Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Saab 16v omaturbo

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

moonlight-tuning kirjoitti:Tuli vaan mieleen että onko mulla mahollisesti automaattiset penkinlämppärit kun ei toimi vai vaan karvalakkimallin auto ?
Jos on ,niin penkin sivulla pitäs lukea auto-heated seat. Ei ne kovin kummosesti lämmitä. Apparilla on vissiin aina toi auto-heated? Paremmissa malleissahan on sitten kuskilla kojetaulussa kytkin.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 16v omaturbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Money For Nothing kirjoitti:
moonlight-tuning kirjoitti:Tuli vaan mieleen että onko mulla mahollisesti automaattiset penkinlämppärit kun ei toimi vai vaan karvalakkimallin auto ?
Jos on ,niin penkin sivulla pitäs lukea auto-heated seat. Ei ne kovin kummosesti lämmitä. Apparilla on vissiin aina toi auto-heated? Paremmissa malleissahan on sitten kuskilla kojetaulussa kytkin.
Kyl meikun 900:ssa oli ihan kunnollinen se penkinlämmitin. Se oli niin innokas lämmittämään, että viileinä kesäaamuinakin sai lämmityksen. Sit laitoinkin katkaisimen siihen syöttöjohtoon, että voi ite valita milloin se saa lämmittää.

Tosa mun 99:ssä on kanssa automaattinen penkinlämmitin. Sehän tuli vakiovarusteeksi saabeissa kuskinpenkkiin jo 70-luvulla. Senverta karvalakkimalli toi on, että apumiehen ahteria ei lämmitetä. :)

Jos lämmitin ei skulaa, niin yleensä lanka on jostain kohtaa poikki. Useinmiten nimenomaan istuinosasta. Meikäläinen on yleensä tutkinut istuinosan vastuksen ensin silmämääräisesti. Katkoskohdasta se penkin pehmuste on monesti ruskistunut, ja vika löytyy varsin helposti. Jos ei muuten ala löytymään, niin olen käyttänyt nuppineloja ja yleismittaria apuna. Tökkinyt langan läpi sen neulan ja mitannut resistansseja järjestelmällisesti koko vastuksesta alue kerrallaan. Liitoksen voi korjata ihan kuorimalla lankaa ja tinaamalla langan yhteen. Muutamissa tapauksissa se termostaattikytkin on ollut rikki. Sen katkaisulämpötila on jotakin 16-20asteen luokkaa, joten se on yleensä aukiasennossa huoneenlämmössä. Jääkaappi tai pakastin tai ulkoilma on siis tarpeen apuna kytkimen kunnon selvittämiseksi...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 16v omaturbo

Viesti Kirjoittaja jus »

Mertmi kirjoitti:Muutamissa tapauksissa se termostaattikytkin on ollut rikki. Sen katkaisulämpötila on jotakin 16-20asteen luokkaa, joten se on yleensä aukiasennossa huoneenlämmössä. Jääkaappi tai pakastin tai ulkoilma on siis tarpeen apuna kytkimen kunnon selvittämiseksi...
Kirjan mukaan kytkeytymislämpötila 900:ssa vuosimallista riippuen 10 - 15 astetta ja katkaisulämpötila alle 30 astetta.
Kylmäsprayllä voi pakottaa termostaatin viilenemään, vaikka askartelisikin penkkiä sisällä lämpimässä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Re: Saab 16v omaturbo

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Eli, liitimet oli irti kuskin penkin alla. Kuskin penkki alkoi toimimaan kun laittoi liittimen takasin kiinni. Hanttarin penkin liitin olikin kiinni, se ei lämpee alkuunkaan. Eli siinä on varmaan vastus rikki, millainen se on vaihtaa ? Kuskin penkki sen sijaan tuntuu lämpeevän kokoajan. Eli onko se termostaatti sellanen kun haistaa auton sisälämmön ja lämmittää sen mukaan penkkiä ? Missä se termostaatti fyysisesti sijaitsee ?
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5867
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 16v omaturbo

Viesti Kirjoittaja tturku »

-86 vuosimallissa on se termari upotettuna persusosaan, kooltaan se on noin peukalon pään kokoinen ja korkeutta ehkä ½cm, ja se oli siis semmoinen automaattitermari. En tiedä miten on noissa uudemmissa, missä on tonnarin penkit.

ei muuta kuin penkinpäällistä irrottamaan ja sitten tutkimaan virtamittarilla, missä on katkokset
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Re: Saab 16v omaturbo

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Okei, täytyy vähän katella, vaikka kai se tossa mun vehkeesä aika sama että toimiiko vai ei mutta jotain täytyy ruuvata, ei vaan osaa olla muuten.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 16v omaturbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuskin sitä vastusta tarvitsee vaihtaa. Tinakolvi vaan käteen ja tinaa katkoskohdat takaisin yhteen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Saab 16v omaturbo

Viesti Kirjoittaja toms »

Ei tahdo se tina kauaa kestää ku nitkuu poikki.
Ite oon jatkanut liima jatkoliittimellä ja upottnut ko. jatkon pehmusteeseen pystyyn. Hyvin on aina kestänyt vuosia taas ko. kohta. Miinuksena on se että yks lenkki lyhenee vastuslangassa mut ei oo perseessä tuntunut.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Re: Saab 16v omaturbo

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

En ole penkkiä vielä ehtinyt katella, verhoilusta ei ainakaan näkynyt suoria paikkoja joissa olisi näkynyt mitään tollasia palojälkiä..

Mahtaisko maksaa vaivan jos kiillottaisi saabin konehuoneesta kaiken irtilähtevän ? Tosin toi mun kone on aikamoinen öljyvispilä että tarttis ehkä ensin tiivistää se kunnolla.. Sain pahoja vaikutteita tuolta bilsportista kun kaikki oli kiillotettu.. Sitten siellä oli niitä lämpöhuppuja turboihin, mikä sellasen oikea hyöty on ? Kun mulla ainakin saa viileää ilmää kun se etuvalo on poissa ja toi kylkiputki aiheuttaa sen että lämpö pääsee aika helposti ulos (ei punahehkuista downpipeä konehuoneessa) ?

Kevennykseksi jos muija pitäisi valita asenteen perusteella ja ilman muita kriteereitä seuraavissa kuvissa esiintyvä emäntä kaunistaisi mun saabin sisustaa :twisted:

Kuva

Kuva

Ja kun nää nettijutut ei edelleenkään ole hanskassa niin kauhean hyvin niin jos joku halua neuvoa miten noista kuvista saa sellaset että niitä klikkaamalla ne aukee täysikokoisina tai vaihtoehtoisesi miten ne muokataan tollaseen 600x600 kokoon niin otan mielelläni yvnä ohjeet.. :roll:
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Re: Saab 16v omaturbo (turbon lämpöeristyksestä ja emännistä)

Viesti Kirjoittaja saab87 »

^ miulle saa kertoo mistä tuollasia huppareita saa 8O
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Re: Saab 16v omaturbo (turbon lämpöeristyksestä ja emännistä)

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Meijän vaatekaapista nykyisin ja Ruotsista ainakin tuntuu löytyvän. Hupparissa painatus molemmilla puolilla, t-paidassa vaan rinnassa ja koot olivat jostain pienestä xl:ään...kuvat noista laitan illalla..

En saa siitä penkinlämppäristä mitään tolkkua kun antaa jonkun vastuksen (100ohmia tms en muista tarkalleen, sitten laittelin niitä neuloja niin en mitään harppausta löytänyt vastuksessa) ihan päistäkin mitattuna ?
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 16v omaturbo (turbon lämpöeristyksestä ja emännistä)

Viesti Kirjoittaja jus »

moonlight-tuning kirjoitti:En saa siitä penkinlämppäristä mitään tolkkua kun antaa jonkun vastuksen (100ohmia tms en muista tarkalleen, sitten laittelin niitä neuloja niin en mitään harppausta löytänyt vastuksessa) ihan päistäkin mitattuna ?
100 ohmia on liikaa, muutama ohmi pitäisi olla. Laita penkki lämpenemään ja painele pehmustetta niin että vastus liikkuu. Katkoksen kohdalla kipinöi eristeen sisällä ja lopulta käryää kunnolla poikki. Verhoilu tietenkin irrotettuna.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Re: Saab 16v omaturbo (turbon lämpöeristyksestä ja emännistä)

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Selvittelin niiden turbohuppujen hintoja yhden toisen projektin suhteen, sillä saa ahtimen siistiksi :) niin ovat niin kalliita että meijän osadiileri sano ettei olla laittamassa Sabaan sellasta.

Eli voiko olla että toi lämmitysvastus on joskus kärsiny kosteudesta ja on hapettunyt kokonaan *****ksi ? Kun vaikuttaisi vähän sellaiselta ?
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 16v omaturbo (turbon lämpöeristyksestä ja emännistä)

Viesti Kirjoittaja jus »

moonlight-tuning kirjoitti:voiko olla että toi lämmitysvastus on joskus kärsiny kosteudesta ja on hapettunyt kokonaan *****ksi ?
Ei ole todennäköistä, vastushan on vaan ohutta sähköjohtoa. Johto kestää kyllä kosteuttakin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Re: Saab 16v omaturbo (paidoista ja penkinlämppäristä)

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Eipä ollut vastuksessa vikaa, vaan johdossa joka tulee liittimeltä, se oli venyny ja suurin osa säikeistä poikki ja ne vähät kun oli jälellä oli hapettunu.. Mittäilin tyhmänä vaan tota vastusta ensin. Nyt lämpee taas..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Vastaa Viestiin