Piristystä - turbo ja/vai ruisku? [sis. myös ylim. höpinää]

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Piristystä - turbo ja/vai ruisku? [sis. myös ylim. höpinää]

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Moi! Ensimmäinen viesti täällä, joten saattaisi olla kyseinen keskustelu todennäköisesti käyty ja löytyä foorumin syövereistä, joten ihan hakusanavinkkejäkin otetaan vastaan - faq ja säännöt siis toki luettu ja varsinainen kysymys löytyy tekstin lopusta.

Lyhykäisyydessäänhän tarina menee niin, että jenkki petti, joten piti nopeesti löytää luotettava ja kustannustehokas käyttöpeli, joten nyt pihassa seisoo '88 900, alunperin tarkoituksena ajaa leima loppuun, ja käydä konttorilla kysymässä mennäänkö paaliin vai kokeillaanko kestääkö vielä vuoden. No, tuohan vaikuttaa erittäin hintansa väärtiltä, ja onhan siihen nyt sitten pakko hakee huomenna romikselta muutamat puuttuvat sisustan pisteosat, kun pesulla ja imuroinnilla tuli niin hieno, ja toki alkuperäisellä värillä ylimaalaus on käyttöpelissä ihan välttämätöntä tehdä kun pellitkin kerran on niin hyvät, jne., saatatte tietää ongelman.

Kone on siis yli 400k ajettu 8-venttiilinen kaasarilla, eli liikkuu, mutta ei kovin kovasti. Tiedossa olisi huomattavan edullinen, saman verran ajettu 16-venttiilinen ruiskukone aihioksi. Varmaan huolellisella läpikäynnillä ja säädöllä tuollainen mylly toisi vähän puhtia ja sivussa säästyisi ehkä bensaakin loraus? Mutta niin, eihän tämä tähän lopu, niinkun arvata saattaa. Tuohon kun taitaisi saada ahtimenkin kylkeen turbon pakosarjalla... No, männät pitäisi varmaan vaihtaa, ja muuta, mutta onko ruiskuvermeet samat vaparissa ja turbossa, entä onko painekotelossa ja ruiskun imukotelossa eroja? Näihin varmasti löytyy vastaukset foorumilta jo, mutta en tosiaan oikeen tunne saab-alan termistöä vielä.

Varsinainen kysymys olisi sellainen, että kannattaako turbottaa entistä vaparia jos aihio on erittäin edullinen ja sisältää kuitenkin 16-venttiilikannen ja ruiskuhommelit, vai ennemmin hankkia jostain alkuperäinen turbotekniikka (lähinnä siis kustannusten kannalta) vai unohtaa koko juttu ja pitää varsinaisena harrasteautona kauempaa lännestä tuotu kosla ja nauttia saabeilusta vain työmatkoilla?

Pahoittelen sekavaa ja omituista viestiä. Jos kyseessä on Saabismin oireet, pitänee hakeutua työterveyslääkärille.
Lanius
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 18:10
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Piristystä - turbo ja/vai ruisku? [sis. myös ylim. höpinää]

Viesti Kirjoittaja Lanius »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ght+tuning

ota mallia, varaudu remppoihin 8)

Vissiin helpommalla pääsisit ostamalla suoraan turbotekniikan siihen, hyvää tekniikkaa lahonneiden korien sisältä on vielä helposti saatavilla.
Saat varmasti kymmenen vastausta tyyliin "osta samantien vähäruosteinen turbosaabbi niin pääset vähimmällä", minä kannustan kyllä tekemään tuosta yksilöstä sellaisen kuin haluat... Teet tuosta nyt kunnon pelin niin tulee pidettyä huoltakin paremmin. Ja sekös meidän saabistien mieliä lämmittää...
Mopo keulimaan vaan.
S. Niittumaa
900 T8
99 T8
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Piristystä - turbo ja/vai ruisku? [sis. myös ylim. höpinää]

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Melko ennakkoluuloton projekti niin sanotusti toi. Kävin neuvottelemassa tossa tosiaan mosan hinnasta, niin taidan joka tapauksessa hakea tuon vähintään opiskelukappaleeksi, kattoo niitä ahtimia sitten kun saa jonkinlaisen käsityksen ruotsalaisen insinöörin suunnittelusta - tai sitten kun tulee edullinen vastaan, koska erittäin matalan budjetin projektista on kyse. Sisustuksen osat ja muuta pientä nyt haettuna, eikä toistaiseksi konkurssi ainakaan auton takia uhkaa.

Ja oikeeta turbosaabia ei ainakaan, koska autohan ei missään tapauksessa saa näyttää nopealta - ainakaan sen nopeammalta miltä 2d 900 luonnostaan näyttää. :D
Sapetti
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 16:51

Re: Piristystä - turbo ja/vai ruisku? [sis. myös ylim. höpinää]

Viesti Kirjoittaja Sapetti »

Jatra kirjoitti: Ja oikeeta turbosaabia ei ainakaan, koska autohan ei missään tapauksessa saa näyttää nopealta - ainakaan sen nopeammalta miltä 2d 900 luonnostaan näyttää. :D
Pakkoko niitä merkkejä on paikalleen jättää? :wink:

Tästä voisi olla mielenkiintoista seurata projekti-topiccia tuolla projektipuolella.
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Piristystä - turbo ja/vai ruisku? [sis. myös ylim. höpinää]

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Tuossa on aika paljon käsittääkseni ulkoisia eroja turboon - ei mitään ilma-aukkoja kyljissä tai spoilereita ja tosiaan kaksi eikä kolme ovea, ja oisko puskurit jopa kokonaisuudessaan erit, sellaset ei niin sulavat - ja kaiken kruunaa tuo vaalean siniharmaa pohjamaalilta tai pakkelilta näyttävä väritys. Mutta en tosiaan oikeesti tarkkaan tiedä. Todennäköisesti aika hitaasti etenee, mutta voisin projektipuolelle jotain kirjoitella, jahka on jotain kiinnostavaa raportoitavaa. Kaasariysisatasen vaiheittainen käyttöentisöinti sinällään tuskin on kovin raflaavaa, ennen kun päästään laittamaan pellin alle jotain ihan muuta.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Piristystä - turbo ja/vai ruisku? [sis. myös ylim. höpinää]

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

missä päin tälläinen projekti on alkamassa...

miun mielestä sellanen orggis kaasari look turbo tekniikalla ois just pop...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Piristystä - turbo ja/vai ruisku? [sis. myös ylim. höpinää]

Viesti Kirjoittaja aero »

Jatra kirjoitti:Tuossa on aika paljon käsittääkseni ulkoisia eroja turboon - ei mitään ilma-aukkoja kyljissä
Samat aukot samoissa koreissa tekniikasta riippumatta. Osassa viistoperäisiä on ollut suojukset peräpään ilmanottoaukkojen päällä, näitä kait vakiona vain ahdetuissa.
Jatra kirjoitti: tai spoilereita ja tosiaan kaksi eikä kolme ovea,
Spoilerin saa pois vaihtamalla luukun (saa sen ihan ottamallakin, mutta luukkuun jää reiät) ja sitä on saanut lisävarusteena vapariinkin. Kori taasen on kori - sekä ahdettuja että vapaahengitteisiä koneita on saanut joka korimalliin, myös siihen 2-oviseen.
Jatra kirjoitti: ja oisko puskurit jopa kokonaisuudessaan erit, sellaset ei niin sulavat -
Ei, puskurit vaihtuu hieman mallista riippuen välillä 87-89, keula vaihtuu ns. pystykeulasta ns. viistokeulaksi. Yllättäen jopa pystykeulaan on saanut turbokoneita ;). Sen keulan pystyy myös jälkikäteen vaihtamaan melko helpolla (mm. lokarit ja konepelti on samat).

No sen verran juu, että MY88 turbo on kyllä viistokeula, kun tuo sinun perusmallisi pystykeula.
Jatra kirjoitti: ja kaiken kruunaa tuo vaalean siniharmaa pohjamaalilta tai pakkelilta näyttävä väritys.
Vissiin väritkin on olleet saatavina lähes kaikki sekä ahdettuihin että ahtamattomiin. Ainoa mieleen tuleva poikkeus on 2-värinen Lux (83-84), jotka ovat käsittääkseni kaikki ahdettuja.
Jatra kirjoitti:Mutta en tosiaan oikeesti tarkkaan tiedä. Todennäköisesti aika hitaasti etenee, mutta voisin projektipuolelle jotain kirjoitella, jahka on jotain kiinnostavaa raportoitavaa. Kaasariysisatasen vaiheittainen käyttöentisöinti sinällään tuskin on kovin raflaavaa, ennen kun päästään laittamaan pellin alle jotain ihan muuta.
Jeh. Toisaalta ihan kunnostusprojektejakin on sinänsä mielenkiintoinen lukea, etenkin jos tekee huolella ja kunnolla, eikä vain huitaise jotain paikalleen. Tsemppiä projektiin :), siitä se lähtee.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Piristystä - turbo ja/vai ruisku? [sis. myös ylim. höpinää]

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Ok, eli teoriassa tuon näköisenkin koslan on ahdettuna voinut tilata aikaisempina mallivuosina. Ja empä väritystä epäillytkään, etteikö yhtälailla turboonkin olisi saanut, tuo on vaan jotenkin huomiotaherättävän mitäänsanomaton väri, ainakin omaan silmään.

Tällä hetkellä sijaitsee ja etenee pirkanmaalla, syksymmällä Kanta-Hämeessä. Tuo tekniikan kotiin hakeminen tulee aikataulussa varmaan viikon parin päästä, jahka tuo ulkokuori valmistuu, sillon todennäkösesti myös tulee paljosti ihmeteltyä foorumilla. Sisusta onkin jo cd-soittimen (joo, sen verran voi lookista joustaa käyttömukavuuden nimissä, vaikka alkup. Roadstarkin oli mukana) kehystä vaille valmis!
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Piristystä - turbo ja/vai ruisku? [sis. myös ylim. höpinää]

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

noista turbo ja vapari eroista vielä..
oikeastaan suuttimet, männät ja pakosarja ovat ainoat erot ruiskussa ja turbossa.
empä ole ikinä tutkinut että onko ruiskun boxit samat, että menisikö pelkällä lastun ja suuttimien vaihdolla kun ei ole ollut saman ikäisiä samaan aikaan pihassa...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Piristystä - turbo ja/vai ruisku? [sis. myös ylim. höpinää]

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Kiitos, erittäin hyödyllinen tieto. Ruiskun imukotelo siis toimisi suoraan turbon painekotelona?

Sitten pari tarkentavaa, eli onko tuo sitten minkä merkkinen ja mallinen tuo ruisku, vai onko käytetty useamman valmistajan? Boschin suuttimia näkyi käyttävän tuo tutkiskelemani yksilö ainakin. Löytyykö jostain taulukkoa tms. listausta, josta löytyy tietoja missä kulkineissa on käytetty keskenään samoja ruiskuosia ja ruiskuja? Ja sama ahtimista, minkä mallisia on käytetty ja missä muissa autoissa on käytetty samoja? Noita romiksia kun koluaa, niin aika työlästä kurkata jokaisen raadon pellin alle. Joitain palikoita tokikin joutuu uutena hommaamaan tai huollattamaan ammattilaisella, mutta aarteenetsintä on ihan mielenkiintoista puuhastelua silti.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Piristystä - turbo ja/vai ruisku? [sis. myös ylim. höpinää]

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

jep, imusarja on sama turbossa ja vaparissa, ainoastaan läppäkotelosta puuttuu vaparissa bypassin lähtö, mutta sen nyt voi tietysti ottaa imusarjaan tulevasta ahtoputkesta sitten vaikka.
turbon vesikierron otto löytyy imusarjasta oliko nyt 2-3 vai 3-4 välistä ja öljykin jostain löytyy, nyt kyllä pätkii pahasti ja nipan paikkaa en muista, öljyn paluu on tulpattu "pakkas propulla" siinä turbon alla, turbon alavesiletku on myös eri kun siinä on turbon vesi paluu, vesi tosin ei ole mitenkään pakollinen omien kokemusteni perusteella, kunhan vaan jäähdyttelee turbon hyvin..

bosch LH 2.xx on tuossa i16, turboissa on sama taikka sitten -90 ja uudemmat lucas 14 tai 14.1.

kyllä varmasti löydät palstalta nuo turbon vakio suuttimet luokkaan 10e kipale.
turbojakin jonkun verran pyörii, niistä mitsu on jonkun verran garrettia mukavampi käytökseltään ja riittää hiukan pidemmälle, tosin nuo suuttimet jo käyvät pieniksi.
pakosarjan laippa on siis T3, eli semmoista turboa etsimään
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Piristystä - turbo ja/vai ruisku? [sis. myös ylim. höpinää]

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Kiitos, näillä taitaa päästä aika hyvästi alkuun. Vielä pari tarkentavaa, eli onko turbolaipoissa siis joitain standardimalleja, joista Saab on käyttänyt tuollaista T3:a? Ja onko nuo Boschin ruiskut ohjausyksiköiltään ja muilta hilppeiltään keskenään muuten yhteneviä vaparissa, turbossa ja muissa saman ikäluokan autoissa jotka käyttää samoja ruiskuja?

Lisäys: Mitkä palikat on yhteneviä satasen ja tonnarin turbotekniikassa samassa ikäluokassa, vai onko mitkään? Ahdin, ruisku, ic(vai onko satasta saanut ic:llä?), jarruosat tms? Noita turbotonnareita näkyy löytyvän aika paljon enemmän purkuautoina kun satasia.
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Piristystä - turbo ja/vai ruisku? [sis. myös ylim. höpinää]

Viesti Kirjoittaja Jope »

mikkoimp kirjoitti:empä ole ikinä tutkinut että onko ruiskun boxit samat, että menisikö pelkällä lastun ja suuttimien vaihdolla kun ei ole ollut saman ikäisiä samaan aikaan pihassa...
Menee, kokeiltu on (signaturen kaksiovinen romu). Softan pitää olla samasta vuosimallista ja saatetasosta, niin on suuremmat todennäköisyydet, että se myös boottaa siinä vaparin ruiskuboksissa.

Meinaan siis että jos autossa on lambda, niin turbon softan täytyy olla lambdallisesta autosta. Korjaamokäsikirjassa on komeat taulukot noista osanumeroista ja mitä laitteita kuhunkin ruiskuun kuuluu.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Piristystä - turbo ja/vai ruisku? [sis. myös ylim. höpinää]

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Paha tapa vastailla omiin thredeihin, mutta tämä turbotusprojekti on edennyt nyt siihen pisteeseen, että pihassa seisoo tuon kaasaripelin lisäksi vähällä ruuvaamisella käyttökunnossa oleva 900s vuodelta '90. :D Vaikka kiinnostus olisi ollut tuo kaasaripeli turbottaa, niin osien kyselyn ja budjetin laatimisen jälkeen järkevimmäksi ja edullisimmaksi vaihtoehdoksi muodostui kuitenkin kokonaisen auton ostaminen. Ikävästi näihin suunnitelmiin iskee aina jossain kohdassa realismi. Toisaalta, mitä tuolla ässällä ehdin hieman kruisimaan, niin tuntuu kyllä nopeuden noustessa sataseen ja yli olevan aivan eri planeetalta tuon spoilerillisen viistokeulan(no, alusta varmaan vaikuttaa myös) ajovakaus. Eli vähemmän persoonalliseksi mutta aloittelijaystävällisemmäksi muuttu suunnitelmat, mutta tavallaan projekti edistyy. Täytyy nyt sit seuraavaksi tutustua viistokeulan mopompiin malleihin tuon estetiikan puolesta, jahka siihen osastoon asti pääsee.
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Piristystä - turbo ja/vai ruisku? [sis. myös ylim. höpinää]

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Varmasti hyvä päätös. Sitä paitsi ässässä on potentiaalia, ainakin minun mielestä. Pikku vaivalla se 200 hv.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Vastaa Viestiin