900:sen vakaajat?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

900:sen vakaajat?

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Onko noissa satkuissa vakaajia ollenkaan??? :?
Vissiin aerossa???
Omassa 84 T16:sessa ei ainakaan ole...
Mistä noita saisi ja paljonko kustantaa???
Ja onko vanhassa satkussa paikkoja mihin kiinnittää??? :roll:
Loppuis toi keinuminenkin edes pikkuisen... :wink:
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kyllähän niitä on muissakin kuin aeroissa. Tuli joskus vakioksi, ilmeisesti viistokeulan myötä 88->??

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=5403
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Taitaa löytyä 16v-89 alkaen, ja vanhemmista 16v. fööneistä satunnaisesti. Reijät on keulassa ainaki -87 valmiina ja taakse tulee takaakselin pultteihin, pitempiin sellaisiin. Kysele hajottamoilta mm. autopurkaamo veljekset mäntykorpi, kokkola.Pitäis kyllä löytyä. On tullut jälkiasennettua ite kahteen autoon. Edessä vaan se tangon puskeminen hammastangon reijästä meinaa tuottaa harmaitahiuksia. :lol:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Jaha omassa 16v turbossa ei noita vakaajia ole...
Pitääko niihin siis olla jokku erillaiset navat eteet vai mihin ne tulee siinä edessä kiinni...? :?
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Tulee kiinni alapallonivelen pulttien alle. Ainakin niin olin pikaisesti katsovinani.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Minun -84 Aerossa on vakaajat, ja käsittääkseni kaikissa Aeroissa pitäisi olla.
Muihin tuli jossain vaiheessa vakioksi, kuten edellä jo mainittiin.
-88 i8:ssa ei ollut vakiona.

Sinänsä helppo asentaa, vaikeahkot löytää, hinnat vaihtelee kovasti.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Eli aeroissa olis ollu vakiona...?
Jaha... neli ja viis ovisissa +kolme ovinen normaali T16 vm.88 asti ainakin ei ole ollu vakaajia.... :cry:
Voi pylly... Onko joku ostanut noita vakaajia purkaamoista? ja mitä on mahtanut kustantaa?
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

autopurkaamo veljekset mäntykorpi, kokkola. Soitto 118 , niin selvee :lol:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

toms kirjoitti:autopurkaamo veljekset mäntykorpi, kokkola. Soitto 118 , niin selvee :lol:
Tässä yhteystiedot:

Mäntykorpi Veljekset Ky
Rajaniitynpolku 4
67600 KOKKOLA

06 8301811
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

toms kirjoitti:Taitaa löytyä 16v-89 alkaen, ja vanhemmista 16v. fööneistä satunnaisesti.
i16 -88 ja -89 löytyy (-88:sta en ole ihan 100% varma) vakaajat molemmista päistä, mutta -90 ja uudemmissa ei ole enää..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

i16 -88 ja -89 löytyy (-88:sta en ole ihan 100% varma) vakaajat molemmista päistä, mutta -90 ja uudemmissa ei ole enää..

Kyllä M1992:ssa on ainakin
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Tutkailin vähän esitteiden pohjalta, milloin ja missä malleissa
kallistuksenvakaajia on ollut.
Teknisissä tiedoissa puhutaan etu- ja takavakaajista: Saabin
kohdalla niillä tarkoitetaan spoilereita. Esim. mallivuoden -82
Turbossa on takavakaaja = takaspoileri.

Kallistuksenvakaajat mainitaan ensimmäisen kerran mallivuoden -84
Aerossa. Siinä ne olivat alusta alkaen.

Mallivuosi 1987
Kaliistuksenvakaajat oli Aeron lisäksi nyt myös "urheilullisesti erikosvarustellussa turbossa".

Mallivuosi 1988
900 Cabriolet / 900 Turbo 16 Aero

Mallivuosi 1989
900 Cabriolet/ Turbo 16 Aero / 900i16
-jostakin syystä 900 Turbossa niitä ei ole (?!)
(900i16 mallissa ne ovat, sen tiedän)

Mallivuosi 1990
900 i16/Turbo 16 KAT
(900i KATissa niitä ei ollut)

Mallivuosi 1991
900 Turbo 16 Aero/ 900 Turbo 16/ 900 S
900i16 (vain 3- ja 5-oviset mallit)

Kahdesta viimeisestä mallivuodesta mulla ei ole tarkkaa tietoa, mutta ainakin vuosimallin -93 900i Classicissa ne olivat.

Kallistuksenvakaajia sai myös lisävarusteena.
Näin vuonna 1988:




Kuva
Viimeksi muokannut Isolohko, To Syys 02, 2004 16:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

i8 -88 ei ollut, mutta nyt on. kustannukset purkaamosta ostettuna: ~120e

asennusohjeet: http://www.saabnet.com/sites/900swaybar/
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kms
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 18:23
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja kms »

olisko jollakulla, esim Saab Turbo luokassa ajavalla, ensikäden tietoa onko kallistuksentakaajasta :) käytännön hyötyä?
Esim. satunnaiseen rata-ajoon.

Toisinaan on nimittäin myös niin, että nopein kierrosaika voi vaatia vaikkapa taakse umpijäykän vakaajan ja edestä keppi kokonaan pois...
Mikä on Saabiin optimi varustus?
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Tuossa lueskelin alkuperäistä 2.1 Classicin esitettä:"Harvaa autoa voi hyvällä syyllä kutsua klassikoksi"

Vakiovarusteluun kuuluvat mm.:

-2.1i moottori
-tehostin
-keskuslukitus
-kallistuksen vakaajat...

Lista jatkuu, mutta ainakin näissä oli vakiona.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin