99 pyörässä klappia laakerin vaihdon jälkeen
99 pyörässä klappia laakerin vaihdon jälkeen
Moi
Tapahtunut seuraavaa 99 vm 81:lleni:
- etupyörän laakeri vaihdettu
- ajettu 600 km
- etupyörä alkanut täristää - etupyörässä reiluhko klappi kun pyörää heiluttaa pyörän ollessa ilmassa
Ilmeisesti jotain löysällä laakerin vaihdon jälkeen? En vaihtanut itse niin en osaa sanoa tarkemmin miten laakerin vaihto on tehty.
--Timppa
Tapahtunut seuraavaa 99 vm 81:lleni:
- etupyörän laakeri vaihdettu
- ajettu 600 km
- etupyörä alkanut täristää - etupyörässä reiluhko klappi kun pyörää heiluttaa pyörän ollessa ilmassa
Ilmeisesti jotain löysällä laakerin vaihdon jälkeen? En vaihtanut itse niin en osaa sanoa tarkemmin miten laakerin vaihto on tehty.
--Timppa
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
Re: 99 pyörässä klappia laakerin vaihdon jälkeen
Joo, se napamutteri on vaikea saada tarpeeksi tiukkaan kotikonstein. Ohjemomentti tuolle on muistaakseni 340Nm, eli pitkä varsi ja hyvä hylsy on kiristämisessä tarpeen.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Re: 99 pyörässä klappia laakerin vaihdon jälkeen
Erottaahan sen jos on klappia laakerissa tai muualla, olisko jääny puolitiehen asennus? tai muute sössitty. Laakerit on vähän ku kasettilaakerit joten saa kiristää kyllä kunnolla, mutta näkeehän sen akselin päästä onko mutteri kiinni.
Tuo 300Nm taitaa koskea takanapaa ellei siellä on kartiorullat.
Tuo 300Nm taitaa koskea takanapaa ellei siellä on kartiorullat.
Re: 99 pyörässä klappia laakerin vaihdon jälkeen
Kyllä se etunapa vaatii tuon reilun 300Nm:n momentin. Viime syksynä tästä olikin puhetta täällä, kun itse rimpuilin tuon etunavan kimpussa. Pitää tosiaan olla kunnon välineet, että saa sen navan tarpeeksi tiukalle (tai edes auki, että pääsee lakeria vaihtamaankaan...). Tuolloin syksyllä kyselin enemminkin tuosta laakerin vaihdosta ja muillakin oli ollut vaikeuksia napamutterin tiukkaamisen kanssa. Löysä mutteri oli heilläkin oireillut juurikin pyörän lonksumisena.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: 99 pyörässä klappia laakerin vaihdon jälkeen
Tuo vanhan mallin napa on herkkä jäämään löysälle. Kokemusta on oman 99:n kanssa tuosta. Kiristys uudestaan ja kyllä se siitä. ![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 99 pyörässä klappia laakerin vaihdon jälkeen
Joo noinhan se oli. Teboilin kaveri pisti paineilman laulamaan ja enää ei lonksuta.
Korjausoppaasta löytyikin tuo kiristysarvo eli 340-360 Nm.
--Timppa
Korjausoppaasta löytyikin tuo kiristysarvo eli 340-360 Nm.
--Timppa
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 99 pyörässä klappia laakerin vaihdon jälkeen
mikäs oli napamutterin koko siis minkäkokoinen hylsy sopii pitää huomenna käydä ostamassa.. takanapa melkein irti...
32 lienee oikea koko
32 lienee oikea koko
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 99 pyörässä klappia laakerin vaihdon jälkeen
ja teillä on sopivalla varrella varustettu kiristystyökalukin siellä niin ei tartte senkään kans tuskailla.Mertmi kirjoitti:Tuo vanhan mallin napa on herkkä jäämään löysälle. Kokemusta on oman 99:n kanssa tuosta. Kiristys uudestaan ja kyllä se siitä.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: 99 pyörässä klappia laakerin vaihdon jälkeen
Toi nyt oli 900 satanen mistä vaihdoin murrosnivelet ja samalla laakerit turhaan
ehkä mutta vaihdoin kumminkin. Ja jo avaus oli aika nihkeetä
Ensin pulttipyssyllä paukutin mutta oli niin tehoton vehe ettei asiaa auttanut.
Sitten kässäri,pakki päälle ja auto seinää vasten kiila renkaan alle 1,5m jatko.
Ja apinan raivolla vääntämään ja johan napsahti
Hylsy halki
No ei se hylsy mistään kunnon sarjasta ollutkaan mutta 32mm tai jotain se oli
eli sai sitä vääntää ihan tosissaan.
Ja kiristäessä jäi löysäksi eli muutaman satasen jälkeen tuli klappia Eli sen mutskun saa tosiaan vetää kunnolla kiinni. Kaikki edelliset autot kun ovat olleet
takavetosia niin ei ollut kokemusta asiasta.
En nyt niin tyhmä ole että olisin kiristellyt takavetosen tyyliin vaan vedin mielestäni kireälle![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
ehkä mutta vaihdoin kumminkin. Ja jo avaus oli aika nihkeetä
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Ensin pulttipyssyllä paukutin mutta oli niin tehoton vehe ettei asiaa auttanut.
Sitten kässäri,pakki päälle ja auto seinää vasten kiila renkaan alle 1,5m jatko.
Ja apinan raivolla vääntämään ja johan napsahti
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
No ei se hylsy mistään kunnon sarjasta ollutkaan mutta 32mm tai jotain se oli
eli sai sitä vääntää ihan tosissaan.
Ja kiristäessä jäi löysäksi eli muutaman satasen jälkeen tuli klappia Eli sen mutskun saa tosiaan vetää kunnolla kiinni. Kaikki edelliset autot kun ovat olleet
takavetosia niin ei ollut kokemusta asiasta.
En nyt niin tyhmä ole että olisin kiristellyt takavetosen tyyliin vaan vedin mielestäni kireälle
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
900i -90
Re: 99 pyörässä klappia laakerin vaihdon jälkeen
ostakee yaman pulttikone vääntää 940 Nm
ei taatusti jää löysälle enään
(säädettävissä tietty momentti)
hintaa alle 200
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
ei taatusti jää löysälle enään
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
(säädettävissä tietty momentti)
hintaa alle 200
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131