900 T8 -86: Missä vielä voi olla ilmavuoto?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Lanius
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 18:10
Paikkakunta: Järvenpää

900 T8 -86: Missä vielä voi olla ilmavuoto?

Viesti Kirjoittaja Lanius »

Eli kone kävi/käy huonosti tyhjäkäyntiä (kierrokset putoo alle 500, nykyään jo sammuileekin), ja käynti alle 2000rpm on huonoa, epätasaista. Ja tämä nimenomaan lämpimänä, kylmänä käynti on siedettävää (joskaan ei aivan normaalia).

Kuulosti alipainekellon vialta, no testasin että hiukan siitä ilma menee läpi. No toimiva tilalle, samalla kokonaan uus virranjakaja, kansi, pyörijä. Uudet tulpanjohdot. Sytytys kohilleen.
No eipäs auta. Vanhan puolan vastusarvot hiukan heitti ohjearvoista. Uusi puola. Ei auta.
Löydän kaksi hieman päistään haljennutta alipaineletkua, vaihdan. Ei auta.
Kokeilen varmasti toimivaa sytkäpäätettä. No eipä se auta.

Sitten ongelmaa lähestymään hiukan eri kantilta. Tuossa kaahatessa uusia osia koneeseen en ollut ajatellut, että juurikin matalilla kierroksilla imusarjan paine on paljon korkeampi kuin normaalisti, ts. alipainetta on vähemmän. Aluksi ajattelin tämän johtuvan aivan vituillaan olleesta sytytyksestä, ja että ahdin jotenkin vaan ahtaisi sinne normaalia enemmän.

Tästä seurauksena tarkemmin tarkistelemaan imuvuotoja. Jarrutehostin ei vuoda. _mikään_ letku minkä olen moottoritilasta löytänyt ei ole (ainakaan enää) halki/huonosti kiinni.
Sitten alkoi lähes tieteellinen tutkimus löytää imuvuotoa. Siihen kuului imurilla tehtävä alipaine, tupakansavu, moottori käynnissä ollessa starttipilotin suihkiminen kaikkiin mahdollisiin liitoksiin / tiivisteisiin. Välijäähdytinkin on otettu irti ja testattu, ei vuoda.

EGR:nkin tuossa poistin tämän jälkeen toiminnasta. Ja testasin venakopalta lähtevän ap-letkussa olevan takaiskuventtiilin. Toimii.
Tämä katkaisin mistä vaihdellaan puhalluksen suuntaa sisätiloissa, suhahtelee iloisesti pitkään vielä moottorin sammuttua kun sitä kääntelee. Ei sekään siis voi kovin rajusti vuotaa.

Ja kyllä, kun ollaan vaikka moottoritiellä niin kulkee ja ahtaa. Bensapumppu toimii. ÖLJYKORKKI ON KIINNI. Ilmamäärämittarin lautanen ei jumita ja on keskellä.

Sitten pahoittelut pitkästä lätinästä ja kysymys:
Mikä on erikoisin paikka missä sinulla on ollut imuvuoto/ ylimääräistä huohotusta? Löytöpalkkion oon valmis maksamaan tässä vaiheessa.

edit: Öljyt ja jäähdytinnesteet pysyvät erillään, eikä kumpaakaan vuoda mihinkään.
S. Niittumaa

99 T8
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900 T8 -86: Missä vielä voi olla ilmavuoto?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

APC:n paineanturi ja ylipainekatkaisin varmaan jo tutkittu sieltä kuskin jalkatilasta, ja turbo/APC mittarille menevä letku myös?
Onko varma että on imuvuoto? Nimittäin kuulostaa aika vahvasti ihan normaalilta T8:n K-jetiltä, eli toimii jollain käyttöalueella hyvin ja jollain huonosti / ei ollenkaan.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Lanius
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 18:10
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 900 T8 -86: Missä vielä voi olla ilmavuoto?

Viesti Kirjoittaja Lanius »

Kiitokset ensimmäiselle rohkealle vastaajalle. Hmmh. Imuvuotoon viittaisi se, että alkaa käymään huonosti kun lämpenee (soosit rikkaalla kylmänä niin jaksaa vielä jotenkin), alipaineen väheneminen kierrosten laskiessa ja se, että kun on raskaampaa kuormitusta niin toimii, koska taas saadaan enemmän bensaa. Ja imuvuodon kanssahan tulee tämä ketjureaktio, jos ei alipainetta, ei sytkäkään ota ennakkoa samalla tavalla ja siitä johtuen käy vielä huonommin.

Niin nero en ole että varmaksi sanon. Kaikki letkut mitkä lähtee imusarjasta/imupuolelta johonkin on testattu puhaltamalla/imemällä, sekä puristamalla kasaan moottorin käydessä, erikseen en ole kabiinin sisältä lähtenyt tarkemmin tutkimaan. Päätellä tietysti voisi että kyseessä ei ole imuvuoto? 8)

Koska vääränmerkkistä käyttistäkään ei huomenna ole käytössä, paransin oireet säätämällä seosta ruuvista ronskisti rikkaammalle ja tyhjäkäyntiä korkeammalle.
Tautikin olisi kiva saada korjattua, tuohan on vasta 220tkm sisäänajettu (lähes)ruosteeton kapine 8(
S. Niittumaa

99 T8
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900 T8 -86: Missä vielä voi olla ilmavuoto?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Lanius kirjoitti:Kiitokset ensimmäiselle rohkealle vastaajalle. Hmmh. Imuvuotoon viittaisi se, että alkaa käymään huonosti kun lämpenee (soosit rikkaalla kylmänä niin jaksaa vielä jotenkin), alipaineen väheneminen kierrosten laskiessa ja se, että kun on raskaampaa kuormitusta niin toimii, koska taas saadaan enemmän bensaa. Ja imuvuodon kanssahan tulee tämä ketjureaktio, jos ei alipainetta, ei sytkäkään ota ennakkoa samalla tavalla ja siitä johtuen käy vielä huonommin.
Jos turbo/APC mittarin näyttämän mukaan tulkitset alipaineen määrää, niin noin se käytännössä käyttäytyy. Eli kun ollaan siinä "sammumisen" rajamailla, on alipainen melkein nollilla (siinä valkoisen ja keltaisen raja-lueella), ja esim. moottorijarrutuksella / korotetulla tyhjäkäynnillä (kylmä kone) onkin alipaine sitten huomattavasti suurempi.
Lanius kirjoitti: Niin nero en ole että varmaksi sanon. Kaikki letkut mitkä lähtee imusarjasta/imupuolelta johonkin on testattu puhaltamalla/imemällä, sekä puristamalla kasaan moottorin käydessä, erikseen en ole kabiinin sisältä lähtenyt tarkemmin tutkimaan. Päätellä tietysti voisi että kyseessä ei ole imuvuoto? 8)
Nuo mainitsemani kuskin jalkatilassa/mittaristossa olevat yleensä "suhisee" aika selvästi jos vuotavat. Kannattaa kuitenkin varmuuden vuoksi vilkasta, potkupahvi vaan irti kojelaudan alta niin alkaa näkymään.

Itse päättelisin oireista, että kyseessä on nimenomaan K-jetin eli ruiskun häröily. Tyhjäkäyntiröpötykset voisi olla kuluneista suuttimista johtuvaa, esim. joku suutin ei jaksa ihan pienellä syötöllä muodostaa kunnon suihkua, vaan ruikkii miten sattuu. Tai sitten on ohjauspaineet pielessä, likaa määräjakajan lähdöissä yms etc jne.
Lanius kirjoitti: Koska vääränmerkkistä käyttistäkään ei huomenna ole käytössä, paransin oireet säätämällä seosta ruuvista ronskisti rikkaammalle ja tyhjäkäyntiä korkeammalle.
Tautikin olisi kiva saada korjattua, tuohan on vasta 220tkm sisäänajettu (lähes)ruosteeton kapine 8(
Kokeilitko tuon jälkeen käynnistää autoa myös (täysin) kylmällä moottorilla? Tuo korjausresepti kuulostaa täydelliseltä tulppien kasteluun seuraavalla kylmäkäynnistyksellä.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: 900 T8 -86: Missä vielä voi olla ilmavuoto?

Viesti Kirjoittaja toms »

En lukenut juttua ihan perusteellisen tarkasti mutta tässäpä tällaista:Kokeileppa miten reagoi kun otat termostaattikotelossa kiinni olevan ohjaupainesäätinen irti siten ettei moottorin lämpö siirry siihen + otat sen sähköjohdonkin irti etti vastus lämmitä sitä ja miten sitten pelaa kun ajaa konetta lämpimäksi siten etti ko.säädin lämpene. Jos heikkenee edellisistä oireista lisää niin oireet aiheuttaa liian rikas seos tai sitten jos ajettavuus paranee niin normitilanteessa käy laihalla.

Oon huomannut tuon että tekee tuon irroituksen ja töpseliki irti niin normi 8vee iivari vetää tietyissä tilanteessa kuin hullua tukasta ku seos liian rikkaalla mutta taas sitte bensan kulutus on VALTAVA !

Sen verran tähän k-jettiin on tullu perehdyttyä että tämä ohjaupainesäädin vaikuttaa aivan helvetisti jos se on vähääkään rikki/ kulunut.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: 900 T8 -86: Missä vielä voi olla ilmavuoto?

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Lanius
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 18:10
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 900 T8 -86: Missä vielä voi olla ilmavuoto?

Viesti Kirjoittaja Lanius »

Hyvä on, saitte vakuutettua minut pois imuvuodon etsinnästä. Toiseksi, tuolla oireiden korjauksella auto pelittää ihan suhteellisen hyvin. Itse en viitsinyt aloitusviestissä edes spekuloida esim. ohjauspaineen säätimellä, se kun olisi vienyt kaikista vastauksista huomion vain ja ainoastaan k-jettiin (helpompihan siitä on tarinoida minkä kaikki tietävät vika-alttiiksi).

Oli tarkoitus talvella käydä melkolailla läpi ruiskusysteemit painemittariasennuksineen, ilmeisesti pitää ottaa vähän ennakkoa. Nyt ennen viikonloppua ei kerkeä kyllä taas mitään.

toms: sytytystulpat kertoivat että laihalla ollaan käyty. Tämä tosin meikäläiselle ei aikaisemmin muuta antanut kuin lisää syytä epäillä sitä imuvuotoa. Varsinkin kun järjestelmäpainetta on nostettu. Tuo säädin pitää kyllä tutkia.

Kiitokset niille jotka uskalsivat/viitsivät spekuloida ja auttaa. Nyt kun ongelmaa haetaan eri kantilta, en roskaa foorumia ennen kun taas tulee toppi (tarkoittaen että olen kaiken polttoainejärjestelmään kuuluvan testannut, todennut toimivaksi ja silti auto ei toimi) 8)

ps. ei kastellut tulppia aamulla, +7 astetta.
S. Niittumaa

99 T8
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900 T8 -86: Missä vielä voi olla ilmavuoto?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos on huonoa tyhjäkäyntiä puolilämpimällä koneella, niin siihen auttaa kaasuläpän perussäätö ja sen jälkeen tyhjäkäynnin säätö oikeaksi siitä M6 pultista (10mm kanta), joka on läppäkotelon päällä. Omakohtainen kokemus turbon k-jetin kanssa on osoittanut, että katsastussäätö ja ajosäätö on kaksi eri asiaa... Viimeksi vein 99:n katsastukseen ja käänsin laihemmalle ennen toimenpiteitä. Katsastusmies sanoi, että tämä käy aika laihalla. Kannattaa säätää seoksia rikkaammalle, jotta ei sula mäntä. Minä tottelin ohjetta heti seuraavan pysähdyksen yhteydessä ja säädin seokset takaisin siihen missä ne oli. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
wla
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 21:34
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 900 T8 -86: Missä vielä voi olla ilmavuoto?

Viesti Kirjoittaja wla »

Lanius kirjoitti: Varsinkin kun järjestelmäpainetta on nostettu .
Dodiin ,nytkö tuo minun ex (Saab) alkaa laukeen...
Bensapumppu lienee edelleen se mikä tuon auton myydessäni oli kiinni,mallia Biltema?

t.vellu
Aina joku Saabbi...
Lanius
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 18:10
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 900 T8 -86: Missä vielä voi olla ilmavuoto?

Viesti Kirjoittaja Lanius »

Vai on siinä bilteman pumppu :) Samahan se, oon ajanu tuolla n. 5tkm sen jälkeen kun ostin sen, siinä pumpussa ei kuitenkaan tunnu vikaa (vielä) olevan. Eikä tää mihkään laukee, jos laukee niin korjataan... Kunhan löytyy vika. 8) Ihan hyvä peli muuten on.

Vituttaako kun menin laittamaan prikan vaikka uskottelin että pidän vakiona? :oops:
S. Niittumaa

99 T8
Vastaa Viestiin