Minkä mallien cruise käy -89 900:n

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
vuorpe
"Hirsch"

Minkä mallien cruise käy -89 900:n

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Kuulin tuossa kun olen mettästänny cruisea saabiini että esim -85 vuoden cruise ei sopisi -89 vuoden autoon, onko näin?
Entä mitenkäs käy -93:n laita?
Mitä nyt itse olen pienellä kyvylläni pähkäillyt että ainakin, luulisi 88-90/91 käyvän...??
Saabiton saabisti
tetammi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ainakaan vuosmallista 92 ei sovi suoraan 89:iin.
On liittimet erillaisia, pienellä sovituksella kyllä.

Itsellä on vielä vaiheessa 89 cruisen asennus 92:seen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
vuorpe
"Hirsch"

Kun olis vaa vuoden -93 cruise tosin ilman ohjausyksikköö
Saabiton saabisti
tetammi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Hommaa se ohjainyksikkö niin mä voin vaihtaa tuon mun 89 cruisen tuohon 93:seen.....
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
toms
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja toms »

16 venaisista ei voi siirtää cruisea , koska se saa nopeustietonsa ruiskun ohjainyksiköltä. 8 tappisissa taas on nopeusmittarin takana nk.nopeusanturi. ei näyttänyt olevan -89 16v. etes paikkaa laittaa sitä, mikä taas oli -87 8v. iivarissa. Tuli nääs pari viikkoo sitte cruise asennettua autoon ja hyvin pelaa :lol: , ku teki eka vähän remonttia osille. yksi rele puuttu, alipaine/sähkökytkimet polkimille vuoti/kontaktihäiriötä, nopeusanturin piirilevyssä katkein, alipaineletkut tohjona.------------pientä laittoa vaatii vaan , sitten baanalle prassailemaan---------------- :lol: :lol: :lol:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
vuorpe
"Hirsch"

tetammi kirjoitti:Hommaa se ohjainyksikkö niin mä voin vaihtaa tuon mun 89 cruisen tuohon 93:seen.....
Selvä pyy!!!
Etsin ja ilmotan kun olen saanut!
Saabiton saabisti
Passi
"Hirsch"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

toms kirjoitti:16 venaisista ei voi siirtää cruisea , koska se saa nopeustietonsa ruiskun ohjainyksiköltä. 8 tappisissa taas on nopeusmittarin takana nk.nopeusanturi. ei näyttänyt olevan -89 16v. etes paikkaa laittaa sitä, mikä taas oli -87 8v. iivarissa. Tuli nääs pari viikkoo sitte cruise asennettua autoon ja hyvin pelaa :lol: , ku teki eka vähän remonttia osille. yksi rele puuttu, alipaine/sähkökytkimet polkimille vuoti/kontaktihäiriötä, nopeusanturin piirilevyssä katkein, alipaineletkut tohjona.------------pientä laittoa vaatii vaan , sitten baanalle prassailemaan---------------- :lol: :lol: :lol:

Kaikki cruiset saavat nopeustiedon mittaristolta. Kaikissa mittaristoissa ei vaan ole sitä anturia, yleensä vanhemmissa. Voihan olla että siihen 16valveen on vaihdettu.

Eli väittämä, että cruise saisi nopeustiedon ruiskun boksilta, on väärä. Ruiskun boksi ja cruise saavat RINNANkytkennällä tiedon nopeussignaalista. Kirhhoffin ku tuntee niin tietää mitä tarkotan. :)

T. Pasi
toms
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja toms »

Sori tietämättömyyteni :oops: , Kurkkasin vaan 16vee turbon mittarin taakse ja sinne ei tullut sitä anturia ja johtoa ,eikä ollut paikkaakaan, mikä piti laittaa 8 venaiseen ja paikka oli valmiina. purkukuvissa ei näyttänyt 16veehen tulevan sitä nopeusanturia, että siitä johtopäätös että nopeustieto boxilta. Tullut noihin kruiseihin perehdyttyä kunnolla vasta pariviikkoo sitte ku asensin itelle. :lol: On vaan eto peli. :lol:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
mcfeast
"Aero"

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Kyllähän siellä se pitäs olla, liittimen paikka ja ulkonäkö vaan hitusen vissiin muuttunt jossain vaiheessa. Pitää vähän puukottaa jos haluaa vanhemman uudempaan tai päinvastoin...
Nappe
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Juu, minä olen laittanut vanhan cruisen uudempaan mittaristoon, siis sellaiseen josta nopeustieto tulee HALL-anturista, ei käämistä, ja hyvin pelitti.

Eroja on:
Vanhoissa 2-nastainen sininen liitin, tämä on käytännössä se jonka voi itse upottaa siihen mittariin, löytynee kaikista vanhemmista jossa on cruise, ja joissain voi olla liitin valmiina.

Uudemmassa, minun mittari taisi olla joku -90, liitin jossa 3-nastaa (musta tai valkoinen muoviosa), tähän tulee +12V maa ja ulos tulee signaali. Tähän syötin yksinkertaisesti +12V ja maata, ja liitin sen wanhanmallisen cruisen sinisen nastan viimeiseen vapaaseen (joka oli merkitty kanttiaallon kuvalla), ja cruisen mustan tietty maadoitin siihen anturin maadoitusnastaan.
Jos mittaristossa jo on sähköt tuohon anturiin, niin itse ryöstäisin vain sinisen ja mustan cruiselle, koskematta muihin. Tämä käytännössä koskee kaikkia uudempia mittareita, 3- tai 4nastasia.

Näihin uudempiin mittareihin ei sovi vanha nopeumittarin vaijeri (tai siis lukitus ei toimi, pyörittää kyllä), uudemman mittarin runko on valkoinen, ja huomattavasti pienempi kuin vanhempi (ainakin suojakotelon sisällä)
Vanhoissa mittareissa on merkattu se paikka johon käämianturi asennetaan, tämä siis on piirilevyn palassa kiinni, ja leikkausviivat näkyvät selvästi mittarin pohjassa.

Disclaimer
Ja mitään vastuuta en ota, jos joku näillä ohjeilla menee polttamaan jonkun osan, niin tekee tämän ihan omalla vastuullaan.
Minulla kuitenkin toimi, mutta minun tapauksessa EI ollut ruiskua yhdistetty nopeusmittariin, koska kyseessä oli T16 jossa LH2.2 jota nopeus ei kiinnosta.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Vastaa Viestiin