Vaihteisto öljy

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Vaiha heti uusiks. Vanhat sakat lähteny siel liikkeelle.

Ite ku olen noita pirssei ottanut käyttöön itselleni ja vaihtanut öljyjä niin lootaöljyt aina ekalla kerralla 2x vaihtanut vanhoihin lootiin.

T. Pasi
99T-museopeli
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Tuommonen parin sadan kilometrin lähes yhtenäinen ajo tänään, sisältäen parisenkymmentä kilometriä kaupunkiajoa, ja laatikkoöljyt tuli testattua. Vaihteet menivät pehmeästi päälle ja keppi liikkui liukkaasti, kuin 16-kesäisessä vaan voi. Jopa ykkönen suorastaan imi itsensä sisään sekä paikallaan että auton liikkuessa.
Kyllä tuo moottoriöljy tuntuu olevan ainakin käyttömukavuudeltaan erittäin sopivaa tavaraa satkun askiin. Saa nähdä, millaista tavara on talvella.
Ensiviikonloppuna voisi koittaa vaikka vaihtaa uusiksi nuo öljyt, kun 4litraa maksoi alle 7eur.

Mistäs muuten tuo omituinen napina satkun vaihtamisen vaikeudesta on saanut alkunsa? Itse en ole törmännyt tarkempaan ja parempaan vaihtoon kuin tuossa -90 satkussa, 5-lovinen on laatikko ja kytkinhän on ilmeisesti tässä vuosimallissa jo isompi kuin 80-luvun alun autoissa?
-84 vuotisessa vaihtaminen ei ole ihan yhtä pehmeää, mutta epäilen senkin johtuvan enemmän tuosta löysähköstä kytkimestä kuin siitä, että yksi kolo on unohdettu tehtaalla tehdä laatikkoon.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vastahan joku mainitsi, että vaihtamalla uudemman mallisesta autosta vaihdekeppi, saatiin paljon parempi vaihteiden toiminta. Ne vaihdekepin nivelpallot on jotenkin muuttuneet vuosien mittaan???
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Mun kokemusten perusteella tuolla ei juurkiaan ole vaikutusta, mutta jos vaihtaa sen muovipallon
uuteen niin se auttaa jonkin verran. Siis tarkoitan, että tilaa täysin uuden osan ja asentaa sen siihen
entisen tilalle.

tuo ´91-> malleista löytyvä keppisysteemi on hieman jämäkämpi ja sujuvampi, mutta kyllä
sen vanhan puhdistus ja uusi rasvaus auttaa ihan yhtä lailla.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tietääkseni uudemmassa versiossa se kepin juuressa oleva pallo on metallia ei muovia.

Trollhättanissa kokelin Erikssons transmissions teknikin short shifteriä, jolla oli saatu kepin liike todella lyhyeksi ja tarkaksi. Joku klubilainen kehui itsekin tehneensä vastaavan virityksen satkuun ja sen pitäisi olla aika yksinkertainen toteuttaa... Tässä kuva:

Kuva

Eski
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Marko A kirjoitti:
tuo ´91-> malleista löytyvä keppisysteemi on hieman jämäkämpi ja sujuvampi, mutta kyllä
sen vanhan puhdistus ja uusi rasvaus auttaa ihan yhtä lailla.
Mitäs rasvaa tuon pallon ravaamiseen muuten kannattaa käyttää? Kaikki laaduthan eivät ole muovi-ystävällisiä. Kelpaako tuommonen O-rengasrasva, joka ei syövytä tai haperoita kumia ja muovia?
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

On tullut tehtyä pari short shifteriä. Ei kylläkään tällä hetkellä käytössä (kun myin ne pois, ostajahalukkaita löytyi helpolla!). Toimii ja muuttaa radikaalisti toimintaa. Haulla löytyy infoa aiheesta.
Rasvaksi itse olen käyttänyt silikonirasvaa, semmosta vaseliinin tapaista.
Ei jäykisty pakkasella, eikä vahingoita muovia. Ilmeisesti tuo o-rengasrasva on samaa ainesta? ´91+ systeemeissäkin se alempi pallo on muovia. Ylempi nivelpallo vissiin alumiinia. Mutta toiminta ei vanhemmasta juurikaan eroa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Nyt on Hondan MTF-öljyt laatikossa ja tuntui vaihteisto toimivan ainakin lämpöisenä ihan yhtä notkeasti kuin hypoideillakin. Vaihdettiin öljyt irroittamalla vaihteiston päätylaippa ja uusittiin laipantiiviste samalla, niin ei pitäisi enää vuotaa ainakaan siitä välistä. Nesteen hypodeilla tuli ajettua 15K ja ei ollut yhtään metallisilppua laatikon pohjalla/propussa. Se etu tuossa MTF:ssä on että se ei ainakaan haise kissankuselle kuten hypoidi :lol:

Eski
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Oliko se MTF kuumana poislaskiessa yhtä ohutta..? :roll:
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ei sitten riittänyt sitä MTF:ää kahteen vaihtoon. Tikusta katsottuna ei ehkä ihan niin ohutta, mutta ei se mitään vaseliiniakaan ole :lol:

Eski
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Eli jos 5 vaihteiseen menee 3l öljyä niin 6l täytyy ostaa että huuhtelee kunnolla. Täytyy ostaa itsekkin tuota..
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Ebba
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 15:37

Viesti Kirjoittaja Ebba »

Kun aiheesta on täälläkin puhuttu niin tarkistin että Hondan öljy on pysynyt laatikossa hyvin, ei tarvi öljytikkua pidentää ainakaan toistaiseksi. Vaihdon tein muistaakseni heinäkuussa, huuhtelun suoritin kerettiläisesti 10W30 mineraalilla.
900i 2.1 16v -93
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Eli se ei ole niin "erikoista öljyä" etteikö voisi huuhteluun käyttää 10W-30 öljyä.?
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Kannattaa kyllä aina kuitenkin käyttää samaa kuin sinne meinaa laittaa mielestäni...siinähän sen tarkoitus onkin että sinne jää mahd. vähän muunlaatuista öljyä. :roll:
Subonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Subonaattori »

Hyvää täytyy toi Hondan öljy olla jos hypoidin päihittää.
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
Vastaa Viestiin