Onnee! Olisko sun autossasi vanhemmanmalliset painimet tai jotain, kun en oo koskaan saanut yhtäkään paininta purettua, en koputtelemalla, en pihdeillä kaivamalla enkä muutenkaan pakottamalla, vaan lähinnä olen saanut muutamia lopullisesti jumiin, miten ne oikein pitää purkaa, kun ei vieläkään tajua vaikka kansiakin on tullut rempattua jo useampia?carimat kirjoitti:Purkaminen kuppia pöytään napauttamalla kirvootti, mutta kun niitä useampi irtos, ni mikäettei niitä kopautellu sitten kaikki.
Venttiilin nostimien vaihto vai Forten käsittely
Re: Venttiilin nostimien vaihto vai Forten käsittely
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Venttiilin nostimien vaihto vai Forten käsittely
Kyllähän niillä pelkillä uusilla öljyillä ja tihennetyllä vaihtovälilläkin voi tuloksiin päästä, etenkin jos öljynä on jotakin jossa ainakin mainostetaan olevan erityisesti puhdistavia lisäaineita kuten tämä Max-Life tai Shellin helixit ym.
Mutta niissä parissa yli 400 000 km ajetuissa tapauksissa mistä itse on tullut kuppeja purettua on tullut todettua se että varsinkin hydraulikupin alkujaan melkeinpä peilikirkkaiksi hiottuihin sen sisäosan eli varsinaisen säätöyksikön liukupintoihin on "palanut" aika uskomattoman tahmea ruskea piki, siis sellainen johon jo sormen pinta selvästi tuntuu tarrautuvan vaikka pinta olisi öljyinen ja sellainen että jos niitä puretun säätöyksikön puoliskoja näyttää toisilleen niin oikein huomaa kuinka pinnat jumittuvat keskenään.
Oman vähäisen kokemuksen mukaan toimenpiteet tehokkuusjärjestyksessä ovat seuraavat:
1: Ihan mekaaninen purkaminen ja osien huolellinen pesu.
2: Forte- tai löpökäsittely purkamatta ja senjälkeen "hoitoaineeksi" hyvää öljyä, ja oikein pitkää ja harrasta ajoa mieluummin kuin pätkäajoa.
3: Pelkkää tihennettyä vaihtoa hyvillä öljyillä, voi maksaa oman työn hinnoittelusta riippuen enemmän kuin ensimmäinen vaihtoehto, ja enemmän kuin toinen eikä välttämättä toimi. Tottakai myös kohteena olevan moottorin "vaikeusaste" eli kilometrit ja edellisistä huolloista tai huoltamattomuuksista riippuva tahmaisuus vaikuttavat näihin kaikkiin tavalla jos toisellakin.
Mutta niissä parissa yli 400 000 km ajetuissa tapauksissa mistä itse on tullut kuppeja purettua on tullut todettua se että varsinkin hydraulikupin alkujaan melkeinpä peilikirkkaiksi hiottuihin sen sisäosan eli varsinaisen säätöyksikön liukupintoihin on "palanut" aika uskomattoman tahmea ruskea piki, siis sellainen johon jo sormen pinta selvästi tuntuu tarrautuvan vaikka pinta olisi öljyinen ja sellainen että jos niitä puretun säätöyksikön puoliskoja näyttää toisilleen niin oikein huomaa kuinka pinnat jumittuvat keskenään.
Oman vähäisen kokemuksen mukaan toimenpiteet tehokkuusjärjestyksessä ovat seuraavat:
1: Ihan mekaaninen purkaminen ja osien huolellinen pesu.
2: Forte- tai löpökäsittely purkamatta ja senjälkeen "hoitoaineeksi" hyvää öljyä, ja oikein pitkää ja harrasta ajoa mieluummin kuin pätkäajoa.
3: Pelkkää tihennettyä vaihtoa hyvillä öljyillä, voi maksaa oman työn hinnoittelusta riippuen enemmän kuin ensimmäinen vaihtoehto, ja enemmän kuin toinen eikä välttämättä toimi. Tottakai myös kohteena olevan moottorin "vaikeusaste" eli kilometrit ja edellisistä huolloista tai huoltamattomuuksista riippuva tahmaisuus vaikuttavat näihin kaikkiin tavalla jos toisellakin.
Re: Venttiilin nostimien vaihto vai Forten käsittely
Se salaisuus on juuri siinä että vaikka hirvittäisikin niin sitä melkeinpä läpikarkaistua osaa täytyy vain lyödä pari-kolme kertaa terävästi pöytää vasten, leppoisalla koputtelulla tai kaivelemalla ei tapahdu mitään tai saa juuri sen sisäosan halkaisijaa hieman suuremman lukkorenkaan jumahtamaan kupin ulko-osaan ja vaikuttamaan siltä että kuppi on lopullisesti jumissa.ng900aero kirjoitti:Onnee! Olisko sun autossasi vanhemmanmalliset painimet tai jotain, kun en oo koskaan saanut yhtäkään paininta purettua, en koputtelemalla, en pihdeillä kaivamalla enkä muutenkaan pakottamalla, vaan lähinnä olen saanut muutamia lopullisesti jumiin, miten ne oikein pitää purkaa, kun ei vieläkään tajua vaikka kansiakin on tullut rempattua jo useampia?carimat kirjoitti:Purkaminen kuppia pöytään napauttamalla kirvootti, mutta kun niitä useampi irtos, ni mikäettei niitä kopautellu sitten kaikki.
Ja se on ihan totta että vaikka se sisäosa on jo irronnut ja tipahtanut jo pöydälle tai on vielä siinä viuhtoessa jo poikittain kupin alla niin silti tahtoo yrittää lyödä vielä kerran kun on oikein vauhtiin päässyt.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 46
- Liittynyt: Ti Huhti 16, 2013 20:23
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Venttiilin nostimien vaihto vai Forten käsittely
saabmieskaikenties kirjoitti:Kuullostaako tää miltä? http://www.youtube.com/watch?v=nMbok-Ib ... e=youtu.be
Tuntuu ettei olis tarpeeksi öljynpainetta? Aika pahaa ääntä, en käyttäis kovinkaa paljoa
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
-
- "Kaasari"
- Viestit: 46
- Liittynyt: Ti Huhti 16, 2013 20:23
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Venttiilin nostimien vaihto vai Forten käsittely
Voi v**tu mikäköhän tossa nyt taas Toi ääni kuuluu siis aina välillä et ku lähet ajaa kuuluu toi ääni sitku oot ajanu 20 km ei kuulu tota ääntä vaihtelee eli ääni kuuluu välillä?. on just laatikko ja kytkin uusittu hinta oli sen 2200e... -_- heti ku pamahti 150 tonnii mittariin. Pakko mun on tolla ajaa mitäs nyt kannattaa tolle tehä pakko tolla ajaa ku ei täält muute pääse liikkuu
Re: Venttiilin nostimien vaihto vai Forten käsittely
eikös tuohon T5 kanteen saa esim. T7 nostimet....
9-3.1972
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Venttiilin nostimien vaihto vai Forten käsittely
ihan ensiksi kannattaa vaihtaa ne moottoriöljyt ja suodatin.
jos nakutus ei sillä häviä, sitten jokin nostajista on tukossa ja vaatii puhdistuksen tai vaihdon.
jos nakutus ei sillä häviä, sitten jokin nostajista on tukossa ja vaatii puhdistuksen tai vaihdon.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918