4- vai 5-vaihteinen
4- vai 5-vaihteinen
Ihan mielenkiinnosta kysyn että miksi joihinkin viritettyihin satkuihin on vaihdettu 4 lovinen loota 5 lovisen tilalle? Onko se kestävämpi tms?
esim. http://www.trollhattansaab.net/archives ... -here.html
esim. http://www.trollhattansaab.net/archives ... -here.html
Saab 9000 CS 2.0T -97
Re: 4- vai 5-vaihteinen
Samaan tilaan mahtuu leveempiä rattaita, kun niitä on vähemmän. Ja joistain turbomalleista löytyvää kokillivaluista laatikkoa ei myöskään taida saada kun nelipykäläisenä, josta tossakin hommassa taitaa olla kysymys. Satkun laatikon kestävyydestä löytyy haulla kilometreittäin tekstiä, syystä tai toisesta...
Re: 4- vai 5-vaihteinen
Jatra kirjoitti:Satkun laatikon kestävyydestä löytyy haulla kilometreittäin tekstiä, syystä tai toisesta...
vai kestämättömyydestä
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: 4- vai 5-vaihteinen
Löytyykös jostain nykyään seikkaperäisempää tietoa mitä 5-vaihteiseen lootaan kannattaa tehdä vahvitusmielessä? Merkkiluokan sivuja ei taida enää olla, enkä muista millaista tietoa siellä oli.
Re: 4- vai 5-vaihteinen
Tuossa auton esittelyssä kirjoitetaan, että "Gearbox: 4 gears from an old saab 99. uppgraded! with oil coolant. Gearshifter from a rallycross car". Ymmärsinkö nyt oikeen että tossa laatikossa ois öljynjäähdytin? Mielenkiintonen juttu, miten mahtanee olla toteutettu ja onkohan tollasesta oikeesta hyötyä...
Re: 4- vai 5-vaihteinen
On Hyötyä. Kitka muuttuu lämmöksi.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: 4- vai 5-vaihteinen
Juu, meneehän se teoriassa ainakin noin. Varmaan sen verran harvassa tollasia toteutuksia, että kokemuksia siitä, onko laatikko käytännössä kestänyt pidempään ja/tai suurempia vääntöjä tolla lisäyksellä voi olla vaikee löytää. Tai että miten toi on toteutettu - niinkun millasta pumppua, mistä öljyn meno ja tulo yms.. Automaateissa ton jäähdytyksen tajuaa ku öljy joka tapauksessa kiertää, mut eihän normisti satkun laatikossa kierrä öljy kun vaihteiston akseleitten vatkaamana..?
Re: 4- vai 5-vaihteinen
Jo siellä on kitkalukko niin sehän tekee lämpöö todella paljon. Monissa urheiluautoissa on ihan pieni lauhdutin ihan perämurikassa tai sen läheisyydessä ja kai siellä sitte joku pumppukin on esim. ulkopuolinen sähöpumppu.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: 4- vai 5-vaihteinen
Taitaa muuten ne rattaat olla ihan yhtä leveitä 4v ja 5v malleissa vai muistanko väärin. Onhan noita vasaralla ja sorkkaraudalla tullut purettua mutta nyt en varmaksi osaa sanoa leveydestä. Mutta varmaa on se että viidennen vaihteen rattaat ei samalla fyysisellä akselilla pyöri missä ekat neljä vaihdetta, eli se viidennen vaihteen puuttuminen ei niille neljälle yhtään leveyttä tuo lisää kun se vitonen on siellä omassa lokerossaan. Vaan tuntuu ettei se paska 4v loota ole yhtään kestävämpi kuin paska 5v loota.
Re: 4- vai 5-vaihteinen
Juu , vitonen on rakennettu niinkuin ulos siltä nelilovisen osastosta ja vitonen on suora ja muille vaihteille välittyy voima erillisen ratasparin kautta joten nelilovinen on lujempi ku turhat lelut pois ja ylensäkkin nelilovisesta saa turboon oikeilla välityksillä mahtava laatikon. Itellä 99;ssä oli nelilovinen mahdollisimman pitkävälitteinen niin kolmosella kulki n, 170 km/h... ( 7200 rpm ) ja nelosella + 200 km/h. ( n.165 hp).
Ykkönen on vaan elämää pitempi niillä välityksillä.
Ykkönen on vaan elämää pitempi niillä välityksillä.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: 4- vai 5-vaihteinen
Mulla on paukkunut molempia.
Sanotaan näin että MINUN mielestä 4 vaihteinen on huonompi vaihtoehto kirrattuun turbosatkuun.
Johtuen siitä että yleensä sinne 4 vaihteiseen lyödään vielä pitkä enska,joten yhdellä vaihteella vedättämisen aika pitenee.
Ts.vääntöhän nämä yleensä tappaa ja mitä pitenpään sitä laatikkoa väännätetään ajallisesti ettei anneta helpotusta välillä (vaihto) niin sitä helpommin paukkuu.
Itse olen siirtynyt 5 v laatikkoihin 6 enskalla,kepittää saa kiihdytyksessä tosissaan ja huiputkin jää vaan sinne 228 km/h mikä riittää mulle kun en ajele kilpaa motareilla.
Viimeksi keväällä kosahti laatiikko kun hinasin toista satkua ylämäkeen nelosella ja riittävillä ahdoilla.
Typerä kun olin niin en vaihtanut kolmoselle,annoin vaan mennä nelosella hurjaa ylämäkeä pitkin toinen satku narun päässä luottaen että kyllä siellä voimaa on ei tartte vaihtaa...
Mutta kuten f-19 tuossa totesikin,molemmat laatikot on aivan hanurista.
Sanotaan näin että MINUN mielestä 4 vaihteinen on huonompi vaihtoehto kirrattuun turbosatkuun.
Johtuen siitä että yleensä sinne 4 vaihteiseen lyödään vielä pitkä enska,joten yhdellä vaihteella vedättämisen aika pitenee.
Ts.vääntöhän nämä yleensä tappaa ja mitä pitenpään sitä laatikkoa väännätetään ajallisesti ettei anneta helpotusta välillä (vaihto) niin sitä helpommin paukkuu.
Itse olen siirtynyt 5 v laatikkoihin 6 enskalla,kepittää saa kiihdytyksessä tosissaan ja huiputkin jää vaan sinne 228 km/h mikä riittää mulle kun en ajele kilpaa motareilla.
Viimeksi keväällä kosahti laatiikko kun hinasin toista satkua ylämäkeen nelosella ja riittävillä ahdoilla.
Typerä kun olin niin en vaihtanut kolmoselle,annoin vaan mennä nelosella hurjaa ylämäkeä pitkin toinen satku narun päässä luottaen että kyllä siellä voimaa on ei tartte vaihtaa...
Mutta kuten f-19 tuossa totesikin,molemmat laatikot on aivan hanurista.
Re: 4- vai 5-vaihteinen
Mikä satkun laatikossa on huonoa? Tai siis mikä siinä on suunniteltu niin huonosti ettei se kestä? Johtuuko se siitä että moottori on pitkittäin ja laatikko siten erilainen kuin monessa muussa autossa?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: 4- vai 5-vaihteinen
En todellakaan itse ole mikään näiden laatikoiden asiantuntija, mutta nämä autot hyvin tuntevalta taholta sain opastusta asiaan.
Yksi laatikoiden ongelma on se, että vaihteensiirtoakseli ei ole lainkaan laakeroitu toisesta päästään. Kilpaväki kuulemma korjasi asian teettämällä pidemmän akselin ja tekemällä sille laakeroinnin myös toiseen päähän.
Toinen ongelma on se, että perä ja loota ovat samassa öljytilassa. Tästä seuraa se, että on vaikea löytää öljyä, mikä olisi optimaalinen sekä laatikolle että perälle.
Lisäksi ongelmia aiheuttaa rassatuissa autoissa vetarimaljojen huoleton vaihtelu puolelta toiselle ja autosta toiseen. Vetarimaljat on tarkkaan sovitettu laatikkoon ja ne pitää keskittää sinne tietyllä tavalla. Jos näin ei tehdä alkavat perän/vaihteiston rattaat kulua, kun niihin kohdistuva paine jakautuu epätasaisesti.
Yksi laatikoiden ongelma on se, että vaihteensiirtoakseli ei ole lainkaan laakeroitu toisesta päästään. Kilpaväki kuulemma korjasi asian teettämällä pidemmän akselin ja tekemällä sille laakeroinnin myös toiseen päähän.
Toinen ongelma on se, että perä ja loota ovat samassa öljytilassa. Tästä seuraa se, että on vaikea löytää öljyä, mikä olisi optimaalinen sekä laatikolle että perälle.
Lisäksi ongelmia aiheuttaa rassatuissa autoissa vetarimaljojen huoleton vaihtelu puolelta toiselle ja autosta toiseen. Vetarimaljat on tarkkaan sovitettu laatikkoon ja ne pitää keskittää sinne tietyllä tavalla. Jos näin ei tehdä alkavat perän/vaihteiston rattaat kulua, kun niihin kohdistuva paine jakautuu epätasaisesti.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: 4- vai 5-vaihteinen
Öljyissä on optimaalinen . Yksiaste 75W. 22vuoden laatikon korjaus ja käyttökokemuksella. Ei ongelmia itsellä.
Vetarinmaljat voi vaihtaa autosta toiseen ja puolelta toiseen kun vaihtaa vain pelkän maljan eikä sekoita "poskia". Melko idiootti pitää olla jos simmejä muuttelee tai vaihtaa poskia toisesta autosta.
Vaihteensiirtäjässä en näe mitään ongelmaa vaan siinä että laatikko ei ole mitoitettu yli 200 hp;n tehoille ja koville väännöille. Pitkät akselit antaa periksi, taipuu ja tulee hammaskosketusmuutoksia eli erkanevat toisistaan ja voimansiirto siirtyy hampaan nokille päin ja poks, hampaat poikki ja rattaat sileeksi.
Myös laatikon kuoret antaa periksi.
Laatikko kestää kun muistaa sen rajoitukset ja oikean käytön ja öljynvaihdot oikeilla öljyillä.
Ei todellakaan autohistorian paras laatikko vaan ei huonoinkaan.
Esim. Etuveto Escorttien muovilaakeripesäisiin laatikoihin ei voi verratakkaan vaan eipä' niillä eskoilla samoja kilsoja ajetakkaan.
Vetarinmaljat voi vaihtaa autosta toiseen ja puolelta toiseen kun vaihtaa vain pelkän maljan eikä sekoita "poskia". Melko idiootti pitää olla jos simmejä muuttelee tai vaihtaa poskia toisesta autosta.
Vaihteensiirtäjässä en näe mitään ongelmaa vaan siinä että laatikko ei ole mitoitettu yli 200 hp;n tehoille ja koville väännöille. Pitkät akselit antaa periksi, taipuu ja tulee hammaskosketusmuutoksia eli erkanevat toisistaan ja voimansiirto siirtyy hampaan nokille päin ja poks, hampaat poikki ja rattaat sileeksi.
Myös laatikon kuoret antaa periksi.
Laatikko kestää kun muistaa sen rajoitukset ja oikean käytön ja öljynvaihdot oikeilla öljyillä.
Ei todellakaan autohistorian paras laatikko vaan ei huonoinkaan.
Esim. Etuveto Escorttien muovilaakeripesäisiin laatikoihin ei voi verratakkaan vaan eipä' niillä eskoilla samoja kilsoja ajetakkaan.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: 4- vai 5-vaihteinen
Jep, piti tosiaan tuossa viestissä mainita, että myös tämän, minulle laatikon "saloja" esitelleen henkilön mielestä, laatikossa sinänsä ei ole mitään vikaa.
Huono/väärä huolto ja liiat tehot yhdistettynä repivään käyttöön tämänkin lootan yleensä tuhoavat.
Ainakin vanhemmissa laatikoissa öljynvalintaongelmia ilmeisesti aiheuttaa se, että synkrorenkaat eivät kestä synteettisiä öljyjä (lisäaineet syövyttävät). Lisäksi perä ja vaihteisto vaatisivat erilaisia ominaisuuksia (pintapaine&vierintä) öljyiltä -jos siis aivan optimaalista tilannetta haetaan.
Vetarinmaljojen akselinpätkissä on ilmeisesti mittaeroja, joten ymmärsin, että ne kyllä pitäisi sovittaa tarkasti laatikkoon. Mutta tuskinpa tuo nyt kevyessä arkiajossa suurmpia ongelmia aiheuttaa. Vaihteistoja tarkemmin tuntematta en lähde asiasta väittelemään, vaikka tiedän, että tämä aina herättää keskustelua. Minun asiantuntemus ei tiukkaan selvittelyyn tässä asiassa riitä.
Korostettakoon tässä vielä, että mielestäni laatikossa, joka kestää hyvin huollettuna puolenmiljoonan km:n ajot, ei voi pahemmin vikaa olla. Ja ilmeisesti suhteellisen pienellä vaivalla laatikosta saa myös lähes pomminvarman.
Huono/väärä huolto ja liiat tehot yhdistettynä repivään käyttöön tämänkin lootan yleensä tuhoavat.
Ainakin vanhemmissa laatikoissa öljynvalintaongelmia ilmeisesti aiheuttaa se, että synkrorenkaat eivät kestä synteettisiä öljyjä (lisäaineet syövyttävät). Lisäksi perä ja vaihteisto vaatisivat erilaisia ominaisuuksia (pintapaine&vierintä) öljyiltä -jos siis aivan optimaalista tilannetta haetaan.
Vetarinmaljojen akselinpätkissä on ilmeisesti mittaeroja, joten ymmärsin, että ne kyllä pitäisi sovittaa tarkasti laatikkoon. Mutta tuskinpa tuo nyt kevyessä arkiajossa suurmpia ongelmia aiheuttaa. Vaihteistoja tarkemmin tuntematta en lähde asiasta väittelemään, vaikka tiedän, että tämä aina herättää keskustelua. Minun asiantuntemus ei tiukkaan selvittelyyn tässä asiassa riitä.
Korostettakoon tässä vielä, että mielestäni laatikossa, joka kestää hyvin huollettuna puolenmiljoonan km:n ajot, ei voi pahemmin vikaa olla. Ja ilmeisesti suhteellisen pienellä vaivalla laatikosta saa myös lähes pomminvarman.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71