Elintensiirto 900S 90->900 88, TOIMII

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Elintensiirto 900S 90->900 88, TOIMII

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Tässä hitsaustarpeita ässästa kartoittaessa alkaa vaikuttaa siltä, että kori on enemmän paalauksen kuin kunnostuksen tarpeessa, esim. takapyöränkoteloissa taitaa olla massa pitänyt muodon kasassa ja tervettä peltiä on aika työläs löytää - mm. toinen reaktiotangon pää on lähes irti mätinyt ja kynnyskotelosta näkee raaputtelun jälkeen takarenkaan. Todennäköisesti sittenkin helpompaa siirtää toimiva t16 tekniikka tuohon pappamallin pystykeulaan, joka on pelleiltään varsin kivassa kunnossa?

Haulla löytyi jotain, mutta vasta muutaman kuukauden Saabistelleena olisi kaikki vinkit tervetulleita, mm. seuraavat asiat kiinnostavat:

Työjärjestys, eli mistä kannattaa aloittaa ja miten edetä? Ajattelin ensin purkaa kohdeautosta konehuoneen tyhjäksi ja siistiä, jonka jälkeen sähköjen siirto ässästä - melkeen kaikkihna menee vaihtoon kun kaasaritekniikan tilalle tulee ruisku? Sitten vaan ässän kone irti ja kiinni seuraavaan autoon ja piuhoja ihmettelemään?

Mitä vaihdetaan? Lopputulos pitäisi muutoskatsastaa, niin mikä kaikki noissa autoissa eroaa, joka tuohon katsastukseen vaikuttaisi? Ässästä siirtyy ainakin kallistuksenvakaajat, mutta onko esim. jouset ja iskarit erilaiset/eri pituiset, entä jarrut? Onko ässän takavakaaja muuten hitsattu tukivarsiin kiinni, vai näyttääkö se vaan siltä? Onko muutoskatsatuksen kannalta järkevämpää lyödä ic samalla paikalleen, kun konehuone on muutenkin palasina, vai suoritaa katsastus ensin ilman ic:tä?

Tuli taas pitkä postaus, mutta kun hommaan lähdetään Alfamerin kirja kourassa ja foorumilta löytyneiden juttujen perusteella, niin kaikki vinkit olisi kullan arvoisia, varsinkin mahdollisten ongelmakohtien tietäminen ennakkoon! Aikaa on etukäteen varattuna ainoastaan nelisen päivää, niin koitan suunnitella homman mahdollisimman tarkkaan ennakkoon.
Viimeksi muokannut Jatra, Ke Syys 14, 2011 19:12. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Elintensiirto 900 S '90 -> 900 '88

Viesti Kirjoittaja pevi »

Alfamerin ja juttujen jatkoksi kannattaa täältä imuroida parit korjaamokirjatkin

http://www.saabsportclub.com/site/ssc_t ... /doc-tech/


Valokuvia tietenkin kannattaa ottaa ja on muistettava miten pitemmälle työ venyy, niin sitä vähemmän voi luottaa enää muistiin.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Elintensiirto 900 S '90 -> 900 '88

Viesti Kirjoittaja mestari »

kojetaulu vissiin kannattaa elinsiirtää samalla niin löytää johdoille oikeat paikatkin.
jos jarrut ovat pystykeulasessa samoin kuin ässässäsi nin jarruihin ei luultavasti tarvitse tässä vaiheessa kajota.
loppu onkin ihan manuaalista mutterinpyöritystä ja osien pesua enne asennusta-
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Elintensiirto 900 S '90 -> 900 '88

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Jarrut ovat jo -88 mallissa samat, eivätkä vaadi muutoksia.
Tapauksessasi homma on sikäli helppo, että luovuttaja-autosta on paperit. Kun säilytät katin, niin homma on helppo myös muutoskatsastaa.
Kallistuksenvakaajat pitää asentaa, kun ovat luovuttaja-autossakin ja kaikissa turboissa muutenkin.
Niin, jos koko sähkösarjan siirtää ja -88 on pystykeula, niin vilkun liittimet ovat edessä erilaiset, mutta se lienee puuhista pienimpiä. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Elintensiirto 900 S '90 -> 900 '88

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Kiitoksia vastauksista, ja linkki on oiva! Mittaristo tosiaan on tarkoitus siirtää myös, jo siksikin että kaasaripelin nopeusmittari loppuu kesken. :lol: Mitenkä muuten kannattaako lähteä vaihtamaan sähköjä niin, että ottaa ässästä sulakeboksin, ja siitä alkaen kaikki uusiksi? Valojen ja sen semmosten piuhat varmaan kuitenkin kannatais työn vähentämiseksi ja ihan jo vaihtamisen turhuuden takia jättää alkuperäisiksi, mutta toisaalta meneekö ne samoissa letkuissa kun koneen sähköt? Kun toisaalta ois pirun näppärää, jos letkuja ei hirveesti tarvis purkaa... sen verran kuitenki, että apc:n piuhat saa kivasti orkkiksen näkösesti laitettua. 8)

Ja puuhaillaan kaverin tallilla Perttelissä, niin jos pevi käyt vaikka viikonloppuostoksilla Salossa, niin piipahda toki arvioimassa asennusvaihe.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Elintensiirto 900 S '90 -> 900 '88

Viesti Kirjoittaja pevi »

Voisihan sitä joskus piipahtaa, jos noin likellä puuhailette. Löytyy minulta aika kasa noita og:n alkuperäisiä korjaamokirjojakin, jos sormi menee suuhun.

Sähköhommien osalta lienee haasteellisin ne kolme moninapaliitintä kuskin jalkatilassa. Jos joutuu pinnejä irrottelemaan on Bilteman liitintyökalusarja ihan hyvä olla olemassa. teinä pyrkisin irrottamaan johtosarjan mahdollisimman täydellisenä autosta toiseen. Itselläni tallissa vm 900 t16, jos tahtoo katsoa siitä mallia...
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Elintensiirto 900 S '90 -> 900 '88

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Korjaamokirjan kori-osasta löytyy ohjeet koko kojelaudan irroittamiseen. Ollaan serkun kanssa tehty se yhteen autoon ja se todellakin on mahdollista. Käytännössä siis koko hemmetin kojelauta sähköineen päivineen on mahdollista "nyppäistä" autosta pois. Jopa ratti akseleineen jää siihen pakettiin mukaan. Sen jälkeen ei loppujen sähköjen siirto ole mikään mahdoton tehtävä, kunhan vaan purkaa sisutat yms. pois edestä. Minulla on tuo paketti jemmassa, joten siitä voisi epäuskoisille ottaa joku päivä valokuvan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Elintensiirto 900 S '90 -> 900 '88

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Vaihdan varmaan vaan ton mittariston, vanhassa on kojelauta paljon siistimpi.
Yks tarkentava kysymys:

Minkä verran vetoakseleita on tarpeen irrotella, ja mistä nivelestä käy helpoiten, jotta toi koneen ja laatikon irrotus onnistuu? Onko noiden autojen vetareissa eroja? Mielellään purkais mahd. vähän, ettei tarvi purkaa jumittuneita jarruja yms.. Tarviiko tossa hommassa kuinka monta ulosvetäjää, vai onko jotain patentteja?
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Elintensiirto 900 S '90 -> 900 '88

Viesti Kirjoittaja mestari »

ylä ja alapallo irt puukolla jarruletku poikki vetarin klemmari löysälle ja pam lelut on käsissä ja näin ollen pois tieltä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24610
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Elintensiirto 900 S '90 -> 900 '88

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

yläpallo ja iskari irti riittää että vetari mahtuu ulos og900 malleissa...

toki jos haluaa päittäin vaihtaa osia ni sitten helahoito irti...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Elintensiirto 900 S '90 -> 900 '88

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Kirjoissa puhutaan vaan sisemmästä ja ulommasta vetonivelestä, niin kumpi sitten on ylä- ja kumpi alapallo?
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Elintensiirto 900 S '90 -> 900 '88

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Vetoakselin yläpuolella ja alapuolella ovat ns. kolmiotuet, joihin se pyöränapa, raidetanko yms. on kiinnitetty pallonivelin.
# 419 Vesa Pohjalainen
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Elintensiirto 900 S '90 -> 900 '88

Viesti Kirjoittaja stara »

Kuulostaa tuo autotuntemus/- kokemus sellaiselta, jotta puurtamista riittää. 8O

sijassasi ottaisin siitä syytä ammattilaisen lausuntoa kannattaako vaihtaa vai hitsata. ei niitä pikkuhitsaamisiakaan kannnata kaihtaa, hyödyllinen taito se on oppia itsekin.
Kyllä aika paljon hitsailee varsinkin ns ei- pintamaalattuja osia tuolla vaihtamisen vaivalla, maalatut näkyvät pinnat ovat paljon hitaampia ja vaikeampia.
Jos kuitenkin lähdet vaihtoon, niin mm seuraavaa tulee mieleen:
1. sähköt kandee vaihtaa kokonaisuutena, koska muutamia poikkeavia juttuja on, ja ei voi olla varma löytyykö 88 mallista jo vastaavat valmiudet piuhasarjoissa.
2. jakkarat lienee samanlaiset, vasta 91 mallissa erilaiset , myös lattiakiinnitys, turvavyön suhteen lie jotain eroa, olikohan lukko vain erilainen.
3. Jos ottaa koneen irti, niin kannattaa myös harkita tarvetta esim kampiakselin stefan, laturin hiilien/ koko laturin, jäähdyttäjän, jne tarkastuksen/ vaihdon / paremman osan käyttöönottoon, ei lähinnä sellaisia vaihtoja, jotka irrallaan ollen ovat helpompia tehdä. Eli jos auto on käyntikunnossa niin voi kuunnella laakeriääniä ja tarkastella öljy-/ vesivuotoja yms. Kaikkien nivelien välyksiä , myös ohjauksen kandee katsoa jne..

kysymyksiäsi:.
takavakaajakin on pulteilla kiinni, pultit vain ovat pidemmät.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Elintensiirto 900 S '90 -> 900 '88

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Homma on edennyt kohtuudella, ja puurtamista on tosiaan riittänyt, kuten stara uumoili, mutta mitään ylitsepääsemätöntä ei ole eteen tullut. Tässähän sitä oppii. Joku epäili, että '88:ssa jo olisi johtosarjassa paikat kaikille lisävarusteille, mutta joko autoon on napattu hyllystä vanhaa johtosarjaa tai noihin karvalakeimpiin on ollut omat johtonsa vielä tuolloin, koska paikkoja ei ole, ässän johtosarjassa sen sijaan on.

Varsinainen kysymys:

Vanhemmassa huutaa etupyörän laakeri, ja ässässä ei, joten ajattelin vaihtaa molemmat navat ässästä - kaikkineen päivineen siis ne palikat, johon kaikki pallot ja jarruosat kiinnittyy, mikä se sitten ikinä nimeltään onkaan, eli en pura palikkaa vaan otan sen kokonaisuudessaan. Jos nuo osat sekä laatikko ja vetarit tulee ässästä, onko vetarien pituuksien kanssa odotettavissa hankaluuksia? En ole oikeen yleispätevää selitystä löytänyt foorumilta, mutta se on käynyt selväksi että noita vetareita useempaa pituutta on. Vakaajien paikat löytyy vanhemmastakin, joten koko tukivarsia ei tässä vaiheessa ole tarvetta vaihtaa.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Elintensiirto 900 S '90 -> 900 '88

Viesti Kirjoittaja stara »

Jatra kirjoitti:Homma on edennyt kohtuudella, ja puurtamista on tosiaan riittänyt, kuten stara uumoili, mutta mitään ylitsepääsemätöntä ei ole eteen tullut. Tässähän sitä oppii. Joku epäili, että '88:ssa jo olisi johtosarjassa paikat kaikille lisävarusteille, mutta joko autoon on napattu hyllystä vanhaa johtosarjaa tai noihin karvalakeimpiin on ollut omat johtonsa vielä tuolloin, koska paikkoja ei ole, ässän johtosarjassa sen sijaan on.

Varsinainen kysymys:

Vanhemmassa huutaa etupyörän laakeri, ja ässässä ei, joten ajattelin vaihtaa molemmat navat ässästä - kaikkineen päivineen siis ne palikat, johon kaikki pallot ja jarruosat kiinnittyy, mikä se sitten ikinä nimeltään onkaan, eli en pura palikkaa vaan otan sen kokonaisuudessaan. Jos nuo osat sekä laatikko ja vetarit tulee ässästä, onko vetarien pituuksien kanssa odotettavissa hankaluuksia? En ole oikeen yleispätevää selitystä löytänyt foorumilta, mutta se on käynyt selväksi että noita vetareita useempaa pituutta on. Vakaajien paikat löytyy vanhemmastakin, joten koko tukivarsia ei tässä vaiheessa ole tarvetta vaihtaa.
-----------------------
Jos koko voimansiirron vaihdat kuten sanoit, niin ei lie ongelmaa.
- nivelvälykset kannattaa tarkistaa , myös ohjauksen, parhaat peliin..
- harkitse myös ohjausvaihteen ja sen ohjausakselin ristinivelen vaihtoa, kumpi on vähemmän ajettu.
- Ylätukivarret kandee syynätä tarkkaan, ettei ole mitään halkeaman alkua, koska niiden vaihto edellyttää moottorin poistoa
- moottorin kumitukien kunto kandee arvuutella , lähinnä etummainen kumi...
- jos tulee vakionopeussäädin, niin varmista jotta nopeusmittarissa on sille valmius( jossain vanhemmissa ei lie ollut samanlaista)
- korjaa moottoritilan mahdolliset ruostekohdat (esim akun paikka ?) ennen motin laittoa
- taka- akselin tukien puslien kunto ja itse akselin tukivarren kiinnityskohtien hitsien kunto..... ( ollut aika ruosteen irtirepimiä hitsejä joissakin)
- jarrukilpien kiinnitysruuvien herkistystä on helpompi tehdä nyt, jos joutuu vaihtamaan tai vaihtaa parhaat samantien kuten jarrut ja levyt..
- akun piuhasarjassa on mulla tossa .- 89: ssä jotain porsivaa muovia, parhaimman laittaisin ja putsaisin maadoitukset samalla
- nokkaketjun uusinta harkintaan/ kiristimen ulostyöntymisen mittaus. Menisi helpommin motin irti ollessa...
Viimeksi muokannut stara, Ti Marras 30, 2010 13:53. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin