500 000 km tuli täyteen...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2148
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

500 000 km tuli täyteen...

Viesti Kirjoittaja baasenar »

...Og 900 2.1i 16 -satkuun! 8) On edelleen erittäin hyvässä vedossa.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 500 000 km tuli täyteen...

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Onnittelut, kyllä :saab: kestää 8)
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2148
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 500 000 km tuli täyteen...

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Könsikäs kirjoitti:Onnittelut, kyllä :saab: kestää 8)
Kiitos, kiitos! Yli 70 000 km meillä, eikä juuri mitään remonttia. Vetonivelen (senkin sain käytettynä), kaikki iskarit ja bensapumpun olen vaihtanut. Kestäviä tosiaan nämä ovat. Etenkin nää vanhemmat. Ou jee! 8)
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 500 000 km tuli täyteen...

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Niinpä ja se 2,1i on tunnetusti huono moottori, ellei peräti kelvoton.
Meillä myös hyvät kokemukset kahdesta vastaavasta, tosin toinen on ajettu noin 203.000 ja toinen noin 170.000, mutta kuitenkin.
# 419 Vesa Pohjalainen
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: 500 000 km tuli täyteen...

Viesti Kirjoittaja toms »

Ei varmaan yhtä kelvoton kuin Mitä 9-5 saabeissa....Joku eco-power. Kestää kuulemma keskimäärin 200 tkm....Eräällä saab purkamolla osasivat kertoo ja näyttivät esimerkkejä hajonneista koneista..... Meinas että H-kone 2 litrasena lujin...tiedä sitte. Itellä reilut 550 tkm lasissa....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 500 000 km tuli täyteen...

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Niinpä ja se 2,1i on tunnetusti huono moottori, ellei peräti kelvoton.
Minkä seikan siinä 2,1l moottorissa väitetään olevan niin erinomaisen huonoa? Itse olen lukenut vain alkujaan hieman liian suurista käyntivälyksistä männillä ja siitä johtuvista mukien kolinoista.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 500 000 km tuli täyteen...

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Minuteman kirjoitti:
Vesa Pohjalainen kirjoitti:Niinpä ja se 2,1i on tunnetusti huono moottori, ellei peräti kelvoton.
Minkä seikan siinä 2,1l moottorissa väitetään olevan niin erinomaisen huonoa? Itse olen lukenut vain alkujaan hieman liian suurista käyntivälyksistä männillä ja siitä johtuvista mukien kolinoista.
Sarkastinen heitto, eli en siis pidä siten ollenkaan huonona koneena. hieman karkeakäyntinen, mutta muuten oikein hyvä kone. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 500 000 km tuli täyteen...

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Sarkasmiksi sen käsitinkin, toki. Mutta kiinnostaisi kyllä tietää että mitä ko. moottorissa pidetään niin huonona, äänihän ei konetta pahenna. :)

Monen monta kertaa on saanut lukea ja kuulla koneen olevan huono mutta kukaan ei oikein osaa sanoa jotta miksi. Onkohan sivuäänistä alkunsa saanut legenda alkanut vain elää omaa elämäänsä?
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 500 000 km tuli täyteen...

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Minuteman kirjoitti:Sarkasmiksi sen käsitinkin, toki. Mutta kiinnostaisi kyllä tietää että mitä ko. moottorissa pidetään niin huonona, äänihän ei konetta pahenna. :)

Monen monta kertaa on saanut lukea ja kuulla koneen olevan huono mutta kukaan ei oikein osaa sanoa jotta miksi. Onkohan sivuäänistä alkunsa saanut legenda alkanut vain elää omaa elämäänsä?
Ensimmäisten koneiden teflon -pinnoitetut männät tulivat tiensä päähän aika nopeasti ja kerran hankittu huono maine ei kaikkoa mihinkään. Ei kai niissä muuten mitään sen ihmeempää ollut. Tuo äänikään ei ainakaan minusta pahalta kuullosta, kun pojan pari hunttia pyörinyttä konetta kuuntelee. Toiminnaltaa se on ollut äärimmäisen hyvä ja luotettava kone. Ominaisuuksiltaankin oikein hyvä käyttömoottori. Minusta ihan suotta dissattu kone ainakin näiden viimeisimpien osalta.
# 419 Vesa Pohjalainen
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: 500 000 km tuli täyteen...

Viesti Kirjoittaja toms »

Ei sen kummempaa faktaa oo esittää kuin mitä pari lohkoa näin kyljellään ko. paikassa ja niitten huonokuntoiset männät.Kummallakaan lohkolla ei oltu ajettu 200tkm... Tämä kyseenomainen paikka tietääkseni tuntee kyllä saabit.
Meinas vaan että öljypumpun sihdit menevät tukkoon runsaasta ohivirtauksesta johtuen eli kampikammioon pääsee kuumia palokaasuja männän ohi vaikuttaen jotenki öljyyn ja se siten aiheuttaen tuon sihdin tukkeentumisen ja siitä sitten voiteluhäiröitä ja konerikkoja. Onko syy sitte paskat öljyt tai pitkät vaihtovälit???

En tiiä sitte mikä on totuus mut näin he esittivät asian.
Viimeksi muokannut toms, To Syys 09, 2010 11:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: 500 000 km tuli täyteen...

Viesti Kirjoittaja toms »

Näkyy myyntipalstallaki joku "Tannisto" myyvän hajonnutta B205 konetta vm.2002 , 9-5 saabista.... öljysihti tukossa.... 280 lasissa. Onko siinä faktaa?
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 500 000 km tuli täyteen...

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Faktaa on se, että B205/B235 moottorit on erittäin herkkiä huonolle huollolle ja sille että huohotinjärjestelmä tukkeutui helposti ennenkuin se päivitettiin. Muuten oikein hyviä moottoreita. "Huono" huolto on valitettavasti monesti jo sitä että seurataan kilometripohjaista vaihtoväliä ajon ollessa melko lyhyttä, tai sitä että huohotinjärjestelmän tukkeutumista ei vain ole huomattu ajoissa.

Matalakitkamännät (jotka ihan oikeasti tiputtaa kulutusta) aiheuttaa enemmän ohivuotoa joka laittaa öljyn kovemmille, 20-30tkm vaihtoväleillä alkaa helposti muodostumaan karstaa joka tukkii öljykanavia ja öljysihdin. Näistä syistä tulee laakerivaurioita ja ketjujen venymiä. Sama karsta jumittaa myös usein männistä öljyrenkaat jolloin alkaa kulumaan öljyä ja aamusavuttelee, monesti liottamisella korjautuva ongelma.

Hyvällä huollolla ja toimivalla huohotuksella moottorit kestää, ja pitkään. Kulumaa ei sylintereissä ja männissä käytännössä havaitse, toisinkuin esim B202 Hepolite-männissä jotka on helmoista loppu 300tkm kohdalla. Eli tarkempia ovat huollosta mutta hyvin huollettuina kestää pidempään, yhtä pitkään vähintään kuin B204/B234 T5 moottorit.

Viritysnäkökulmasta kovaa materiaalia olevat kevyet ja matalat B2X5 männät on herkkiä nakutukselle, eli huonoilla softilla, rikkinäisellä massamittarilla tmv. halkeavat helposti. Eivät kestä siis väärinkäyttöä yhtä hyvin kuin vanhemmat. Oikein viritettynä ja vakiona ei ongelmaa.

Summattuna B205 ja B235 on viimeinen ja paras (B204/B234 T5 on viritysmielessä ja huollon helppoudessa parempi mutta ominaisuudet ja kulutus huonompi) iteraatio H-moottorista, jonka mainetta turhaankin mustaa se että ne vaativat asiantuntevaa huolenpitoa ja tarkkuutta virittämisen kanssa. Käyttöominaisuudet, kulutus ja kilometrien kestävyys kaikki huippuluokkaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: 500 000 km tuli täyteen...

Viesti Kirjoittaja toms »

Eli teoriani oli oikea että nykyään kun yritetään ajaa liian pitkillä huoltoväleillä saadaan vain moottorivaurioita aikaan eli max. 10 tkm on hyvä öken vaihtoväli , oli mikä kone / laite tahansa.
Sen verran monta konetta / kampetta on tullut elämänsä aikana huollettua että huomannut ja tietää sen että öljyissä ja vaihtoväleissä ei kannata tinkiä.
Itellä on kokemuksia saabin kohdalla näistä B ja H-koneista , 8 ja 16 venaisina.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: 500 000 km tuli täyteen...

Viesti Kirjoittaja toms »

No ei tässä mitään tosikkomaista väitöstä olla esittämässä suuntaan tai toiseen... En pyörrä ja tai puolla mitään. Tämmöisiä hajallaan olevia sihti tukossa koneita ko. Saabistit mulle esitti ja he väittivät niitä löyhemmiksi ja ongelmaisemmiksi kuin vanhempia malleja ja sillä siisti ja minä uskoin heitä. Onko tehty suurikin rikos kirjoittaa moisesta väitteestä ?? Ei vaikuta mun tilipäivään....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 500 000 km tuli täyteen...

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Mikään kone ei ole kunnossa jos ajetaan 100tkm samoilla öljyillä.

Nyky päivänä sitä vaan sattuu varmaan enemmän kuin -80 tai -90 luvuilla...

Vaikka itsekkään en tuon uudemman moottorin puolesta hirveästi liputa (itse joutunut korjaamaan paljon huonon huollon tekemiä tuhoja), niin ei ne nyt varmaan testaamatta ole noita koneita maailmalle päästäny.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Vastaa Viestiin