Vaihteisto öljy
Tuommonen parin sadan kilometrin lähes yhtenäinen ajo tänään, sisältäen parisenkymmentä kilometriä kaupunkiajoa, ja laatikkoöljyt tuli testattua. Vaihteet menivät pehmeästi päälle ja keppi liikkui liukkaasti, kuin 16-kesäisessä vaan voi. Jopa ykkönen suorastaan imi itsensä sisään sekä paikallaan että auton liikkuessa.
Kyllä tuo moottoriöljy tuntuu olevan ainakin käyttömukavuudeltaan erittäin sopivaa tavaraa satkun askiin. Saa nähdä, millaista tavara on talvella.
Ensiviikonloppuna voisi koittaa vaikka vaihtaa uusiksi nuo öljyt, kun 4litraa maksoi alle 7eur.
Mistäs muuten tuo omituinen napina satkun vaihtamisen vaikeudesta on saanut alkunsa? Itse en ole törmännyt tarkempaan ja parempaan vaihtoon kuin tuossa -90 satkussa, 5-lovinen on laatikko ja kytkinhän on ilmeisesti tässä vuosimallissa jo isompi kuin 80-luvun alun autoissa?
-84 vuotisessa vaihtaminen ei ole ihan yhtä pehmeää, mutta epäilen senkin johtuvan enemmän tuosta löysähköstä kytkimestä kuin siitä, että yksi kolo on unohdettu tehtaalla tehdä laatikkoon.
Kyllä tuo moottoriöljy tuntuu olevan ainakin käyttömukavuudeltaan erittäin sopivaa tavaraa satkun askiin. Saa nähdä, millaista tavara on talvella.
Ensiviikonloppuna voisi koittaa vaikka vaihtaa uusiksi nuo öljyt, kun 4litraa maksoi alle 7eur.
Mistäs muuten tuo omituinen napina satkun vaihtamisen vaikeudesta on saanut alkunsa? Itse en ole törmännyt tarkempaan ja parempaan vaihtoon kuin tuossa -90 satkussa, 5-lovinen on laatikko ja kytkinhän on ilmeisesti tässä vuosimallissa jo isompi kuin 80-luvun alun autoissa?
-84 vuotisessa vaihtaminen ei ole ihan yhtä pehmeää, mutta epäilen senkin johtuvan enemmän tuosta löysähköstä kytkimestä kuin siitä, että yksi kolo on unohdettu tehtaalla tehdä laatikkoon.
Vastahan joku mainitsi, että vaihtamalla uudemman mallisesta autosta vaihdekeppi, saatiin paljon parempi vaihteiden toiminta. Ne vaihdekepin nivelpallot on jotenkin muuttuneet vuosien mittaan???
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mun kokemusten perusteella tuolla ei juurkiaan ole vaikutusta, mutta jos vaihtaa sen muovipallon
uuteen niin se auttaa jonkin verran. Siis tarkoitan, että tilaa täysin uuden osan ja asentaa sen siihen
entisen tilalle.
tuo ´91-> malleista löytyvä keppisysteemi on hieman jämäkämpi ja sujuvampi, mutta kyllä
sen vanhan puhdistus ja uusi rasvaus auttaa ihan yhtä lailla.
uuteen niin se auttaa jonkin verran. Siis tarkoitan, että tilaa täysin uuden osan ja asentaa sen siihen
entisen tilalle.
tuo ´91-> malleista löytyvä keppisysteemi on hieman jämäkämpi ja sujuvampi, mutta kyllä
sen vanhan puhdistus ja uusi rasvaus auttaa ihan yhtä lailla.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Tietääkseni uudemmassa versiossa se kepin juuressa oleva pallo on metallia ei muovia.
Trollhättanissa kokelin Erikssons transmissions teknikin short shifteriä, jolla oli saatu kepin liike todella lyhyeksi ja tarkaksi. Joku klubilainen kehui itsekin tehneensä vastaavan virityksen satkuun ja sen pitäisi olla aika yksinkertainen toteuttaa... Tässä kuva:

Eski
Trollhättanissa kokelin Erikssons transmissions teknikin short shifteriä, jolla oli saatu kepin liike todella lyhyeksi ja tarkaksi. Joku klubilainen kehui itsekin tehneensä vastaavan virityksen satkuun ja sen pitäisi olla aika yksinkertainen toteuttaa... Tässä kuva:

Eski
Mitäs rasvaa tuon pallon ravaamiseen muuten kannattaa käyttää? Kaikki laaduthan eivät ole muovi-ystävällisiä. Kelpaako tuommonen O-rengasrasva, joka ei syövytä tai haperoita kumia ja muovia?Marko A kirjoitti:
tuo ´91-> malleista löytyvä keppisysteemi on hieman jämäkämpi ja sujuvampi, mutta kyllä
sen vanhan puhdistus ja uusi rasvaus auttaa ihan yhtä lailla.
On tullut tehtyä pari short shifteriä. Ei kylläkään tällä hetkellä käytössä (kun myin ne pois, ostajahalukkaita löytyi helpolla!). Toimii ja muuttaa radikaalisti toimintaa. Haulla löytyy infoa aiheesta.
Rasvaksi itse olen käyttänyt silikonirasvaa, semmosta vaseliinin tapaista.
Ei jäykisty pakkasella, eikä vahingoita muovia. Ilmeisesti tuo o-rengasrasva on samaa ainesta? ´91+ systeemeissäkin se alempi pallo on muovia. Ylempi nivelpallo vissiin alumiinia. Mutta toiminta ei vanhemmasta juurikaan eroa.
Rasvaksi itse olen käyttänyt silikonirasvaa, semmosta vaseliinin tapaista.
Ei jäykisty pakkasella, eikä vahingoita muovia. Ilmeisesti tuo o-rengasrasva on samaa ainesta? ´91+ systeemeissäkin se alempi pallo on muovia. Ylempi nivelpallo vissiin alumiinia. Mutta toiminta ei vanhemmasta juurikaan eroa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Nyt on Hondan MTF-öljyt laatikossa ja tuntui vaihteisto toimivan ainakin lämpöisenä ihan yhtä notkeasti kuin hypoideillakin. Vaihdettiin öljyt irroittamalla vaihteiston päätylaippa ja uusittiin laipantiiviste samalla, niin ei pitäisi enää vuotaa ainakaan siitä välistä. Nesteen hypodeilla tuli ajettua 15K ja ei ollut yhtään metallisilppua laatikon pohjalla/propussa. Se etu tuossa MTF:ssä on että se ei ainakaan haise kissankuselle kuten hypoidi
Eski

Eski
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
- Paikkakunta: Alavus