99:n kytkimen säätöä
99:n kytkimen säätöä
Tervehdys!
Ostin pari kuukautta sitten kytkinvikaisen Saab ysiysin, jota aloin tässä lomien alettua tutkimaan. Alku oli hankalaa ja kaikkea tuli purettua edestä pois, vähän liiankin kanssa, kun sitten puolivahingossa sain repäistyä lapion kanssa kytkinakselin pois luolastaan.
Asetelman taittelemisen jälkeen nykäisin kytkinlevyn pois ja kulunuthan se oli, kun se muutenkin niin komeasti luisti testiajossa. Noh, pian uutta tilalle, joka asentuikin helposti. Kohta kuitenkin huomasin, että asetelmaa kiristäessä kiinni, sen jouset liikkuivat myös vauhtipyörän suuntaan! Onkohan tämä normaalia? Eli sen jälkeen kytkintä painettaessa, painelaakeri liikutti vain ilmaa.
Löystin sitten asetelmaa sen verran, että jouset koskettivat taas painelaakeria. Kaikki kasaan ja virta-avainta kääntämään: Tuloksena oli, että kytkinlevy ei irroittanut, eli vaihde ei mene silmään, mikä johtui arvatenkin asetelmasta. Suoritin ilmauksenkin varmuuden vuoksi 3 kertaa ja aloin sitten patentoimaan asetelmaa.
Muutama rikka asetelman pulttien ja vauhtipyörän väliin ja kaveri polkaisemaan kytkintä. Muistaakseni siellä ei ollut alunperin rikkoja, mutta silti levy irroitti aiemmin. Kaverin polkaistessa näytti että levy olisi taipunut jonkin verran, ehkä 1mm, mutta vielä ei ole varmuutta taipuuko se tarpeeksi. Bensatilanne on finaalissa ja akkukin ehkä vahingossa tyhjennetty, joten pitää sitten huomenissa kokeilla pelaako...
Tässä remontoidessa on tullut todettua vapari mainioksi purettavaksi. Vähällä vaivalla pääse totta tosiaan, kun homman ensin oppii.
Kaikki vinkit ovat enemmän, kuin tervetulleita, kun en ole koskaan ennen autoon koskenut. Auton ostin siltä pohjalta, kun se oli melkein naapurissa ja maksoi vain satkun.
Myös samanlaisia kokemuksia 99:n kytkimestä otan ilomielin vastaan, niin voisi selvetä paremmin, mikä siinä on vikana.
Ostin pari kuukautta sitten kytkinvikaisen Saab ysiysin, jota aloin tässä lomien alettua tutkimaan. Alku oli hankalaa ja kaikkea tuli purettua edestä pois, vähän liiankin kanssa, kun sitten puolivahingossa sain repäistyä lapion kanssa kytkinakselin pois luolastaan.
Asetelman taittelemisen jälkeen nykäisin kytkinlevyn pois ja kulunuthan se oli, kun se muutenkin niin komeasti luisti testiajossa. Noh, pian uutta tilalle, joka asentuikin helposti. Kohta kuitenkin huomasin, että asetelmaa kiristäessä kiinni, sen jouset liikkuivat myös vauhtipyörän suuntaan! Onkohan tämä normaalia? Eli sen jälkeen kytkintä painettaessa, painelaakeri liikutti vain ilmaa.
Löystin sitten asetelmaa sen verran, että jouset koskettivat taas painelaakeria. Kaikki kasaan ja virta-avainta kääntämään: Tuloksena oli, että kytkinlevy ei irroittanut, eli vaihde ei mene silmään, mikä johtui arvatenkin asetelmasta. Suoritin ilmauksenkin varmuuden vuoksi 3 kertaa ja aloin sitten patentoimaan asetelmaa.
Muutama rikka asetelman pulttien ja vauhtipyörän väliin ja kaveri polkaisemaan kytkintä. Muistaakseni siellä ei ollut alunperin rikkoja, mutta silti levy irroitti aiemmin. Kaverin polkaistessa näytti että levy olisi taipunut jonkin verran, ehkä 1mm, mutta vielä ei ole varmuutta taipuuko se tarpeeksi. Bensatilanne on finaalissa ja akkukin ehkä vahingossa tyhjennetty, joten pitää sitten huomenissa kokeilla pelaako...
Tässä remontoidessa on tullut todettua vapari mainioksi purettavaksi. Vähällä vaivalla pääse totta tosiaan, kun homman ensin oppii.
Kaikki vinkit ovat enemmän, kuin tervetulleita, kun en ole koskaan ennen autoon koskenut. Auton ostin siltä pohjalta, kun se oli melkein naapurissa ja maksoi vain satkun.
Myös samanlaisia kokemuksia 99:n kytkimestä otan ilomielin vastaan, niin voisi selvetä paremmin, mikä siinä on vikana.
Saab 99 GL 5-speed, -84
Re: 99:n kytkimen säätöä
ensimmäisenä tulisi mieleen että levy väärin päin?
onko verrattu uutta ja vanhaa levyä että olivat saman laiset?
onko verrattu uutta ja vanhaa levyä että olivat saman laiset?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: 99:n kytkimen säätöä
Kyllä se levy on oikeinpäin. Siinä luki toisella puolella, että flywheel side, eli vauhtipyörän puoli, joten niin päin sen sinne nakkasin. Muutenkin eikös se puoli ole yleensä asetelman, missä on se enemmän ulkoneva rauta? Eihän se kitkapinta muuten koskisi vauhtipyörään ollenkaan, kun se rautamötikkä olisi edessä.
Vaan kohta testaamaan, kun apumies herää.
Vaan kohta testaamaan, kun apumies herää.
Saab 99 GL 5-speed, -84
Re: 99:n kytkimen säätöä
Kuinka pahasti rusikoit sitä asetelmaa purkaessasi sitä? Tyhmä kysymys mutta eihän siellä asetelman välissä ole edelleenkin jokin jarruputken pätkä, vaijeri tms, jolla varmaankin lukitsitte ne jouset kasaan?
Jossei niin kuulostaisi siltä että kannattaisi hankkia toinen asetelma.

Jossei niin kuulostaisi siltä että kannattaisi hankkia toinen asetelma.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Re: 99:n kytkimen säätöä
Ei sinne asetelman ja vauhtipyörän väliin mitään prikkoja saa laittaa.aksu_dude kirjoitti:Tervehdys!
Asetelman taittelemisen jälkeen nykäisin kytkinlevyn pois ja kulunuthan se oli, kun se muutenkin niin komeasti luisti testiajossa. Noh, pian uutta tilalle, joka asentuikin helposti. Kohta kuitenkin huomasin, että asetelmaa kiristäessä kiinni, sen jouset liikkuivat myös vauhtipyörän suuntaan! Onkohan tämä normaalia? Eli sen jälkeen kytkintä painettaessa, painelaakeri liikutti vain ilmaa.
Löystin sitten asetelmaa sen verran, että jouset koskettivat taas painelaakeria. Kaikki kasaan ja virta-avainta kääntämään: Tuloksena oli, että kytkinlevy ei irroittanut, eli vaihde ei mene silmään, mikä johtui arvatenkin asetelmasta. Suoritin ilmauksenkin varmuuden vuoksi 3 kertaa ja aloin sitten patentoimaan asetelmaa.
Muutama rikka asetelman pulttien ja vauhtipyörän väliin ja kaveri polkaisemaan kytkintä. Muistaakseni siellä ei ollut alunperin rikkoja, mutta silti levy irroitti aiemmin. Kaverin polkaistessa näytti että levy olisi taipunut jonkin verran, ehkä 1mm, mutta vielä ei ole varmuutta taipuuko se tarpeeksi. Bensatilanne on finaalissa ja akkukin ehkä vahingossa tyhjennetty, joten pitää sitten huomenissa kokeilla pelaako...
Joku muu kasahäsä on kyseessä. Painelaakeri liikkuu päin painelaattaa kun polkee kytkintä. Sitä mukaa kun levy kuluu niin painelaatta tulee asetelman sisältä laakeria päin. (Painelaatta, joustolevy, painelevy, tähtilevy, kalvolevy, millä nimellä se nyt sitten kansan suussa kulkeekin.)Uudessa asennetussa kytkimessä pitää laakerin ja sylinterin runko-osan reunaan olla oliko se 11 vai 9 m/m, kumminkin iso väli. Silloin laakeri on kiinni( lähes) painelaatassa.
Kun pultit kiinnitetään niin sen painelaatan kuuluukin painua asetelman sisään.
Kytkinlevyn halkaisija oli sama kuin vanhassa?
Jos painelaakeri ei kohtaa asetelman painelaattaa on vikaa nestepuolella.
Kytkinsylinteri koelaudan alla ei tee hommiansa, ilmaa järjestelmässä?
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Re: 99:n kytkimen säätöä
Anteeksi, mutta olen nyt hukassa, mikä tämä painelaatta on. Asetelman keskellä olevat 'levyt', mitä laakeri liikuttaa kytkintä painettaessa?
Kuitenkin ilman niitä rikkoja 'painelaatta' liikkuu liikaakin asetelman sisään, kun asetelman kiristää, ja painelaakeri ei yllä sitä painamaan. Missä vika? Voiko sen liikkumista säätää mitenkään pidemmälle?
Juuri äsken, kun kokeiltiin, niin tuolla rikkapatentilla kytkin toimi, sillä asetelmaa pyörittäessä poljin pohjassa, kytkinakseli ei pyörinyt ja taasen polkimen vapauttaessa se pyöri. Levy taipuu varmaan juuri ja juuri tarpeeksi.Voi olla vaan, että se poljin pitää lyödä melko lailla tappiin ja vapauttaa pirun varovasti.
Kuitenkin ilman niitä rikkoja 'painelaatta' liikkuu liikaakin asetelman sisään, kun asetelman kiristää, ja painelaakeri ei yllä sitä painamaan. Missä vika? Voiko sen liikkumista säätää mitenkään pidemmälle?
Juuri äsken, kun kokeiltiin, niin tuolla rikkapatentilla kytkin toimi, sillä asetelmaa pyörittäessä poljin pohjassa, kytkinakseli ei pyörinyt ja taasen polkimen vapauttaessa se pyöri. Levy taipuu varmaan juuri ja juuri tarpeeksi.Voi olla vaan, että se poljin pitää lyödä melko lailla tappiin ja vapauttaa pirun varovasti.
Saab 99 GL 5-speed, -84
Re: 99:n kytkimen säätöä
Joo ei mitään prikkoja väliin. Onko autossa sellainen orkkismallinen työsylinteri jossa on se muoviosa joka kait koettaa säätää sylinterin männän pysymään oikeassa kohdassa?
Ilmasitteko systeemin oikein, eli apteekista myytävällä huuhteluruiskulla jarrunestettä ilmausruuvin kautta sisään?
Kokeilitteko sopivatko kytkinlevy ja asetelma keskenään yhteen, ja putsasitteko kytkinakselin booritukset? Booreihin voisi kokeilla laittaa puhdistuksen jälkeen hiukan esim molyrasvaa tms.
Ilmasitteko systeemin oikein, eli apteekista myytävällä huuhteluruiskulla jarrunestettä ilmausruuvin kautta sisään?
Kokeilitteko sopivatko kytkinlevy ja asetelma keskenään yhteen, ja putsasitteko kytkinakselin booritukset? Booreihin voisi kokeilla laittaa puhdistuksen jälkeen hiukan esim molyrasvaa tms.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: 99:n kytkimen säätöä
Sopiiko kysyä, että miksei rikkoja väliin. Tuntuu ihan pätevältä patentilta...
Ja ilmauksen tein näin, kun sitä ei taida edes voida ilmata 'perinteisesti' poljinta pumppaamalla.
En ole tutkinut tarkemmin työsylinteriä, kun se tuntuu pelaavan oikein, eikä vuoda. Ihan originaalimalli siinä mielessä, että sitä ei ole koskaan tietääkseni vaihdettu.
Ja ilmauksen tein näin, kun sitä ei taida edes voida ilmata 'perinteisesti' poljinta pumppaamalla.
En ole tutkinut tarkemmin työsylinteriä, kun se tuntuu pelaavan oikein, eikä vuoda. Ihan originaalimalli siinä mielessä, että sitä ei ole koskaan tietääkseni vaihdettu.
Saab 99 GL 5-speed, -84
Re: 99:n kytkimen säätöä
Puuttuiskohan sulta painelaakeri kytkin sylkyn päästä.. Jos putosi lapioimis vaiheessa.
Saab SS Vector -04/05 Myyty 

Re: 99:n kytkimen säätöä
http://www.twinsaabs.com/900_repair/clu ... p?nsteps=5aksu_dude kirjoitti:Sopiiko kysyä, että miksei rikkoja väliin. Tuntuu ihan pätevältä patentilta...
Ja ilmauksen tein näin, kun sitä ei taida edes voida ilmata 'perinteisesti' poljinta pumppaamalla.
En ole tutkinut tarkemmin työsylinteriä, kun se tuntuu pelaavan oikein, eikä vuoda. Ihan originaalimalli siinä mielessä, että sitä ei ole koskaan tietääkseni vaihdettu.
Onhan noita ohjeita pilvin pimein netissä, muistaakseni jus:inkin postaamina.
Prikat eivät vaan kuulu sinne vauhtipyörän ja asetelman väliin, ei tule kauaa toimimaan moisella ranetuksella, ja tuskin tulee pitämäänkään jos asetelman jousivoima on jo kadonnut.
Epäilisin että osat eivät sovi keskenään yhteen, tai sitten saitte väännettyä ne asetelman jouset lyttyyn kykää purkaessanne.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: 99:n kytkimen säätöä
Ei kai sen pitäisi siinä väännettäessä tuhoutua, kun levyn vaihto on kuvista päätellen mahdollista, ilman asetelman irroittamista kokonaan.
Väännetään auki ja pudotetaan levy sisään ja takasi kiinni.
Kai se on sitten purettava työsylintereitä myöten ja hommattava uusi asetelma, kun on ensin hajottanut tuon vanhan niillä rikoilla.
Kiitän ohjeistuksista.
Väännetään auki ja pudotetaan levy sisään ja takasi kiinni.
Kai se on sitten purettava työsylintereitä myöten ja hommattava uusi asetelma, kun on ensin hajottanut tuon vanhan niillä rikoilla.
Kiitän ohjeistuksista.
Saab 99 GL 5-speed, -84
Re: 99:n kytkimen säätöä
Riippuen kuinka sitä asetelmaa olette väännelleet, olen itsekin saanut tuhottua yhden asetelman vääntelemällä sitä sorkkaraudalla, ts. sen jouset, jotka nojaavat painelaakeriin, jäivät liiaksi sisäänpaininuneiksi, ja tämän todettuani päätin dumpata asetelman metallinkeräykseen ja hankin uuden tilalle.aksu_dude kirjoitti:Ei kai sen pitäisi siinä väännettäessä tuhoutua, kun levyn vaihto on kuvista päätellen mahdollista, ilman asetelman irroittamista kokonaan.
Väännetään auki ja pudotetaan levy sisään ja takasi kiinni.
Kai se on sitten purettava työsylintereitä myöten ja hommattava uusi asetelma, kun on ensin hajottanut tuon vanhan niillä rikoilla.
Kiitän ohjeistuksista.
Siis kuinka te irrotitte sen työsylinterin sieltä asetelman ja lootan välistä, rautakangellako?

Noita käytettyjä mutta hyväkuntoisia vaparin kytkinsettejä löytyy lähes joka toiselta forumilaiselta, jos löytyisi hyväkuntoinen levy, ja asetelma, niin hankkisin ainoastaan painelaakerin käytettynä.
Toki ainahan noissa on vaarana se että aiemmin vuotamaton työsylinteri alkaa vuotamaan koska sen mäntä menee uuden kykän myötä eri kohtaan, mutta eipä tuon kykän irtijumppaaminen ole kovinkaan vaikea homma.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: 99:n kytkimen säätöä
Ei kun nimenomaan en irroittanut työsylinteriä, sillä tarpeena oli vain kytkinlevyn vaihto, mutta nythän se täytynee irroittaa, että saa uuden asetelman peliin.
Saab 99 GL 5-speed, -84
Re: 99:n kytkimen säätöä
Rikat kuikkaan, pultit kireelle ja sitten vaan poljeksit niin kauan kytkinpoljinta, kunnes kytkin sylinterin mäntä työntää painelaakerin vähitellen lähemmäs ja lähemmäs asentelmaa. Käytännössä tuo saabin nestekytkin säätyy automaattisesti ja se vaan vaatii tarpeeksi monta polkimen painallusta. On toki mahdollista että polkimensylinteri kettuilee ja ei laske läpi nestettä vaan kurlaa nestettä ees taas. Silloin automaattisäätö ei toimikaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01