99 pyörässä klappia laakerin vaihdon jälkeen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
argi
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 10:48
Paikkakunta: Espoo

99 pyörässä klappia laakerin vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja argi »

Moi

Tapahtunut seuraavaa 99 vm 81:lleni:
- etupyörän laakeri vaihdettu
- ajettu 600 km
- etupyörä alkanut täristää - etupyörässä reiluhko klappi kun pyörää heiluttaa pyörän ollessa ilmassa

Ilmeisesti jotain löysällä laakerin vaihdon jälkeen? En vaihtanut itse niin en osaa sanoa tarkemmin miten laakerin vaihto on tehty.

--Timppa
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 99 pyörässä klappia laakerin vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Joo, se napamutteri on vaikea saada tarpeeksi tiukkaan kotikonstein. Ohjemomentti tuolle on muistaakseni 340Nm, eli pitkä varsi ja hyvä hylsy on kiristämisessä tarpeen.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Re: 99 pyörässä klappia laakerin vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Erottaahan sen jos on klappia laakerissa tai muualla, olisko jääny puolitiehen asennus? tai muute sössitty. Laakerit on vähän ku kasettilaakerit joten saa kiristää kyllä kunnolla, mutta näkeehän sen akselin päästä onko mutteri kiinni.
Tuo 300Nm taitaa koskea takanapaa ellei siellä on kartiorullat.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 99 pyörässä klappia laakerin vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Kyllä se etunapa vaatii tuon reilun 300Nm:n momentin. Viime syksynä tästä olikin puhetta täällä, kun itse rimpuilin tuon etunavan kimpussa. Pitää tosiaan olla kunnon välineet, että saa sen navan tarpeeksi tiukalle (tai edes auki, että pääsee lakeria vaihtamaankaan...). Tuolloin syksyllä kyselin enemminkin tuosta laakerin vaihdosta ja muillakin oli ollut vaikeuksia napamutterin tiukkaamisen kanssa. Löysä mutteri oli heilläkin oireillut juurikin pyörän lonksumisena.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 pyörässä klappia laakerin vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuo vanhan mallin napa on herkkä jäämään löysälle. Kokemusta on oman 99:n kanssa tuosta. Kiristys uudestaan ja kyllä se siitä. :-)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
argi
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 10:48
Paikkakunta: Espoo

Re: 99 pyörässä klappia laakerin vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja argi »

Joo noinhan se oli. Teboilin kaveri pisti paineilman laulamaan ja enää ei lonksuta.

Korjausoppaasta löytyikin tuo kiristysarvo eli 340-360 Nm.

--Timppa
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99 pyörässä klappia laakerin vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mikäs oli napamutterin koko siis minkäkokoinen hylsy sopii pitää huomenna käydä ostamassa.. takanapa melkein irti...

32 lienee oikea koko
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 pyörässä klappia laakerin vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Mertmi kirjoitti:Tuo vanhan mallin napa on herkkä jäämään löysälle. Kokemusta on oman 99:n kanssa tuosta. Kiristys uudestaan ja kyllä se siitä. :-)
ja teillä on sopivalla varrella varustettu kiristystyökalukin siellä niin ei tartte senkään kans tuskailla.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Morphing
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 04:31

Re: 99 pyörässä klappia laakerin vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja Morphing »

Toi nyt oli 900 satanen mistä vaihdoin murrosnivelet ja samalla laakerit turhaan
ehkä mutta vaihdoin kumminkin. Ja jo avaus oli aika nihkeetä :?

Ensin pulttipyssyllä paukutin mutta oli niin tehoton vehe ettei asiaa auttanut.
Sitten kässäri,pakki päälle ja auto seinää vasten kiila renkaan alle 1,5m jatko.
Ja apinan raivolla vääntämään ja johan napsahti :D Hylsy halki :lol:

No ei se hylsy mistään kunnon sarjasta ollutkaan mutta 32mm tai jotain se oli
eli sai sitä vääntää ihan tosissaan.

Ja kiristäessä jäi löysäksi eli muutaman satasen jälkeen tuli klappia Eli sen mutskun saa tosiaan vetää kunnolla kiinni. Kaikki edelliset autot kun ovat olleet
takavetosia niin ei ollut kokemusta asiasta.

En nyt niin tyhmä ole että olisin kiristellyt takavetosen tyyliin vaan vedin mielestäni kireälle :?
900i -90
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: 99 pyörässä klappia laakerin vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

ostakee yaman pulttikone vääntää 940 Nm :twisted:
ei taatusti jää löysälle enään :lol:
(säädettävissä tietty momentti)
hintaa alle 200
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Vastaa Viestiin