Moro!
Uskollinen maastoauto vaatii pientä huoltoa. Vika tosin on vielä hakusessa.
Eli potilaana Saab 900i -88 jonka oireet:
Vasen etunivelistö pitää ääntä kääntäessä autoa varsinkin paikoiltaan lähtiessä. Suoraan ajaessa ääntä ei kuulu. Ääni muistuttaa vasaran naputusta ja tuntuu hieman ratissa asti. Naputus on pahentunut muutaman sadan kilometrin aikana. Tänään heiluteltiin rattia paikoillaan ja samalla tunnusteltiin niveliä. Hieman jossain "lonksui" käsituntumalla ikään kuin olisi väljyyttä ollut. Minulla ei tosin ole hajua missä nivelessä vika on, varsinkaan kun suojakumit ovat ehyet, enkä ole törmännyt tällaisiin ongelmiin aiemmin. Muita oireita on vasemman eturenkaan sisäpinta kulunut raakasti, voi liittyä tähän nivel ongelmaankin.
Vaikka olen huollot muutoin itse suorittanut tällä kertaa ajattelin käyttää auton huoltamolla. Edelliseen (-86 vw) autoon vaihdoin vetonivelen suojakumin, mutta oli sen verran kypsyttävä tempaus, johon en toista kertaa mielelläni rupea. Nyt ei ole siihen työkalujakaan.
Kuulostaako nuo oireet tutulta ja osaatteko kertoa paljon tuollainen (esim. vetonivelen) korjaus tulee maksamaan huoltamolla?
Vasen etupää napsuttaa
Vasen etupää napsuttaa
this is the end
Re: Vasen etupää napsuttaa
Kuulostaa tosi paljon vetoniveleltä.
Itselläni oli sama naputus.
Nivel motonet alle 50€. Tähän saat kohta kuulla että pitää olla löbro nivel, no sen saa alle satasella. Itse ostin sen halvemman. Jos ei kestä, niin vaihdetaan sitten uudelleen.
Vaihto 48€ karkkilan autohuolto.
Kulunut vetonivel ei tosin syö renkaita.
Itselläni oli sama naputus.
Nivel motonet alle 50€. Tähän saat kohta kuulla että pitää olla löbro nivel, no sen saa alle satasella. Itse ostin sen halvemman. Jos ei kestä, niin vaihdetaan sitten uudelleen.
Vaihto 48€ karkkilan autohuolto.
Kulunut vetonivel ei tosin syö renkaita.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Kyllä vanhassa autossa voi olla väljää sekä vetareissa että ohajusnivelissä. Noin sadalla eurolla vaihtuu kaikki ohjausnivelet (jos tekee itse työt), jonka jälkeen voikin sitten säädellä ohjauskulmia, etteivät renkaat kulu enää miten sattuu. Bonuksena saat paremman ajettavuuden
Kunnolla eturipustusta vääntelemällä voi kyllä paikallistaa ne väljät niveletkin, ettei tarvitse kaikkia vaihtaa, mutta ainakin itse olen onnistunut tässä vaihtelevalla menestyksellä. Pitäisi melkeen olla nosturi ja muut kunnon välineet, että pääsee reilusti auton alle katselemaan, missä on klappia.

Kunnolla eturipustusta vääntelemällä voi kyllä paikallistaa ne väljät niveletkin, ettei tarvitse kaikkia vaihtaa, mutta ainakin itse olen onnistunut tässä vaihtelevalla menestyksellä. Pitäisi melkeen olla nosturi ja muut kunnon välineet, että pääsee reilusti auton alle katselemaan, missä on klappia.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Tässä tapauksessa se on jopa todennäköistä, mutta vetarin korjaus ei korjaa renkaan kulumista. On tarkistettava nivelet, ja vähintään säädettävä auraus. Ja auraustahan ei saa kuntoon, jos etupäässä on väljää. Mutta taatusti ajettavuus paranee korjauksen jälkeen.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Vika oli vasemmassa vetonivelessä, kuten arvata saattoi. Vesi oli päässyt suojakumin sisälle tekemään tuhojaan. Auto puolsi nivelen vaihdon jälkeen vieläkin vasemmalle. Autossa oli vielä se sisäpinnaltaan kulunut rengas. Kävin tänään kuitenkin ostamassa uudet kesärenkaat alle ja puoltaminen loppui samantien. Olin jo aikeissani varata ajan aurauskulmien säädölle, mutta auto kulki kuin kiskoilla ja katsoin toimenpiteen tarpeettomaksi. Jokseenkin outo juttu. Mitenkähän huono vetonivel saattoi liittyä renkaan kulumiseen? Olisiko aurauskulmissa sittenkin vikaa?
this is the end