Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Niin no yksi pumppu hajos omaa tyhmyyttä niin en vielä ole valmis heittämään koko systeemiä romukoppaan kun kuitenkin esim. tossa Corsassa toiminu hyvin jo pidemmän aikaa mutta voihan olla että joudun sanani vielä syömään.
f-19 kirjoitti:
moonlight-tuning kirjoitti:Mutta se pointtihan tossa lämpömittauksessa oli että ei mikään pumppu kestä jos bensa ei kierrä..
Silloin varmaan kannattaisi ratkaista sen bensankierron aiheuttava ongelma, eikä yrittää kiertää sitä.
Ja toi oli nyt vaan tollanen vahinko kun se painemittari oli rikki..Katotaan nyt kuinka käy. Että ei sitä yritetä kiertää mitenkään mutta ei huvita turhaakaan näpertämistä tehdä kauheesti.

Ja miten voi tällänen halo tulla 12€ systeemistä jolla saa kahta pumppua valvottua kokoajan ? Laitan ainakin nuihin ratavehkeisiin tollasen ja Corsaan jos se toimii..

Ja niinkun sanoin voi olla että joudun vielä laittamaan kerääjän tohon ja muuta pientä mutta aika näyttää, vielä en luovuta tällä systeemillä. Ja voihan tohon ostaa uudetkin pumput kun saa ton systeemin muuten toimimaan ja saa kokeiltua kaasuja, nyt mun mielestä turhaa laittaa uusia pumppuja tällähetkellä kun ne kuitenkin maksaa parihunttia kipale jos niille sattuu samoja vahinkoja kun tolle nykyiselöle pumpulle kävi..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

On muuten samasta syystä nalkaillu se paska walbron pumppu mutta auennut aina kun ollut tankissa, siitä oli siivet ihan sulanut kun avattiin se tossa hiljaisena hetkenä, eli ollu paineet aika korkeella jo jonkun aikaa..

Siitä johtu se että sammuili tossa yhteen aikaan, uusilla pumpuilla ei enää ole sammuillut.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Tänään vielä bempun koulutusta hesassa ja huomenna Saabin kimppuun jos sais sen kuntoon jo niin nähdään syönkö sanani vai en.. 8O
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Eli otin nyt ton tankin taas auki, niinhän siinä oli käynyt että se paluupuolen putki oli irronnu tosta kannesta, eli ei toiminu se ämpärisysteemi, ihmettelen et on toiminut ollenkaan luulis et olis vetäny ilmaa kokoajan... Mut sit ongelma, eli kun mulla alko bensamittari vetelemään omiaan niin otin sen auki ja se metallilieriö oli irtonaisena tankissa. Eli ei pysty ehjäämään. Sellanen olis nyt hakuses turun alueelta aika hätäseen. Jos joltakulta löytyy niin tekstaria numeroon 0505582272 Meinasin jos olis saanu kasaan nyt vloppuna..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Kuva

Eli tollasista lämpömittareista meinasin tehä ton pumppujen valvontasysteemin, eli näkee pumpun lämmön helposti jotta ehtii ottaa virrat pois jos alkaa lämpeämään kovilla paineilla ajaessa. Kun tollanen pumppuhan ei hajoa laakista ja jos hajoaa niin syy on jossain muualla kun paineissa. Eli estettävissä olevat hajoamiset voi estää kun seuraa niitten lämpöjä. Samalla näkee kun käyttää kahta linjaa että molemmat pumput pumppaavat ettei käy niin että toinen pumpuista ei liikuta bensaa ollenkaan vaan pyörii ikään kuin painetta vastaan..

Kuva

Kuva

Tuolta penkin alta johdot vaan kylmästi tonne eteen.

Kuva

Ja tohon hanttarin penkiin syrjään kiinni, siinä ne on kohtuu helposti seurattavissa.

Kuva

Tossa on toi mittarianturi, eli toi lieriö oli ihan irtonaisena tuolla tankissa. Ja johdot irtipoikki tietenkin.

Kuva

Toi ohkanen lanka on kohon tietojen lukemista varten eli mahdollistaa kohon liikkumisen ton 20cm matkan esteettämästä, keskitangossa on sitten vastuslanka ja valolla ihan oma anturi tossa ohuessa putkessa. Ton sai vielä ehjättyä kun ei uutta löytynyt, niin juotin sinne ton spiraalijohdon tilalle ohuen johdon ja samalla juotin noi loput johdot (valon) kiinni, sen keskitapin maadoitusta ei pääse juottamaan joten se on vaan painettu yhteen, pikkusen koho välillä takkuaa kun se toinen anturikieli sieltä sisältä pääsi hiukan vääntymään mutta muuten toimii kyllä.

Kuva

Eli toi anturihässäkkä on tosta pienestä reijästä.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Kuva

Ja tossa näkyy nyt se irtiporattu paluunippa.

Kuva

Tossa paremmasta kulmasta, eli sen takia ne lähdöt on niin paljon kuristettu. Kun toi nippa on paksu niin sen sisään ei mahdu isoa reikää ilman että nipasta tulee helpostikatkeava.

Kuva

Kuva

Soittelin poralla ton nipan suuremmaksi että paluupuoli ei ala ahdistaa.

Kuva

Sitten letku tohon paluuputken päälle, eli jätin sen nipan sinne sisään koska siitä saa tukiholkin, se nipan putkiosuudessa kun oli kunnollinen reikä eli kuristus oli vaan tossa kannen kohdalla missä toi nippa on liitettynä kanteen.

Kuva

Kuva

Sitten vaan pätkä letkua tosta kannen läpi ja kulma siihen ja taas letkua. Alkaa jo näyttää aika viritykseltä.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Kuva

Jätin taas ton holkin tonne sisään että voi klemmarin kiristää siihen, tosin paluupuolellahan ei ole painetta, että periaatteessa ei tarvi klemmareita.

Kuva

Ja tollaselta näyttää kun kaikki letkut ovat kiinni.

Kuva

Kuva

Eli tossa on toi kaukalo missä mulla on pumput, otin ton kumitulpan veke sieltä jos käy niin että letku irtoaa tai jotain ja sinne pääsee polttoainetta niin valuu ainakin pois..

Kuva

Tossa taas lisää noita Boschin pumppuja.

Kuva

Sitten yleisön pyynnostä hiukan tuninkia, jottei kaikki näytä mutaojasta nostetulta, kiiltävää ja kultaa :D

Kuva

Eli tollanen pohjalevy tonne kuoppaan. Putsailin ton varotuskolmionkin siistiksi...

Kuva

Pumput.

Kuva

Sitten siistin noi johdot punaisella teipillä ton vanhan ruskean sijaan.. Tossa on jo noi lämpöanturit paikallaan.

Kuva

Shine baby shine 8)

Kuva

Kuva

Sulake tuli tonne akkukoteloon.

Kuva

Eli täysin monikäyttöluukku yhä, mahtuu kori poikineen..

Kuva

Tossa vielä kerääjan mallia mun harrastevehkeen luukusta, tollanen sitten sabaankin jos ei toimi näillä eväillä.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Kautsu
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 16:57

Viesti Kirjoittaja Kautsu »

Aivan superia kun joku jaksaa kertoa ja kuvittaa projektiaan näin tarkkaan isoja kuvia ja paljon :D laitappa muutama kuva myös tuosta harraste pelistä ja vähän tietoja myös koska ei näytä aivan vakio kauppa kassilta.
Tsempit ensi testeihin kaasuilla muista ottaa videoo ja laittaa jakoon kans hiukan kiinnostaa kuin se kulkee :twisted:
Intrested [ ] Not Intrested [X]
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

http://hestec.datamappi.com/verkkokaupp ... ucts_id=80

Näyttää muuten Harinenkin myyvän noita Boschilaisia pumppuja..

Joo ja ei ole mikään peruskauppis toi mun harrasteauto..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Mukava on seurata tätä projektia. Tsemppiä ja toivottavasti saat hommat toimimaan kunnolla. :D
#2277
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Johnny V4 kirjoitti:Mukava on seurata tätä projektia. Tsemppiä ja toivottavasti saat hommat toimimaan kunnolla. :D
Thänks mään.. Ehkä saan ehkä en mutta jotain on kokeiltava aina vaikkei ne sitten loppujenlopuksi toimiskaan. Ja ehkä näistä jutuista on joskus apua jollekin kun rakentaa oikeesti tosissaan Saabeja..

Kohta tulee stooria noista suuttimista ja tollasesta, arvoin ihan hatusta ja partboys:in avustuksella tonne ensin sellaset tosi varovaiset suuttimet. Noin 50hp - 100hp mutta saadaan kokeiltua ainakin että miten pelittää ja onko tiivis.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Jep kantsii alottaa niistä miedommista kun purrit on kuitenkin aika kovat verrattuna "normi" turbokoneeseen noilla ahdoilla. ehkä vois lisätä hieman pa:ta ahdoilla jos vain mahdollista jäähdyttämään palotilaa. Toki se himan laskee tehoa mutta säästää mäntiä.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Kai ton kaasunkin pitäis tulla ulos jonain -50 asteisena, että sekin jäähdyttää, laitoin 18 bensapuolel ja 22 kaasupuolel, normaalisti 18 bensalla ja >31 kaasuilla..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Kuva

Sitten otin noi putket pois kun niihin pitää prässätä noi levitykset päihin. Meinasin eka että saavat prässätä jossain kun osaavat mutta päätin sittenkin ottaa ja kokeilla ite. Eli suurin huolen aihe oli noitten putkien kohtuullisen kova materiaali ja sen suhtautuminen jarruputkityökaluihin tai pikemminkin työkalujen suhtautuminen..

Kuva

Ja ei noilla siipimuttereilla saanu tarpeeks kovin kiinni, luisti toi putki. Oli pakko vetää tonne ruuvipenkkiin että sai ton putken pysymään paikallaan ja pääsi levittään ton pään, teki kyllä pahaa kun toi väänty koko runko-osa kun veti sen kiinni tohon ruuvipenkkiin.. Tuolla osasyy taustalla nossuttamiseen..ja Illikainen Partboyssista loppusyy..

Kuva

Viilalla noi päisteet pois tuolta ja sitten puhallettu paineilmalla putki tyhjäksi.. Läviää nätimmin eikä jää rämmäleitä väliin..

Kuva

Kuva

Sitten vaan tolla levittimellä ilman mitään päätä tohon putkeen. Aika kovin joutuu vääntämään ja seuraamaan tarkkaan että menee keskelle tota putkea kun aika helposti tuntu että lähtee vetämään sivuun..

Kuva

Ja tollanen levitys on sitten valmiina, eli tossa vaiheessa jos putki on tarpeeksi mutkainen niin pitää olla jo se holkki ja kiristinmutteri putkessa, koska ton levittämisen jälkeen ei niitä enää saa sinne :oops:

Kun toisesta päästä ei saa sitä mutteria liukumaan noista kurveista läpi vaan ottaa vastaan. Sama ne holkit on aika nopeesti pännissä kun reijän sisähalkaisija on lähestulkoon putken ulkohalkaisija..

Kuva

Muutaman holkin jouduin lyhentämään jotta taipuvat edes pikkusen kun ei saanut putkea kiinni tohon levittimeen , eli ehkä kannattaisi laittaa noi putket pikkusen pidemmiksi kun mulla on jolloin toi levittämisen vaatima suora osuus olisi vähän pidempi.

Kuva

Tossa on nyt sitten noi holkit ja mutterit lyhyessä putkessa, ei jää paljon ylimäärästä tilaa levittää noita päitä..

Kuva

Bensapuolen putket..

Kuva

Tossa on viiminen putki menossa. asennusalustanahan toimii toi meijän huoltoauto 8)

Kuva

Sitten auton kimppuun..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Kuva

Kuva

Kuva

Elikkä tollaset on noi suuttimet, niitä on välillä 18-45 samat suuttimet menee sekä bensapuolelle että kaasupuolelle joten niillä saa kyllä hiottua seokset kohdalleen kunhan vaan jaksaa ruuvata ja touhuta. Noi putkien mutterit on tuumaset joten niitä varten kannattaa hakea kunnollinen avain ettei vedä pehmeestä alumiinista kaikkia kulmia pyöreeksi. Aika simppeleitä vaihtaa noi suuttimet, lukuun ottamatta noita kahta kun on takimmaisessa suuttimessa kun siihen menee toi vesiletku melkeen päälle. Ja niin pieniä noi on että häviivät varmaan jos tippuvat nurtsille kun vaihtelee niitä pihalla.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Vastaa Viestiin