2,1i-16 ja ce, tyhjäkäynti on mutta ei kulje, missä vika

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
KNF
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:00
Paikkakunta: Keuruu

2,1i-16 ja ce, tyhjäkäynti on mutta ei kulje, missä vika

Viesti Kirjoittaja KNF »

Velimiehen uusi saapi ('92) otti ja porsi heti alkuun. CE tosin paloi jo ostaessa mutta biili kulki vielä silloin. Nyt tila on se, että tyhjäkäynti löytyy, mutta kulkea ei jaksa. Tulpat on vaihdettu, tulpanjohdot silmämääräisesti ok, muusta ei ole tietoa. Mistä alkaisimme hakea vikaa? Hyvä puoli asiassa on se, että siitä talosta tuota mallia löytyy kaksi, joten osien testausmahdollisuus on olemassa.

Itselle tuo kone/moottorinohjaus ei ole tuttu. Vikakoodinlukulaitteen sivua katselin tuolta faqin kautta, mutta siellä olevasta linkistä on laitteen piirrustus kadonnut, samoin vikakoodilista.

Pikaista vinkkausta kaivattaisiin, kiitos!
Nykyiset: 9-5 2,3t '03 + viinastage, 9-3 2,3t '01+ viinastage
GL1500 '89, KTM 690 enduro R '12
exät: -KA: 9-5 2,3t '98, 900i 2,1-16v, 900i 2d '84, 900 gli 5d '84, 9000 2,3i '90, 9-3 2,3T,
-VA: 900 gli 5d '84,9-3 2,0, 9-5 2,3tA,
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24620
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 2,1i-16 ja ce, tyhjäkäynti on mutta ei kulje, missä vika

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

pätkä johtoa . sulake + katkasija..lukija valmis.

miun ex ex ex 900i16 valve paloi ce valo milloin mitenkin ja lopputuloksen yhdellä reissullä kävi nätisti tyhjäkäyntiä ,mut ei kierroksia yhtään... loppudiaknoosi oli männässä reikä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
KNF
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:00
Paikkakunta: Keuruu

Re: 2,1i-16 ja ce, tyhjäkäynti on mutta ei kulje, missä vika

Viesti Kirjoittaja KNF »

Ok, Kiitos!

Tässä vaiheessa pitää vielä toivoa parasta (mutta muistaa mitata myös puristukset...).

Vieläköhän ne vikakoodit löytyisivät jostain?
Nykyiset: 9-5 2,3t '03 + viinastage, 9-3 2,3t '01+ viinastage
GL1500 '89, KTM 690 enduro R '12
exät: -KA: 9-5 2,3t '98, 900i 2,1-16v, 900i 2d '84, 900 gli 5d '84, 9000 2,3i '90, 9-3 2,3T,
-VA: 900 gli 5d '84,9-3 2,0, 9-5 2,3tA,
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Re: 2,1i-16 ja ce, tyhjäkäynti on mutta ei kulje, missä vika

Viesti Kirjoittaja hatami »

Ettei olis lambda ja katti mennyt.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 2,1i-16 ja ce, tyhjäkäynti on mutta ei kulje, missä vika

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

tai pensa pumppu viimeisillään. itsellä loppui pumppu juuri noin että kävi tyhjäkäyntiä mutta kun koitti liikkeelle niin ei jaksanut kulkea ja ottaa kierroksi.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: 2,1i-16 ja ce, tyhjäkäynti on mutta ei kulje, missä vika

Viesti Kirjoittaja toms »

Ei ääniä bensapumpulle vaan ilmamäärämittari loppunut / paskana. 90% varmuudella vika siinä.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
KNF
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:00
Paikkakunta: Keuruu

Re: 2,1i-16 ja ce, tyhjäkäynti on mutta ei kulje, missä vika

Viesti Kirjoittaja KNF »

Väliaikatietoja:

Vikakoodinollauksen jälkeen käynnistyi ja kulkee, mutta valo ce syttyi heti uudestaan. Auto on menossa tutulle korjausmiehelle koodinpurkuun heti kun hän ehtii ottaa vastaan. Tuolta pohjalta voisi arvella, että ei ole bensapumppu, mutta asia toivottavasti selvenee.
Nykyiset: 9-5 2,3t '03 + viinastage, 9-3 2,3t '01+ viinastage
GL1500 '89, KTM 690 enduro R '12
exät: -KA: 9-5 2,3t '98, 900i 2,1-16v, 900i 2d '84, 900 gli 5d '84, 9000 2,3i '90, 9-3 2,3T,
-VA: 900 gli 5d '84,9-3 2,0, 9-5 2,3tA,
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 2,1i-16 ja ce, tyhjäkäynti on mutta ei kulje, missä vika

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Omalta naapurilta meni bensapumppu tolleen että kone ei kestänyt yhtään kaasua. Pystyi jopa ajamaan kun vaan ei kaasuttanut. Niin ja 2.0i16 kyseessä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
KNF
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:00
Paikkakunta: Keuruu

Re: 2,1i-16 ja ce, tyhjäkäynti on mutta ei kulje, missä vika

Viesti Kirjoittaja KNF »

Tarina jatkuu:

Kulku löytyi uusimalla konehuoneen alipaineletkuja, mutta ce jäi edelleen palamaan. Vikakoodien lueskelu tarjosi syylliseksi lisäilmaventtiiliä, "too much air compared fuel", eli kävi laihalla. Suosittelin velimiehelle ensiavuksi venttiilisysteemin puhdistelua kaasuttimen puhdistusaineella, saa nähdä auttaako. Mitähän jos tuon härvelin poistaisi kokonaan tai tukkisi letkun? Silloin ei ainakaan palaisi lamppu ruudussa.
Nykyiset: 9-5 2,3t '03 + viinastage, 9-3 2,3t '01+ viinastage
GL1500 '89, KTM 690 enduro R '12
exät: -KA: 9-5 2,3t '98, 900i 2,1-16v, 900i 2d '84, 900 gli 5d '84, 9000 2,3i '90, 9-3 2,3T,
-VA: 900 gli 5d '84,9-3 2,0, 9-5 2,3tA,
Avatar
Gouldenwind
"Hirsch"
Viestit: 906
Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
Paikkakunta: PORI

Re: 2,1i-16 ja ce, tyhjäkäynti on mutta ei kulje, missä vika

Viesti Kirjoittaja Gouldenwind »

täällä saman tyylinen ongelma ja massamittareita vaihdettu 2 kpl ÄLÄ OSTA TARVIKETTA!!!!!
kun ajan 2,1 16v -93 niin tasasella kaasulla kulkee hienosti 120km/h työmatkalla ja ottaa hienosti kierroksia ja kiihtyy normaalisti, mutta annaiolla kun menen taajamalle alkaa käyntiongelmat ei jaksaisi käydä millään ja valotkin vedän punasilla jos ei kukaan maisemissa pakko et pääsee töihin asti edes. tähen vaihdettiin ilmamassamittari tarvike se toimi 20km ja hajoitti aivan uudet tulpatkin.hajottamolta "uusi" ilmamassamittari BOCH (120€) ja nyt toiminut suht hyvin mutta sanoivat merkkihuol. et käy liian laihalla...bensapumppu ei ollut rikki ja käy kaikilla joku letkukin vaihdettiin moottoriin kun vuosi ja sihisi sai ilmaa ja siksi kävi onnettomasti mutta vieläkään se ei käy kuten enne ongelmia; kauniisti.
tällä ajettu kuitenkin vaan se 199 000 :( todella inhottavaa kun ei voi luottaa autoon..huomattavasti olis viisampaa hankkia carinaE joilla vedetään puolimilliä kanssa..mutta en minä hurjan luontoni tähren päätäni alaha paina :twisted:
Viimeksi muokannut Gouldenwind, To Elo 19, 2010 10:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jäsen no: 1328 (2001-
900i 1993 X 3 KPL .9-5 2005
Pttri
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: To Heinä 30, 2009 21:28
Paikkakunta: Oulu

Re: 2,1i-16 ja ce, tyhjäkäynti on mutta ei kulje, missä vika

Viesti Kirjoittaja Pttri »

Samantyyppisiä oireita minullakin, joten sama kirjoittaa tähän lankaan.

'90 900S 16v katilla.

Päivittäistä ajoa on nyt tiedossa, ja joka aamu kun käynnistän, kone ottaa kierroksia n. 1800 ja laskee hitaasti muutaman sekunnin kuluttua. Matkaa reilut 10 km päämäärääni ja muutamia pysähdyksiä valoihin. Kierrokset tyhjäkäynnillä 800-1000, mikä kelpaa mulle.

Muutamien tuntien päästä, kun lähden kotimatkalle, tyhjäkäynti on normaalin rajoissa ja matka sujuu hyvin. Olen vain huomannut, että jos joudun seisomaan valoissa poikkeuksellisen pitkään (sanotaanko yli kaksi minuuttia), ce-valo syttyy päälle. Valo sammuu kunnes auto sammutetaan (en tiedä, oliko tuosta tiedosta apua).

Auto alkaa nykimään milloin vain kiihdytän "pintakaasulla", lämmä tiskiin niin nykimistä ei ilmaannu. Pienillä kierroksilla en kiihdytä, vaan ollaan yli 1800 kierroksessa millä tahansa vaihteella. Lisäksi paikallaan seistessä kierrokset heilahtelee 800-1000 pääsääntöisesti aina. En usko sillä olevan kovin suurta merkitystä mihinkään, mutta kyllä sen istumalihaksissa tuntee.

Satku pomppasi katsastuksesta tyhjäkäynnin O2- ja HC-päästöistä sekä lambda-arvo oli korkea, tosin sallitun rajoissa. Kävin eräällä tutulla näyttämässä tätä tapausta ja putsasi ilmamassamittarin. Päästöt saatiin rajojen sisäpuolelle ja leima lappuun. IMM:ssako vika?

Katsastussetä veikkasi alipaineletkuvuotoa, onko tämä mahdollista? Mikäli näin, vastasinkin jo omiin kysymyksiini.. Tuntuu ikävältä ajaa toisinaan vaikka muuten hirmuhyvä peli onkin alla.
KNF
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:00
Paikkakunta: Keuruu

Re: 2,1i-16 ja ce, tyhjäkäynti on mutta ei kulje, missä vika

Viesti Kirjoittaja KNF »

Noo taas on vietetty saapin kanssa laatuaikaa. Velimies oli päätynyt kokeilemaan lisäilmaventtiilin letkun tukkimista, vaan ei tullut hyvää. Nyt asennus on sellainen, että venttiikin letkussa on tappi, jossa on pieni reikä. Kun venttiili ei toimi yhtään, niin tuo hillitsee ilman saantia sen verran että autoa voi käyttää. Toimii kuulemma ihan ok, mutta ce-lamppu tietty loistaa edelleen iloisesti taulussa. Toimiva venttiili olisi hakusessa, ei vain ole vielä löytynyt.

Puu on näköjään käypä materiaali saapin korjauksessa......
Nykyiset: 9-5 2,3t '03 + viinastage, 9-3 2,3t '01+ viinastage
GL1500 '89, KTM 690 enduro R '12
exät: -KA: 9-5 2,3t '98, 900i 2,1-16v, 900i 2d '84, 900 gli 5d '84, 9000 2,3i '90, 9-3 2,3T,
-VA: 900 gli 5d '84,9-3 2,0, 9-5 2,3tA,
KNF
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:00
Paikkakunta: Keuruu

Re: 2,1i-16 ja ce, tyhjäkäynti on mutta ei kulje, missä vika

Viesti Kirjoittaja KNF »

Nyt sitten hävisi ce-valokin. Bensatankissa on jonkinlainen korvausilman ottoon suunnattu systeemi, joka oli ollut tukossa. Veikka oli järjestellyt letkuja uuteen malliin, eli korvannut alkuperäiset hässäkät ja vetänyt uuden letkun korkealle takapylvään kohdalta ja sitten alas taakse. 30 kilsaa tämän asennuksen jälkeen ce-lamppu oli sammunut eikä syttynyt uudelleen. Tiedä sitten liittyivätkö asiat toisiinsa.
Nykyiset: 9-5 2,3t '03 + viinastage, 9-3 2,3t '01+ viinastage
GL1500 '89, KTM 690 enduro R '12
exät: -KA: 9-5 2,3t '98, 900i 2,1-16v, 900i 2d '84, 900 gli 5d '84, 9000 2,3i '90, 9-3 2,3T,
-VA: 900 gli 5d '84,9-3 2,0, 9-5 2,3tA,
KNF
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:00
Paikkakunta: Keuruu

Re: 2,1i-16 ja ce, tyhjäkäynti on mutta ei kulje, missä vika

Viesti Kirjoittaja KNF »

Toivottavasti viimeinen osa tätä tarinaa.

Saapissa oli selvästikin useita vikoja, mutta käymishäiriöt ja ce-valon aiheutti ilmamassamittari, aivan kuten tuolla aiemmin kuvailtiin. Klubin kautta hankittu korvaaja vei valon ja eilen tuli vielä uusi leima. Päästöistä tuli kehut ja konttorin setä oli kuulemma todennut, että siinähän on ihan viimeisiä oikeita saapeja.

Ja taas mennään....
Nykyiset: 9-5 2,3t '03 + viinastage, 9-3 2,3t '01+ viinastage
GL1500 '89, KTM 690 enduro R '12
exät: -KA: 9-5 2,3t '98, 900i 2,1-16v, 900i 2d '84, 900 gli 5d '84, 9000 2,3i '90, 9-3 2,3T,
-VA: 900 gli 5d '84,9-3 2,0, 9-5 2,3tA,
Vastaa Viestiin