Tarina: Lukko varoitteli toiminnan lopettamisesta aika perinteikkäällä tavalla; ensiksi avaten vain osan ovista, sitten myöhemmin vain kuskin oven ja myöhemmin ajon aikana satunnaisesti muut ovet.
Voisiko joku kerrata kaikki niksit, jolla pari vuotta pois pelistä olleen keskuslukon saisi wörkkimään? Olenkin jo kaivanut keskuslukon ohjausboksin valmiiksi esille toimenpiteitä varten, mutta en tiedä mistä kannattaisi aloittaa. Juotella liitokset? Avata koko rasia ja mittailla rikkinäisiä komponentteja?
Kiitos jo etukäteen!
900 - Keskuslukon helpot elvytyskeinot?
Re: 900 - Keskuslukon helpot elvytyskeinot?
Jos käytät keskuslukkoa kääntämällä avainta kuskin oven lukossa (etkä esim. hälyttimen kauko-ohjaimella), kuskin oven lukko aukeaa aina mekaanisesti vaikka keskuslukko olisi täysin kuollut.
Jos avaimella avatun kuskin oven lukon lisäksi aukeaa joku muu lukko sähköllä mutta vielä jää ovia lukkoon, vika on niiden avautumattomien ovien lukkomoottoreissa tai niille menevissä johdotuksissa tai liitoksissa.
Lukkomoottorit on kytketty rinnan. Jos yksikin lukko aukeaa sähköllä, boksi toimii. Tai harvinaista kai olisi että boksin rele antaisi virtaa jotenkin huonosti niin että joku herkempi lukkomoottori jaksaa liikkua mutta muut jäävät paikalleen.
Jos avaimella aukeaa vain kuskin ovi ja kaikki muut lukot aukeaa vasta ajon aikana tärinästä tai jännitetason noustua latauksen myötä, vika voi olla boksissa tai kuskin oven lukon "moottorissa" tai siitä boksille menevissä johdoissa. Kuskin lukossa oleva kolmejohtoinen "moottori" sisältää ainoastaan mikrokytkimen joka käskee boksia avaamaan / sulkemaan muut lukot. Jos on asennettu kolmijohtoisen tilalle viisijohtoinen, siinä on mikrokytkimen lisäksi sisällä samanlainen moottori kuin muiden ovien lukoissa.
Selvittääksesi onko vika boksissa vai kuskin lukolta boksille huonosti kantautuvalla käskyllä, kokeile saatko lukot lukittumaan ja aukeamaan maadoittamalla boksin liittimestä lukitus/avausjohtojen koskettimet. Tätä tehdessä on syytä olla irrotettuna kuskin oven lukon johtoliitin lokasuojasta.
Omassa tontussa oli huono löystynyt kosketin kuskin lukon moottorin liittimessä. Lukko toimi toisinaan oikein. Toisinaan auton ollessa ovet lukossa moottori sammuksissa kuului lukoista ääntä silloin tällöin, keskuslukko käski lukot uudelleen lukkoon, kun lukituskäsky pätki. Toisessa tontussa samaa tapahtui ajossa, lukot pyrkivät uudelleen auki päin. Olennaista on saada boksille jatkuva ja pienivastuksinen ohjaus.
Keskuslukon boksin voi avata ja juotella piirilevyn kaikki juotokset, jos boksi ei tunnu tekevän sitä mitä pitää.
Kytkentäkaavio: http://townsendimports.com/Web/electric ... locwir.htm
Ohjetta: http://townsendimports.com/Web/electric ... allock.htm
Jos avaimella avatun kuskin oven lukon lisäksi aukeaa joku muu lukko sähköllä mutta vielä jää ovia lukkoon, vika on niiden avautumattomien ovien lukkomoottoreissa tai niille menevissä johdotuksissa tai liitoksissa.
Lukkomoottorit on kytketty rinnan. Jos yksikin lukko aukeaa sähköllä, boksi toimii. Tai harvinaista kai olisi että boksin rele antaisi virtaa jotenkin huonosti niin että joku herkempi lukkomoottori jaksaa liikkua mutta muut jäävät paikalleen.
Jos avaimella aukeaa vain kuskin ovi ja kaikki muut lukot aukeaa vasta ajon aikana tärinästä tai jännitetason noustua latauksen myötä, vika voi olla boksissa tai kuskin oven lukon "moottorissa" tai siitä boksille menevissä johdoissa. Kuskin lukossa oleva kolmejohtoinen "moottori" sisältää ainoastaan mikrokytkimen joka käskee boksia avaamaan / sulkemaan muut lukot. Jos on asennettu kolmijohtoisen tilalle viisijohtoinen, siinä on mikrokytkimen lisäksi sisällä samanlainen moottori kuin muiden ovien lukoissa.
Selvittääksesi onko vika boksissa vai kuskin lukolta boksille huonosti kantautuvalla käskyllä, kokeile saatko lukot lukittumaan ja aukeamaan maadoittamalla boksin liittimestä lukitus/avausjohtojen koskettimet. Tätä tehdessä on syytä olla irrotettuna kuskin oven lukon johtoliitin lokasuojasta.
Omassa tontussa oli huono löystynyt kosketin kuskin lukon moottorin liittimessä. Lukko toimi toisinaan oikein. Toisinaan auton ollessa ovet lukossa moottori sammuksissa kuului lukoista ääntä silloin tällöin, keskuslukko käski lukot uudelleen lukkoon, kun lukituskäsky pätki. Toisessa tontussa samaa tapahtui ajossa, lukot pyrkivät uudelleen auki päin. Olennaista on saada boksille jatkuva ja pienivastuksinen ohjaus.
Keskuslukon boksin voi avata ja juotella piirilevyn kaikki juotokset, jos boksi ei tunnu tekevän sitä mitä pitää.
Kytkentäkaavio: http://townsendimports.com/Web/electric ... locwir.htm
Ohjetta: http://townsendimports.com/Web/electric ... allock.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 900 - Keskuslukon helpot elvytyskeinot?
Noniin. Vika tuntuu olevan ohjausyksikön liitäntänastoissa. Pyörittelin rasiaa ympäriinsä ja kas, yhtäkkiä lukot tiksahtivat! Voisi olla parasta juotella nuo johdot uudestaan. Millä mekanismilla johdot mahtavat lähtevät irti nastoista?
Re: 900 - Keskuslukon helpot elvytyskeinot?
Boksin johtoliittimen koskettimet on painettu liittimen muovirunkoon, koskettimessa olevat kynnet lukitsevat koskettimen runkoon. Koskettimen saa irti rungosta painamalla piikillä koskettimen juuresta lukituskynnen auki ja vetämällä koskettimen ulos. Koskettimet on liitetty johtoihin puristamalla, ei juottamalla.
Avaa boksi ja juota aluksi liitinnastojen juotokset piirilevyllä uusiksi.
Avaa boksi ja juota aluksi liitinnastojen juotokset piirilevyllä uusiksi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 900 - Keskuslukon helpot elvytyskeinot?
Kiitos jus. Ongelmien ilmetessä palaan asiaan!:)
Re: 900 - Keskuslukon helpot elvytyskeinot?
Olen kai jo tämän johonkin viestiketjuun kertonut, mutta omassani keskuslukko "herää" eloon painamalla äänitorvea. En tiedä selitystä mutta toimii autossani 100%. Kun tämän oivalsin, niin en ole viitsinyt lähteä vikaa etsimään, ainoastaan opetellut painamaan äänitorvesta niin nopeasti ettei ääntä juurikaan ehdi kuulua
. Jos ei yleensä tule tööttiä käytettyä niin viimeistään nyt sitä kannattaa kokeilla siis.
Edit: näköjään lokakuun viileyden myötä tuota töötillä aktivointia tarvitsee harjoittaa useammin kuin kerran päivässä, kesällä riitti kerran päivässä.

Edit: näköjään lokakuun viileyden myötä tuota töötillä aktivointia tarvitsee harjoittaa useammin kuin kerran päivässä, kesällä riitti kerran päivässä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)