Kattoverhoilu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kattoverhoilu

Viesti Kirjoittaja jus »

Verhoilukiinnikkeen keskiosa kammetaan vähän matkaa tai kokonaan ulos, kiinnikkeen kynnet vapautuvat ja kiinnikkeen tai koko verhoilukappaleen kiinnikkeineen saa vedettyä ulos, kunhan turvavyökiinnike ym. on irrotettu.

Kattokahvan päissä olevat kuvut irtoavat kampeamalla, alta löytyy ruuvit.

C-pilariverhoilut lähtevät kampeamalla. Verhoilu on kiinnitetty koriin muovineppareilla, on syytä varautua joidenkin neppareiden rikkoutumiseen, Motonetistä saa uusia.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
SeppoP
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2005 20:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kattoverhoilu

Viesti Kirjoittaja SeppoP »

Nyt on sitten kattopahvi jo ulkona autosta ja pitäisi pikkuhiljaa alkaa miettimään mitä sille alkais tekemään.. Soitin Masan verhoilukangaskauppaan ja Saabin kattokankaan hinta oli kivunnut hintaan 30e/m. Ei suostunut tinkaamaan yhtään hinnasta.

Lopputuloksesta ei uskalla vielä tässä vaiheessa sanoa mitään kun tulee nimittäin olemaan mun ensimmäinen verhoilu, niin minkäslaista budjettikangasta suosittelisitte?

Kuulostaa aika riskialttiilta ostaa satasella kangasta ja sitten töherrellä liimojen kanssa se samantien piloille..

Millaisia ominaisuuksia kankaalla pitäisi olla, jotta siitä voisi tehdä hyvän ja kestävän katon?
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Kattoverhoilu

Viesti Kirjoittaja sarka »

Ei se kangas pilalle mene. Ostin vaahtomuovitettua kangasta (mustaa, oli hieman halvempaa kuin beige) ja Tixo kontaktiliimaa + pari pensseliä, eukon kanssa sitten töherreltiin liimaa puhdistettuun kattopahviin ja liipattiin kangas siihen. Kattopahvi kannattaa puukolla ja teräsharjalla sievästi rapsutella puhtaaksi, ja jos on jotain jämäpurkkeja vesiohenteista maalia, niin maalata kerran pari.

Eka katon kanssa tuli yksi kämmi takana kuoppakohdassa (kattoluukullinen oogeen kattoverhoilu), kun tuli pensselillä painettua hieman liian kovasti liimaa kankaaseen, seurauksena noin 5snt kolikon kokoinen vaalea läiskä, joka nyt ei kuitenkaan juuri mihinkään katosta erottunut. Toisen katon kanssa sitten ei vahinkoja tullutkaan. Sen voin kuitenkin taata, että 5d:n c-pilarien verhoilun kanssa kiroilet varmasti :lol:

Niin, ja Tixo haisee sitten todella pahalle. Jokin muu kontaktiliima varmaan toimisi ihan yhtä hyvin ilman päänsärkyä.

Ja kattopahvia on kokeiltu pelkästään maalattunakin, menettelee kyllä mutta rumasti näkyy kaikki reunat + mahdollinen kattoluukun ympäristö on aika tökerön näköinen. Satkun pahvi maalattiin ensin ja sitten liimattiin kangas, tonnarin katto vain puhdistettiin ja liimattiin kangas. Joku toinen saattaisi imeyttää maalin sijasta lasikuituhartsia kattoon.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kattoverhoilu

Viesti Kirjoittaja jus »

Toisaalta, nyt kun oman 99:ni kattoverhoilun liimaamisesta on kahden kuukauden päästä kulunut kymmenen vuotta, vaikuttaisi 3M 80 -spraykontaktiliimalla liimattu takaosa nurkista pysyneen hiukan heikommin kuin Tixolla liimattu etuosa. Vaahtomuovitaustaista kattoverhoilukangasta sinne laitoin.

Tonnarin kattoverhoilun tein neljä vuotta sitten kokonaan Tixolla, kangas oli jotain villakangasta kangaskaupn poistolaarista, ilmeisesti takkikangasta. Hyvin on pysynyt, ja oikeastaan siistimpi kuin 99, vaikka siinä on kattoluukun muotojen takia kuoppaa ja syvennystä yllin kyllin.

Verhoilutyön onnistumiseksi liiman pitää olla nopeasti tarttuvaa kontaktiliimaa, ei muuten riitä yhden eikä kahden verhoilijan kädet pitelemään kangasta painettuna nurkkiin kuivumisen ajan.

Kankaan on hyvä olla jonkin verran joustavaa sekä pituus- että leveyssuunnassa, muuten ei onnistu nurkkien ja syvennysten verhoilu ilman ryppyjä. Mitä paksumpaa kangas on, sitä paremmin se häivyttää katon rungossa olevia röpöjä.

Vaivattomin liima olisi juokseva kontaktiliima, jonka saa levitettyä paineilmaruiskulla, mutta sen kanssa vaaditaan jo työtiloiltakin enemmän. Tixolla homma menee siististi, 99:n katto kylppärissä, tonnarin katto keittiön pöydällä.

Itse saan päänsärkyä herkemmin esim. mummojen hapantuneista hajuvesistä kuin Tixosta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
SeppoP
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2005 20:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kattoverhoilu

Viesti Kirjoittaja SeppoP »

Tuli painettua eilinen ja tämä aamupäivä töitä tuon katon kanssa.

Masan verhoiluliikkeen hinta oikealle Saab-kankaalle oli sen verran kova, etten siihen lähtenyt, vaan päädyin käväisemään paikallisessa Eurokankaassa ja ostin kilohinnoiteltua vaaleanharmaata samettia palasen. Hintaa ostokselle tuli noin 26e.

Liimaksi yritin etsiskellä Tixoa, mutta ainakaan Kodin Terrassa eikä K-Raudassa ollut sellaista. Tokmannilta kuitenkin löytyi Bison Tix -merkkistä geelimäistä kontaktiliimaa, jota ostin vajaa litran törpön.

Sitten vanhat kankaat irti ja karhealla keittiösienellä vaahtomuovin poisto. Rankkaa hommaa oli, ja kun liimaukseen asti pääsi, niin vielä rankemmaksi muuttui: liima nimittäin kuivasi niin nopeasti, ettei ehtinyt kerrallaan kovin suurta alaa työstämään.

Liimaa piti aamulla käydä hakemassa toinenkin purkki, sillä sitä kului yllättävän paljon. Liimaa meni lopulta vajaa 1,5 litraa.

Lopputuloksesta tuli itse tehdyn näköinen muutamine pienine ruttuineen. Jos kattopahvi on jostain kohdista murtunut, kuten itselläni oli, murtumakohdat jäävät kyllä ikävästi näkyviin. Eipä tullut tuota tarpeeksi huomioitua. No, onpahan ainakin puhdas katto taas ja eikun lisää kilometrejä.
myrtonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 19:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kattoverhoilu

Viesti Kirjoittaja myrtonen »

Täälläkin aloitettu ensimmäinen "isompi" projekti:

900c -89:stä nappasin C-pilarin kulahtaneet kuoret pois, ja vaahtomuovin jämät lähtivät pahveista hienosti kasikymppisellä mirkalla pyyhkäisemällä - varsinaisia hiontaliikkeitä ei tarvinnut juurikaan tehdä. Eurokankaasta löytyi kilohinnalla (kustannus yht. 12 euroa) vaaleanharmaata samettia, joka näyttää erehdyttävästi alkuperäiseltä kankaalta. Laitoin varulta otexia ohuen kerroksen niin estää pahimmat lankojen törötykset.

Tänään kokeilen C-kappaleisiin verhoiluhommaa, ja suurena finaalina säästän varsinaisen kattopahvin käsittelyn viikonlopulle... Kangas ei ollut nurjalta puolelta nidottu, vaan jämäkällä vihreällä liimalla laitettu, joten helpottaa senkin puolesta. Näyttäisi myös, että 99:iin verrattuna reunoista tulee siistimmät, koska C-kappaleiden reuna on pontattu ja se menee muun verhoilun/takapenkin/takaoven reunalistan taakse enemmän jolloin rakoja ei pitäisi jäädä.

Auto ollut mulla muuten kuutisen vuotta käyttöautona, minkä aikana tullut n. 85tkm (nyt 283 tkm). Vaihdettu tähän mennessä laturin jännitteensäätäjä, takapönttö, molempien vuodenaikojen renkaat, vetarin ulkokumi ja raidetangon sisäpää. Vähällä on päässyt. Kallein juttu ollut apparinpuolen vetaritunnelin ja kuskinpuoleisen lokasuojan hitsailut kun ei ole oma osaaminen riittänyt.

Vanhemmilta löytyy saman ikäinen 900i, joka on huomattavasti rähjääntyneempi ja 400 tkm ajettu, ero siisteydessä on kyllä huomattava ja kohottaa omaa mielialaa kun tuon kulkurin joskus näkee.
myrtonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 19:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kattoverhoilu

Viesti Kirjoittaja myrtonen »

Todistetusti kattopahvi lähti -89 900 4d:stä takaluukun kautta, irrottaa piti pilarikiinnikkeiden lisäksi takapenkin selkänojan yläpäiden kiinnikkeet joissa myös turvavöiden kelat ovat kiinni. Luiskahti yllättävän vähällä vaivalla ulos.

Paras hiomaväline oli aluksi tegeran talvihanska, jolla hinkkasin samalla imurin putkea kourassa pidellen vaahtomuovit pois. Mustaa nyppylöitynyttä liimajämää sitten hinkutinkin tunnin verran kasikymppisellä kapulan kanssa. Muutamaan kohtaan oli ilmestynyt halkeama, joten kokeilen epoksin kanssa miten käy. Otexia laitoin ohuenohuen kerroksen jotta sitoo vähän pahvin kuituja liimapintaa varten.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kattoverhoilu

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kannustusta mielenkiintoiseen "harrastukseen"! Keskusteluun esillä oleviin liimoihin haluaisin hieman ottaa osaa. Liimoissa kannattaa ottaa huomioon se, että käytössä tuo katto joutuu melkoisten lämmönvaihteluiden kohteeksi! Siksi tuon liiman lämmön/kuumuuden kestoon tulee ja kannattaa kiinnittää huomiota, ettei tule "yllätyksiä"?

Minullakin on juuri nyt kahden katon (99 ja 900i) projekti käynnissä. Olen puhdistanut nuo kattolevyt ja nyt niiden pinnat ja murtumat ovat jatkokäsittelyssä. Sen jälkeen tulen liimaamaan verhoilukankaan 3M 08080 spray-kontaktiliimalla. Tuonne minun projektisivuille laittelen sitten kuvia, kunhan homma taas etenee.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
myrtonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 19:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kattoverhoilu

Viesti Kirjoittaja myrtonen »

Toivotaan että tixo pelaa kuten tässä ketjussa on aiemmin vihjattu. Tällä nimenomaisella kankaalla en vielä testannut tuleeko läpi kun noiden pilarien teon jälkeen piti hakea lisää kangasta ja tämä on vähän matalammalla nukalla ja näyttää vähän huokoisemmalta.

Olisiko muuten syntiä verhoilla noista pilareista ylijääneellä kankaalla myös (tällä hetkellä sininen) hattuhylly? :roll:
matkalintta
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Joulu 01, 2013 22:11
Paikkakunta: Eukonkanto pitäjä

Re: Kattoverhoilu

Viesti Kirjoittaja matkalintta »

Miksi ette laita kattoverhoiluun nappeja? Omaan ysipariin tein kattoverhoilun vaaleasta keinonahasta. Ensin normaali puhdistus, 10mm vaahtomuovin liimaus, keinonahan liimaus ja lopuksi nappeja paljon. Teetin napit samasta nahasta mistä verhoilu on, verhoiluun pieni reikä ja napin sidoin kuparilangalla kiinni, vastapuolella on popniitin kara ankkurina. Eihän se edes muistuta alkuperäistä mutta varmasti pysyy...
Se.Varma.PerusSuomalainen
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: Kattoverhoilu

Viesti Kirjoittaja mart96 »

Jokainenhan tekee juuri semmoisen mistä itse tykkää, mutta joskus on tärkeää, että se on niin alkuperäisen näköinen kuin vähänkin mahdollista.
Ristokin tietääkseni entisöi niitä ''alkuperäisiksi'' :D

Itse olen kokeillut monta kertaa ja IKINÄÄ en enää käytä sprayliima. Joku väittii, että siinä on liika liotinta(että sitä pääsee ruiskuttamaan) ja liian vähän liimaa. Sprayliimaalla on kyllä tosi helppo ja mukavaa työskennellä, mutta puolen vuoden päästä viimeistän se on pudonnut alas. Ja olen kokeillut sekä halpisliimalla sekä 3M tuotteilla. Tuttu verhoilijakin ei suosittellut sitä. Olen häneltä tilannut muita töitä, mutten kattoverhoilua vielä. On se koko homma kyllä aika työläs. Siis siinä mielessä, että ensiks puhdistin sen pohjan vanhasta vaahtomuovista, sitten tasasin kitillä ne epätasaisuudet, jotka syntyi. Sitten yritin vähän pohjamaalatakin sitä, mutta se kangas irtos kuitenkin, viimeisessä ehkä just niistä paikoista, mihin olin laittanut pakkelia.

Ainut mikä on pitänyt on Tixo, mutta se haisi p...lesti. Täytyy melkein tehdä pihalla kesällä.
Nyt on yksi Saab vielä odottamassa kattoverhoilun vaihtoa-se on vielä kattoluukulla.
Melkein jo tilaisin sen työn ammattilaiselta.

Sitten pitää vielä varoa, että liima ei tule kangasta läpi jnp. Itse kun haluan vielä, että lopputulos olis melkein täydellinen niin aika vaikee se on..
myrtonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 19:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kattoverhoilu

Viesti Kirjoittaja myrtonen »

Aika hyvä tuosta lopulta tuli tixolla ja työtapojen suhteen mielikuvituksella. Itse liimaus kesti lopulta n. viitisen tuntia yhdellä miehellä.... Laitan kuvia myöhemmin, mutta tässä vaiheessa tuntuu että toiste en kyllä tähän urakkaan rupea. :D

Pitäiskö turvavöiden pultteihin laittaa kierrelukitetta? Taas yksi kymppi kuluja lisää kun ei itseltä purkkia löydy.
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: Kattoverhoilu

Viesti Kirjoittaja mart96 »

Pitäiskö turvavöiden pultteihin laittaa kierrelukitetta? Taas yksi kymppi kuluja lisää kun ei itseltä purkkia löydy.[/quote]

Itse en ole laittanut sinne kyllä mitään. Sen verran pitkät pultit ja tahmeasti menee paikoille, että varmasti huomat, kun rupee irtoamaan:-) Vaikka en usko, että löystyvät itsestaan.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kattoverhoilu

Viesti Kirjoittaja ristos »

Mielenkiintoista pohdintaa ja keskustelua katon korjauksesta! Täytyy palata asiaan ensiviikolla, kun taas muilta hommiltani ehdin kattojeni pariin.

Noiden vanhojen kattopohjien kunnostaminen ja pohjan tasaiseksi saaminen lienee kuitenkin avainasia, jos tahtoo lopputuloksesta hyvän. Laitan omat kattoni rungot tämän C-pilarin mallin mukaiseksi.

Kuva

Uskomukseni on, että jos liimaus ei pidä, niin liimapinnan tasaisuus taitaa olla aika tärkeä asia. Samalla asialla on varmasti vaikutusta myös siihen, tuleeko liima läpi vai ei?
Uskon vahvasti myös siihen, että liiman kuumuuden kestävyydellä on todellakin vaikutusta pitkässä juoksussa lopputulokseen.
Minäkin kyselin kattojen liimausta verhoilijalta? Vastaus oli, että ei hän halunnut tätä työtä! Siksi uskon siihen, että tämä meidän harrastus ei liene niitä helpoimpia.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
myrtonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 19:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kattoverhoilu

Viesti Kirjoittaja myrtonen »

Oli tosiaan rankempi projekti mitä aluksi kuvittelin. Vuosien saatossa oli syntynyt pahviin muutama lähes läpi asti ulottuva reikä, joita tuli paikattua ja hiottua aika ahkerasti vanhojen liimojen hionnan lisäksi.

Itse liimaus vei useita tunteja, ja kyllä tuon tixon haistelun ja hinkkailun jälkeen oli ukolta voimat poissa. Onneksi löytyi työpaikalta vaunu jonka päällä kattopahvia oli helppo käsitellä. Myös kankaan nitominen toisesta päästä pahvikankeen koko sivun mitalta helpotti liimausta älyttömästi.

Ainoa ryppy jäi A-pilarin kohdalle juuri aurinkolipan viereen siten, että kuski sen siitä kyllä aina huomaa ja muistaa tämän projektin. Ryppy johtui siitä, että ahnehdin väsyneenä liimat lopuksi koko vasemmalle sivulle, jolloin osa liimasta oli ehtinyt kuivahtaa jo vähän liikaa ja tarrasi vahingossa kulmasta aika väkevästi kiinni.

Laitan vielä kuvia myöhemmin kunhan saan valoisalla lopputuloksesta kuvan. Semmoinen moka kävi että ennen-kuvaa ei tullut otettua lainkaan, mutta samaltahan nuo tuppaa varmaan kaikki näyttämään ennen käsittelyä...
Vastaa Viestiin