kattoluukulla :mrgreen: Tosin olen vakavasti harkinnut, että jos kerta autoa alan hitsaan siitä pisteestä, missä tuo romu on, niin samalla vaivalla hitsais sitte vaikka 9000 CC Airflow:n tai jotain muuta "kivaa". Mut kiitos tästä, ehkä mulla tuli nyt yksi pykälä lisää motivaatiota. En siis vielä soita romumiehelle (toki ensin pelastaisin vetarin maljat ja muuta pikkutilpehööriä)
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

JP_Vette kirjoitti:
Henkka poika kirjoitti:Ps. 2-ovinen porrasperä on muuten harvinaisin korimalli, tehty yllättäin 10 000 kpl vähemmän kuin cabbeja (only Finland 83-89)
Onneks mulla on 2d pystäri kattoluukulla :mrgreen: Tosin olen vakavasti harkinnut, että jos kerta autoa alan hitsaan siitä pisteestä, missä tuo romu on, niin samalla vaivalla hitsais sitte vaikka 9000 CC Airflow:n tai jotain muuta "kivaa". Mut kiitos tästä, ehkä mulla tuli nyt yksi pykälä lisää motivaatiota. En siis vielä soita romumiehelle (toki ensin pelastaisin vetarin maljat ja muuta pikkutilpehööriä)
Tuossa valmistusmäärät. http://www.trollhattansaab.net/archives ... gures.html

Nystad
– 48,894 Convertibles
– 37,795 2-door models
– 66,754 3-door models
– 58,408 4-door models
– 75,947 5-door models

– 287,798 in total
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Temppeli
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2013 22:00
Paikkakunta: Muurame

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Temppeli »

No voihan, Jyväskylän satku kerkesi mennä jo. :( Näemmä sopivan hyvän ja halvan kohdalla pitää toimia nopeaan. Auton ostajakin kun tuli Loviisasta asti.

Paljon olen kiikaroinut myös tätä ja esitin tuon hintakysymyksenkin omien varojeni rajallisuudesta johtuen, pitäähän sitä olla jonkun verran pelivaraa. Hintapyynti ei kaikesta huolimatta ole paha noinkin vähän ajetuksi, eikä minua konepellin pienet kosmeettiset virheetkään haittaa. :wink:
Saab 900i vm. 90 (8-venttiilinen katilla)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Temppeli kirjoitti:
Paljon olen kiikaroinut myös tätä ja esitin tuon hintakysymyksenkin omien varojeni rajallisuudesta johtuen, pitäähän sitä olla jonkun verran pelivaraa. Hintapyynti ei kaikesta huolimatta ole paha noinkin vähän ajetuksi, eikä minua konepellin pienet kosmeettiset virheetkään haittaa. :wink:
kannattanee varmistaa, onko tuossa katti vai ei. 8-venttiiliset kattiyksilöt voidaan kai laskea jonkinlaisiksi harvinaisuuksiksi.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Melkein taatusti on katalysaattorillinen, kun on noin myöhään ensirekisteröity kahdeksanventtiilinen ruisku kromilistoilla ja neliovisena porrasperänä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja vmt »

lucaf kirjoitti: kannattanee varmistaa, onko tuossa katti vai ei. 8-venttiiliset kattiyksilöt voidaan kai laskea jonkinlaisiksi harvinaisuuksiksi.
Seuraavaa satkua hankkiessa pitää varmaan toi nykynen käyttis laittaa sit jo säilöön, se kun on kasitappinen kaksovinen katti. :mrgreen:
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Johtaja_Turhapuro
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
Paikkakunta: Tampere City

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Johtaja_Turhapuro »

:saab:
Viimeksi muokannut Johtaja_Turhapuro, To Kesä 03, 2021 14:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92
(KA)
SAAB-SCANIA 900i
16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
Temppeli
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2013 22:00
Paikkakunta: Muurame

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Temppeli »

Johtaja_Turhapuro kirjoitti:Eikö tuossa olisi nimim. Temppelille hyvä biili?: http://www.nettiauto.com/saab/900/5493339
Ohjaustehostin: On
Viistoperä: On
Ruisku: On
Leimaa: On
Alle 200km Jkl:stä: On
Hinta alle 800 euroa: On

Kilometrejähän on vähintäänkin riittävästi mutta tuossa jää siitä 800:sta vielä rahaa varaosiinkin...

Täh?
Jos nyt ei noita kilometrejä oteta lukuun, niin kyllähän tuo muuten olisi oikein passelin näköinen. Suhtaudun kuitenkin pienellä epävarmuudella yli 400tkm ajettuihin. Harkitaan.
Saab 900i vm. 90 (8-venttiilinen katilla)
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Johtaja_Turhapuro kirjoitti:Eikö tuossa olisi nimim. Temppelille hyvä biili?: http://www.nettiauto.com/saab/900/5493339
Väri on hyvä, mutta kyllä tuo näyttää vähän huonosti pidetyltä yksilöltä. Lokasuojat vedetty ilmeisesti mustalla maalilla teipillä hyvin raakasti rajattuna, ruostepilkkuja pitkin kylkiä, takavalon umpiossa reikä (!), vaihdekepin kumisuoja rikki ym. Voi olla ihan toimiva laite, mutta ei kyllä kovin kaunis edes hinta huomioonotettuna, ja se voi sitten kertoa tekniikankin kunnosta...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2215
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja jt »

Vähän kommenttia tuosta autotarjokkaiden ulkokultaisuudesta... älkäätten kekään ny loukkaantuko.

Muutamiakin "nättejä" Saabeja hitsaamalla elvyttäneenä ja sen jälkeen loppuun käyttäneenä, voin vakuuttaa ettei maalipinnan kiilto lohduta yhtään siinä vaiheessa kun
- etutuennat irtoavat vetarin tunneleiden pohjasta,
- koneen alta kulkevat "henkselit" irtoavat etulattiasta / murenevat matkalta,
- reaktiotangoilla ei ole enää peltiä mihin kiinnittyä, tai
- taka-akselin pannat antavat periksi.
Rutisevat murrosnivelet, ääntävät pyöränlaakerit, päällä pysymätön vaihde, käynnistyvyys, kulkupuoli - nekään eivät näy kuvista.
Jos nuo kaikki ja muutama muu juttu ovat ok, minun puolestani vaikka kaikki vilkun kuoret saavat olla rikki.

Tämä on tietenkin vain yksi mielipide, olennaiseen keskittymisen puolesta. Mielipide, jonka tarkoitus on herätellä pelastamaan niitä vähän rupisempia, mutta loppujen lopuksi lupaavamman tulevaisuuden omaavia autoja -eli Hyviä Aihioita.

Tuolta voi vähän katsella alustavia kuvia yli 600 tkm ajetun, kohtuu tyylikkään tasaisesti kulahtaneen käyttöauton pohjasta:
https://picasaweb.google.com/1002517674 ... 632/900GLi#
Olen TOSI tyytyväinen jos tuon enempää hitsattavaa ei löydy. Auto on ollut ikänsä Tornion pohjoispuolella, joten toivoa on, toistaiseksi.


terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Toki nämä ovat kaikki yksilöitä. Omien kokemusten perusteella vain alunperin vähän homssuisen oloista vihreää satkua on hitsattu takapyöräkotelosta, missä ei sinänsä ollut mitään ihmeellistä, mutta myös etulattiasta molemmin puolin, ja toisella puolella oli sellainen yhden silikonipullon vienyt "paikkaus" edellisen tai sitä edeltävän omistajan jäljiltä. Tuossa autossa on myös kattoverhoilun huovalla pilaamisen ohessa saatu takalasinlämmitin mystisesti toimimattomaksi, hajotettu mittaristoa eri tavoin, sisustan osat ovat osittain kärsineet, lattiamaton alta löytyi käsittämätön hälytinviritelmä, kaasuttimeen on laitettu ilmeisesti vääriä osia ym.

Uudempi sininen satku on erittäin siististi pidetty ja siinä ei ruosteita ole kuin pieniä alkuja, lukuunottamatta iskarinkiinnityksiä jotka vaativat huomiota jossain vaiheessa. Kaikki varusteet toimivat moitteetta, molemmat rengaskerrat ovat paremmat kuin vihreässä ja vaikka olen kerännyt tuohon autoon kilometrejä tuplavauhdilla edelliseen verrattuna ainoa varsinainen rikkoontuminen tähän mennessä on vanhuuttaan revennyt ylävesiletku, josta siitäkin selvittiin ilmastointiteipillä ja sittemmin uudella letkulla, muutoin ei ole tarvinnut termostaatin-, flektinanturin ja öljyjen vaihtoa suurempia operaatioita. Ja täytyy sanoa että ainakin omalla kohdalla on paljon motivoivampaa laittaa ja pitää kunnossa tuollaista varsinkin sisältä hyvin siistinä pidettyä yksilöä kuin sellaista jossa joka paikka repsottaa mutta matka jatkuu...

Ja tosiaan ylemmän auton hinta oli 950 ja alemman 850 euroa, eli hinta ei aina välttämättä korreloi kunnon kanssa.
Edit: Niin ja vihreällä oli ostettaessa ajettu 180 000, sinisellä 320 000, eli ajokilometrejä en sinällään tuijottaisi niin paljon kuin yleiskuntoa ja tuntumaa tekniikan ja korin puolesta.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
racing1989
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: La Maalis 09, 2013 02:37
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja racing1989 »

itte ostin tuon mun og 900 oisko kuukausi takaperin sillon oli ajettu 394000km ja nyt 397000km mittarissa,leimaa lokakuun loppuun.autohan on melkein kuin karkki noin vahattuna. pari pientä ruostepistettä per puoli,ja kattoverhoilu naulattu verhoilunauloilla,takalasin lämppäri ei toimi(mutta sulaahan se ku ajelee ;) noi on ainoot viat autossa konekäy kuin unelma,hintaaki oli vain silloin 400€ ;)

Kuva
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Temppeli kirjoitti:
Johtaja_Turhapuro kirjoitti:Eikö tuossa olisi nimim. Temppelille hyvä biili?: http://www.nettiauto.com/saab/900/5493339
Ohjaustehostin: On
Viistoperä: On
Ruisku: On
Leimaa: On
Alle 200km Jkl:stä: On
Hinta alle 800 euroa: On

Kilometrejähän on vähintäänkin riittävästi mutta tuossa jää siitä 800:sta vielä rahaa varaosiinkin...

Täh?
Jos nyt ei noita kilometrejä oteta lukuun, niin kyllähän tuo muuten olisi oikein passelin näköinen. Suhtaudun kuitenkin pienellä epävarmuudella yli 400tkm ajettuihin. Harkitaan.
Itse en ole omistanut ikään, alle 300tkm ajettua Satkua. Omalla kohdalla huomannut, että paljon ajetuissa toimii vaihdelaatikko monesti paremmin, mitä vähän ajetuissa. Toisaalta voi johtua, että paljon ajetuissa Satkuissa on enemmän ajettu matka-ajoa, jolloin voimansiirto on huomattavasti kevyemmällä kuormituksella, kuin sellaisissa versioissa jotka ovat pääasiassa olleet kaupunkiajossa.

Itse kiinnitän aina pitkälti huomiota vaihteiston toimivuuteen Satkussa, sillä se on työläs vaihtaa ja hyväkuntoisia lootia on enään vaikea löytää.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Vastaa Viestiin