Paljon saatu tehoa irti vapareista 2 litraisista?
Paljon saatu tehoa irti vapareista 2 litraisista?
Eli mietitään nyt vielä yksi vaihtoehto, eli jos tuon ratasaabin muuttaisi Endurance-autoksi,
niin millaisiin tehoihin vaparitekniikalla päästäisiin?
=> Miten tehokkaita Saabin vaparikoneita olette kuulleet rakennetun / olette rakentaneet?
Maksimi 2 litran kone, moniventtiilitekniikka sääntöjen puolesta sallittua.
Pasi
niin millaisiin tehoihin vaparitekniikalla päästäisiin?
=> Miten tehokkaita Saabin vaparikoneita olette kuulleet rakennetun / olette rakentaneet?
Maksimi 2 litran kone, moniventtiilitekniikka sääntöjen puolesta sallittua.
Pasi
MR2, Focus, PIMP(rata) ja Kadetti(sora).
163 paperihevosta(käppyrät löytyy). 195 Nm. vääntöö. B-kone, 8 valve. 295/310° nokka, 45 tuplaweberit, 2,5" putki, peltisarja , viilattu kansi,10.5 puristussuhde, vakio venat. Teräs paininkupit,kestää 7500 rpm.Alkuperäiset halkee....99 kulkee trippimittarin tappiin asti. Turbo 240 volvosta vielä täydessä laukassa heittämällä eelle. (Ruotsissa-94)Tuli volvon kuski kattoon huoltiskalle myöhemmin, mikä 99 ems nuin nopeesti kulkee....
. Bilstein alusta,matala.205/55 rattailla.auto ajokuntoinen ja ehyt mutta vanhuuden levossa tallissa. Vielä joku päivä...
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Kyllä varmaan tommoset 100heppaa/litra kammelta oo ihan realistinen tavote... Lähes kahteen sataan pitäs päästä jo 8v kannellakin jos on virtaukset kunnossa... Esim. Escortteja on tiedossa muutama joissa 8v kansi ja hiukan yli 200heppaa koneesta....
Kunnon ruokintaa esim. weber DCOE tai hestec / motec, imusarja, 16v kansi, pakosarja ja koko putkisto vastapainekammioineen, nokat, venttiilit, kunnon sytkä, jos ei kuulu moottorin ohjaukseen, kevennykset & tasapainoitukset.... Ja tärkeimpänä pitkään ja hartaasti toteutettu säätöprosessi..... Jos nuo kaikki mutokset vie loppuun asti niin ainakin itse olisin tyytyväinen vasta joihinkin 230-250 heppaan...
Kansi kokonaisuudessaan ja siihen kuuluen imu- ja pakosarja "tuottavat" ehkä 80-90% saatavasta tehosta, ja samalla ylivoimaisesti vaikeimmat kohteet virittää.... Ali Haimakaisia tai David Wizardseja kun ei kuitenkaan löydy ihan joka kylästä.....
Kunnon ruokintaa esim. weber DCOE tai hestec / motec, imusarja, 16v kansi, pakosarja ja koko putkisto vastapainekammioineen, nokat, venttiilit, kunnon sytkä, jos ei kuulu moottorin ohjaukseen, kevennykset & tasapainoitukset.... Ja tärkeimpänä pitkään ja hartaasti toteutettu säätöprosessi..... Jos nuo kaikki mutokset vie loppuun asti niin ainakin itse olisin tyytyväinen vasta joihinkin 230-250 heppaan...
Kansi kokonaisuudessaan ja siihen kuuluen imu- ja pakosarja "tuottavat" ehkä 80-90% saatavasta tehosta, ja samalla ylivoimaisesti vaikeimmat kohteet virittää.... Ali Haimakaisia tai David Wizardseja kun ei kuitenkaan löydy ihan joka kylästä.....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Kyllä saa vaparimies olla gu-ru jos on vasta tuohon tyytyväinen, otettakoon huomioon että vapaastihengittävässä vääntömomentti nousee sitä ylemmäs mitä enemmän litratehoa. Saabin aavikkovälitysillä oleva laatikko on sitten kiva tuomosen paketin kans. Käytännössä kun mennään tuomoisiin tehoihin niin turbolla pääsee huomattavasti edukkaamin.e0000333 kirjoitti: Jos nuo kaikki mutokset vie loppuun asti niin ainakin itse olisin tyytyväinen vasta joihinkin 230-250 heppaan...
endurancessa on vielä polttoaineenkulutuksella suuri merkitys. Joku 150heppainen 16venttiilinen kone on varmaan kaikkein paras kompromissi. Turha on tehdä jotain 230heppaista vaparia joka vie 40% enemmän bensaa.
Endurancessa (ainakin racing-luokassa) on tankkaukselle annettu 3 minuutin minimiaika mikä pitää vähintään varikolla viettää. Jos tekee ylimääräisen varikkopysäyksen verrattuna kilpailijoihin, niin saa ajaa pari kolme kierrosta kiinni. Se on aika paljon se.
Ainakin racing-luokassa kiertää yksi 99 turbo ja turbodiesel-mitsu, joten turbotekniikkaa saa käyttää jos autoa on alunperin saanut ahdettuna tehtaalta.
-tuomas-
Endurancessa (ainakin racing-luokassa) on tankkaukselle annettu 3 minuutin minimiaika mikä pitää vähintään varikolla viettää. Jos tekee ylimääräisen varikkopysäyksen verrattuna kilpailijoihin, niin saa ajaa pari kolme kierrosta kiinni. Se on aika paljon se.
Ainakin racing-luokassa kiertää yksi 99 turbo ja turbodiesel-mitsu, joten turbotekniikkaa saa käyttää jos autoa on alunperin saanut ahdettuna tehtaalta.
-tuomas-
Viimeksi muokannut tuomas, Ma Syys 06, 2004 16:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Joo, se on totta ettei ihan mopon virittäjältä onnistu...
Ja mitä vaihdelaatikkoon tulee, niin tuskin kenellekkään, joka laittaa minkä tahansa koneen tuollaiseen tällinkiin on ongelma hoitaa välitetty suorahampainen laatikko....
Jäi hiukan huomiotta tuo endurance tuossa kysymyksessä...nooh
Se taitaa olla semmoinen laji, missä parhaan tuloksen löytää tasaisilla kuljettajilla ja pitkillä iltalenkeillä....
Auton tehot ovat liioitellusta sanottuna jonkinlainen sivuseikka... varmasti tuommoinen 150-170heppaa laajalla käyttöalueella on jo ihan riittävä... Hyvänä esimerkkinä Toni "Rasse" Ruokosen vanha "postimies" civic millä on ainakin menty tosi kovaa kyseisissä kahinoissa, vaikka tehoissa BeMyWomeneille varmasti hävittiinkin....
Sekin tietysti vaikuttaa koneen tekemiseen paljon, että minkälaista luonnetta kyseinen ajo vaatii... Vrt. rata ja rallisprint...
Mutta kuten sanottua niin saahan siitä vaparistakin tehoja vaikka minne asti, jos vain on mielenkiintoa ja sitä kuuluisaa knouhauta...
Ja mitä vaihdelaatikkoon tulee, niin tuskin kenellekkään, joka laittaa minkä tahansa koneen tuollaiseen tällinkiin on ongelma hoitaa välitetty suorahampainen laatikko....
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Jäi hiukan huomiotta tuo endurance tuossa kysymyksessä...nooh
Se taitaa olla semmoinen laji, missä parhaan tuloksen löytää tasaisilla kuljettajilla ja pitkillä iltalenkeillä....
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Sekin tietysti vaikuttaa koneen tekemiseen paljon, että minkälaista luonnetta kyseinen ajo vaatii... Vrt. rata ja rallisprint...
Mutta kuten sanottua niin saahan siitä vaparistakin tehoja vaikka minne asti, jos vain on mielenkiintoa ja sitä kuuluisaa knouhauta...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Kiitokset kaikille kommentoinnista ja asian pohtimisesta.
Juu, tottahan se on, ettei varsinkaan niillä huipputehoilla ole suurtakaan merkitystä Endurancessa.
(Ja pelkästään Endurance Saloonia mietin, en myyntiluokkaa
)
Tehoa kyllä pitää olla ns. riittävästi, mutta ei liikaa bensankulutuksen kustannuksella.
Veikkaisin, että joku 170 on riittävästi - 150 taas ei ihan vielä... Vaikea sanoa.
Saas nyt kattoa.. Aika kaukana on vielä se, että muuttaisi sen Endurance-autoksi, mutta hyvä on pohtia vaihtoehtoja.
Toisaalta eihän siihen tarviis vaihtaa kuin tankki ja vaparikone.
No joo. Tämä kai lähti siitä, että tuntuu tavallaan kohtuullisen älyttömältä luopua täysiverisestä kilpurista jollain kahvirahoilla (nykykunnossa jotain 2300€!).
Pasi
Juu, tottahan se on, ettei varsinkaan niillä huipputehoilla ole suurtakaan merkitystä Endurancessa.
(Ja pelkästään Endurance Saloonia mietin, en myyntiluokkaa
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Tehoa kyllä pitää olla ns. riittävästi, mutta ei liikaa bensankulutuksen kustannuksella.
Veikkaisin, että joku 170 on riittävästi - 150 taas ei ihan vielä... Vaikea sanoa.
Saas nyt kattoa.. Aika kaukana on vielä se, että muuttaisi sen Endurance-autoksi, mutta hyvä on pohtia vaihtoehtoja.
Toisaalta eihän siihen tarviis vaihtaa kuin tankki ja vaparikone.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
No joo. Tämä kai lähti siitä, että tuntuu tavallaan kohtuullisen älyttömältä luopua täysiverisestä kilpurista jollain kahvirahoilla (nykykunnossa jotain 2300€!).
Pasi
MR2, Focus, PIMP(rata) ja Kadetti(sora).
"Vapaavirtaus" suodatin +- 0hp
Isompi putki kuin mikä? 2.5" riittää puhallin vehkeissäkin sinne 300 päälle
ja vapareissa 2":lla selviää 200hp tienoille. Vaparissa alkuosan mitoitus on tärkeää ja ainoo vaikuttava tekijä.
Kakun lisäys on ainoo jolla noista voi saada lisuketta 5-10% hp lisäyksellä
tuo 10% tulee noissa isommissa V8 koneissa ja tuon ~5% sitten ~2L ja muut sitten siltä väliltä ja kone kohtaisia eroja tietty on ja venojen määrä vaikuttaa myös tuohon. Yhteen V8 koneeseen sain 12% tehon lisäyksen vain tuon paineen lisäyksellä (5.7L) transu. Tuokin homma pitää tehä rullilla ettei mene yli seossuhde koska sillä saa vain aikaseksi tuon vääntökäyrän laskun vaikka tehoa tulisikin hieman lisää, kuten kävi alle kirjoittaneelle.
Eli helppoa/halpaa ei ole tuohon tehon lisäykseen lisäksi on alkanut "tihkua" tietoja että noiden vaparisuodattimien suodatus kyky olisi partikkeli kokoon nähden heikompi kuin alkuperäisen paperi suodattimen. Tästä minulla ei ole faktaa mutta kannattaa ainakin hieman kriittisesti asiaan suhtautua. Kuumalanka ilmamäärä mittarillisiin ei sellaista öljyttävää kannata laitaa, mittarin elinikä lyhenee radikaalisti.
Fordin OHC 8v koneista on otettu 230hp
Opelin CIH 8v koneista 215hp
Fordin OHC 16v koneista 280hp
Jne...
(nää siis noita ennen ajanlaskua olevista koneista eli 80 luvulla)
Eli omaan empiiriseen kokemukseen ja kerättyyn tietoon perustuvaa jutun juurta.
V-M
Isompi putki kuin mikä? 2.5" riittää puhallin vehkeissäkin sinne 300 päälle
ja vapareissa 2":lla selviää 200hp tienoille. Vaparissa alkuosan mitoitus on tärkeää ja ainoo vaikuttava tekijä.
Kakun lisäys on ainoo jolla noista voi saada lisuketta 5-10% hp lisäyksellä
tuo 10% tulee noissa isommissa V8 koneissa ja tuon ~5% sitten ~2L ja muut sitten siltä väliltä ja kone kohtaisia eroja tietty on ja venojen määrä vaikuttaa myös tuohon. Yhteen V8 koneeseen sain 12% tehon lisäyksen vain tuon paineen lisäyksellä (5.7L) transu. Tuokin homma pitää tehä rullilla ettei mene yli seossuhde koska sillä saa vain aikaseksi tuon vääntökäyrän laskun vaikka tehoa tulisikin hieman lisää, kuten kävi alle kirjoittaneelle.
Eli helppoa/halpaa ei ole tuohon tehon lisäykseen lisäksi on alkanut "tihkua" tietoja että noiden vaparisuodattimien suodatus kyky olisi partikkeli kokoon nähden heikompi kuin alkuperäisen paperi suodattimen. Tästä minulla ei ole faktaa mutta kannattaa ainakin hieman kriittisesti asiaan suhtautua. Kuumalanka ilmamäärä mittarillisiin ei sellaista öljyttävää kannata laitaa, mittarin elinikä lyhenee radikaalisti.
Fordin OHC 8v koneista on otettu 230hp
Opelin CIH 8v koneista 215hp
Fordin OHC 16v koneista 280hp
Jne...
(nää siis noita ennen ajanlaskua olevista koneista eli 80 luvulla)
Eli omaan empiiriseen kokemukseen ja kerättyyn tietoon perustuvaa jutun juurta.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Tuttu moottoriguru kertoi saaneensa Fordin ohc:stä yli 260hp vapaastihengittävänä... Tosin se kone oli jo aika hi-tech, eikä mikään halpa.Fordin OHC 8v koneista on otettu 230hp
Opelin CIH 8v koneista 215hp
Fordin OHC 16v koneista 280hp
Jne...
Suodattimella tuskin mitään merkitystä. Ennemmin muuttaisin alkuperäisen suodatinkotelon siten, että sinne johdettaisiin viileää ilmaa puskurin takaa.Jatketaanpa tähän: paljonko olisi 2.0i 16v vaparista saatavissa vapaavirtaus suodattimella + väljemmällä putkella ja kaakun lisäyksellä, vai onko ollenkaan vaikutusta?
Muuten pikkukikoilla, peltisarjalla, hiukan vapaammalla putkistolla, imusarjan kohdistamisella, ilmamäärämittarin suojaverkkojen poistamisella ym. virtausten parantamisella ja seossäädöllä voisi saada sen 10 hevosta. Ainakin kone kiertäisi herkemmin. Sitten vielä vauhtipyörästä pari-kolme kiloa pois niin johan piristyy.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)