OG900i Vm-90 ilma polttoaineen syötössä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Porilaine
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 11:44
Paikkakunta: Pori

OG900i Vm-90 ilma polttoaineen syötössä

Viesti Kirjoittaja Porilaine »

Ongelma. Nelos sylinteriin menevään ruiskuputkeen pääsee jotakin kautta ilmakuplia. Ei muihin. Jonka johdosta auto ei käy kunnolla.
Tähän mennessä tehtyä: Vaihdettu bensan määräjakaja, polttoainepumppu(piti kovaa särinää, hiljeni kun tilalle uusi) , polttoaineen suodatin vaihdettu kuin myös tiivisteet kuparisiin banjoliittimiin (vanhoissa tiivisteissä ilmeisesti jonkinlainen kumitiiviste sisäpinnassa - uusissa ei)
Kuplien määrä väheni hieman ja tyhjäkäynti parani jonkin verran. Ei kuitenkaan tarpeeksi. Kun auto liikkeessä niin tasakaasulla alkoi osien vaihdon jälkeen esiintymään pientä nykimistä sekä aaltoilemista.
Alkaa pikkuhiljaa ottaa otsalohkoon kun ei vika selviä.
Mitä kannattaisi seuraavaksi tehdä? hakea samanlaiset tiivisteet kun aiemminkin? APUVA!
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
Porilaine
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 11:44
Paikkakunta: Pori

Re: OG900i Vm-90 ilma polttoaineen syötössä

Viesti Kirjoittaja Porilaine »

Jatkona edelliseen liittyen vielä seuraava kysymys. Miksi kutsutaan niitä polttoaine banjoliittimien tiivisteitä joissa on muovitettu sisäosa ja muuten ilmeisesti kuparia/messinkiä?
Ja mistä niitä mahtaisi löytyä kun kierroksen jälkeen ei Porista jäänyt haaviin yhtään.
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: OG900i Vm-90 ilma polttoaineen syötössä

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

onko siis i8kat?
kyllä ne kupariset prikat ihan toimiviksi on todettu, kunhan vaan ensin katsot banjot ja pultit ja muut vastapinnat ja sen itse prikan että ovat kunnossa..
oliko kuplat siis jo ennen määräjakajan vaihtoa?
itsellä ei kokemusta katillisesta mutta katittomista kyllä..
voit vaikka käydä näyttämässä potilasta yyterissä joku päivä...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Porilaine
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 11:44
Paikkakunta: Pori

Re: OG900i Vm-90 ilma polttoaineen syötössä

Viesti Kirjoittaja Porilaine »

Potilas on tosiaan tuo katalysaattori versio ja 8venttiilinen ruisku.
Etsintöjen päätteeksi löysin nuo haluamani "kumitetut" tiivisteet. vaihdan vielä ne ja katsotaaan sitten uudestaan mikä tilanne.
Ilmakuplia ilmaantui jo ennen määräjakajan vaihtoa ja väheni hieman kun jakaja, bensasuodatin ja kupariset tiivisteet joka paikkaan vaihdettiin.
Jos ei tiivisteiden vaihdot auta niin otan mikkoimp yhteyttä yv:llä ja sovitaan jokin aika.
Hienoa että apua on saatavilla täältä Porinkin seudulta!
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG900i Vm-90 ilma polttoaineen syötössä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tiivisteen tyyppi on Usit.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mooritz
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: OG900i Vm-90 ilma polttoaineen syötössä

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Tais olla utzi (lausutaan usi) tiiviste prikka. Pitäs löytyä ainakin hydrauliikkaa myyvistä liikkeistä? varmista ,että kestää polttoainetta?
Porilaine
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 11:44
Paikkakunta: Pori

Re: OG900i Vm-90 ilma polttoaineen syötössä

Viesti Kirjoittaja Porilaine »

Tiivisteet löyty hydrauliikka putiikista. Alumiini + viton kumiosa.
vaihdettu osa jo paikoilleenki. vaan ei auttanu ei. Alkaa ketuttaa.
vaikka mitenkä päin pyörittelet, putsaat banjot tarkistat että pinnoissa ei epätasaisuuksia niin tulos on aina sama - SAA ILMAA. :evil:
Kädet olkapäätä myöden bensassa ei naurata.
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG900i Vm-90 ilma polttoaineen syötössä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

onko määräjakajan pultit tiukalla..???

miul ois se korkki tiiviste uusi siihen alle.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Porilaine
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 11:44
Paikkakunta: Pori

Re: OG900i Vm-90 ilma polttoaineen syötössä

Viesti Kirjoittaja Porilaine »

No niin ongelma ratkaistu. Kiitokset kuuluu nimimerkille "mikkoimp" jonka taidoilla ongelma ratkesi yllättäen aika helpostikin. Syynä rikkoontunut ruiskusuutin. Älytöntä 8O ei olisi tullut pieneen mieleeni edes että jos ilmaa menee suutinta kohti niin suutin syynä siihen.
Asiaan saatiin varmuus kun ruiskuputkien ja suutinten paikkoja vaihdettiin. Ilmaa meni aina siitä putkesta joka oli ennen viallista suutinta.
Jatkokysymys, omasta varaosa varastosta löytyi suutin jonka pää on erilainen kuin se jonka tilalle vaihtosuuttimen laitoin.
Eli rikkoontuneen bosch suuttimen loppuosa -056 ja nyt paikalla suutin loppuosaltaan -012.
Auto käy nyt kohtuu hyvin.
Onko suuttimissa jotain muutakin eroa kuin numerosarja vai meneekö bensa erillaisella ruiskukuviolla sylinteriin???
Seuraako ongelmia?
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
Morphing
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 04:31

Re: OG900i Vm-90 ilma polttoaineen syötössä

Viesti Kirjoittaja Morphing »

Mulla on just samanlainen matolaatikko K-Jetronik Kat 90
Hommasin siihen uudet suuttimet 0 437 502 012 ja aivan samoilla numeroilla
oli vanhatkin.

Suutimien eroista en osaa sanoa mitään. Onhan tossa jonkun näkönen riski varmaan olemassa jos -012 antaakin vähän vähemmän bensaa läpi kuin muut
niin polttaa mäntään ikkuna?

Itse vaihtaisin varmaan kaikki saman laisiksi varmuuden vuoksi jos en saisi
selvää noiden suuttimien eroista.
900i -90
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900i Vm-90 ilma polttoaineen syötössä

Viesti Kirjoittaja jus »

Ainakin avautumispaineissa on jotain eroa. Korjaamokäsikirja Saab 900 tekniset tiedot 81 - 93 kertoo näin:
-012
Avautumispaine: 3,0 - 4,1 bar
Tiiviyskoe*: 2,4 bar

-056
Avautumispaine: 3,7 bar
Tiiviyskoe*: 2,7 bar

* Tiiviyskokeessa vuotoa ei saa esiintyä 15 sekunnin aikana tällä paineella. Koe suoritetaan lepopaineella.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Porilaine
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 11:44
Paikkakunta: Pori

Re: OG900i Vm-90 ilma polttoaineen syötössä

Viesti Kirjoittaja Porilaine »

Nyt autossa sekasuuttimet -012 1kpl ja -056 3kpl. Ei paras mahd. kokoonpano.
Kun autossa oli silloin kun sen ostin boschin -056 suuttimet niin taitaa olla viisaampi vain pysyä samanlaisissa. Kun ehjä -056 sarja paikoillaan niin teen tuon tiiveyskokeen. Laitan ostoilmon palstalle.
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: OG900i Vm-90 ilma polttoaineen syötössä

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

oli kyllä aika outo vika, mutta suht äkkiä se sieltä sitten kumminkin löytyi muutamalla ristiin vaihdolla ja sitten kun suuttimen käteen otti niin näkyihän siinä selvä vika, oli tiiviste kumi pullahtanut sieltä neulan välistä, se on sitten sieltä varmaan myös kussut paineet pois hetken seisonnankin jälkeen ja saanu vähän kauemman startata..

näyttäisi juu että nuo -056 olisivat katin suuttimet kun ovat paljon tarkemmat spekseiltään...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG900i Vm-90 ilma polttoaineen syötössä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Testaa tuotto eri läpän asennoilla. Siitä se selviää. Käytännössä suuttimet pulloihin, bensapumppu hyppylangalla bensareleen kannasta päälle ja annat suuttimien laulaa nostamalla määräjakajan läppää ylös. Sitten vaan pullot pöydälle riviin ja katsomaan tuliko soppaa yhtäpaljon jokaiseen pulloon.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Porilaine
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 11:44
Paikkakunta: Pori

Re: OG900i Vm-90 ilma polttoaineen syötössä

Viesti Kirjoittaja Porilaine »

Polttoaineen tuottoa on nyt testailtu ja tuloksena oli että "soppaa" saatiin eri määrä pulloihin.
tarkoittaako tämä että ne suuttimet (2kpl) joiden tuotto on "selvästi" vähemmän läpi menee vaihtoon?
Jos näin niin mainostetaan nyt tässä että osto ilmoitukseni suuttimista (-056) on uudelleen voimassa!!!!
Minulle on tarjottu suutinsarjoja kyseiseen autoon (900i kat Vm1990) muitakin kuin -012 ja -056 loppuisia. Ainakin numeroilla -063 sekä -410 ja -004. Mitämitä
Mitä uskaltaa käyttää ? Vai ostaako jumalattomalla hinnalla Motonetista 4*43eur
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
Vastaa Viestiin