99 EMS:in alipainesäädin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

99 EMS:in alipainesäädin

Viesti Kirjoittaja orava »

Säätäessäni sytytystä M73 emssistä (d-jet) kiinnitin huomiota outoon seikkaan. Alipainesäädin toimii "väärinpäin" konventionaaliseen ratkaisuun verrattuna, eli alipaine myöhästää ajoitusta. En vielä löytänyt omasta kirjastosta sytkän karttoja, mutta joka tapauksessa sytkän ajoitus pitää olla tyhjäkäynnillä 13 astetta eyk letku irti (ameriikan malleissa 8). Ihmettelin, kun kierrokset nousee kun nyppäsee letkun veks. Strobolla totesin, että tyhjäkäynnillä noin 0.5-0.6 ilmakehän alipaineilla säädin myöhästää sytkää karkeasti viisi astetta. En keksi muuta selitystä tähän kun että tyhjäkäyntipäästöjä on yritetty pienentää, sillä alipainelähtö ei jostain syystä ole läpän kohdalla, vaan alipaine on säätimessä suuri myös tyhjäkäynnillä. Lievä myöhästäminen kai hieman parantaa arvoja tyhjäkäynnillä. Vai onkos raadilla muita ehdotuksia, kuten esim. d-jetin ominaisuudet?
t. Joni

P.S. Kiltti katsastusmies mittasi kaupan päälle päästöt. HC 150 ja C0 2.7, eli ihan hyvät arvot.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Vastaa Viestiin