kansiremontin jälkeen venttiilivälyksien säätö-neuvoja???

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
mart96
"Viggen"

kansiremontin jälkeen venttiilivälyksien säätö-neuvoja???

Viesti Kirjoittaja mart96 »

Terve arvoisat saab-asiantuntijat!
Täältä kun aina olen apua saanut :D

Itse ongelma siis seuraava. Tuli tässä vuoden alussa hankittu seuraava(ties jo mones) projekti-eli T8 APC-llä ja välijäähdyttimella ysisatku tiedysti. No kone ontui kolmella pytyllä ja vaikka toivoin, että olis pienempi vika, niin paineita mitatessa-ensimmäisessa pytyssä 0. No vaikka/tai pikemmin koska oli edellinen omistaja juuri tehnyt kansiremonttin, niin epäilin venttiilivikaa. Olin oikeassa-tänään kun otin kannen irti, niin pikku pala puuttuu pakoventtilistä. Ihme hyvin kyllä kulkii Lohjalta satamaan ja Tallinnassakin kolmellakin putullä :wink: No se siitä. Sain ystävälliseltä klubitoverilta jo toisen kannen ja vein sen asiantuntijalle, joka hoitii sen plaanauksen ja ventiilien kosketuspinnat ja ohjurit kuntoon. Nyt sitten pitäis säätää ne ventiilivälykset. Ne säädetään niillä prikoilla. Nyt kun rupesin niitä etsimään, niin ei meinaa mistään löytyä, tai ainakin vain joitakin mittoja.
Miten nyt sitten pitäis toimia: itse ajattelin ottaa ne prikat vanhasta kannesta(se kunnostettu kansi oli ilman nokkaakselia ja niitä muita härveleitä)
ja sitten mitata rakotulkilla ne välykset ja sitten jos ei ole misssään liian pienet välykset, niin laittaa kasaan ja etsiä myöhemmin jostain(en vain keksii mistään) sopivat prikat ja vaihtaa ne sinne.
Jos en löytää sopivia niin voiko niitä hioa tai muuten koneistaa oikeaan mittaan?
Voisko sen kuitenkin laittaa niillä vanhoilla prikoilla kasaan jos ei ole liian pienet välykset, jotta ventiilit ei palais pilalle? Auto pitäis saada ystävän tallista ulos mahd nopeasti. Autolla ei ole kuiteskin kiire ajoon, kun olis vielä koritöitä tiedossa ja käyttöauto on kunnossa oleva 99. Vähän matkaa pitäis kuiteskin siirtää.
Olen tehnyt kannenvaihdon 16 v Aeroon-siinä pääsin helpomalla, koska siellä on hydrauliset nostajat. Monessa paikassa sanottiin vaan, että eipäs ole niihin enää varaosia. No p----le-päättykö hyvien mallien harrastelu nyt siihen? :twisted:
Mertmi
"Saabisti"

Re: kansiremontin jälkeen venttiilivälyksien säätö-neuvoja???

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Olen tehnyt prikkoja tarpeen mukaan, kun purkuautoissa ei yllätys yllätys ole tullut vastaan ohuemmasta päästä olevia prikkoja. Esim. ison pultin päähän mutteri siten, että prikka juuri ja juuri pysyy siinä kolossa ja prikan pinta tulee mutterin muodostamasta tasosta yli. Sitten vaan nauhahiomakoneessa hiomaan. Veikkaan että saman voi tehdä kulmahiomakoneellakin. Se prikka toki lentää helposti siitä, mutta ei oikein muutakaan konstia ole vielä tullut mieleen, miten sitä voisi pitää kiinni.

Hitekkiä olisi tietysti, jos niitä voisi hioa jossain työkaluhiomakoneella tai tasohiomakoneella. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

http://www.arw.fi/hinnasto_rus/luettelo ... 30_FIN.pdf

Ja sieltä venttiilien säätölevyt.
Osasto 13
Sivu 30

Motonet
25-2991 Ventt.säätölevy1,77->2,89 SAAB
Venttiilin säätölevy 1,77->2,89mm 0,05mm:n välein Hinta/kpl
http://www.motonet.fi/web/guest/varaosat
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
mart96
"Viggen"

..no joo kiitos linkeista! Molemmat paikat ovat kyllä tuttuja.
Virolainen ystäväni joka toimii varaosaliikkessä tiedusteli Arwidsonista ja siellä on jäljellä juuri ne paksummat mitat-ei ole enää kaikkia saatavana.
Motonetissa taas asiakaspalvelu on mitä on. Itse asun Suomen puolella Lohjalla ja Espoon kaupasta Lohjalle tilaaminen kestää kuulemma kuukauden. Tää tuntuu virolaiselle kyllä tosi hidaalta. Sellainen kokemus oli pakosarjan pulttien kohdalla. Se että niillä netissä näyttää, että varastossa olis-ei tarkoittaa, että todellisuudessa ON, kun menet ostamaan. On kokemusta meinaan.

Tänään laitoin nokan kiinni ja aika paksut levyt siinä oli-jotkut välykset on ihan välyksettomat :wink: . olis pitänyt viedä se kansi nokan kanssa sille kansispesialistille-hän olis venttiilivarren pituutta muuttamalla laittanut välit oikeaksi. No nyt on kuiteskin myöhaista-otin nokan taas irti ja laitoin kannen kiinni.
Pakosarjan uusien pulttien kanssa myös. Huomenna olis tarkoitus laittaa turbo kiinni ja imusarja. Niiden prikkojen osalta yksi kaveri suositteli että sorvais ihan mustasta metallista semmoiset minimimittaiset-sitten mittais ne välykset ja siitä selviää, minkä mittaisia mä itse asiassa tarviin, sitten hiois paksummista orkkisprikoista tarvittavan mittaiset..Kuulostaako miltä?????

Tänään sitten kun laitoin sitä moottorintukea kiinni kanteen, niin otin tuon ohjaustehostimen pumpun irti ja vähän sivulle ja kun ruuvasin sen taas kiinni ja kiristin pultit rupesi jostain tippumaan nestettä aika pahasti. Kiristinko nyt liika jotain ruuvia ja säiliö vääntyi, vai mitä? No onneksi on varapumppu säiliöineen olemassa.
teesalama
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja teesalama »

http://speedparts.se/index.html?/shop/p ... xlar.shtml
-->Ventil Shims
Täältä varmaan jo katsoitkin?
Toimitusajasta ei ole tietoa...PCS:n kautta onnistunee tilaus.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
mart96
"Viggen"

kiitos-täältä en katsonut vielä :D
huono onni, että Virossakin oli edustus, mutta ei enää...
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

Mikä niiden säätölevyjen ulkohalkaisija on...?
fiatistakin näitä löytyy ( purkaamot pullollaan )

Ja silloin kauan kauan sitten...kun meikäläisellä oli fiat ritmo.. :oops:
Niin kansiremontin yhteydessä haeskelin kanssa säätölevyjä, ja kun oli
kiire ja ei tuntunut mistään löytyvän.
Otin rälläkän kouraan ja kavensin levyjä, hiotun puolen laitoin kuppia vasten
ja ehjä puoli jäi nokkaa vasten.
Ja ihan hyvin toimi, niinkuin nyt fiiatti voi toimia.. :lol:
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Mertmi
"Saabisti"

Minusta se vanhojen shimmien hionta on parempi vaihtoehto, kuin sorvata pataraudasta jotakin tilalle. Itekin tein juuri samaan tyyliin, eli se hiottu puoli paininkuppiin päin ja hyvin on pelannut.
# 1771 - Mikko Mertanen
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

Mertmi kirjoitti:Minusta se vanhojen shimmien hionta on parempi vaihtoehto, kuin sorvata pataraudasta jotakin tilalle. Itekin tein juuri samaan tyyliin, eli se hiottu puoli paininkuppiin päin ja hyvin on pelannut.
Nimenomaan, se "käsitelty" pinta syö nokan yllättävän nopeasti.
(*=ex) #2060#
antti.hakamaa
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

miten on mahdollista että syö nokan? kun simmi ei ole kosketuksissa nokkaan, vaan on kupin sisällä venttiilin puolella.

volvoissa esim. on toisenlainen rakenne missä simmi on kupin päällä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

antti.hakamaa kirjoitti:miten on mahdollista että syö nokan? kun simmi ei ole kosketuksissa nokkaan, vaan on kupin sisällä venttiilin puolella.

volvoissa esim. on toisenlainen rakenne missä simmi on kupin päällä.
Hiivatissa se on ainakin suorassa kosketuksessa nokan kanssa
( jos nyt oikein muistan )
Kuva
Mutta jos se on kupin sisällä niin silloinhan siihen kelpaa mikä tahansa
pataraudan kappale.
(*=ex) #2060#
Mertmi
"Saabisti"

säätöpala on venttiilin ja paininkupin välissä.
# 1771 - Mikko Mertanen
mart96
"Viggen"

juu ei se säätölevy ole mitenkään kosketuksissa nokan kanssa. Se piirros ei ole ainakaan OG ysisatkusta, mikä täällä pari postitusta edellä oli.
Mä en tarkoittanut, että mä jättäisin ne pataraudasta tehdyt prikat sinne-mä vaan aion käyttää niitä mittauksen aikana ja sitten kun olen selvillä, mitä paksuutta mä tarvin, niin annan koneistamoon ne alkuperäiset paksummat ja siellä ne hiotaan tarvittavaan mittaan.
Tällä hetkellä kun jotkut välit ovat ihan välyksettömät, niin ei ole mahdollista mitata kuinka paksuja mä tarviin.
Nyt menen huomenna pikku lomamatkalle, sitten viikonlopussa palaan ja jatkaan hommia satkun kanssa.
Kirjoittelen sitten, miten lopulta kävi.
Ei muuten kellään sattuis olemaan sitä muovikatetta/koteloa, mikä käy siihen automaatin turbiinin päälle. Se auto kun on automaattilootalla.
Se kun on monesta paikasta rikki ja tosi haperoinen. Siis varaosanumerolla 9362666???
Katotaan saako sillä satkulla vielä ajaa myös vai menee hermot :wink:
mart96
"Viggen"

noniin-tänään tuli postissa ystävällisen klubitoverin lähettämät levyt, niin että lopulta pääsen kokeilemaan-josko sais sen konen lopulta kasaan. Tässä kun oli Viron juhannus välissä, niin ei posti kuljennut ja välillä pidin itsekin juhannusta :wink:
Suomessa vasta alkaa ne juhlat, niin että hyvä juhannusta kaikille!!
mart96
"Viggen"

noniin eilen tuli laitettua 1,8 mm levyt kaikille venttiileille ja mitattu välykset. Onneksi ei tarttee ottaa kantta irti-joka puolella pystyy säädämään levyillä, elikkä ei ole venttiilit liaan syvälle tulleet istukoissa. No selvis että tarvitsisin 2,18 tai 2,2 paksuja. Soitto tänä aamulla varaosaystävälle ja hän tarkisti Arwidsonin varastotilaanteen ja ei olllut tietty niitä tai edes lähelle. Että tiedoksi muillekin.
Annoin sitten aamulla koneistamoon omat neljä levyä(noin 2,5 mm paksut) ja siellä hiottiin ne sopiviksi.
Huomenna sitten taas nokka irti ja asia lopullisesti kasaan. Mulla oli tässä yksi suomenkielinen korjaamoopas, jossa oli kuva jostain erityistyökalusta(koukusta) jolla pystyy löysämään ketjunkiristimen, mutta mun autossa onkin joku toinen ketjukiristin(ilmeisesti uudempi) jota pystyi ihan tavallisella ruuvimeisselilla löysämään.

Sen auton kanssa ei onnistuu mikään ilmaan ongelmitta :wink: Vaihtoin takaluukun
(valkoisen ruosteettoman) ja halusin sen maalata punaiseksi. Värikoodi on 120G-sitä tehtiin vaan 1984-1986 vuosina. No ei löytynyt vesiohenteisena, ostin sitten yhdestä kaupasta liotinpohjaista. Myyjä sekoitti mulle noin 500 ml. Ystäväni maalasi sen viikonvaihteessa. Aurinkossa tosi nätti, mutta ihan toinen sävy kun alkuperäinen. Nyt sitten huomenna saadan toisesta paikasta uusi annos maalia....
Vastaa Viestiin